Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2004, 21:43
duifeltje
duifeltje is offline
Ik heb een shetlandertje waar mijn nichtje en nog een meisje op rijden. Maar omdat het zadeltje nogal slijt en overal gerepareerde plekjes zitten, wil ik nu een nieuw zadeltje kopen.
Ik heb wat rondgekekn op marktplaats en zag dat er ook heel veel westernzadeltjes voor shetlanders zijn. Nu vroeg ik me dus af of die zadeltjes wel geschikt zijn voor kleine kinderen die western niet gewend zijn of is het juist goed omdat je dan een goede zit krijgt ofzo want het zadeltje wat er nu opligt is best ver naar voren gekanteld. Ik heb zelf dus helemaal geen verstand van westernzadels enzo.

wie o wie kan mij meer vertellen?
Oud 03-07-2004, 08:30
Marit
Marit is offline
als ze nog niet zo lang rijden zou ik een goed nieuw zadel kopen voor de beste houding. En ze zijn de western niet gewend..
En als je zeg maar een tweedehands westernzadel koopt zou ik deze wel uitproberen als dat mag voordat je hem koopt
Oud 03-07-2004, 10:39
duifeltje
duifeltje is offline
ojee, nu heb ik nog een zadel gezien met een hanvat enzo.

Ik heb alleen ervaring met doodnormale veelzeidigheidszadels dus kan iemand me vertellen wat het beste is om kinderen te leren paardrijden en kinderen te laten rijden die het al kunnen (jaja, beetje lastige zin maargoed).
Oud 04-07-2004, 12:57
Qimm
Qimm is offline
een veelzijdigheidszadel is het handigst, omdat het zo veelzijdig is Als je een dressuurzadel neemt of een westernzadel dan kun je daar niet fatsoenlijk mee springen. En springzadels zijn onhandig als je gewoon (dressuur) wil rijden. Springzadels zijn nou eenmaal niet bedoelt om op te zitten
Oud 04-07-2004, 13:12
duifeltje
duifeltje is offline
hmm, daar zit wat in want het is altijd leuk om wat sprongetjes te maken. Maargoed, doen ze dat dan nooit in de western ?
Oud 04-07-2004, 14:59
Eend
Eend is offline
Ik zou gewoon een veelzijdigheidszadel nemen, die speciaal voor shetlandertjes is. Wij hebben een grote shetlander op de manege en die heeft zo'n schuimrubberen zadel.
Oud 04-07-2004, 18:52
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 04-07-2004 @ 13:12 :
hmm, daar zit wat in want het is altijd leuk om wat sprongetjes te maken. Maargoed, doen ze dat dan nooit in de western ?
geloof me... springen met een westernzadel is geen pretje...

*herinnert zadelknop in buik gevoel*
Oud 04-07-2004, 20:44
duifeltje
duifeltje is offline
Volgensmij heb je de zadels ook zonder zadelknop....
Oud 04-07-2004, 20:48
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 04-07-2004 @ 20:44 :
Volgensmij heb je de zadels ook zonder zadelknop....
mja, maar dan is het nog steeds niet handig omdat je de beugels niet écht goed kort kan maken en de zit van het zadel bedoeld is om constant ze zitten (westernruiters doen ook niet aan lichtrijden ed)

veelzijdigheidszadel lijkt me het meest handig
Oud 04-07-2004, 21:47
duifeltje
duifeltje is offline
hmm, keej, 'k denk dat je wel gelijk hebt jah .
Leek me wel grappig zo'n mini-western-zadeltje .
Oud 04-07-2004, 22:54
biep
biep is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 04-07-2004 @ 22:47 :

Leek me wel grappig zo'n mini-western-zadeltje .
waarom ook niet?
ik bedoel: hoe serieus wil je met een shetlander gaan springen dan?

Ik sprong met mijn vorige pony L met een dressuurzadel, en heb ook regelmatrig met mijn buitenrijwesternzadel een sprongetje genomen (zolang je geen 1 m springt is dat geen enkelprobleem, gewoon n beetje rekening houden met die knop, hou je er bijvoorbeeld aan vast zodat je dr niet op klapt)
imo kan het best,zolang je geen serieuze wedstrijd/spring plannen hebt, en die ene keer springen kan ook zonder zadel, is ook altijd gezellig
Oud 05-07-2004, 10:50
duifeltje
duifeltje is offline
hmm, nou weet ik 't nie meer hoor ..... .
Kan je bij een western-zadel trouwens de beugels goed verstellen want er rijdt een meisje van 6 en een meisje van 10 op.
Oud 05-07-2004, 17:02
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 05-07-2004 @ 10:50 :
hmm, nou weet ik 't nie meer hoor ..... .
Kan je bij een western-zadel trouwens de beugels goed verstellen want er rijdt een meisje van 6 en een meisje van 10 op.
het is een niet zo heel handig systeem (althans van alle western zadels die ik ken) tis niet even een gespje verstellen.
Oud 06-07-2004, 15:44
Punkygirl
Punkygirl is offline
Citaat:
Qimm schreef op 05-07-2004 @ 18:02 :
het is een niet zo heel handig systeem (althans van alle western zadels die ik ken) tis niet even een gespje verstellen.
Dit is inderdaad waar.
Ik heb een vriendin met 2 shets en die hebben beide een westernzadel.. en dat is echt geklooi, zelfs al met aansingelen..
Oud 06-07-2004, 17:16
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Punkygirl schreef op 06-07-2004 @ 15:44 :
Dit is inderdaad waar.
Ik heb een vriendin met 2 shets en die hebben beide een westernzadel.. en dat is echt geklooi, zelfs al met aansingelen..
eigenlijk vind ik die knoop juist weer handiger dan gespjes Het is zooo iriitant als je het pinnetje nét niet in het gaatje kan stoppen, dan is die knoop handig, die kun je zo strak aansingelen als je wil.
Oud 06-07-2004, 18:04
duifeltje
duifeltje is offline
Wat voor systeem is dat dan, met die beugels?

(sorry, ben écht een leek... )
Oud 06-07-2004, 19:48
Milos
Milos is offline
OOk wel met gaatjes, maar het is een grote soort schuifding. Op zich best makkelijk te verstellen. Je mag de beugels echter niet kort houden zoals bij een engels zadel. Ze moeten juist lang omdat je echt op je zit steunt en niet zoals bij engels rijden op de beugels. Verder lijkt het me slim om gewoon naar een zadelmaker/ paardrioj winkel te gaan om daar een kunststof engels zadel te kopen. Niet zo duur en zo goed als onderhouds vrij. Aangezien ze waarschijnlijk niet zo heel lang meer op die shet passen.
Oud 06-07-2004, 20:20
duifeltje
duifeltje is offline
Ik koop dan denk ik toch gewoon een vzh-zadel. Heb een beetje alle voor-en-na-delen tegen elkaar afgewogen en dat lijkt me dan toch het beste.
En het moet wel lang mee gaan hoor want als mn nichtje en dat andere meisje te groot worden, zoek ik een nieuw iemand om op d'r te rijden.

iig bedankt voor alle tips.
Oud 12-07-2004, 13:43
Eend
Eend is offline
Ik heb hier zojuist zo'n zadel gevonden voor 57 euro. Ik vond het wel te doen, daarom meld ik t even
http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=39
Oud 12-07-2004, 13:49
duifeltje
duifeltje is offline
iig bedankt dat je 't even meld maar 'k neem eigenlijk liever geen plat zadel. Binnenkort gaat er misschien ook een meisje van 5 op rijden dus heb ik liever een heel stevig zadeltje.
Oud 13-07-2004, 15:02
Eend
Eend is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 12-07-2004 @ 14:49 :
iig bedankt dat je 't even meld maar 'k neem eigenlijk liever geen plat zadel. Binnenkort gaat er misschien ook een meisje van 5 op rijden dus heb ik liever een heel stevig zadeltje.
ja, dat is waar Wou je een leren of zo'n kunststof nemen? Wij hebben voor de kleine pony's van die kunststofzadels op de manege. Volgens mij dempt dat ook de ploffen van nog niet zo heel goed rijdende kinderen. Ze schijnen heel goed te zijn voor de rug van het dier

Die dingen heb je ook in alle kleuren en maten
Reageren

Regels voor berichten