Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2004, 12:54
anjali
anjali is offline
Hallo!

Ik had een vraagje bij 2 van mijn kiezen heb ik terugtrekkend tandvlees nou vroeg ik me af heeft iemand van jullie dat ook? En wat doen jullie eraan?

Anjali.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 12:58
Verwijderd
Moet je misschien beter poetsen? Mijn tandsarts heeft het altijd over mijn tandvlees, dat het er wel mooier uit kan zien. Van haar moet ik beter poetsen en gaan flossen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 13:03
Iduna
Iduna is offline
Ik geloof dat ik dat ook heb maar ik weet niet hoe het weer 'normaal' wordt.. Laatst zei iemand tegen me dat ik dan minder hard moet poetsen of zo.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 13:04
madwoman
madwoman is offline
zachte tandenborstel gebruiken en voorzichtig poetsen. Je kan ook even naar de tandarts gaan, die kan waterstofperoxide voorschrijven. Is heel vies, maar daar wordt je tandvlees sterker van.
Oud 16-06-2004, 14:00
anjali
anjali is offline
Het probleem bij mij is dat het echt al is teruggetrokken zodat ik als ik bijv soap drink of ijs eet gelijk een pijnscheut heb.

Ieder geval kom net van de tandarts heb een gesprek gehad met de assistente en ik wil tegen iedereen die terugtrekkend tandvlees heeft zeggen ZO SNEL MOGELIJK NAAR DE TANDARTS GAAN!

Want de tandarts gaat dan een laagje vullen heel piepklein stukje en dan heb je er nooit meer last van. Bij mij gebeurt het volgende week donderdag. Als je het niet op tijd door de tanarts laat doen zal het verderterugtrekken met als gevolg: Geen tandvlees meer en blote tanden die na verloop van tijd los gaan zitten en uitvallen. Dus zelfs al heeft de tandarts er niets over gezegd RENNEN!
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 14:18
Copycat
Copycat is offline
vitamine c
Oud 16-06-2004, 16:28
Verwijderd
Citaat:
anjali schreef op 16-06-2004 @ 15:00 :

Want de tandarts gaat dan een laagje vullen heel piepklein stukje en dan heb je er nooit meer last van.
Hey, daar heb ik nog nooit van gehoord en ik ben er echt weleens mee naar de tandarts geweest.
Wat doen ze dan precies, met dat vullen?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 16:40
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Ik had ook last van pijnlijke tanden, heb dat aan de tandarts verteld en hij zij dat ik een bepaalde tandpasta kon gebruiken waardoor ik een beschermlaagje op m'n tanden kreeg. (weet merk niet precies uit m'n hoofd, ik zal wel eens kijken)

En dat hielp inderdaad en op een gegeven moment is het tandvlees ook weer terug gegaan. Je moet natuurlijk ook opletten met poetsen dat je niet het tandvlees van je tanden af poets, maar juist erop. Zo worden je tanden ook schoner.
Oud 16-06-2004, 19:50
Sprinkle
Sprinkle is offline
Poetsen, flossen en met van die borsteltjes schoonmaken. Verkrijgbaar bij de drogisterij in verschillende maten.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 10:24
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Ik heb gekeken. Het gaat om elemex sensetive. En er schijnt ook mondwater van te zijn nadat ik ff op het net rond heb gekeken.
Oud 17-06-2004, 10:43
anjali
anjali is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 16-06-2004 @ 17:40 :
Ik had ook last van pijnlijke tanden, heb dat aan de tandarts verteld en hij zij dat ik een bepaalde tandpasta kon gebruiken waardoor ik een beschermlaagje op m'n tanden kreeg. (weet merk niet precies uit m'n hoofd, ik zal wel eens kijken)

En dat hielp inderdaad en op een gegeven moment is het tandvlees ook weer terug gegaan. Je moet natuurlijk ook opletten met poetsen dat je niet het tandvlees van je tanden af poets, maar juist erop. Zo worden je tanden ook schoner.
Heb je nu dus geen terugtrekkend tandvlees meer? Is het gewoon weer allemaal goed?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 10:50
anjali
anjali is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 16-06-2004 @ 17:28 :
Hey, daar heb ik nog nooit van gehoord en ik ben er echt weleens mee naar de tandarts geweest.
Wat doen ze dan precies, met dat vullen?
Ze vullen een soortvan glazuur zodat er geen pijn meer is en dan zal het terugtrekken als je goed poetst stoppen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 11:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het ook gehad en als ik dan bij de tandarts was zat ie daar met zijn haakje in te prikken enzo maar daarna werd mijn tandvlees wel weer normaal. Ook blijft mijn tandvlees redelijk gezond als ik poets met Kruidvat Kruiden tandpasta en om je tanden te beschermen tegen gevoeligheid kan je poetsen met sensodyne, werkt echt heel goed maar is wel duur.
Oud 17-06-2004, 13:21
anjali
anjali is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 17-06-2004 @ 12:31 :
Ik heb het ook gehad en als ik dan bij de tandarts was zat ie daar met zijn haakje in te prikken enzo maar daarna werd mijn tandvlees wel weer normaal. Ook blijft mijn tandvlees redelijk gezond als ik poets met Kruidvat Kruiden tandpasta en om je tanden te beschermen tegen gevoeligheid kan je poetsen met sensodyne, werkt echt heel goed maar is wel duur.
Hoe bedoel je met een haakje in te prikken? En hoe werd je tandvlees weer gezond? Want als het eenmaal begint of is teruggetrokken dan wordt het toch nooit meer normaal?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 13:24
anjali
anjali is offline
Kan iemand a.u.b duidelijker zijn hoe zijn tandvlees weer gezond is geworden en wat er precies tegen is gedaan? Want ik ben doodsbang dat ikop een dag in de spiegel kijk en ineens blote tanden zonder tandvlees er omheen zie. En dat de tandarts vervolgens al mijn tanden eruit haalt omdat mijn tanden dan los gaan zitten en ik vervolgens zonder tanden zit. Want een kunstgebit kan natuurlijk niet zonder tandvlees.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 13:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
anjali schreef op 17-06-2004 @ 14:21 :
Hoe bedoel je met een haakje in te prikken? En hoe werd je tandvlees weer gezond? Want als het eenmaal begint of is teruggetrokken dan wordt het toch nooit meer normaal?
Ja, ik weet ook niet precies, hij zat met dat haakje in mijn tandvlees te prikken en te trekken enzo en het deed toen best wel pijn maar daarna was het weer normaal.
Oud 17-06-2004, 14:01
anjali
anjali is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 17-06-2004 @ 14:42 :
Ja, ik weet ook niet precies, hij zat met dat haakje in mijn tandvlees te prikken en te trekken enzo en het deed toen best wel pijn maar daarna was het weer normaal.
En je had gewoon terugtrekkend tandvlees? IK hoop dat dat bij mij ook kan...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 14:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
anjali schreef op 17-06-2004 @ 15:01 :
En je had gewoon terugtrekkend tandvlees? IK hoop dat dat bij mij ook kan...
Ja, het was een stuk teruggetrokken, wel niet bij al mijn kiezen maar bij een paar, ik geloof dat het bij een hoektand was.

Hee meis, als je je zo'n zorgen maakt lijkt het me slim om eens langs je tandarts te gaan want hoogstwaarschijnlijk is het heel simpel op te lossen hoor en dan voel jij je ook een stuk zekerder.
Oud 17-06-2004, 14:14
anjali
anjali is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 17-06-2004 @ 15:07 :
Ja, het was een stuk teruggetrokken, wel niet bij al mijn kiezen maar bij een paar, ik geloof dat het bij een hoektand was.

Hee meis, als je je zo'n zorgen maakt lijkt het me slim om eens langs je tandarts te gaan want hoogstwaarschijnlijk is het heel simpel op te lossen hoor en dan voel jij je ook een stuk zekerder.
Je hebt gelijk ik ga maandag naar de tandarts, maar mijn tandarts zegt dat terugtrekkend tandvlees altijd teruggetrokken zal blijven, hij kan er dus niets aan doen. Hij gaat alleen on de pijn te verminderen een soort van nepglazuur aanbrengen en voor de rest blijft het wel terugtrekken.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 14:16
anjali
anjali is offline
Iedereen raadt hier trouwens tandpasta's aan zoals sensodyne die de tanden minder gevoelig maken, maar daarmee krijg ikme tandvlees niet terug
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 14:43
anjali
anjali is offline
aaaaaaaaaaaaaaaaaaah ik lees op internet overal dat terugtrekkend tandvlees tot tandverlies lijdt!!!! Ik wordt gek!!!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 16:47
anjali
anjali is offline
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 18:38
Roos
Roos is offline
Dit heef toch geen zin zo.. maak gewoon zo snel mogelijk een afspraak bij de tandarts, want je zit jezelf helemaal op te fokken Misschien kan hij/zij het wel heel simpel behandelen!
Oud 17-06-2004, 20:03
Verwijderd
Citaat:
anjali schreef op 17-06-2004 @ 15:43 :
aaaaaaaaaaaaaaaaaaah ik lees op internet overal dat terugtrekkend tandvlees tot tandverlies lijdt!!!! Ik wordt gek!!!
ghehe dat had ik een paar jaar geleden ook.
Ik had er eerst nooit zo op gelet en ineens zag ik het: terugtrekkend tandvlees! Ik raakte compleet in paniek, zocht alles erover op wat ik kon vinden, durfde amper nog te poetsen of iets te eten.. maakte afspraken bij de tandarts, de mondhygiëniste en nog een keer bij een tandarts voor een second opinion..

Maar uiteindelijk valt het allemaal wel mee. Zorg dat je goed flost, goed je tanden poetst, koop een paar tandpasta's die goed voor je tandvlees zijn, zoals parodontax.. koop desnoods nog wat mondwater ofzo. Als je tandvlees ontstoken is kun je er pyralvex opdoen. Verder schijnt Q10 (zo'n voedingssupplement) ook goed te zijn voor je tandvlees.

En bij jou wordt het tenminste opgevuld ofzo, dus het komt allemaal wel goed.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 08:27
anjali
anjali is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 17-06-2004 @ 21:03 :
ghehe dat had ik een paar jaar geleden ook.
Ik had er eerst nooit zo op gelet en ineens zag ik het: terugtrekkend tandvlees! Ik raakte compleet in paniek, zocht alles erover op wat ik kon vinden, durfde amper nog te poetsen of iets te eten.. maakte afspraken bij de tandarts, de mondhygiëniste en nog een keer bij een tandarts voor een second opinion..

Maar uiteindelijk valt het allemaal wel mee. Zorg dat je goed flost, goed je tanden poetst, koop een paar tandpasta's die goed voor je tandvlees zijn, zoals parodontax.. koop desnoods nog wat mondwater ofzo. Als je tandvlees ontstoken is kun je er pyralvex opdoen. Verder schijnt Q10 (zo'n voedingssupplement) ook goed te zijn voor je tandvlees.

En bij jou wordt het tenminste opgevuld ofzo, dus het komt allemaal wel goed.
Harstikke bedankt voor je lieve bericht. Weet je wat het nou is ik weet het ook niet precies maar er gaat bij mij wat opgevuld worden. Het vervelende is alleen dat dit natuurlijk geen garantie is dat mijn tandvlees stopt met terugtrekken, en nu maak ikme daar erg bezorgd over.

In tegenstelling tot jou poets ik juist wel met een elektrische tandenborstel in de hoop dat zacht en goed poetsen verergering stopt.

Ik ga trouwens maandag naar de tandarts maar ik zit nu 3 dagen in paniek!
Anyway is het met jouw tandvlees nog goed gekomen? Want 1 ding staat vast teruggetrokken tandvlees blijft ook altijd teruggetrokken.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 09:26
Verwijderd
Ik poets ook met een elektrische tandenborstel hoor.
Maargoed, met mijn tandvlees is het niet echt goedgekomen, ik bedoel.. ik heb nog steeds teruggetrokken tandvlees... maar ik maak me er niet meer zo druk om als eerst.

Wil je het trouwens posten als ze dat opvullen hebben gedaan? Ik wil wel graag weten hoe dat gaat, dan ga ik het ook aan m'n tandarts vragen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 10:52
anjali
anjali is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 18-06-2004 @ 10:26 :
Ik poets ook met een elektrische tandenborstel hoor.
Maargoed, met mijn tandvlees is het niet echt goedgekomen, ik bedoel.. ik heb nog steeds teruggetrokken tandvlees... maar ik maak me er niet meer zo druk om als eerst.

Wil je het trouwens posten als ze dat opvullen hebben gedaan? Ik wil wel graag weten hoe dat gaat, dan ga ik het ook aan m'n tandarts vragen.
IK zal het je vertellen.

Heb je trouwens het berichtje van Daantje_0705 gelezen ik wou dat de tandartsen dat ook bij ons deden. Blijkbaar doen alle tandartsen wat anders. Nou ja hoop dat het goed komt. Trouwens zolang je tanden maar blijven.

Ben nog steeds bang...
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 11:43
Verwijderd
Ik denk dat Daantje bedoelt dat ze het dan een beetje schoonmaken, het is een vervelend gevoel, echt alsof er in je tandvlees geprikt wordt en het doet pijn.. maar dan halen ze volgens mij gewoon tandsteen weg enzo. Dat wordt bij mij ook wel gedaan.

Ze kunnen ook kijken hoe erg het is, dan steken ze er een klein soort meetlatje in geloof ik, dat heeft die second opinion tandarts van mij toen gedaan. Maar ze vonden het niet verontrustend geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 11:52
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Toen ik last kreeg van een pijnlijk gevoel aan de rand van m'n tandvlees was dat vlak voordat ik naar de tandarts moest voor eenhalfjaarlijkse controlle.
Ik heb toen tegen hem gezegd waar ik last van had, hij zei dat het kwam doordat m'n tandvlees wat omhoog was getrokken. En dat ik m'n tanden kon beschermen door met die tandpasta te poetsen en GOED te poetsen.
Zelf geef ik de voorkeur aan een gewone tandenborstel omdat ik vind dat ik daar beter mee kan poetsen. Vooral als je last heb van je tandvlees (is het ook aan de rode kant ipv roze?) dan moet je erg voorzichtig poetsen. Je kan het wat omlaag 'duwen' door met een normale borstel en tandpasta je borstel op je tandvlees te zetten en vervolgens de borstel over je tanden te 'wrijven' hierdoor verwijder je de bacterien etc op je tanden beter en komt t tandvlees ook in een beter conditie. Bij mij is toen de pijn snel verdwenen en ziet het er weer allemaal gezond uit.
Ook als je rood achtig tandvlees hebt, dat af en toe bloed, dan moet je oppassen met poetsen. Je kan je tandvlees soepeler en gezonder maken door t tandvlees zachtjes te stimuleren met een zachte tandenborstel en over je tandvlees te wrijven. Als je op tijd bij tandproblemen bent is er geen reden om je ergens druk over te maken. Laat kleine pijntjes niet uitgroeien tot grote, want das alleen maar erger.
Oud 18-06-2004, 13:33
anjali
anjali is offline
Het is bij mij bij 1 kies wel erg teruggetrokken en het ergste ik was 3 weken geleden nog bij de tandarts en hij had er niets van gezegd! Ieder geval hoop dat ze die kies nog kunenn redden. Wantals het in 3 dagen verergert heb ik een probleem!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 14:12
anjali
anjali is offline
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je helemaal geen tandvlees bij je kies hebt? Ik ben bang dat het maandag wanneer ik naar de tandarts ga al helemaal weg zal zijn. En dan kan de tandarts niets meer doen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 14:38
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Ik weet niet hoe lang t duurt, maar volgens mij duurt het best wel een poosje. Als het maar bij 1 kies is dan denk ik dat het wel mee valt bij je hoor. Het lijkt me nl niet erg realistisch dat op een halve centimeter opeens een behoorlijk groot stuk tandvlees verdwijnt binnen een week.
Oud 18-06-2004, 16:03
anjali
anjali is offline
Thanx! Ik blijf nu maar gewoon de komende twee daagjes rustig ik kan toch niet veel doen behalve mijn tanden goed en voorzichtig poetsen. Hoop dat het goed komt...

Laat jullie nog wel weten wat er bij de tandarts is gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 22:31
Verwijderd
Citaat:
anjali schreef op 18-06-2004 @ 14:33 :
Het is bij mij bij 1 kies wel erg teruggetrokken en het ergste ik was 3 weken geleden nog bij de tandarts en hij had er niets van gezegd! Ieder geval hoop dat ze die kies nog kunenn redden. Wantals het in 3 dagen verergert heb ik een probleem!
Hoe erg is het dan precies? Zie je eigenlijk je tandhals? Zo niet, dan hoef je je al helemáál geen zorgen te maken.
En "die kies kunnen redden".. ik dacht eerst echt ook zo hoor, maar het zal echt wel meevallen. Ik dacht ook dat ik binnen een half jaar een groot probleem zou hebben ofzo, maar dat is niet zo.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 13:42
anjali
anjali is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 18-06-2004 @ 23:31 :
Hoe erg is het dan precies? Zie je eigenlijk je tandhals? Zo niet, dan hoef je je al helemáál geen zorgen te maken.
En "die kies kunnen redden".. ik dacht eerst echt ook zo hoor, maar het zal echt wel meevallen. Ik dacht ook dat ik binnen een half jaar een groot probleem zou hebben ofzo, maar dat is niet zo.

Nou ikmoet me dus wel zorgen maken bij 1 kies hoeft er ik schat nog een halve of 1 centimeter vanaf of je ziet de wortels. IK zie de tandhals dus duidelijk. Nou ja overmorgen naar de tandarts hoop alleen dat dat wel kan, want ik ben bang dat mijn ouders mijn sleutels afpakken, ik mag namelijk niet naar buiten omdat ik ben geslaagd met zevens en twee achten. Mijn vader heeft me zelfs geslagen en ze gaan niet eens mee naar mijn diploma uitreiking
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 14:02
phensicske
phensicske is offline
Mijn tandarts zegt dat er niets aan te doen is behalve dan goed poetsen.

'k Zal toch maar eens beter mijn tanden gaan poetsen, geloof ik...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 14:08
anjali
anjali is offline
Citaat:
phensicske schreef op 19-06-2004 @ 15:02 :
Mijn tandarts zegt dat er niets aan te doen is behalve dan goed poetsen.

'k Zal toch maar eens beter mijn tanden gaan poetsen, geloof ik...
Je moet oppassen, want uiteindelijk kan dit tot tandverlies lijden.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 17:19
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
anjali schreef op 19-06-2004 @ 14:42 :
Nou ja overmorgen naar de tandarts hoop alleen dat dat wel kan, want ik ben bang dat mijn ouders mijn sleutels afpakken, ik mag namelijk niet naar buiten omdat ik ben geslaagd met zevens en twee achten. Mijn vader heeft me zelfs geslagen en ze gaan niet eens mee naar mijn diploma uitreiking
Wat is dit dan weer voor iets vaags?? Als je thuis zulke prolemen hebt met je ouders (ik neem niet aan dat dit het enige is) is het misschien handig om er met iemand over te praten. Op school zijn er als het goed is een vertouwens persoon (vaak een docent), maar je kan ook bijv eens gaan praten met de ouders van een vriendin die goed met haar ouders op kan schieten en met dit soort zaken kan je ook naar de huisarts terecht (zwijgplicht). Dit zijn mensen die je volgens mij wel verder helpen als je ouders raar doen hoor. Want als een vader je slaat omdat je (maar) met zevens en achten slaagt en ook niet naar je diploma uitreiking komen (terwijl ze wel kunnen) dan is dat echt niet normaal. Ook kan je volgens mij nog wel naar de kindertelefoon bellen.

Ik geeft toe dat ik wel uit ga van het ergste en niet weet of dat zo is, maar wat ik lees van je vind ik wel erg raar van je ouders.

Regels voor berichten