Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2004, 19:04
Daantuh
Daantuh is offline
Hey! Ik zit nu in 4gym en ik heb al 4 jaar Latijn duss. Ik vroeg me af of iemand hier uit ervaring weet of Latijn volgend jaar veel moeilijker wordt dan in de 4e? Ik weet namalijk niet of ik het volgend jaar wel wil houden, omdat ik dan ook M&O krijg. Ik haal gemiddeld voor mn toetsen tussen de 7 en de 8.
THNX kuss Dana
Oud 09-06-2004, 19:06
Chaucus
Chaucus is offline
Wat heb je tot nu toe gedaan? welke boeken heb je gebruikt?
Oud 09-06-2004, 21:03
thalia
thalia is offline
Ik moet ook kiezen naar volgend jaar toe, al heel veel uitleg gekregen van leerkrachten en zo. Vorige week kwam de directeur binnen in de les en die zei dat je het best bent met latijn. Zelfs het beste dat je latijn-wiskunde gaat volgen, want je raakt ermee verder dan iemand die economie doet (geen idee hoe dit alles noemt in Nederland).
Als je Latijn volgt, ben je gewoon om grote hoeveelheden leerstof te verwerken (denk maar aan al het vocabularium dat je na 4 jaar al geleerd hebt).
Er zijn er een aantal in m'n klas die niet willen stoppen met Latijn omdat ze vinden dat ze anders al vier jaar lang woordjes en grammatica hebben geleerd voor niets. Vier nutteloze jaren m.a.w.
Dan zijn er die denken dat ze later meer zullen zijn met wetenschappen en die laten dus hun Latijn vallen.
Maar volgens mij moet je Latijn volgen omdat je het graag doet, niet omdat je het al dan niet aankunt. Toen ik mijn keuze moest maken voor het eerste middelbaar, had ik zoiets van 'Ja, Latijn, wat ben ik ermee?' 'k Was niet van plan Latijn te volgen, maar heb het dan gedaan door een weddenschap en ik ben blij dat ik er toch maar voor gegaan ben. Nu zou ik het helemaal niet meer willen opgeven.
Je moet je keuze dus zo maken dat je er later geen spijt van krijgt ...
Oud 09-06-2004, 23:31
Verwijderd
Ik snap niet wat het probleem is. ALs je vwo doet dan krijg je toch automatisch 2 a 3 jaar grammatica en de rest vertalen?
Je zit in de 4e klas dus je moet toch weten hoe het inmiddels werkt. Latijn verandert namelijk niet in de bovenbouw, de methodes blijven hetzelfde (op alle scholen neem ik aan).
Het kan hoogstens positiever uitvallen doordat je meer inzicht in het vertalen krijgt. En als je nu nog steeds 7s en 8en haalt dan ben je toch gewoon erg goed. Dan is het mega zonde om het te laten vallen want je krijgt het nooit meer terug.
Btw M&O moet je ff doorhebben en daarna valt het ook wel mee.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:52
Verwijderd
De overstap van de vierde naar de vijfde is niet zo groot, behalve dan dat je waarschijnlijk wat meer nadruk krijgt op vertalen, met name in je schoolexamens.
Maar als je meestal zevens en achten haalt moet dat geen probleem zijn voor je.
Ik zou er zeker mee door gaan als ik jou was.

Citaat:
**SoMeOne schreef op 10-06-2004 @ 00:31 :
Ik snap niet wat het probleem is. ALs je vwo doet dan krijg je toch automatisch 2 a 3 jaar grammatica en de rest vertalen?
Je zit in de 4e klas dus je moet toch weten hoe het inmiddels werkt. Latijn verandert namelijk niet in de bovenbouw, de methodes blijven hetzelfde (op alle scholen neem ik aan).
Neehoor. In de 2e, 3e en begin van de 4e klas hadden wij echt een leerboek, met teksten, grammaticale oefeningen, woordjes, uitleg en cultuur. Vanaf de 4e klas zijn we aan de slag gegaan met een heel andere methode, waar alleen maar teksten in stonden, met hier en daar wat uitleg erbij omtrent de cultuurzaken.

Het ging bij mij in de vierde ook ineens heel anders dan de jaren ervoor, we gingen veel meer en systematischer vertalen en nu moesten we ook kunnen tekstverklaren.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 17:05
Chaucus
Chaucus is offline
Mjah, inderdaad...meestal zit de grootste stap volgens mij ergens in klas 4, het moment dat je "echte" schrijvers gaat lezen, ipv gemaakte stukjes tekst.
Dan hangt het er vooral vanaf of de schrijver die je gaat lezen je een beetje ligt enzo. ik zou t gewoon houden, zeker met zulke cijfers
Oud 14-06-2004, 19:27
Daantuh
Daantuh is offline
Nja het probleem is zegmaar dat ik te veel extra vakken heb en dus niet weet welke ik zal kiezen. Had het een btje vaag uiitgelegd... Maar als Latijn niet echt moeilijker wordt, dan kies ik dat denk ik, alleen weet ik niet of ik er wat aan heb. Ik doe E&M, past daar dan niet beter M&O bij?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 20:06
Verwijderd
M&O heb je ook niet nodig bij je vervolgopleiding. M&O is namelijk bedrijfseconomie dus dat krijg je op de universiteit ook weer.
Je moet doen wat je leuk vindt. Als je Latijn eigenlijk niet meer ziet zitten dan kun je het beter laten vallen want het is meestal meer werk dan andere vakken. En zo niet, dan natuurlijk gewoon houden! Je kan ook M&O en Latijn doen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 21:14
Verwijderd
Citaat:
Daantuh schreef op 14-06-2004 @ 20:27 :
Nja het probleem is zegmaar dat ik te veel extra vakken heb en dus niet weet welke ik zal kiezen. Had het een btje vaag uiitgelegd... Maar als Latijn niet echt moeilijker wordt, dan kies ik dat denk ik, alleen weet ik niet of ik er wat aan heb. Ik doe E&M, past daar dan niet beter M&O bij?
Hoe bedoel je te veel extra vakken? Kan het roostertechnisch niet, of heb je geen zin 33 uur per week naar school te gaan?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 12:47
Daantuh
Daantuh is offline
Tja toch wel die 33 uur, maar denk dat ik dat M&O maar niet doe dan! THNX
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 16:47
Verwijderd
Je kan het toch eerst gewoon allebei houden en dan alsnog laten vallen wat je niet bevalt? Misschien lukt het je gewoon allebei en dan is het wel jammer als je nu al één van de twee laat vallen zonder dat het echt nodig is.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 18:29
Verwijderd
Als allebei de vakken je leuk lijken: kies ze gewoon allebei! 2 vakken is helemaal niet zoveel, bij ons op school is het zelfs voor iedereen verplicht. En als het dan toch nog tegenvalt kan je een vak laten vallen.

Ben je er zeker van dat je geen zin hebt meer op school te zitten dan nodig, dan zou ik voor latijn gaan. M&O vind iedereen bij ons een stom vak... Maar dat zal wel per school veranderen, vraag het gewoon eens aan 5vwo'ers wat ze ervan vinden!
Tot slot, als je nu een 7 a 8 staat, lijkt me het sterk dat latijn voor jou te moeilijk wordt volgend jaar. Je krijgt wel veel meer stof in een keer voor een toets. bv. wij kregen in 4vwo drie tekstjes voor een teksttoets, en 't minste wat we dit jaar gehad hebben was ongeveer 8 van die tekstjes.. Toch zijn mijn cijfers alleen maar gestegen, want ik ben er inmiddels achter hoe ik die toetsen het beste kan leren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten