Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2004, 19:23
da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik snap de volgende dingen niet, heb tentamen..
- Sterren en planeten zijn bijde zichtbaar als lichtgevende stipjes. wat is het verschil tussen beide 'lichtbronnen'?
- Maak met behulp van een schets duidelijk waarom Oude Egyptenaren en Grieken toch onderscheid konden maken tussen sterren en planeten (heeft iets te maken met de banen, maar wat?)

- bereken welke snelheid Heerde en omgeving (kan ook met andere plaats neem ik aan) als gevolg van de draaiing van de aarde om zijn as ongeveer hebben. De omtrek van de aarde is 40000 km.
- De gem. afstand van de aarde tot de zion bedraagt ong 150 000 000 km. Bereken welke snelheid de aarde daardoor ong heeft t.o.v de zon

- Waarom duurt een dag op de maan 2 weken?

- Hoe zit 't met eb en vloed, is aantrekkingskracht van de maan en de zon, mar ook iets van stromingen, hoe zit dat precies?

- De zon heeft een massa van ong 2,0*10^30 kg. Per seconde wordt er 600 miljard kg waterstof omgezet in helium. Bereken hoe lang de zon kan branden als je er van uit mag gaan dat deze uit alleen waterstof bestaat.

Thanx alvast,

Laatst gewijzigd op 13-06-2004 om 19:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2004, 19:38
Verwijderd

- Waarom duurt een dag op de maan 2 weken?

Een dag op aarde wil zeggen dat de aarde 1 keer om zijn as draait. De maan doet er dus 2 aardse weken over om om zijn as te draaien, en dat noemen we dan een dag op de maan.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 19:50
Verwijderd
-een ster is net als de zon, die geeft zelf licht, en een planeet is net als de maan en de aarde, die geven geen licht, maar weerkaatsen licht. Als jij op Mars staat, is de aarde ook een lichte stip ( denk ik, ben er nooit geweest )

- ?

- omtrek in kilometers door 24 ( uur ) delen, dan krijg je de snelheid om de aardas ik km/u

- afstand is 150.000, dus de "diameter van de baan" is 300.000 km. De omtrek van de baan is 300.000 x pi ( 3,14 ) dat zal dus in de buurt van het miljoen zitten. dan deel je 1.000.000 door ( 365 x 24, dat is het aantal uur in een jaar ) en dan heb je km/u

- zie marianne22

- ?

- 2,0* 10^30 delen door 600 miljard. dat is het antwoord in seconden.
* al deel je dit antwoord door 60 --> minuten
* al deel je minuten door 60 --> uren
* al deel je uren door 24 --> dagen
* al deel je dagen door 365 --> jaren
etc.

ik hoop dat dit helpt...
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 19:50
mrs me
mrs me is offline
de laatste vraag:

2*10^30 delen door 600 miljard. Dan heb je de tijd in seconden dat de zon kan branden.

Dan kun je makkelijk omrekenen naar uren, dagen, jaren.
Oud 13-06-2004, 20:00
Ieke
Ieke is offline
- Sterren en planeten zijn bijde zichtbaar als lichtgevende stipjes. wat is het verschil tussen beide 'lichtbronnen'?
Sterren zenden zelf licht uit (of hebben dat gedaan, het licht dat wij zien is heel erg lang geleden daar vertrokken) en planeten kaatsen het licht van de zon terug, maar zenden zelf geen licht uit. (vergelijkbaar met de maan)

- bereken welke snelheid Heerde en omgeving (kan ook met andere plaats neem ik aan) als gevolg van de draaiing van de aarde om zijn as ongeveer hebben. De omtrek van de aarde is 40000 km.
Hij moet dus in een dag 40000 km afleggen. 40000 km/ 24 h -> 40000/24 = 1666, 67 km/h

- De gem. afstand van de aarde tot de zion bedraagt ong 150 000 000 km. Bereken welke snelheid de aarde daardoor ong heeft t.o.v de zon
Hij doet een jaar over een rondje rond de zon. straal is 150.000.000 km. De omtrek is 942.477.796,1. Dat dus in een jaar. 256 dagen is een jaar= 256*24=8544 uur.
942.477.796,1/8544=110.308,7308 km/h is de snelheid die we om de zon draaien.
Oud 13-06-2004, 20:04
da leentjuh
da leentjuh is offline
Dank jullie allemaal bijzonder, k ben jullie eeuwig dankbaar..

Die rottige leraar vindt het grappig om vragen erbij te verzinnen over dingen die niet eens lijken op de onderwerpen in het boek
Oud 13-06-2004, 22:35
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 13-06-2004 @ 21:04 :
Dank jullie allemaal bijzonder, k ben jullie eeuwig dankbaar..

Die rottige leraar vindt het grappig om vragen erbij te verzinnen over dingen die niet eens lijken op de onderwerpen in het boek
Succes

Ik moet zeggen dat ik ze niet eens moeilijk vond
Oud 13-06-2004, 22:55
Daevrem
Daevrem is offline
De maan trekt de aarde aan, en de aarde de maan. Het zwaartepunt van deze twee objecten licht ergens in de aarde, maar dus niet het centrum van de aarde zelf. Samen draaien ze om de zon heen.

Het water aan de buitenkant van dit draaipunt wordt naar buitengeduwd door de middelpuntzoekende kracht, de kracht van de maan op dat water is zwakker dan gemiddeld. Er is dus een onbalans dus het water wordt die kant op geduwd.

Aan de binnenkant is de aantrekking van de maan sterker, de middelpuntzoekende kracht is ook kleiner, dus de inbalans is daar ook aanwezig, maar nu de andere kant op.

Plaatje:

Oud 14-06-2004, 15:11
Verwijderd
( plaatje mooi op schaal ) Goeie uitleg
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 16:21
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 13-06-2004 @ 23:55 :
De maan trekt de aarde aan, en de aarde de maan. Het zwaartepunt van deze twee objecten licht ergens in de aarde, maar dus niet het centrum van de aarde zelf. Samen draaien ze om de zon heen.

Het water aan de buitenkant van dit draaipunt wordt naar buitengeduwd door de middelpuntzoekende kracht, de kracht van de maan op dat water is zwakker dan gemiddeld. Er is dus een onbalans dus het water wordt die kant op geduwd.

Aan de binnenkant is de aantrekking van de maan sterker, de middelpuntzoekende kracht is ook kleiner, dus de inbalans is daar ook aanwezig, maar nu de andere kant op.

Plaatje:

[afbeelding]
ja maar dat is dus fout volgens mn leraar, want dan zou het overal in Nederlands ongeveer tegelijk vloed en eb moeten zijn maar dat is het niet..
Oud 14-06-2004, 18:24
Roos
Roos is offline
Citaat:
Ieke schreef op 13-06-2004 @ 21:00 :
[B][B]- bereken welke snelheid Heerde en omgeving (kan ook met andere plaats neem ik aan) als gevolg van de draaiing van de aarde om zijn as ongeveer hebben. De omtrek van de aarde is 40000 km.
Hij moet dus in een dag 40000 km afleggen. 40000 km/ 24 h -> 40000/24 = 1666, 67 km/h
B]
Dat klopt toch niet? De omtrek van de aarde is 40000 km ja, maar alleen ten hoogte van de evenaar. Nederland ligt noordelijker, dus als je vanuit Heerde om de as van de aarde draait, leg je veel minder kilometer af
Maar dat zal je wel moeten negeren bij die vraag
Oud 14-06-2004, 20:20
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Roos schreef op 14-06-2004 @ 19:24 :
Dat klopt toch niet? De omtrek van de aarde is 40000 km ja, maar alleen ten hoogte van de evenaar. Nederland ligt noordelijker, dus als je vanuit Heerde om de as van de aarde draait, leg je veel minder kilometer af
Maar dat zal je wel moeten negeren bij die vraag
Lijkt me wel hè als ze zeggen dat de omtrek 40000 km is Anders zouden ze dat moeten aangeven, het is iets wat je zo niet precies weet hoeveel kilometer Heerde zou moeten afleggen.
Oud 14-06-2004, 20:23
Verwijderd
Als je weet hoe ver het van de evenaar af ligt, kun je berekenen hoe snel je er roteert.

Ligt in Nederland zo rond de 1000 km/h, grofweg.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 01:41
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 14-06-2004 @ 17:21 :
ja maar dat is dus fout volgens mn leraar, want dan zou het overal in Nederlands ongeveer tegelijk vloed en eb moeten zijn maar dat is het niet..
Dat komt omdat de aarde draait en je dus kunt spreken over golven. Die komen niet overal even snel bij. Er komen in nederland drie golven. Twee uit de Noordzee en eentje uit het kanaal. De oorsprong van deze golven is weer de Atlantische oceaan en de Stille Oceaan.
Reageren

Regels voor berichten