Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2004, 12:34
BarbapapaX
BarbapapaX is offline
Ik had een vraagje over vasten. Is het gezond om een paar dagen niets te eten en alleen maar op water te leven. Ik heb nml gehoord dat je lichaam helemaal wordt gereinigd als je dat een paar dagen doet. Ik weet niet zeker dus als iemand iets er over weet.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 12:45
The0
The0 is offline
Heb geen geneeskunde of wat dan ook gestudeerd maar logisch denkend zeg ik nee.

Het kan naar mijn mening nooit goed zijn om je lichaam meerdere dagen niet te voeden, hongerstakers worden nl ook vaak opgenomen in het ziekenhuis na een langdurige staking.

Iemand met meer medische kennis een reactie?
Oud 18-06-2004, 12:50
Daevrem
Daevrem is offline
Als je water drinkt is dat waar, maar of het fysiek gezond is weet ik niet. Maar ik denk dat het eerder mentaal gezond is.

Je kunt je lichaam zowiezo wel zuiveren door enorm veel water te drinken, danwel verdeeld over de hele dag.

En een hongerstaking is echt wat anders dan vasten, en dat moet je echt weken doen voor je lichaam echt in de problemen komt. Maar meer dan 5 dagen helemaal niet eten is niet gezond. Met een of twee dagen kun je je lichaam denk ik behoorlijk reinigen, voor wat het waard is.
Oud 18-06-2004, 13:38
BarbapapaX
BarbapapaX is offline
bedankt voor de info maar zijn er ook nog mensen die het zelf een keer gedaan hebben en iets van de medische kant er van weet?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 13:52
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 18-06-2004 @ 13:50 :
Maar ik denk dat het eerder mentaal gezond is.
Waarom? (gewoon nieuwsgierig )
Oud 18-06-2004, 14:02
Daevrem
Daevrem is offline
Dan leer je een stuk discipline, en je leert hoe het is om niet gelijk toe te geven aan lusten. Ik krijg ten minste wel redelijk veel honger als ik een dag niet eet. Vooral 's avonds.
Oud 18-06-2004, 14:04
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik denk dat het wel klopt dat je je hele lichaam reinigt maar wat heb je eraan als je weer gaat eten?

Het lijkt me niet gezond, voedsel is je bron van energie, en je verstoort je hele ritme, het is behoorlijk belangrijk voor je lichaam dat je een redelijk regelmatig eetpatroon hebt.

Bovendien gaat je lichaam zich instellen op minder eten, hangt natuurlijk wel vanaf hoe lang je vast. Als je daarna dan weer precies evenveel gaat eten eet je opeens meer dan je lichaam nodig heeft, extras worden opgeslagen als vet. Ook wel bekend als het (edit) halve jojo effect

Laatst gewijzigd op 18-06-2004 om 14:20.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 14:10
Daevrem
Daevrem is offline
Het jojo-effect heb je alleen als je veel vet of ander gewicht verliest. Niet als je een paar dagen niet eet.
Oud 18-06-2004, 14:24
Auryon
Auryon is offline
Ik had een paar maaden geleden ergens gelezen dat af en toe een dag vasten en dan enkel water drinken wel gezond zou zijn voor je lichaam. Zoals gezegd, wordt je lichaam daardoor gezuiverd. Misschien kan ik het nog wel ergens vinden....

edit: Gevonden . Blijkbaar was het een onderzoek op muizen. Maarja, de meeste onderzoeken over voeding en hun effect op de gezondheid worden op muizen gehouden.

"Regelmatig vasten zou gezond zijn, zo stellen Amerikaanse onderzoekers op basis van onderzoek bij muizen. Het zou hetzelfde effect hebben als een calorie-arm dieet (langer leven, grotere gevoeligheid voor insuline en dus minder hart- en vaatziekten en diabetes), ook al leidt dat vasten niet tot een vermindering van de globale energie-opname.
In het onderzoek kregen muizen slechts om de andere dag te eten. Na een vastendag mochten ze eten zoveel ze wilden. De gezondheidseffecten waren vergelijkbaar met een dieet met een verminderde calorie-inname van 40%, ook al aten de muizen even veel als een normale muis en verloren ze nauwelijks gewicht.
De onderzoekers willen hetzelfde onderzoek nu overdoen bij mensen." (www.gezondheid.be)

Laatst gewijzigd op 18-06-2004 om 14:27.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 17:34
Somebody Special
Somebody Special is offline
Was het dan niet zo dat je dan die dagen wel (alleen maar) sapjes drinkt? En dan uiteraard échte sapjes en niet sapjes met chemische zooi en gigantisch veel suiker.
Oud 18-06-2004, 17:59
Dzjes
Dzjes is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 18-06-2004 @ 18:34 :
Was het dan niet zo dat je dan die dagen wel (alleen maar) sapjes drinkt? En dan uiteraard échte sapjes en niet sapjes met chemische zooi en gigantisch veel suiker.
Zoiets meen ik me ook te herinneren, dat je wel nog bepaalde vitaminen binnenkreeg enzo.. maar of het nu sapjes, of soep of iets was weet ik niet meer In elk geval was het zeer reinigend en verkwikkend geloof ik..
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 18:02
Dzjes
Dzjes is offline
Oh.. heb zonet rap eventjes op google "reinigingskuur" ingetypt, en je komt op heel wat hoor.. er zijn blijkbaar verschillende kuren.. hier wordt er zowat uitgelegd wat te doen
link

De rest moet je zelf maar es opzoeken
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 18:38
Verwijderd
Volgens mijn leerboek gezondheidspsychologie heeft een vastenkuur van een dieëtist (die een week tot een maand duurt) nog altijd 400 tot 800 kcal per dag, vooral bestaand uit sap en melk en een paar hapjes eten. Maar dat is dan dus niet echt vasten. En dat wordt alleen voorgeschreven aan mensen die heel gauw moeten afvallen.

Ik denk dat je je ontzettend rot gaat voelen als je een dag niets eet, heel licht in je hoofd en duizelig en misselijk, dus ik zou het niet doen. Als je je lichaam wil reinigen is het goed genoeg om gewoon elke dag voldoende te drinken en gezond te eten.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 18:02
Daevrem
Daevrem is offline
Je gaat je helemaal niet licht of duizelig in je hoofd voetballen. Je lichaam kan zonder problemen een dag of twee zonder eten.

Ja, je gaat je waarschijnlijk wel rot voelen en erge honger krijgen. Maar dat is een stukje disciplinetraining, je lichaam wil natuurlijk dat jij gelijk toegeeft aan je lusten.

En je hoeft die twee dagen ook niet per se vruchtensap te drinken. Met alleen vruchtensap kun je waarschijnlijk nog jaren blijven leven, danwel wel met enkele gezondheidsproblemen.

En je moet ook niet gaan sporten zonder iets te eten. En dat reinigen van je lichaam, als het we\rkt, werkt dus niet als je gewoon eet, hoe gezond het ook is.
Oud 19-06-2004, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 19-06-2004 @ 19:02 :
Je gaat je helemaal niet licht of duizelig in je hoofd voetballen. Je lichaam kan zonder problemen een dag of twee zonder eten.

Ja, je gaat je waarschijnlijk wel rot voelen en erge honger krijgen. Maar dat is een stukje disciplinetraining, je lichaam wil natuurlijk dat jij gelijk toegeeft aan je lusten.

En je hoeft die twee dagen ook niet per se vruchtensap te drinken. Met alleen vruchtensap kun je waarschijnlijk nog jaren blijven leven, danwel wel met enkele gezondheidsproblemen.

En je moet ook niet gaan sporten zonder iets te eten. En dat reinigen van je lichaam, als het we\rkt, werkt dus niet als je gewoon eet, hoe gezond het ook is.
Je lichaam kan zonder dood te gaan een dag of twee zonder eten, maar echt niet zonder problemen. Als ik bijvoorbeeld eens na het ontbijt zes uur wacht voor ik ga lunchen, dan ben ik al duizelig en misselijk en licht in m'n hoofd. Dan lijkt mij dat twee dagen niet eten dat ook wel veroorzaakt.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 18:25
Daevrem
Daevrem is offline
Je kunt een maand zonder enkele vorm van eten.
Oud 19-06-2004, 18:25
Verwijderd
Op voorwaarde dat je nog wel caloriebevattend drinken gebruikt, neem ik aan? Zonder enige vorm van calorieën kun je nog geen week.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 18:31
Daevrem
Daevrem is offline
Ik bedoel tot wanneer je dood gaat, niet tot wanneer het ongezond wordt omdat het lichaam zichzelf gaat verteren.
Oud 19-06-2004, 18:34
Verwijderd
Oh, ik was even door de war . Ik had in mijn hoofd 'zonder drinken ga je na ruim een maand dood, zonder eten binnen een week' maar het is andersom
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 20:36
Chayra-Ley
Chayra-Ley is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 19-06-2004 @ 19:02 :

Als je een tijdje volhoudt en niks eet, wat ik doe als ik naar school ga, gewoon 's morgens en 's middags niks eten, dan heb je echt geen behoefte aan eten 's avonds, is mijn ervaring. Eens je een zeker 'hongermoment' voorbij bent (wat stukken gemakkelijker gaat op school, omdat je dan afgeleid bent van het vervelende gevoel in je maag, thuis ligt al het eten binnen handbereik, dàn pas moet ik mezelf echt inhouden) gaat het echt prima zonder eten, dat kan ik lang volhouden. Het enige probleem is, eens ik dan iets eet, zelfs maar een kleinigheidje, ik echt niet meer kan stoppen. Dus als mijn ouders me 's avonds dwingen om iets te eten, dan mag ik het wel vergeten om een dag te vasten, dan eet ik me echt vol.. later vind ik dat dan weer vreselijk van mezelf, dat ik niet volhield zonder te eten, maar tja. Als ik echt niks eet, kan ik het gerust enkele dagen volhouden. Dan drink ik wel super veel, maar dat is te doen. Het probleem zijn mijn ouders
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 21:48
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 18-06-2004 @ 15:02 :
Dan leer je een stuk discipline, en je leert hoe het is om niet gelijk toe te geven aan lusten. Ik krijg ten minste wel redelijk veel honger als ik een dag niet eet. Vooral 's avonds.
Eten is toch geen lust? Het is juist de bedoeling dat je eet, lijkt me. Je lichaam geeft aan dat je moet eten door het hongergevoel.

Je kunt ook vasten op andere manieren. Geen vlees bijv. of geen snoep of lekkernijen. Ik vind het veel beter als mensen een maand vasten in de zin van niet eten wat ze als lekker ervaren, dan dat mensen zichzelf een dag uithongeren.

Regels voor berichten