Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2002, 15:40
DarkCat
DarkCat is offline
Ik zit namelijk met een droom die ik een paar dagen terug had. Ik heb zelf een vermoeden wat hij betekent, maar ik wil graag de mening van anderen (vooral mensen die er ervaring mee hebben). Als je denkt te weten waar mn droom vandaan komt, wil je er dan ook even bij zeggen hoe je daaraan komt?

Nouh, hier komt mn droom:

Ik was in een gebouw, iets wat enigszins leek op een kruising tussen een school, een flat en een ziekenhuis.
Ik liep over de gang naar een kamer die blijkbaar van mij was.
Daar in die kamer was een man, een soort van dokter, en een vrouw, waarschijnlijk assistente. Er waren geen ramen.
Er was een brancard, niet echt een bed, helemaal bekleed met witte stof, en daarop lag mijn dode lichaam.
Ik keek ernaar met tranen in mijn ogen, naar mijn eigen lijk dat de ogen nog open had maar nergens meer naar staarde.
Wat bleek was dat mijn lichaam dood was gegaan, en mijn ziel een nieuw lichaam had gekregen, de 'ik' in mijn droom dus. Het dode lichaam werd behandeld, er kwamen allemaal lichtblauwe draden en buisjes uit, anders zou het gaan rotten.
Ik was dus heel verdrietig toen ik mijn eigen lijk zag en voelde me dood, voelde me niet thuis in mijn nieuwe lichaam.
Vervolgens ging ik naar buiten (het was daar lekker zonnig), waar ik mijn huidige vriend en diens broertje tegenkwam, en ik vertelde hen dat ik pas 18 jaar was, en dat mijn lichaam al gestorven was. Ik vertelde hen ook over mijn besluit mijn ziel ook te laten afsterven, omdat mijn ziel niet zonder mijn lichaam kon.

Ja, en toen werd ik wakker

Hou er rekening mee dat als je mijn droom probeert te analyseren, dat je waarschijnlijk mijn achtergronden niet kent. Die zal ik later in dit topic er wel bij slepen, net als wat ik denk over deze droom.

Cat

Laatst gewijzigd op 08-05-2002 om 15:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2002, 16:04
Verwijderd
ik ben geen droomverklaarder oid, en je achtergronden ken ik ook niet bepaald . ..
maar toen ik de laatste zinnen

"Hou er rekening mee dat als je mijn droom probeert te analyseren, dat je waarschijnlijk mijn achtergronden niet kent. "

las, kwam er een vage herinnering op en ik ben eens ff gaan zoeken..

en dit was 't stukje dat ik zocht, waar ik me nog iets kon van herinneren.. en sorry als je dit eigenlijk niet meer wilt lezen.

"oud verhaal van cat"

*ook al heb je 't al gelezen, toch maar weggehaald. heb je geloof ik liever*

en onderstaand verhaaltje kan op veel verschillende dingen slaan trouwens.

misschien dat het oude lichaam is, het lichaam voordat dit gebeurde. en het nieuwe van daarna... Ik kan me voorstellen dat je je dan niet meer zo thuis voelt in je lichaam.
En dat je er met je ziel achterna wilde gaan omdat je depresief was..

tja.. 't is maar een optie
zoals ik al zei, verder weet ik vrijwel niks van jou

Laatst gewijzigd op 08-05-2002 om 18:58.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 16:10
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef:
*stukje*
Hmm, vind het wel knap dat je dat nog weet. Aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre iets uit het verleden terug blijft komen.. en waarom nu precies?

Ik wil even nog voorop stellen dat dromen zijn wat ze zijn: dromen. Ze hoeven geen verklaring te hebben en al helemaal niet logisch te zijn.

Nou, ik wens de rest succes met het puzzelen, want ik kan aan deze droom wel 5 verschillende interpretaties geven die waarschijnlijk stuk voor stuk ernaast grijpen
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 16:16
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
marianne22 schreef:
en dit was 't stukje dat ik zocht, waar ik me nog iets kon van herinneren.. en sorry als je dit eigenlijk niet meer wilt lezen.
Nee, ik stel het niet zo op prijs dat je dat stukje opgedoken hebt..

Citaat:
misschien dat het oude lichaam is, het lichaam voordat dit gebeurde. en het nieuwe van daarna... Ik kan me voorstellen dat je je dan niet meer zo thuis voelt in je lichaam.

Dat verhaaltje ging over iets wat 3 jaar geleden gebeurd is. Bovendien heb ik wel ergere dingen meegemaakt..
Ik denk zelf dat mijn droom meer een totaalbeeld is en dieper gaat dan bijvoorbeeld het omschrijven van het resultaat van iets wat 3 jaar geleden gebeurt is.

Citaat:
En dat je er met je ziel achterna wilde gaan omdat je depresief was..

Nee, ik was niet depressief in mijn droom, sterker nog, ik wilde graag leven maar mijn lichaam was dood. En daar was ik dus verdrietig om.

Nja ik vind het cool van je dat je gereageert hebt Maar ik heb dus liever niet dat mensen stukjes van mij opdiepen over dit soort onderwerpen, vooral omdat ik sommige dingen die ik geschreven heb zelf niet meer wil horen of niet meer op het forum wil zien (omdat kennissen van mij me soms nagaan)..

Cat
Oud 08-05-2002, 16:18
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
******** schreef:
Ik wil even nog voorop stellen dat dromen zijn wat ze zijn: dromen. Ze hoeven geen verklaring te hebben en al helemaal niet logisch te zijn.
Jij en ik weten allebei dat er niet zoiets is als 'toeval'. Toeval is gewoon een excuus voor uitermate ingewikkelde berekeningen.

NEway, ik geloof dat dromen niet helemaal willekeurig zijn. Ik geloof meer dat ze een soortvan verwerking/sortering/ordening zijn, van dingen van het heden en verleden.

Zeg maar een soortvan mpeg 4 compressie.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 16:23
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
******** schreef:
Oh daar sluit ik me helemaal bij aan. 75% van mijn dromen slaan nergens op of op de dag ervoor. Maar de rest van mijn dromen proberen mij voor mijn gevoel wat te vertellen.
Zeker deze droom. Het gebeurt niet vaak dat een droom dagenlang in mijn hoofd blijft zitten, zeker niet omdat ik bijna elke nacht droom. Maar in deze droom had ik zulke sterke emoties, het greep me enorm aan.. en ik voel wel een verband met de realiteit, maar welk verband?

Ik ben inderdaad bang dat mn lichaam het niet lang meer trekt na alles wat ermee gebeurt is. Ik heb mezelf uitgehongerd, mn longen zijn zwaar verziekt en ik heb chronische maagpijn.

Ik haat mijn lichaam, vooral om hoe het eruit ziet, maar het gekke in mijn droom was; mijn lichaam was nog steeds hetzelfde, maar dan dood. Ik zou dus blij geweest moeten zijn met het nieuwe (perfect slanke) lichaam dat ik had, maar ik miste mijn eigen.

Het verdriet dat ik had en het besluit dat ik nam deden me weer denken over mijn gevoel voor een bepaald persoon dat ik dood verklaard heb. Ik doe alsof ik niet meer van die persoon hou, maar ondertussen lieg ik tegen mezelf en heb ik de hele tijd zo'n ijskoud gevoel in mn hart.. en als ik bepaalde muziek hoor dan gaat het zelfs pijn doen

Naja dat was wel weer genoeg geouwehoer en zelf analyse.. ik hoop niet dat bekenden van me dit lezen..
Oud 08-05-2002, 16:26
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef:
Jij en ik weten allebei dat er niet zoiets is als 'toeval'. Toeval is gewoon een excuus voor uitermate ingewikkelde berekeningen.
Yeah right

Citaat:
NEway, ik geloof dat dromen niet helemaal willekeurig zijn. Ik geloof meer dat ze een soortvan verwerking/sortering/ordening zijn, van dingen van het heden en verleden.

Zeg maar een soortvan mpeg 4 compressie.
Ik denk dat ze eerder een mengsel ervan zijn. Dus je neemt al je herinneringen, gooit ze in een grote rommelbak .. en schudt die goed door elkaar .. en alles wat boven ligt, is je droom op dat moment
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 16:29
Verwijderd
Citaat:
DarkCat schreef:
Ik ben inderdaad bang dat mn lichaam het niet lang meer trekt na alles wat ermee gebeurt is. Ik heb mezelf uitgehongerd, mn longen zijn zwaar verziekt en ik heb chronische maagpijn.
Je verklaart hem zelf

Je bent dus bang te verliezen wat je hebt, je verbinding met de realiteit, je eigen 'zelf' .. en dat je machteloos toekijkt hoe je daar ligt. Je nieuwe lichaam mag dan wel 'beter' zijn, maar het is niet 'jezelf' ..
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 16:39
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
******** schreef:
Je bent dus bang te verliezen wat je hebt, je verbinding met de realiteit, je eigen 'zelf' .. en dat je machteloos toekijkt hoe je daar ligt.
Dat ook niet helemaal.. ik voelde me niet machteloos, confused of wat dan ook in mn droom, alleen verdrietig. Ik wist precies waar ik aan toe was.
In mijn droom was ik niet bang (behalve voor mn eigen dode ogen, die vond ik eng; toen ik gisteravond voor de spiegel stond dacht ik ze ff te zien Maar ik was gewoon moe)

Citaat:
Je nieuwe lichaam mag dan wel 'beter' zijn, maar het is niet 'jezelf' ..
Yup.. k voelde me schuldig dat ik n mooi lichaam had wat niet van mezelf was..
Oud 08-05-2002, 18:14
Verwijderd
Citaat:
DarkCat schreef:
Dat ook niet helemaal.. ik voelde me niet machteloos, confused of wat dan ook in mn droom, alleen verdrietig. Ik wist precies waar ik aan toe was.
In mijn droom was ik niet bang (behalve voor mn eigen dode ogen, die vond ik eng; toen ik gisteravond voor de spiegel stond dacht ik ze ff te zien Maar ik was gewoon moe)
Je hebt het aan jezelf te danken volgens jou?

Citaat:
Yup.. k voelde me schuldig dat ik n mooi lichaam had wat niet van mezelf was..
Je verdient het dus niet (omdat je het zelf deed)?

Ik gok maar hoor
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 18:55
Verwijderd
waarom zou het overigens erg zijn als een dood lichaam gaat rotten? of beter gezegd: het is toch normaal dat dat gebeurt..

er schieten me genoeg , zinloze, gedachten door 't hoofd...
dit is de zinnigste ongeveer jouw verhaal maar dan in andere woorden in mijn ogen..
een rasechte eeltige boer die je in een prachtig pakkie stopt.
En je bouwt de boer z'n lichaam helemaal om.. tot nette vingertjes etc, zonder eelt, teer allemaal, en wat aftershave op
de boer wil weer verder gaan op z'n land.. maar bij 't minste of geringste snijdt ie z'n vingers weer open etc.. Z'n bouw is er niet op berekent etc.
Daar wordt ie niet echt gelukkig van, hij mag er dan wel piccobello uit zien, maar wat moet hij d'r mee

maar, na een tijdje komt er weer eelt op z'n handen, de aftershave geur verdwijnt en maakt weer plaats voor de geur van mest etc.. De boer wordt weer een echte boer

zou dat laatste ook niet voor de "ik" in het verhaal gelden? Dat je vanzelf weer "jezelf" wordt ofsow.? Dat de echte "jezelf" nooit verdwijnt

hoewel dat niet in alle gevallen, 'k moest denken aan transseksuelen, geld. Dus het is niet helemaal waar.

En nu zal ik maar even m'n mond houden
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 14:01
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
marianne22 schreef:
waarom zou het overigens erg zijn als een dood lichaam gaat rotten? of beter gezegd: het is toch normaal dat dat gebeurt..
Als je de zendmast van sbs omhakt heb je toch ook nergens sbs6 meer?
Het dode lichaam in mijn droom stond nog in verband met mijn ziel..

Citaat:
zou dat laatste ook niet voor de "ik" in het verhaal gelden? Dat je vanzelf weer "jezelf" wordt ofsow.? Dat de echte "jezelf" nooit verdwijnt
Nee, want ik was dood. Als je lichaam doodgaat is je 'ziel' (je spirit, je gedachten) toch ook weg? Alleen in mijn droom had mijn ziel een ander lichaam gekregen, alleen maar om mijn ziel in leven te houden dus, omdat mijn lichaam dood was.
Precies hetzelfde is het met hart transplantaties. Je krijgt iets van iemand anders om jou in leven te houden. In mijn droom was dit dus een heel lichaam.

En wat schreef je nou iets over transseksuelen ofzo.. ik snapte die zin niet..

Cat
Oud 09-05-2002, 15:54
Verwijderd
Als je de zendmast van sbs omhakt heb je toch ook nergens sbs6 meer?
Het dode lichaam in mijn droom stond nog in verband met mijn ziel..

hmm.. ja , maar normaal gesproken zou je dode lichaam niet meer nodig hebben. je hebt immers al een nieuwe gekregen. Dan kan die oude gewoon weg zou ik zeggen..

Nee, want ik was dood. Als je lichaam doodgaat is je 'ziel' (je spirit, je gedachten) toch ook weg?

nobody knows ....

[/b]
Alleen in mijn droom had mijn ziel een ander lichaam gekregen, alleen maar om mijn ziel in leven te houden dus, omdat mijn lichaam dood was.
Precies hetzelfde is het met hart transplantaties. Je krijgt iets van iemand anders om jou in leven te houden. In mijn droom was dit dus een heel lichaam.

Je zegt 't zelf
jij had al je hersens, gedachten nog wel.. en daarom kun je wel weer "jezelf" worden .
want stel je koopt nieuwe skeelers ofzo, die gaan vanzelf ook goed aan je voeten zitten. En dat lichaam gaat weer goed aan je ziel zitten.. als dat al mogelijk is tenminste
en bij die harttransplantatie gaat dat hart zich als 't goed is ook vanzelf aanpassen aan jou, vergroeit het

En wat schreef je nou iets over transseksuelen ofzo.. ik snapte die zin niet..

diegene was nooit tevreden met z'n lichaam en wist dat ie 't ook nooit zou worden. (en dat klopt niet met wat ik daarboven "beweerde", o.a. namelijk dat je vanzelf weer jezelf wordt) maar diegene zou dus nooit zichzelf daarin zou worden, dus wou die een ander lichaam. van geslacht veranderen is nogal wat en dat kan dus niet meer op een natuurlijke manier. en volgens mij beweerde ik dat dat wel kon. want als ie van geslacht verandert is ie zichzelf. en dat kan dus niet

'k snap 't nou zelf ook niet meer, nu ik het weer teruglees.

Laatst gewijzigd op 09-05-2002 om 16:01.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 20:18
Lekker Belangrijk
Lekker Belangrijk is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
Ik zit namelijk met een droom die ik een paar dagen terug had. Ik heb zelf een vermoeden wat hij betekent, maar ik wil graag de mening van anderen (vooral mensen die er ervaring mee hebben). Als je denkt te weten waar mn droom vandaan komt, wil je er dan ook even bij zeggen hoe je daaraan komt?

Nouh, hier komt mn droom:

Ik was in een gebouw, iets wat enigszins leek op een kruising tussen een school, een flat en een ziekenhuis.
Ik liep over de gang naar een kamer die blijkbaar van mij was.
Daar in die kamer was een man, een soort van dokter, en een vrouw, waarschijnlijk assistente. Er waren geen ramen.
Er was een brancard, niet echt een bed, helemaal bekleed met witte stof, en daarop lag mijn dode lichaam.
Ik keek ernaar met tranen in mijn ogen, naar mijn eigen lijk dat de ogen nog open had maar nergens meer naar staarde.
Wat bleek was dat mijn lichaam dood was gegaan, en mijn ziel een nieuw lichaam had gekregen, de 'ik' in mijn droom dus. Het dode lichaam werd behandeld, er kwamen allemaal lichtblauwe draden en buisjes uit, anders zou het gaan rotten.
Ik was dus heel verdrietig toen ik mijn eigen lijk zag en voelde me dood, voelde me niet thuis in mijn nieuwe lichaam.
Vervolgens ging ik naar buiten (het was daar lekker zonnig), waar ik mijn huidige vriend en diens broertje tegenkwam, en ik vertelde hen dat ik pas 18 jaar was, en dat mijn lichaam al gestorven was. Ik vertelde hen ook over mijn besluit mijn ziel ook te laten afsterven, omdat mijn ziel niet zonder mijn lichaam kon.

Ja, en toen werd ik wakker

Hou er rekening mee dat als je mijn droom probeert te analyseren, dat je waarschijnlijk mijn achtergronden niet kent. Die zal ik later in dit topic er wel bij slepen, net als wat ik denk over deze droom.

Cat

Ik denk dat deze droom oftewel een waarschuwing is (dat als je op deze manier met je lichaam om blijft springen, je er echt dood aan zou kunnen gaan) , of dat je nu 'in een nieuwe fase in je leven' bent beland waar je je nog helemaal niet comfortabel bij voelt.. Je dode ik zou je oude zelf kunnen zijn, waar je met geen mogelijkheid meer naar terug kunt, het is tenslotte 'dood', misschien door dingen die gebeurd zijn.. Misschien zou je moeten proberen te kijken wat er is gebeurd waardoor je zo veranderd bent (als dat de reden zóu zijn ) misschien iets dat je nog niet verwerkt hebt, en wat je het liefst 'dood' zou zien (ook aan je reactie te zien op wat marianne schreef - wat ik trouwens niet heb gelezen want het was al verwijderd-) Iets waardoor je niet meer kunt zijn wie je wilt zijn.. Maar je kunt het ook positief zien, je bent een nieuw leven begonnen en dat voelt in het begin altijd onwennig, en toch denk ik dat je moet zoeken naar een manier om in contact te komen met je 'oude ik'.. Jezus wat ben ik ontzettend vaag bezig zeg.. Sorry daarvoor .
Oud 09-05-2002, 20:29
Lekker Belangrijk
Lekker Belangrijk is offline
Ik heb ff voor je in de droom encyclopedie gekeken en dit staat er over de dood van onszelf:

1. Dromen van onze eigen dood betekent dat we onze eigen gevoelens over de dood ervaren; het terugtrekken van de uitdaging van het leven of de scheiding tussen lichaam en geest. Het lichaam verlaten is vaak een uitdrukking van deze breuk tussen het ego en de levensprocessen.
2. Onze eigen dood kan vaak in dromen worden gebruikt om de gevoelens die anderen over ons hebben te onderzoeken.
3. De dood is een overgang van bewustzijn van het grostoffelijke naar het meer spirituele zelf.

En hier een stukje over ziekenhuis:
2. Dromen dat we in een ziekenhuis liggen kan betekenen dat we mentaal een overgansperiode scheppen tussen iets wat niet goed is gegaan en een houding waardoor dingen kunnen verbeteren.

Ik weet niet of je er iets wijzer van wordt.. Je zou zelf eens moeten gaan kijken naar een droomwoordenboek/encyclopedie, het is echt interessant! Ze hebben ze volgens mij wel in iedere bibliotheek..
Oud 09-05-2002, 20:40
Verwijderd
ff een minder nuttige reply, maar het lijkt me echt vaag om jezelf te zien liggen in een droom, bestwel eng.
Ik snap ook niet goed hoe dat kan, omdat je jezelf eigenlijk alleen in spiegelbeeld ziet normaalgesproken.

Ik durf eigenlijk niet zow goed je droom te verklaren omdat ik je niet ken, maar ik zou eruit halen dat je het zonde vind wat er met je lichaam is gebeurd, dat je er misschien spijt van hebt en bang bent dat je iets definitief stuk hebt gemaakt.
Dat van je ziel weet ik niet.
Of nou....
Misschien duidt dat wel op veel geestelijke kracht.
Maar het is ook zo'n duidelijke droom, dat er inderdaad iets achter zou moeten zitten.
Naja achter elke droom zit natuurlijk iets, je onderbewustzijn dat alles verwerkt....
Maar dit is wel speciaal vind ik.

Sorry als ik iets stoms heb gezegd

xxx

Alicia

Laatst gewijzigd op 09-05-2002 om 20:42.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 20:46
DarkCat
DarkCat is offline
Wat ik niet denk is dat het te maken heeft met het niet confortabel voelen in dat nieuwe lichaam. Dat nieuwe lichaam in mijn droom stelde niks voor, het was ab-so-luut geen nieuw begin, alleen een surrogaat voor wat ik verloren was.

Maar inderdaad wat iemand net schreef.. misschien ben ik stiekem wel heel bang om mezelf te verliezen, mijn lichaam zo te verpesten dat het dood gaat, zonder dat mijn ziel dat wil. Dat was vroeger een angst van me.

En ik bedoelde eerder; als je lichaam dood gaat, dan is je ziel er ook niet meer; in de zin van, andere achtergelaten personen zien NIETS meer van jou terug, terwijl in mijn droom ik nog met mijn vrienden praatte terwijl mijn lichaam dood was; in het echte leven kan dat niet..
Oud 09-05-2002, 20:52
kleine wicca
kleine wicca is offline
eeeey
je moet ook eens gaan kijken op www.whiteshadow.nl en dan forum en dan dromen, daar vind je vaak ook wel mensen die een logische verklaring kunnen geven!!
Oud 10-05-2002, 20:25
cltcl
cltcl is offline
IK denk(hoeft dus niet waar te zijn) dat je bang bent te sterven.
Reageren

Regels voor berichten