Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2004, 20:00
Verwijderd
hoi

ik wil binnenkort viool leren spelen,heeft iemand tips de do's and don't, zeg maar.
en ja dit is serieus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2004, 20:08
Rhinus
Rhinus is offline
Viool is cool.
Ik heb alleen geen tips.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 20:15
Gatara
Gatara is offline
Mijn zus is docente viool. Ik kan haar wel wat vragen stellen als je wilt. Maar denk dat ik daarbij moet weten: hoe oud ben je en hoeveel tijd heb je om je ervoor in te zetten? Wat wil je uiteindelijk met viool gaan doen? Klassiek? Folk?
Oud 29-05-2004, 20:23
chipmunk
chipmunk is offline
Ik heb een behoorlijke tijd viool gespeeld, vooral belangrijk is denk ik les van een gediplomeerd iemand en discipline.
Ik heb behoorlijk wat instrumenten bespeeld en ik vond viool echt het moeilijkste, je moet echt veel tijd in het oefenen steken als je een behoorlijk niveau wil halen. Ook is het kwa houding een redelijk onnatuurlijke houding vergeleken met veel instrumenten vond ik.
Maar het is zeker wel een aanrader ,
nog steeds een van mijn favoriete instrumenten en erg bevredegend om te spelen als je er goed in word, maar het kost wel tijd, dat vooral.

Hmm, kwa lessen enzo, ik heb altijd les gehad via de regionale muziekschool, maar er is denk wel genoeg aanbod en natuurlijk begin je altijd met het huren van een viool, aanschaf is erg duur, maar dat lijkt me verder allemaal logisch.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 20:53
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
chipmunk schreef op 29-05-2004 @ 21:23 :
Ik heb een behoorlijke tijd viool gespeeld, vooral belangrijk is denk ik les van een gediplomeerd iemand en discipline.
Ik heb behoorlijk wat instrumenten bespeeld en ik vond viool echt het moeilijkste, je moet echt veel tijd in het oefenen steken als je een behoorlijk niveau wil halen. Ook is het kwa houding een redelijk onnatuurlijke houding vergeleken met veel instrumenten vond ik.
Maar het is zeker wel een aanrader ,
nog steeds een van mijn favoriete instrumenten en erg bevredegend om te spelen als je er goed in word, maar het kost wel tijd, dat vooral.

Ja, idd. Een gediplomeerd iemand is zowaar een vereiste voor vioolles, i.v.m. een juiste houding en je eerder kans hebt dat je goed leert te spelen en niet vals.
Niet dat er geen goede amateurs zijn, maar het risico is gewoon te groot dat het mis gaat wat dat betreft

Het kost idd veel tijd en vooral: geduld.
Je moet vooral in het begin volhardend zijn, want het is niet makkelijk om met dat gepriegel op de snaren de juiste zuivere toon te vinden en dan ook nog eens een mooie strijkbeweging met je andere arm te maken. Daarnaast is houding idd erg onnatuurlijk en zal dit sowieso voor je lichaam wennen zijn. Mijn zus heeft regelmatig pijn in de schouders (tussen de schouderbladen) maar door regelmatig te zwemmen heeft ze daar nu geen last meer van (ze speelt het instrument wel erg regelmatig, he ).

Citaat:

Hmm, kwa lessen enzo, ik heb altijd les gehad via de regionale muziekschool, maar er is denk wel genoeg aanbod en natuurlijk begin je altijd met het huren van een viool, aanschaf is erg duur, maar dat lijkt me verder allemaal logisch.
Prive les is in principe altijd beter; domweg omdat je dan in het algemeen (vaker) meer aandacht krijgt individueel en er niet zo "machine achtig" je afgewerkt wordt en men niet op de minuut kijkt enzo. Ikzelf heb priveles gekregen voor piano. Mijn zus (voordat ze op het conservatorium terecht kwam) ook. En ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik priveles gekregen heb, nadat ik eens op bezoek was bij een vriend die pianoles kreeg op een muziekschool. Het lijkt ook alsof je een speciale band opbouwt met je docent en dat kan erg gezellig zijn
Maar goed. Priveles is wel in het algemeen duurder. Je moet sowieso niet raar opkijken en het al te snel duur vinden wat ze vragen voor vioolles (en enig ander instrument). Je moet net vergeten namelijk dat zij gewoon een HBO opleiding afgerond hebben en ook hun brood moeten verdienen.
Oud 29-05-2004, 20:58
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 29-05-2004 @ 21:08 :
Viool is cool.
Ik heb alleen geen tips.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 21:57
MOI-MILO
MOI-MILO is offline
Ik heb iets meer dan 5 jaar viool gespeeld en ik vond het altijd erg leuk.
Je moet er idd wel veel tijd instoppen! (ik heb moeten stoppen vanwege tijdgebrek, wat ik op zich wel jammer vind)
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 03:08
Metal
Metal is offline
Citaat:
Sigúr schreef op 29-05-2004 @ 21:00 :
hoi

ik wil binnenkort viool leren spelen,heeft iemand tips de do's and don't, zeg maar.
en ja dit is serieus

Wat ben je toch een heerlijke gozer sigur
Oud 30-05-2004, 03:18
Daevrem
Daevrem is offline
Als je geen erg goed gehoor hebt dan moet je bijna les nemen. Al helemaal als het je eerste instrument is. Het eerste jaar zul je niet veel goed geintoneerde dingen kunnen spelen.
Oud 30-05-2004, 11:40
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 29-05-2004 @ 21:15 :
Mijn zus is docente viool. Ik kan haar wel wat vragen stellen als je wilt. Maar denk dat ik daarbij moet weten: hoe oud ben je en hoeveel tijd heb je om je ervoor in te zetten? Wat wil je uiteindelijk met viool gaan doen? Klassiek? Folk?

Ik ben dus 18, en heb per dag toch wel een uur de tijd oder so. Ik wil viool uiteindelijk gaan gebruiken voor klassieke en ook folk stukken.
HEt is de bedoeling dat ik het met mijn bandje ga gebruiken. wij maken een soort van post - rock.

EDIT: hoeveel ben ik btw ongeveer kwijt aan de les en huur van de viool?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 13:07
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Sigúr schreef op 30-05-2004 @ 12:40 :

EDIT: hoeveel ben ik btw ongeveer kwijt aan de les en huur van de viool?
Dat zal ik even navragen

en je kunt al noten lezen?
Oud 30-05-2004, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 30-05-2004 @ 14:07 :
Dat zal ik even navragen

en je kunt al noten lezen?
ja noten lezen kan ik wel , ik moet het wel weerff opfrissen maardat moet wel lukken
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 15:18
Metal
Metal is offline
Vanwaar eigelijk opeens die interesse om viool te gaan spelen sigur??

Trouwens, meisje op mijn oude school speelde viool vanaf haar negende ofzo, en toen ik bij haar in de klas zat was ze 15 en kon ze het het redelijk goed, het is dus gewoon een kwestie van veel oefenen lijkt mij, maar het feit dat je al noten kunt lezen zal verder wel veel bijdragen
Oud 30-05-2004, 16:49
Violent Silence
Violent Silence is offline
Ik speel sinds een paar maanden viool. Het zal vast makkelijker zijn als je het van jongs af aan speelt, maar voor m'n gevoel gaat het me best aardig af. Ik denk dat het bij viool heel belangrijk is dat je een muzikaal gehoor hebt, omdat je je vingers natuurlijk moet plaatsen op je gehoor.

Op het moment oefen ik niet heel regelmatig (examens), maar ik denk dat ik normaal per dag 15 à 20 minuten oefen, als ik meer tijd heb pak ik de viool wat vaker per dag op. Het gaat natuurlijk niet heel snel, maar daar had ik ook rekening mee gehouden. Het zijn vooral kinderliedjes (Mary Had A Little Lamb, Jingle Bells, Old McDonald, Au Claire De La Lune) die ik nu speel.

Ik heb privéles, wat ik inderdaad als positief ervaar. Soms spelen we duo's, wat natuurlijk een stuk leuker is dan de kinderliedjes, omdat het dan al heel "echt" klinkt. Niet dat de noten die ik dan speel zoveel moeilijker zijn
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 17:19
Verwijderd
respect!!!
Niets lijkt me demotiverender dan op deze leeftijd te beginnen met een van de moeilijkste instrumenten, en dan ook nog kinderliedjes.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 17:25
Verwijderd
Als valt te proberen. Je kunt het beste bij een muziekschool. Dan leer je tenminste dingen die je moet leren. Zoals meetellen met je voet. Dan kun je tenminste meespelen met orkest. En ik kan het zeggen

Maar ik luister nu acda en de munnik.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 17:40
Verwijderd
Citaat:
motormuis schreef op 30-05-2004 @ 18:25 :
Als valt te proberen. Je kunt het beste bij een muziekschool. Dan leer je tenminste dingen die je moet leren. Zoals meetellen met je voet. Dan kun je tenminste meespelen met orkest. En ik kan het zeggen

Maar ik luister nu acda en de munnik.
Het is nou niet zo dat meetikken met je voet zo'n ontzettende gave is... voor de meeste muzikanten eerder een natuurlijke handeling dan een aangeleerde.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 17:41
Verwijderd
misschien er al even bij vermelden dat ik al jaren basgitaar speel,misschien dat dat helpt oid?

@ metal: ik luister de laatste tijd veel muziek met viool erin en vind het geluid simpelweg zo enorm mooi, en ik wil het vandaar ook kunnen zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 18:44
Hakuna
Hakuna is offline
Op deze plaat wordt pas excentriek vioolwerk gespeeld.

JOHN BLAKE / DIDIER LOCKWOOD / MICHAL URBANIAK: RHYTHM & BLU.
GRAMAVISION, 18-8608-2(CD)
(P)(C)1986 GRAMAVISION INC., USA
RECORDED: JUNE 1986
RELEASED: 1986, USA
J-ISSUED: CANYON RECORDS, D32Y0096(CD)
RELEASED: JUNE 21, 1987, JAPAN

Kijk maar eens naar de bezetting.

Violin:John Blake,
Violin;Didier Lockwood,
Violin:Michal Urbaniak
Bass:Marcus Miller
Bass:Carl James
Drums:Lenny White
Keyboards:Bernard Wright

250 € beloning voor degene die mij deze LP orgineel op Cd kan bezorgen.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 18:54
Daevrem
Daevrem is offline
L Shankar en Jascha Heifetz zijn toch de vioolisten als je het mij vraagt.

De viool is zo vreselijk met slechte intonatie, maar zo mooi met goede intonatie.
Oud 30-05-2004, 18:59
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
Viool is cool.
Ik heb alleen geen tips.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 19:01
phi
phi is offline
HI

na meer dan 10 jaar viool te spelen kan ik je wel zeggen: het is een aanrader!! Je kunt met viool zoveel wegen op (geloof me wel of niet, maar eumh: dit jaar ben ik zelfs gaan spelen op een festival!! (wat ik nooit had durven dromen!!))
Het vraag wel enige inspanning, vooral het horen van de valse en juiste noten, maar dat krijg je wel onder de knie!!
De houdig is idd wel wat lastiger, maar daar wen je aan!

Ik zou zeggen: ga ervoor!! Je zult er geen spijt van hebben!!
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 19:04
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Viool is cool.
en altviool nog meer

ik denk dat je niet per se een gediplomeerde lera(a)r(es) hoeft te hebben, er zijn vaak ook conservatoriumstudenten die lesgeven (goedkoper!!) en die (in het begin) ook lang niet slecht zijn....

verder geen tips, behalve dat je het zeker moet proberen!! het is echt leuk, zeker als je genoeg motivatie hebt!

groetjes
Oud 30-05-2004, 19:18
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 30-05-2004 @ 19:54 :
L Shankar en Jascha Heifetz zijn toch de vioolisten als je het mij vraagt.

De viool is zo vreselijk met slechte intonatie, maar zo mooi met goede intonatie.
Dit is een aardige shankar Cd.

L Shankar: 10 string double violin, Drummachine
Jan Garbarak: Soprano sax
Zakir Hussain: Tabla, Congas
Trilok Gurtu: Percussion
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 19:21
Tom Violence
Tom Violence is offline
Citaat:
Sigúr schreef op 29-05-2004 @ 21:00 :
hoi
hoi
Oud 30-05-2004, 19:35
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Cornel schreef op 30-05-2004 @ 20:18 :
Dit is een aardige shankar Cd.
Ik vind Raga Aberi en Eternal Light het fijnst. Die zijn behoorlijk klassiek indiaans maar dat kan ik goed hebben.

Op Eternal Light zingt hij ook. Hij heeft een freaky berijk van effectief 5 octaven. Opzich niet zo heel bijzonder maar wel voor een violist.

Zakir Houssain is goed.

Laatst gewijzigd op 30-05-2004 om 19:40.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 20:02
MOI-MILO
MOI-MILO is offline
Mmm... nu ik dit allemaal lees begin ik wel meer spijt te krijgen dat ik viool opgegeven heb..
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 01:46
Daevrem
Daevrem is offline
Volgens mij is dat normaal. Je ouders dwingen je als kind een muziekinstrument te spelen(ten minste, als je geluk hebt) en dan stop je daar zelf rond je 12-15de mee. En als je dan boven de 18 komt begin je weer.
Oud 31-05-2004, 03:15
Ying Xiong
Ying Xiong is offline
Is het mogelijk om viool te leren spelen zonder les te nemen? ik zou zelf graag folk willen spelen namelijk.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 05:29
Verwijderd
Citaat:
Ying Xiong schreef op 31-05-2004 @ 04:15 :
Is het mogelijk om viool te leren spelen zonder les te nemen? ik zou zelf graag folk willen spelen namelijk.
mogelijk is het wel, een totale afrader is het ook......
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 08:48
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 29-05-2004 @ 21:53 :

Prive les is in principe altijd beter; domweg omdat je dan in het algemeen (vaker) meer aandacht krijgt individueel en er niet zo "machine achtig" je afgewerkt wordt en men niet op de minuut kijkt enzo. Ikzelf heb priveles gekregen voor piano. Mijn zus (voordat ze op het conservatorium terecht kwam) ook. En ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik priveles gekregen heb, nadat ik eens op bezoek was bij een vriend die pianoles kreeg op een muziekschool. Het lijkt ook alsof je een speciale band opbouwt met je docent en dat kan erg gezellig zijn
[/B]
oke dit wil ik ff rechtzetten. prive les is niet beter dan les op een muziekschool. ik heb al bijna 9 en ee nhalf jaar vioolles op de muziekschool en dit bevalt mij heel erg goed. het is hier dus echt niet machineachtig en er word zeker niet op de minuut gekeken. heel vaak mag ik extra komen ik heb al een kwartier langer dan derest. en echt aandacht genoeg hoor. ik heb ook priveles gehad (piano) en dat vond ik dus echt niks. bij de eene had ik 1 uur les waarvan de de helft verkletste aan dr kleinkinderen. nee ik wilde leren piano spelen, gee nonzin verhalen aa nhoren. op de muziekschool is veel meer disipline. ik heb echt we leen band met mijn lerares en het is altijd heel gezellig.
ik raad je dus aan naar een muziekschool te gaan.
het verschilt natuurlijk per persoon en per leraar. maar dat priveles in principe beter is, lijkt me dus echt niet
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 15:07
Daevrem
Daevrem is offline
Er staat in principe. Dus het klopt wel zeker wat Gatara zegt.

En over conservatoriumstudenten. Deze mensen weten wel zeker heel veel, in iedergeval meer dan genoeg om een totaal beginner iets te leren. Maar les geven is een vak appart. Het is veel moeilijker dan muziek spelen zelf.

Je moet goed de motieven en doelen van je student in kunnen schatten. Zodat je deze de juiste dingen kunt leren. Je moet ze alleen niet enkel leren wat ze willen leren maar ook dingen die ze niet willen leren en die misschien heel erg belangrijk zijn. En dat terwijl je je leerling zo goed mogelijk motiveerd. Verder moet je ze helpen artistiek te ontwikkelen, dat is de basis van de muzikaalheid van je leerling, luisteren. Dus je moet ook nog eens aan de muzieksmaak van je student gaan trekken.

En dat zijn allemaal dingen waar de gemiddelde student geen interesse in heeft, ze willen soms helemaal geen muzikant worden. En dat moet je dus allemaal herkennen. Daar is jaren en jaren ervaring voor nodig.
Oud 31-05-2004, 15:49
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 31-05-2004 @ 16:07 :

Je moet ze alleen niet enkel leren wat ze willen leren maar ook dingen die ze niet willen leren en die misschien heel erg belangrijk zijn. En dat terwijl je je leerling zo goed mogelijk motiveerd. Verder moet je ze helpen artistiek te ontwikkelen, dat is de basis van de muzikaalheid van je leerling, luisteren.
daar ben ik het helemaal mee eens
mijn zus (studente) geeft ook les aan een aantal beginners (cello) en die merkt ook heel erg dat (vooral jongere kinderen) het liefst eigenlijk alleen maar "stukjes willen kunnen spelen" en dus eigenlijk helemaal geen zin hebben in oefenen en dingen zoals houding etc....
en daarom denk ik dat een beetje discipline ook belangrijk is als je viool wilt gaan spelen (zeker als je ervoor kiest om een minder ervaren leraar te nemen), maar ik denk dat studenten aan het conservatorium dit heel goed weten en daar dus ook wel rekening mee houden......
Oud 31-05-2004, 16:08
Daevrem
Daevrem is offline
Ik denk dat je les krijgen van een conservatoriumstudend meer moet zien als hulp bij zelfleer dan echt lesgeven. Ik weet niet hoeveel geld de gemiddelde conservatorumstudentleraar vraagt en of deze mensen al ervaring hebben met lesgeven. Ik denk dat de verschillen wel eens heel groot kunnen zijn.

Als ik ooit conservatorium ga doen dan denk ik dat ik ook les ga geven. Ten miste, dat zal dan toch een belangrijke inkomstenbron worden. Ik denk niet dat ik als student veel geld zal vragen. Misschien dat ik het het eerste jaar wel gratis doe, ligt natuurlijk een beetje aan het aanbod. Naja, dat zie ik dan wel.

En voor de mensen die gestopt zijn, gewoon weer beginnen(was ik nog vergeten te zeggen).
Oud 31-05-2004, 16:36
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 31-05-2004 @ 17:08 :
Ik denk dat de verschillen wel eens heel groot kunnen zijn.

daar ben ik het mee eens, maar over het algemeen vragen ze wel minder volgens mij.....
Oud 31-05-2004, 16:52
Stevill
Stevill is offline
Eerst huren en kijken of het je ligt, mijn verwachtingen waren voor ik viool ging spelen heel anders.
Oud 31-05-2004, 20:27
Daevrem
Daevrem is offline
Maar de viool is toch niet zo heel duur. Of is de kwaliteit van die vioolen echt slecht?

*Wil ooit eens een keer z'n vingers branden aan een viool*
Oud 01-06-2004, 04:36
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Maar de viool is toch niet zo heel duur. Of is de kwaliteit van die vioolen echt slecht?
maar iig duurder dan kopen, en de kwaliteit is voor een beginner ( ) ook niet heel erg slecht hoor (later wel), maar ik denk dat je er meer aan hebt om hierover een foldertje ofzo te halen bij de plaatselijke muziekschool....
Oud 10-06-2004, 12:11
Shadina
Shadina is offline
Ik kwam vannacht in mijn bedje op het idee om viool te spelen. Ik had er nooit eerder aan gedacht. Wel wilde ik piano of op een drumstel spelen, maar dat is allemaal niet echt mogelijk hier, we hebben er geen plaats voor. En bovendien wil ik een instrument dat ik makkelijk met me mee kan nemen.
Ik heb dus nooit een instrument bespeeld en kan ook totaal geen noten lezen. (nooit geleerd) Maar het lijkt me geweldig om het te leren. Ik weet niet of ik het geduld ervoor heb (hoop het wel), maar ik heb er zeker wel de tijd voor.
Het is al eerder gevraagd.. maar hoeveel kost het allemaal eigenlijk? Een viool kopen(redelijke kwaliteit) en les krijgen? (geen priveles.. kan ik nooit betalen) En wat voor soort dingen heb je eigenlijk meer nodig? En is het erg duur om te leren viool spelen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten