Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2001, 20:59
Lindansje
Lindansje is offline
Ik las ergens dat we vitamine B aanmaken, als we zonnestralen op onze huid laten vallen. Maar hoe kan het dat dat alleen bij zonlicht gebeurt? Een lamp en de zon stralen toch dezelfde golven uit?

Weet iemand hoe dit zit?
Oud 06-12-2001, 20:03
ekki
ekki is offline
Citaat:
Lindansje schreef:
Een lamp en de zon stralen toch dezelfde golven uit?
nee, dat absoluut niet. het zonlicht heeft veel meer golffrequenties. dit kan je bijvoorbeeld aan het volgende zien: als je een lantaarnpaal fotografeert, dan zie je groen licht, in plaats van het witte dat je met het blote oog ziet. het licht van de lantaarnpaal (dat is trouwens tl) heeft dus niet dezelfde golflengtes als het zonlicht.

in zonlicht zitten ook allerlei andere stralingen.

op de rest kan ik geen antwoord geven, want ik weet niet precies wat de zon met je huid doet.
Oud 06-12-2001, 20:13
Tampert
Tampert is offline
aanvulling op ekki: ( )

De zon straalt bijvoorbeeld UV-licht uit... Deze kleur licht zorgt ervoor dat onze huid bruin wordt (volgens mij heeft dat ook BTW met de vitaminen te maken). Een ;am,p doet dat niet (als je 3 uur lang onder een peertje gaat hangen dan word je er niet veel bruiner op). Vooral dat UV licht maakt het verschil...

Volgens mij heeft het erme te maken dat de zon uit enorme kernreacties bestaat, terwijl een lampje eigenlijk een veel simpelere reactie heeft om licht te geven.

Oud 06-12-2001, 20:22
ekki
ekki is offline
Citaat:
Tampert schreef:
aanvulling op ekki: ( )

De zon straalt bijvoorbeeld UV-licht uit... Deze kleur licht zorgt ervoor dat onze huid bruin wordt (volgens mij heeft dat ook BTW met de vitaminen te maken). Een ;am,p doet dat niet (als je 3 uur lang onder een peertje gaat hangen dan word je er niet veel bruiner op). Vooral dat UV licht maakt het verschil...

na lang discussiëren op icq

maar idd, maar ik wist dit niet zeker, of er alleen maar uit de zon uv-straling kwam.
Oud 07-12-2001, 21:44
Nemisis
Nemisis is offline
Tampert, in de zon vindt fusiereactie plaats en geen kernreactie, maar goed.
Bruining van de huid heeft wordt veroorzaakt door UV-licht. Dat is algemeen bekend. Bij de vorming van dit pigment wordt geloof ik ook vitamine B gevormd. Ik zal 's even voor je opzoeken hoe het precies werkt.
Oud 07-12-2001, 22:03
Nemisis
Nemisis is offline
Ik heb het even nagezocht en ben tot de conclusie gekomen dat het vitamine D is dat in de huid wordt aangemaakt onder invloed van UV licht. Vitamine D3 (zie ook Binas tabel 73, niet dat daar meer te vinden is dan dat ik hier net heb weggezet).
Oud 07-12-2001, 22:05
pol
pol is offline
Nemisis, een fusiereactie is een kernreactie.(nl. twee kernen die samensmelten).

Je wordt bruin van Uv A licht (400-315nm). Het bruinen wordt versneld door o.a. vitamine B (je maakt het niet zelf aan), en nog meer door caroteen (veel wortels eten dus).
Van de Uv B (315-2801nm) en nog meer van de UV C (280-200nm) verbrand je, en kun je huidkanker krijgen.(Je kunt je tegen deze straling beschermen door zonnebrandolie).

Doordat de zon een grote fusiereactor is, straalt ze ongeveer elke golflengte uit. Van radiogolven tot gammastraling.
Een gloeilamp straalt vooral in het zichtbare en infrarode gebied.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2001, 22:18
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
pol schreef:
Nemisis, een fusiereactie is een kernreactie.(nl. twee kernen die samensmelten).
(en om het offtopic gehalte te beperken ereageer ik bij deze op de post hieronder ( ). Ik wist ff snel niet of het splijting of fusie was, omdat dat ook niet écht terzake doet heb ik het voor het gemak maar kernreactie genoemd

jaaaaja... Nu snapo ik het ook weer

Ik wist wel dat er UvA en UvB licht was, maar het verschil was me onduidelijk...

tnx
Oud 07-12-2001, 22:29
Nemisis
Nemisis is offline
Pol, ik weet wat een fusiereactie is, het viel me alleen op dat Tampert het woord kernreactie in de mond nam waarmee in de volksmond meestal kernsplijting wordt bedoelt, daarom denk ik ook dat het hier correcter had geweest als Tampert kernfusie had gebruikt. Maar dit ter zake...

[Dit bericht is aangepast door Nemisis (07-12-2001).]
Reageren

Regels voor berichten