Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2001, 11:53
Fly
Fly is offline
Weet iemand hoe je het aantal watermoleculen per (molecuul) natriumcarbonaat kan bepalen als je alleen de beschikking hebt over natriumcarbonaat en een buret?? Ik heb woensdag een praktisch examen hierover en weet niet hoe ik het aan moet pakken!! please help me!! Thanx!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2001, 14:23
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Na2CO3....hmm...en daar moet ik de hoeveelheid watermoleculen in bepalen?

Er klopt iets niet aan je vraagstelling! ;o)

Groetjes
Ben(die dan zou kunnen bedenken dat het gekristaliseerd water bevat )
Oud 10-12-2001, 15:09
Fly
Fly is offline
Je zult wel gelijk hebben met je gekristaliseerd water want de opdracht luidt: bepaal het gem aantal watermoleculen per (molecuul) natriumcarbonaat in tweevoud. Dus vraag me niet hoe?!
Met citaat reageren
Oud 10-12-2001, 15:12
Nemisis
Nemisis is offline
[QUOTE]Demon of Fire schreef:
[B]Na2CO3....hmm...en daar moet ik de hoeveelheid watermoleculen in bepalen?

Ik denk dat het hier over gehydrateerde natriumcarbonaat gaat.
De enige manier die ik zo snel kan bedenken is een bepaalde hoeveelheid Na2Co3.H2O nemen. Die verhitten de ontsnappende waterdamp opvangen en afkoelen. Dan meten hoeveel water zich heeft gevormd. Dan kun je met molverhouding wel uitrekenen hoeveel H2O-moleculen aan een molecuul Na2CO3 gezeten hebben.
Oud 10-12-2001, 15:14
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
[quote]Nemisis schreef:
[b]
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Na2CO3....hmm...en daar moet ik de hoeveelheid watermoleculen in bepalen?

Ik denk dat het hier over gehydrateerde natriumcarbonaat gaat.
De enige manier die ik zo snel kan bedenken is een bepaalde hoeveelheid Na2Co3.H2O nemen. Die verhitten de ontsnappende waterdamp opvangen en afkoelen. Dan meten hoeveel water zich heeft gevormd. Dan kun je met molverhouding wel uitrekenen hoeveel H2O-moleculen aan een molecuul Na2CO3 gezeten hebben.
Ok, jij was me voor! )

Succes ermee! )

Groetjes
Ben(die net dit verhaal wou typen )

Oud 10-12-2001, 17:22
Fly
Fly is offline
Als jullie dus beiden er zo over denken neem ik aan dat het goed is?! Ik weet alleen niet of ik de beschikking heb over gekristaliseerd natriumcarbonaat dus dat kan nog wel eens een probleem worden. In ieder geval bedankt!

Groetjes Iris
Met citaat reageren
Oud 10-12-2001, 20:49
Nemisis
Nemisis is offline
Je moet wel gehydrateerde natriumcarbonaat hebben want in gewone natriumcarbonaat zit geen water...
Houdt er dus rekening dat je een destileeropstelling moet bouwen, alleen destileer je nix maar ontleed je het.
En die buret heb je niet nodig, ik zou een maatcilinder gebruiken als ik jou was.

Succes!
Reageren

Regels voor berichten