Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2004, 12:02
Solid
Solid is offline
Iemand nog tips over Noorwegen?
Heb er zoveel over gehoord en mooie foto´s gezien, dat ik er over nadenk om er deze zomer naar toe te gaan! Welk gebied is een aanrader? Nog handige organisaties of sites? En is het er duur?
en weet iemand of er mogelijkheden zijn om er te snowboarden, dat zou me nl wel heel stoer lijken alle verhalen zijn welkom!
Oud 21-02-2004, 18:16
Verwijderd
Ik ben er nu 3x geweest. Komende zomer ga ik er weer heen. Het is wel een duur land, maar echt heel mooi. Ik vond vooral de omgeving rond de Hardangervidda en Bergen (en het stuk er tussen) erg mooi. Snowboarden kan in de zomer goed op gletsjers. Vlakbij Jondal en Odda kun je goed skien en snowboarden op een gletsjer. Goede site: www.norsk.nl
Oud 21-02-2004, 18:23
Verwijderd
Een land waar ik echt nog heel erg graag een keer naar toe wil
Oud 24-02-2004, 13:52
nova7
nova7 is offline
in de zomer vak. ga ik erheen
Oud 25-02-2004, 15:42
Souris
Souris is offline
tis een duur maar mooi land
Oud 28-02-2004, 18:30
Buffy
Buffy is offline
ik ben in de zomer van 2002 via een reis (georganiseerd/geregeld) door de Rabobank naar Noorwegen geweest. We hebben 2 weken lang rondgetrokken in het gebied in de driehoek Gala (80 km vanaf Lillehammer), Bergen (dorpje vlakbij Odda) en Sogndal. Noorwegen is een heel mooi land maar inderdaad wat aan de prijzige kant. Het land heeft schitterende landschappen en culturele activiteiten die zelfs voor jongeren leuk zijn. Zo hebben wij met een bergtreintje een berg van 800 meter beklommen, met onderweg een waterval van maar liefst 93 meter!!! Bovenaan de berg kwam je in Flam, waar het superstil was qua natuur. Zo mooi.

We hebben ook geraft over een wildwater rivier, dat was behoorlijk prijzig (dik 150 euro p.p., maar dan ben je wel 3-4 uur bezig) maar echt supergaaf.

Ook is Noorwegen volgens mij een van de weinige landen waar je zo nu en dan uit moet stappen om schapen en geiten van de weg te halen, omdat ze midden op het asfalt liggen (en uit zichzelf niet van plan zijn om aan de kant te gaan voor een auto).

Tip: reis met eigen vervoer en niet met een of andere busmaatschappij, zo kun je in je eigen tempo Noorwegen verkennen. Busmaatschappijen hebben vaak voor elke dag een strakke planning, terwijl het veel leuker is om nog even in een stadje rond te dwalen ipv verplicht die duffe bus weer in te moeten. Wel is het handig om (net zoals bij ons) een organisatie achter de hand te hebben die de huisjes en boottickets van de Stena Line voor je regelt. Heb je dat gezeur ter plaatse tenminste niet meer!

Succes!
Oud 28-02-2004, 19:34
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Mijn vader werkt in Noorwegen dus ik ben er ook een keer geweest en snowboarden kan best...in de winter of je moet wel heel veel geluk hebben.

Uitgaansleven is nul.Voor drank moet je 21 zijn

Natuur is erg mooi Noren zijn van die 'treehuggers'

Als je er heen gaat moet je voor de natuur gaan fjorden enzo.
Verder vind ik er niet zoveel aan.
Oud 29-02-2004, 13:59
Lizzle_806
Lizzle_806 is offline
ik heb er 2 jaar gewoond en ga er ook nog regelamtig heen op vakantie het is echt supermooi

voor snowboarden kan je bijvoorbeeld heel goed naar het gebied rondom lillehammer gaan

maar noorwegen is vooral heel mooi om in de zomer de natuur in te trekken.. kanoen, mountainbiken, wandelen..
een beetje van hut naar hut trekken

krijg je dit soort dingen:

het is er wel echt duur en echt bruisend kan je het ook niet noemen maar tis maar waar je naar op zoek bent
Oud 29-02-2004, 16:47
Breg
Breg is offline
ben er vorig jaar geweest en heb me ontzettend verveeld. Was er met m'n ouders, in een dorpje van zo'n 4 boerderijen met het volgende dorp wat dan iets groter was met VVV enzo op 5 kilometer afstand en een bus die er 1 keer in de 2 uur naartoe rijdt. Lopend ernaartoe kon wel, maar het Noorse weer is vaak niet geweldig, dus dat betekent een uur in de regen er heen lopen. Verder was in dat dorpje ook bijna niks te doen, in de winter kon je er wel skieen, maar ik was er in de zomer. Dus als je er op eigen houtje heen gaat moet je echt een eigen auto hebben anders kom je nergens, je kan vaak wel fietsen huren, maar met die bergen ben je binnen een uur helemaal kapot. En het is er inderdaad duur. Of je moet er heen gaan omdat je natuur geweldig vind en elke dag wil wandelen, dan is het ng wel te betalen, wil je andere activiteiten ondernemen moet je echt in de goeie plaats zitten en veel geld mee nemen.
Oud 29-02-2004, 17:30
duivelaartje
duivelaartje is offline
Wij gaan van de zomer er heen. Ben er nog nooit eerder geweest, maar het lijkt me erg mooi.
Wij gaan gewoon met onze eigen auto helemaal naar 't puntje van noorwegen. (Ja, mn ouders zijn gek) En terug naar "beneden" met de boot langs de kust.
Oud 29-02-2004, 21:01
Verwijderd
Ik ben er inmiddels 2x geweest en ga van de zomer weer. Het is een prachtig land. Erg duur wel, zeker de alcohol, maar ook bijvoorbeeld de cola.
Oud 03-03-2004, 19:53
Boogie
Boogie is offline
De Lofoten (een eilandengroep).
Oud 04-03-2004, 18:00
kweety
kweety is offline
ik ben er nu 2 keer geweest. Ik zou je wel aanraden om rond te trekken en bijv. niet om 2 weken op dezelfde plaats te blijven. Als je rondtrekt zie je namelijk ook veel verschillende landschappen. De laatste keer zijn we naar een getsjer geweest (weet alleen niet meer waar precies) en daar kon je volgens mij ook snowboarden, maar da zal denk ik wel duur zijn.
Oud 23-05-2004, 11:27
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
je moet zeker rondtrekken! Voor veel campings hoef je niet te reserveren, maar als je bijv. een paar telefoonnummers hebt kun je wel een aantal dagen van te voren opbellen om te vragen of ze een plekje aan het meer/rivier/fjord ofzo vrijhouden.

Wij stonden op een camping en we hadden uitzicht op een heel mooi blauw meer, vijf gletsjers en 10 watervallen. van de caravan stapten we zo het super schone water in!

Ik vond het Nordfjord heel mooi, daar zijn gigantisch veel gletsjers en eeuwige sneeuw.

Noorwegen is aan de ene kant wel duur maar omdat er geen terrasjes en leuke restaurantjes zijn ga je weer niet uiteten en je eet ook niet elke dag ijs. Uiteindelijk zijn wij nooit meer kwijt als in bijv. frankrijk. Campings zijn ook niet duur, trekhutten wel en die zijn ook heel erg primitief. Dus mij lijkt het handiger om gwoon een tentje te kopen ipv in trekhutten te gaan.

Op bijna elke camping is een kookgelegenheid en een plekje waar je droog kunt zitten. Das heel handig want als je klein campeert kun je daar een beetje koken enzo.

Nog 1 tip: ga niet met de boot van denemarken naar kristiansand, want dat is duur en je komt in het uiterste zuiden aan terwijl het noordelijker mooier is. Je kunt via denemarken-jutland naar Malmo gaan, dan hoef je maar een kwartier op de boot of je gaat over de brug. Daarna rij je naar oslo. Met de caravan waren wij 's avonds al boven gotenburg en de dag daarop waren we in midden Noorwegen. Goedkoper en ook minder reistijd.

Heel veel plezier en geniet ervan want noorwegen is prachtig!!!!

(over een jaar naar de noordkaap, heb er nu al zin in)
Oud 26-05-2004, 13:50
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 29-02-2004 @ 18:30 :
Wij gaan van de zomer er heen. Ben er nog nooit eerder geweest, maar het lijkt me erg mooi.
Wij gaan gewoon met onze eigen auto helemaal naar 't puntje van noorwegen. (Ja, mn ouders zijn gek) En terug naar "beneden" met de boot langs de kust.
Dat is echt leuk hoor. Wij zijn heen via Zweden en Finland gegaan en terug via Noorwegen. Op die manier zie je bijna heel Scandinavie. Alleen was het jammer dat we zware storm (windkracht 11) hadden bij de Noordkaap, het was dus bewolkt en de zon hebben we bijna niet gezien bij de Noordkaap.
Oud 26-05-2004, 18:53
Luego
Luego is offline
Noorwegen.... *droomt weg*

Niet dat ik er ooit geweest ben, maar dat gaat binnenkort veranderen.
Als je er in de zomer heen gaat en je bent een klein beetje avontuurlijk ingesteld, zou ik als ik jou was proberen zoveel mogelijk te zien. Hardangervidda, zuidkust (Risoey en zo), uiteraard de fjorden, Lofoten/Vesteraalen en Aalesund zijn dat wat namen die in me op komen. (oe = o met / erdoor, aa is a met ronde erboven).
Ik heb nogmaals geen ervaring, slechts kennis, enne.... je mag wel wat geld meenemen. Alcohol is onbetaalbaar, tip als je vrij wilt kamperen is alcohol meenemen vanuit Nederland, als de boer die daar het dichtst bij woont een kijkje komt nemen ben je meteen een dikke vriend.

Goede site: www.norsk.nl
o.a. groot forum, met zoekfunctie.

En laatste.... de reacties hier lezend besef ik dat ik jullie misschien een beetje jaloers maak, maarruhm ik ga er een jaar wonen aankomend schooljaar. @ bootz > in Lofthus , dat zegt je vast wel wat als je Odda en die gletsjer kent.
Oud 27-05-2004, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Luego_407 schreef op 26-05-2004 @ 19:53 :
En laatste.... de reacties hier lezend besef ik dat ik jullie misschien een beetje jaloers maak, maarruhm ik ga er een jaar wonen aankomend schooljaar. @ bootz > in Lofthus , dat zegt je vast wel wat als je Odda en die gletsjer kent.
Lofthus ken ik wel, daar staat volgens mij ook een heel groot luxe hotel. Maar ik heb Noorwegen nu ongeveer helemaal gezien (op omgeving Alesund na dan, daar gaan we deze zomer heen), maar tot nu toe vind ik de omgeving van de Hardangervidda en Hardangerfjord echt het mooiste.
Oud 12-06-2004, 22:44
heavinly
heavinly is offline
Ik heb er drie jaar gewoond en zou er graag eens naar terug gaan, gewoon om te kijken 'hoe het ook alweer was'. Alleen is het inderdaad zo duur daar.. erg jammer.
Advertentie

Regels voor berichten