Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2004, 16:47
TheEscapeEP
TheEscapeEP is offline
Het zit zo: ik ben erg veel bezig met webdesign, grafisch design, muziek, afmixen van muziek, live-opnames,...
Kortweg multimedia is mijn hoofdbezigheid op de computer. Neem daar wat internetten, schoolwerk (office), en de alledaagse dingen bij en dat is het zowat.

Nu leek het me zeer interessant om een PowerMac G5 te halen, sinds deze computer veel beter is voor media-bedoeningen dan een PC?

Na lang zoeken met gering succes, wou ik eens proberen of jullie mij kunnen helpen. Ik moet er namelijk zeker van zijn dat de programma's die ik gebruik ook op de MAC werken.

Programma's als:

Macromedia Studio (Dreamweaver, Flash, Fireworks,...)
Adobe Photoshop
Sony Soundforge
Office (hiervan weet ik het wel al)
...

Kent iemand nog van die 'populaire' programma's die ook in MAC-versie komen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2004, 16:52
ijsbeer
ijsbeer is offline
Office, is er dus voor, maar ook wel Flash en dan ga ik er ook vanuit dat de andere macromedia programma's er voor de Mac zijn.
En alle adobe programma's zijn er ook voor de Mac dus daar hoef je je al geen zorgen om te maken.
Van soundforge heb ik nog nooit gehoord en daar durf ik dan ook niks over kwijt.
Verder is Final Cut Pro (4, al tegenwoordig) zo'n beetje het beste video-editing programma, die is er dus ook voor de mac.

Ik zou er gewoon voor gaan en als je nog geld over hebt moet je ook maar een cinema-monitor erbij halen.
Oud 05-06-2004, 17:00
TheEscapeEP
TheEscapeEP is offline
En enig degelijk geluidsbewerkingsprogramma?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 18:14
ijsbeer
ijsbeer is offline
Ik weet niet zoveel over geluidsbewerkingprogramma's maar met het programma soundtrack kun je zeer veel loops maken, ik weet niet precies wat je er mee wilt.
Oud 05-06-2004, 20:47
Saycheese
Saycheese is offline
Het is een hardnekkig fabeltje dat er voor de Mac geen of veel minder programma's zijn. Tegenwoordig worden alle bekende programma's en spellen ook voor het Mac-platform geschreven. En zo niet, dan is er een vergelijkbaar programma. Maar dat komt zelden voor. Alle programma's die jij noemde, zijn er ook in Mac-versie.

Ik heb zelf een Mac, en ik zou niet anders willen. Maar dat komt misschien omdat ik ermee opgegroeid ben. Maar feit is wel dat ik niets te kort kom qua programma's en dat ik het besturingssysteem veel gebruiksvriendelijker vind dan Windows, maar daarbij moet ik de kanttekening plaatsen dat ik het nog niet vergeleken heb met XP.

Bedenk wel, als je overstapt, dat je even de tijd nodig hebt om aan het OS te wennen. Het werkt gewoon net iets anders dan Windows. De basis is ongeveer hetzelfde, maar het zijn juist de kleine dingetjes, de toetscombinaties, de menutjes, die je helemaal gek kunnen maken als je het niet snapt.

http://www.apple.com/nl/switch/ Service van Apple voor potentiële overstappers. Het 'Waarom zou ik overstappen' verhaaltje heeft een vrij hoog hallelujah-gehalte, maar de informatie kan best handig zijn.

www.tweedehandsmac.nl De G5 is nog niet zo lang uit, maar er zijn altijd freaks die zo gauw als het kan de allernieuwste versies kopen, en eerdere verkopen. Mochten er al G5's opstaan, dan kan het zeer lonen om die eens te overwegen, het kan schelen. (Zo kregen wij onze iMacG4 voor de helft van de nieuwprijs, 8 maanden oud)

Als je meer wilt weten over Macs mag je me altijd pm'en. Ik heb best wat verstand van het systeem, en als ik iets niet weet heb ik hier altijd nog een heelveelwetende vader rondlopen.

Oh, en als je echt aan de G5 gaat, dan ben ik stinkend jaloers op je.
Oud 06-06-2004, 13:03
ijsbeer
ijsbeer is offline
Ik vind Mac OS ook veel fijner werken, maar ik heb even navraag gedaan.

Peak! (of iets wat op die naam lijkt) schijnt een zeer goed audiobewerkingsprogramma te zijn.
Oud 06-06-2004, 13:43
Verwijderd
Voor de prijs van een Apple kun je een veel krachtigere PC kopen.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 21:21
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
********** schreef op 06-06-2004 @ 14:43 :
Er zijn toch weing comps die aan de snelheid van de G5 kunnen tippen, hoor.
Oud 09-06-2004, 20:04
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 06-06-2004 @ 22:21 :
Juist.
Als je het mbt grafische software houdt.
Oud 09-06-2004, 20:25
Verwijderd
Citaat:
niet voor het geld dat een g5 kost..
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 20:47
NielZ
NielZ is offline
Ten eerste: goeie keus.
Er zal een wereld voor je open gaan.

Citaat:
TheEscapeEP schreef op 05-06-2004 @ 18:00 :
En enig degelijk geluidsbewerkingsprogramma?
Als je het simpel wilt houden: Garageband van Apple zelf. Erg makkelijk in gebruik, érg leuk om mee te kloten, maar als je als pro bezig gaat loop je al snel tegen de beperkingen aan.

Gelijk een stukkie professioneler: Logic. Ik ben de naam van de oorspronkelijk fabrikant even kwijt, maar Apple heeft deze dus een tijd geleden overgenomen, en het programma compleet ver-OS-X't.

Iets wat er tussenin bengelt is Soundtrack.

Citaat:
Programma's als:
Macromedia Studio (Dreamweaver, Flash, Fireworks,...)
Yep.
"For the MX 2004 family of products, Macromedia now ships Macintosh and Windows installers in the same box. The license that ships with the MX 2004 products allows you to install on either an Apple Macintosh or Microsoft Windows platform."
Adobe Photoshop
Yep.
"CD-ROM for Macintosh
Built for OS X"

Sony Soundforge
Ik heb ff gegoogled, en heb zo snel nix gevonden... Heel misschien bestaat het, maar ik denk het helaas niet.

Citaat:
Kent iemand nog van die 'populaire' programma's die ook in MAC Mac-versie komen?
http://www.versiontracker.com/macosx/
Een érg handige site waar dagelijks tientallen software updates worden gepost. Zo zie je gelijk welke programma's er allemaal bestaan. Zoals eerder genoemd bestaat van praktisch elk populair/bekend prorgamma wel een Mac-variant, of er is een goed alternatief voor.

Citaat:
********** schreef op 06-06-2004 @ 14:43 :
Mja. En je krijgt Windows erbij. Of Linux.
Het is een beetje een kwestie van smaak, maar ik vind OS X nog altijd beter dan elk ander OS. Ik vind dingen véél 'natuurlijker' werken, intuitiever. Het OS laat je niet verzuipen in de mogelijkheden, knoppen zitten op een logische plek, de software is ontzettend consequent (de interface dus ). Daarnaast heeft OS X véél minder last van virussen/beveiligingslekken, in de praktijk blijkt dit ook wel prettig te zijn.

Daarnaast komt van OS X elk jaar een major update uit, 10.1 -> 10.2 etc. Voordeel is dat je regelmatig een nieuw OS krijgt dat weer nieuwe mogelijkheden biedt, nadeel is dat je elke x een nieuwe licentie moet kopen (ong €100). *kuch*NielZ mompelt hier iets over copieerbeveiliging die een stuk minder zwaar is dan bij XP*kuch*

Op GoT is sinds kort een Apple Sectie geopend; hier zijn aardig wat switchers te vinden. Er is ook een speciaal topic voor switchers, daar vind je aardig wat ervaringen. Wel handig lijkt me.

Succes met je keuze, en laat het ff weten als je tot aanschaf bent overgegaan.
Oud 09-06-2004, 23:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
TheEscapeEP schreef op 05-06-2004 @ 17:47 :
Nu leek het me zeer interessant om een PowerMac G5 te halen, sinds deze computer veel beter is voor media-bedoeningen dan een PC?
Het ligt eraan hoe je dit precies bedoelt, maar voor het grootste gedeelte is dit onzin, afstammend uit het verleden waar de Mac nog een grote voorsprong had op de PC. Mac had een redelijke interface vergeleken met Windows 3.11 enzo. Bij Windows 95 was dat voordeel al behoorlijk minder. Mac OS 9 en lager was ook niet stabiel (net als Win9x). Mac OSX is gebaseerd op UNIX (Darwin, FreeBSD) en is wél stabiel, net als Windows NT en alle daarop gebaseerde besturingssystemen.

PC kun je dus prima gebruiken als workstation voor de grafische wereld. Qua performance heeft deze in elk geval wel een voordeel. PC is veel sneller dan mac voor hetzelfde geld. Dat zul je vooral merken bij rendering e.d., voor photoshop zal een G5 prima mee te werken zijn, maar wel duurder zijn dan een PC. Bovendien mogelijk minder vrijheid met een mac, omdat het geen x86 hardware is ben je min of meer gebonden aan Mac OS (zijn wel andere PPC OS'en, maar beperkt).

Qua software valt het mee, Mac OSX kan immers alle Linux en UNIX software draaien, maar als je gamer bent moet je geen Mac kopen, neem dat maar van me aan. Sommige dingen kun je niet draaien met een mac, besef dat goed.
Oud 09-06-2004, 23:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Respect voor de Power4-processor van IBM, welke Apple de G5 processor noemt, maar Apple heeft een in mijn ogen verkeerde keus gemaakt door persé voor non-x86 hardware te kiezen. Incompatibiliteit zal Apple ooit de kop kunnen gaan kosten. Ze waren al bijna failliet maar de iMac hype bracht weer wat geld in het laatje. Mac OSX heeft Apple ook weer de nodige boost gegeven, tezamen met gadgets zoals de iPod.

De keuze van Apple voor PPC is een politieke keuze en geen technische; als Apple had gekozen voor AMD Opteron processors in dual configuratie, had het bedrijf een betere aanbod voor mid-end workstation segment gehad. Voor de goedkopere G5 versies zou een Athlon 64 processor ook een zeer goede keus geweest zijn. Maar Apple wilde persé geen compatibiliteit met x86-hardware, opdat Mac OSX zodoende ook op een PC zou kunnen draaien en mogelijk Apple ten gronde zou richten. Dus bedrijfstechnisch misschien geen verkeerd keuze, technisch gezien wel en tevens voor de consument. Door x86 compatible te blijven kun je veel meer software draaien met minimale emulatie (Wine anyone?).

Ook Apple's claim dat dit de eerste 64-bits processor in het workstationsegment is, is onjuist. AMD Opteron was immers eerder op de markt, en de Athlon 64 niet veel later.
Oud 10-06-2004, 00:00
Enlightenment
Enlightenment is offline
Afgezien van deze discussie moet je voor jezelf nagaan of je apple en met name Mac OSX fijner vindt werken dan bijvoorbeeld Windows XP. Merk hierbij wel op dat je voor Mac OSX moet betalen voor elke pointrelease die uitkomt (10.1 10.2 10.3 etc), hoeveel dat is weet ik niet.

Ben je weg van Apple en vind je hun kijk op design en softwareontwikkeling ideaal, en heb je het geld, dan is Apple geen slechte keuze. Ben je wat nuchterder, en leg je de nadruk op prijs/prestatie en functionaliteit, keuzevrijheid en compatibiliteit, dan is PC de beste keuze.

Beide zijn prima computers, ik vind het leuk om met een iBook te spelen.
Maar ik zal er nooit een kopen, denk ik. Misschien als Apple overstapt naar x86, maar dat zie ik nog niet gebeuren.

Maar het is dus een mythe dat grafische programma's extra goed presteren op Apple hardware.
Oud 10-06-2004, 00:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Sorry voor het 4e bericht ( ) maar dit hoort dus op ... Software & Multimedia
Oud 10-06-2004, 00:53
p-chez
p-chez is offline
Opzich maakt het tegenwoordig niet meer uit of je nou een PC of een Mac hebt voor grafisch/media-werk. Beide systemen ondersteunen de benodigde software volledig, en qua snelheid maakt het ook niet veel meer uit.
Feit is alleen dat in de reclame/vormgeverswereld vooral wordt gewerkt op Macs. Echter, voor videobewerking worden voor zover ik weet meestal PC's gebruikt.
Eigenlijk is het gewoon kiezen wat je het fijnste lijkt. En qua prijs, ook niet onbelangrijk.

Maargoed, niks wat al niet gezegd is.
Oud 10-06-2004, 08:41
freyk
freyk is offline
Waarom een mac kopen als je toch een mac kan simuleren op een pc?
Hmm,..het kan dus ook andersom

Laatst gewijzigd op 10-06-2004 om 08:45.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 17:23
ijsbeer
ijsbeer is offline
Citaat:
freyk schreef op 10-06-2004 @ 09:41 :
Waarom een mac kopen als je toch een mac kan simuleren op een pc?
Hmm,..het kan dus ook andersom
Leuker is dat windows dmv virtual pc op een mac stablier loopt dan op een pc zelf.
Oud 10-06-2004, 20:20
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
ijsbeer schreef op 10-06-2004 @ 18:23 :
Leuker is dat windows dmv virtual pc op een mac stablier loopt dan op een pc zelf.
Dat is natuurlijk kul he. Ja als windows crasht, crasht je mac neit wil je zeggen. Dat hoeft niet waar te zijn, er kan een fout zitten in de emulatiesoftware en dat is echt niet vergezocht, vrij low-level die shit. Maar afgezien van dat gaat dit verhaal natuurlijk ook de andere kant op, Mac OSX draait stabieler op een PC dan op een mac zelf.

Zo kun je ook alle software wel in een sandbox of emulator draaien en claimen dat het op die emulator/sandbox stabieler werkt. Maar wat je daar verder aan hebt met die kennis ontbreekt het mij. Het is geen voordeel van mac iig.

Mac OSX heeft FreeBSD (Darwin) UNIX als basis, dus de kern is zeker stabiel. En alhoewel Mac OSX een besturingssysteem is dat nog in in ontwikkling is, is het aardig stabiel en compleet hedendaags met 10.3.
Oud 10-06-2004, 20:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ohja, nog even een plaagfeitje.

http://www.tweakers.net/nieuws/29593/
Oud 10-06-2004, 20:45
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Voor professioneel muziek produceren op de mac moet je eens bij native instruments gaan kijken. Veel dj's en producers gebruiken deze software om muziek te maken en zelfs live ermee te draaien (laptop set op de Powerbook ).
Oud 13-06-2004, 22:55
M@rco
M@rco is offline
Dit ziet er toch wel stoer uit:
http://www.apple.com/powermac/design.html

De Power Mac G5 met dual 2.5GHz processoren gebruikt standaard een soort van vloeistofkoeling. Geinig
Reageren

Regels voor berichten