Hey, ik zit net voor geschiedenis iets te leren over de emancipatie van de arbeiders en christelijken in de 20e eeuw(1900) en over verzuiling en ontzuiling e.d. Wat mij het meest opviel was dat in die tijd het aantal gelovigen sterk daalde en dat vooral de jeugd zich heel erg ging afzetten tegen de tradities die er toen waren. Er was vanaf 1950 ook een verzorgingstaat waarin de overheid veel dingen regelde. Dit deel van de geschiedenis in Nederland vind ik helemaal geweldig maar de laatste tijd zie ik dat Nederland weer terug gaat naar de tijd van tradities en strenge regels als het gaat om het leven van bepaalde groepen hier.
Oudere mensen kijken mij heel raar aan als ik niet u tegen hen zeg. Dan vraag ik soms waarom ze dat zo raar vinden, en dan zeggen ze dat het een vorm van respect is. Is dat eigenlijk wel respect denk ik dan. Waarom zou ik u tegen iemand zeggen die uit hetzelfde vlees is gemaakt als ik? Ik ben in mijn ogen net zo goed en slecht als een volwassene. Dat is maar een voorbeeld.
Ik merk ook dat steeds meer mensen terug gaan naar de tijd van verzuiling, waar het heel veel uitmaakte welke geloof je nou had. Ik kan christelijke programma's best waarderen, maar christelijke programma's voor kinderen gaat me toch wel iets te ver. Kinderen zijn heel erg beinvloedbaar als ze nog klein zijn, en moeten ze dan niet gewoon naar leuke programma's kijken waarin ze nog geen labels krijgen te zien. Ik noem dan programma's als Mirakel en Prinsen en Prinsessen. Mirakel is opzich wel leuk, alleen dan wel voor oudere kinderen die al uit zichzelf hebben gekozen christelijk te zijn. Ik vind de onderwerpen die ze bespreken goed voor jongere kinderen, maar waarom zou dat niet zonder het woord christelijk kunnen?
Ik heb nog een voorbeeld van een christelijke opvatting die nog steeds leeft hier in Nederland. Dat kleine kinderen geen sex mogen zien, alsof sex ze zou 'beschadigen' Door sex bestaan we op deze wereld, we moeten ermee leven of we dat willen of niet. Vaak is sex iets heel goeds waaraan mensen veel plezier beleven, toch zijn er nadelen aan sex. Ik noem dan soa's enzo, je kan problemen beter oplossen dan ontwijken vind ik. Ik wil dat mijn kind later weet dat het heel normaal is om sex te hebben en dat ze alles goed moet weten over sex zodat ze er veel plezier aan kan beleven zonder de gevaren ervan.
Ik zal niet nog langer uitwijken over het onderwerp maar het terugkomen van nazi-gedachten en racistische gedachten onder allochtonen en nederlanders is ook een voorbeeld van de terugkomende verzuiling. Ik vind dat we moeten zorgen dat geschiedenis zich niet negatief herhaald en dat mensen zo veel mogelijk hier kunnen leven zonder letterlijk in een hokje gestopt te worden. De vraag is alleen hoe je dat doet. Ik probeer in ieder geval al geen u meer tegen volwassenen te zeggen en gewoon aardig te doen tegen racisten, ook al doen ze dat niet tegen mij.
Het is een beetje een lang verhaal geworden