Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2004, 19:46
Verwijderd
Heej
Ik draag zachte lenzen, en van de ene lens heb ik nooit echt last, daar zie ik wel goed mee
De andere lens heeft ook nog een cilinder en daar zie ik vaak slecht mee. Vooral als ik (intensief) ga sporten en volgens mij ook vaker als het erg koud is. Maar ik heb 't de laatste tijd ook 'gewoon'. Net bv met sporten, ik zag vrij weinig met rechts (ook na veelvuldig knipperen niet) en dan zie je dus ook niet meer goed diepte etc :/ (en nu eigenlijk nog steeds, maar minder)

Nu heb ik dat wel 'ns gezegd tegen de opticien en die zei dat het normaal is dat je soms even niet goed ziet omdat de lens op je oogvocht (oid) drijft en dan ronddraait. Zodoende zit de cilinder niet altijd op de goede plek. Je zou even moeten knipperen met je oog zodat ie weer goed draait. Ik heb 't welliswaar wat vaker, maar dat schijnt dus wel normaal.

Omdat het toch irritant blijft: heeft iemand tips zodat ik er minder vaak/erg last van heb?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 19:55
$tarlight
$tarlight is offline
ik ben bang dat er niets aan te doen is, behalve harde lenzen... Ik weet niet 'wat voor' cilinder je hebt (ik heb een cilinder van -1) en als hij 'sterker' dan -1 is, heb je er met zachte lenzen vaak last van. Ik heb het af en toe, maar niet vaak. Mijn opticien zei dat ik harde lenzen moest als ik er last van kreeg.

Ik weet niet wat hier precies waar van is hoor, maar dit kreeg ik te horen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 19:57
Verwijderd
Mijn opticien zei dat ik sowieso harde lenzen moest ivm cilinder...qua cilinder heb ik ook nooit ergens last van gehad met die harde lenzen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 20:04
$tarlight
$tarlight is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-06-2004 @ 20:57 :
Mijn opticien zei dat ik sowieso harde lenzen moest ivm cilinder...qua cilinder heb ik ook nooit ergens last van gehad met die harde lenzen.
ja precies... maar hij zei dat ik t eerst wel kon proberen met zachte, en aangezien dat meestal goed gaat....

@marianne22
Als je dr veel last van hebt zou ik gewoon harde lenzen proberen!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 20:51
Shyra
Shyra is offline
Ik heb een cilinder van -2.75 ofzo, best veel iig.
Heb er vrij veel last van ook, als ik even ga liggen ofzo zie ik na een minuutje niets meer.

Gewoon even opnieuw indoen, zoveel werk is dat toch niet?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 21:55
stouver
stouver is offline
Ik heb ook een vrij sterke cilinderafwijking en zachte lenzen.
Ik had dit eerst ook, maar omdat het bij mij te erg werd heb ik nieuwe lenzen gekregen (en het bleek dus bij mij dat het aan die lens lag)..
Misschien nog een keer een bezoekje aan de opticien waard?

bij mij was het dus zo dat elke keer als ik knipperde mijn lens ietsjes draaide en dan weer recht ging, maar toch na elke keer knipperen een halve seconde een scheve lens is heel erg vermoeiend kijken = koppijn..
Oud 14-06-2004, 22:26
Gruppie
Gruppie is offline
Sinds ik nieuwe lenzen heb (zachte, voor een half jaar) heb ik vaak last bij t lezen dat ik de diepte niet goed zie... Bij mijn oude lenzen (zelfde sterkte) had ik dit niet! Komt volgens mij ook door de lens met cilinder..
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 14:38
Soowl
Soowl is offline
ik moest misschien ook cilinders (bleek later dat het helemaal niet nodig is ookal heb ik ze wel in mn bril ) opticien zei dat veel mensen dit hebben en dat je er eigenlijk niks aan kunt doen (daarom vond ie het ook beter dat ik in mn lenzen geen cilinders kreeg ofzo), maar geen idee wat je er aan kunt doen dan
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 15:01
steefos
steefos is offline
ik heb zachte lenzen met cylinder
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 15:12
Verwijderd
@starlight, ik heb een cilinderafwijking van 1,75 (wel hoger dan 1 dus, maar niet supergroot)

Maar ik zal harde lenzen iig 's overwegen ('k heb nog 3 maanden voor deze op zijn ). Alleen daar zitten naast de kosten 't nadeel aan dat mijn opticien juist zei dat de meeste mensen liever zachte lenzen hadden met sporten? Omdat harde er eerder uitgaan en weet ik veel wat er verder mee was

En even opnieuw indoen zal idd ook wel helpen Alleen als je aan 't sporten bent is dat vaak wat lastig (en zou ik dat waarschijnlijk ook heel vaak moeten doen )

Ik vraag me nu trouwens ook af of de kans groot is dat ik gewoon een sterkere cilinder nodig heb?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 15:18
Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
Soowl schreef op 15-06-2004 @ 15:38 :
ik moest misschien ook cilinders (bleek later dat het helemaal niet nodig is ookal heb ik ze wel in mn bril ) opticien zei dat veel mensen dit hebben en dat je er eigenlijk niks aan kunt doen (daarom vond ie het ook beter dat ik in mn lenzen geen cilinders kreeg ofzo), maar geen idee wat je er aan kunt doen dan
Ik heb ook een cillinder in m'n bril maar niet in m'n lenzen. Waarschijnlijk hoef je ze niet omdat de cilinder niet erg groot is. Bij mij althans niet (-0,5). Dan maakt het voor je zicht niet veel uit of je er een cilinder in hebt, maar de lenzen zijn een stuk goedkoper.
Oud 15-06-2004, 15:57
steefos
steefos is offline
bij lenzen gebeurdt t ook nog vaak dat je gewoon de sterkte van je cylinder erbij optelt schijnt ook te werken
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 20:21
telluriet
telluriet is offline
Hm, heb 1 normale zachte lens en een met cilinder, ik merk er niet veel van eigenlijk.
Oud 16-06-2004, 11:06
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
telluriet schreef op 15-06-2004 @ 21:21 :
Hm, heb 1 normale zachte lens en een met cilinder, ik merk er niet veel van eigenlijk.
ik ook niet echt. alleen als ik ze net in heb gedaan, is alles met linker oog (met cilinder) vaag. Helpt het ook niet als je er een beetje lenzenvloeistof bij doet? draait ie toch ook vanzelf weer goed?
Oud 16-06-2004, 11:55
Verwijderd
Ik moet eigenlijk al heel lang lenzen.. maar ik ging vorig jaar naar de opticiën en daar kreeg ik zachte lenzen, waarvan 1 met cilinder.
Door het oog met de lens zonder cilinder zag ik goed, geen probleem. Maar door het oog met de lens mét cilinder zag ik steeds de lens zitten, gewoon zo'n randje zeg maar en m'n beeld werd steeds erg wazig. Toen was ik te lui om terug te gaan ik vond het teveel gedoe. Maar nu moet ik toch echt lenzen hebben, want ik zie echt slecht en krijg hoofdpijn. Ik ben alleen bang dat ik dan geen zachte kan hebben ofzo, omdat het vorig jaar misschien toch niet goed ging.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 12:43
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 16-06-2004 @ 12:55 :
Ik ben alleen bang dat ik dan geen zachte kan hebben ofzo, omdat het vorig jaar misschien toch niet goed ging.
ga eens naar een universiteit. volgens mij zijn die veel deskundiger, en misschien kun je dan alsnog zachte lenzen.

Misschien een tip voor iedereen met cilinder. Laat je ogen een keer opmeten bij de universiteit. Ik heb het de laatste keer gedaan bij de UU (omdat ik daar toch studeer). Ze gaan heel erg precies te werk en hebben naar mijn mening veel meer verstand er over dan de eyewish meneertjes. Eerst wordt je bekeken door een leerling, daar door zo'n leraar/doctor/whatever. Het duurt een beetje langer dan bij de eyewish, maar echt ze hebben mij lenzen aangemeten die veel beter zitten. Bovendien is het goedkoper, zeker als je een cilinder hebt.
Oud 16-06-2004, 12:48
Verwijderd
Hmm, dat klinkt op zich wel goed. Wat bij zo'n "eyewish" meting moet je steeds kijken en dan vraagt hij "1 of 2?" en dan verandert hij iets, en dan weer "1 of 2?". Nou, meestal zie ik amper het verschil en dan hoor ik hem weer "ja, 1 he.." net alsof hij dat al dacht. Vaak gok ik maar.

Maar bij de oogarts hebben ze toch een apparaatje dat a.h.w. een foto van je ogen maakt, dus dan weet je het wel zeker denk ik..

En bij de universiteit: hoe bedoel je? Bij de oogarts, of..?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 17:00
Eazy E
Eazy E is offline
bij mijn linker oog heb ik een cilinder van 5.. dat is best hoog.. want lenzen kunnen maar tot cilinder 2.5 ongeveer dacht ik. Maarja ik heb ook vaak last van, dat hij niet goed zit.. Maar als ik 21 ben wil ik mijn ogen laten laseren (als dat bij mij kan) en dan ben je ook overal vanaf..
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 11:50
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 16-06-2004 @ 13:48 :
Hmm, dat klinkt op zich wel goed. Wat bij zo'n "eyewish" meting moet je steeds kijken en dan vraagt hij "1 of 2?" en dan verandert hij iets, en dan weer "1 of 2?". Nou, meestal zie ik amper het verschil en dan hoor ik hem weer "ja, 1 he.." net alsof hij dat al dacht. Vaak gok ik maar.

Maar bij de oogarts hebben ze toch een apparaatje dat a.h.w. een foto van je ogen maakt, dus dan weet je het wel zeker denk ik..

En bij de universiteit: hoe bedoel je? Bij de oogarts, of..?
Je kunt op De Uithof contactlenzen laten aanmeten tegen een gereduceerd tarief of (gratis) je ogen laten onderzoeken door studenten optometrie onder deskundige begeleiding. Voor info/afspraak: 030-2585272. Kijk voor informatie op http://fgweb.fg.hvu.nl, bezoeker, optometrie

uit het U-blad gekopieerd. Ze kunnen idd foto's maken. Wat ze bij de laatste keer ook hebben gedaan omdat ik almaar wazig zag met links.
Oud 18-06-2004, 16:37
Verwijderd
ik heb harde lenzen met cilinder
ik hbe ze bij de fabriek laten opmeten (daar hebben ze oook een soort oogarts )

maar ik had meteen de goede lenzen
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 12:50
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef op 14-06-2004 @ 20:46 :
Omdat het toch irritant blijft: heeft iemand tips zodat ik er minder vaak/erg last van heb?
Herkenbaar probleem, metname nadat ik ze ingezet heb. Wat bij mij vaak wel helpt is even met ooglid optrekken, dan schieten ze meestal wel goed.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten