Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2004, 18:21
Buffy
Buffy is offline
hey,

ik heb superveel moeite om assertief te zijn.

ik kan geen grenzen stellen, toch ergens "ja" op zeggen terwijl ik het al zo druk heb, laat over me heen lopen en wat al niet meer.

hierdoor heb ik de laatste tijd telkens als ik thuis ben een k*thumeur, omdat ik op school niet assertief genoeg kan zijn. ik wil telkens maar presteren en nog meer presteren, ik gun mijzelf geen relaxte avond voor de buis of een onbezorgd afspraakje met mn vriend.

hij merkt heel goed dat ik niet lekker in mn vel zit, en dus gaat het vaak over mijn problemen als we samen zijn. daar heb ik geen zin meer in, het leven bestaat uit meer dingen dan school !

zijn er meer luitjes die met dit probleem zitten ?

liefs
Oud 16-06-2004, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Buffy schreef op 16-06-2004 @ 19:21 :

liefs
ja
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 23:40
Verwijderd
Ja.

Uiteindelijk dreef(/drijft) het me tot wanhoop, en heb ik geprobeert het maar gewoon te 'doen'. Nee zeggen, zeggen dat ik iets niet wil, etc.
Best wel moeilijk.. En raar, heel raar, eerst. Want ik voel(de) me een egoïstisch klotewijf.
Maar het begint te wennen. Geloof ik. Soms.

Ik weet niet echt wat je anders zou kunnen doen.
Nadenken.. over wat jij écht wilt. En hoe jij behandeld wilt worden door mensen. En wanneer je éigenlijk 'nee' wilt zeggen.
(En proberen je zelf een beetje meer waard te vinden. Dat je nee mág zeggen. Want dat mag je.)
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 08:39
Uziel
Uziel is offline
Waarom wil je presteren en kun je geen NEE zeggen?

Ben je bang dat mensen je dan niet mogen, of wil je voor jezelf gewoon persee goed presteren om jezelf tegenover jezelf te bewijzen?
Oud 17-06-2004, 13:04
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
Ok, het volgende heeft niet de bedoeling om te kwetsen, het is mijn mening:

Waarom wil je geen nee zeggen? Het is niet zo moeilijk. Let op, mensen gaan nu op jou bouwen. Als er eens iets is, denken ze: ''Ach, dat kan ''Buffy'' wel aan''. Hoe vaker jij ja zegt, hoe vaker jij gevraagt zal worden. Het zal steeds dieper gaan, totdat het echt teveel wordt. Mensen gaan te veel van je verwachten. Als je nu een keer nee zegt, zal niemand het je kwalijk nemen. Hoe langer jij ja blijft zeggen, hoe meer mensen van je gaan verwachten, hoe raarder zij het zullen vinden als jij een keer nee zegt tegen iets.

Nogmaals, ik wil je niet bang maken, ik wil je laten zien wat er kan gebeuren.

Heel veel succes, vooral met de grote stap, ik kan begrijpen dat het moeilijk is.

P.S. Het schijnt dat vrouwen vaker de neiging hebben om mensen niet te weigeren. Jij bent niet de enige, iedere vrouw op de hele wereld (gemiddeld) is sneller geneigt om ja te zeggen, dan de gemiddelde vrouw.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 15:22
ster
ster is offline
Citaat:
hey,

ik heb superveel moeite om assertief te zijn.

ik kan geen grenzen stellen, toch ergens "ja" op zeggen terwijl ik het al zo druk heb, laat over me heen lopen en wat al niet meer.

hierdoor heb ik de laatste tijd telkens als ik thuis ben een k*thumeur, omdat ik op school niet assertief genoeg kan zijn. ik wil telkens maar presteren en nog meer presteren, ik gun mijzelf geen relaxte avond voor de buis of een onbezorgd afspraakje met mn vriend.

hij merkt heel goed dat ik niet lekker in mn vel zit, en dus gaat het vaak over mijn problemen als we samen zijn. daar heb ik geen zin meer in, het leven bestaat uit meer dingen dan school !

liefs
ik denk dat je je goed moet realiseren dat als je assertief bent dat je niet agressief bent en dus het vanuit een redelijkheid zegt. Waarom mag jij geen nee zeggen en een ander van jou wel? of ligt het daar niet aan?
Oud 18-06-2004, 20:12
kenni
kenni is offline
Je kunt ook een assertiviteitscursus gaan volgen!

Als je écht iets niet wilt, moet je gewoon echt proberen nee te zeggen, hoe moeilijk het ook is. Mensen om je heen weten dan tenminste wat ze aan je hebben, wanneer je iets wel/ niet wilt.

succes ermee
Oud 18-06-2004, 21:10
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Je bent vrijwel nooit de enige met iets.

Iemand zei ooit dat ik meer voor anderen overheb en doe dan
voor mezelf (vaak ook ten koste van mezelf), en dat is ook wel
zo... Een ander helpen, iets voor een ander kunnen doen ed,
ik doe dat graag, en vind het ook fijn als ik iets voor een ander kan betekenen ed...

Daar is op zich niet zoveel mis mee denk ik, maar dat en de
'angst' (echt angst is het niet, maar wel zoiets, kan het nu
niet echt goed uitleggen. ) om bot te zijn, tekort te schieten enz zorgen er voor dat het voor mij vaak heel moeilijk is om iets te weigeren, grenzen te stellen, ook als ik er eigenlijk geen zin, tijd of wat dan ook voor heb.

En dat zorgt er nogal eens voor dat ik het vrij druk heb, veel
dingen 'moet' doen ed, daardoor tijd tekort kom en gespannen
ben omdat ik dingen op tijd en perfect (zo goed als dat kan) af
wil hebben.

Echt iets nuttigs of een tip oid weet ik niet te zeggen, 'k ben
het wel eens met wat Rhea zei;

Citaat:
Ik weet niet echt wat je anders zou kunnen doen. Nadenken.. over wat jij écht wilt. En hoe jij behandeld wilt worden door mensen. En wanneer je éigenlijk 'nee' wilt zeggen. (En proberen je zelf een beetje meer waard te vinden. Dat je nee mág zeggen. Want dat mag je.)
Reageren

Regels voor berichten