Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2004, 18:06
babe15
babe15 is offline
ME pony heeft hoefbevanging!! ik weet nie wat ik moe doen.. dat heeft ze al 2 weken.. veearts is al heel vaak geweest.. ik wil ha nie kwijt want heb ha me hele leven al.. heb nowg 2 paarden> mah ik wil jullie mening gewoon wete.. ik wil ha een spuitjuh geve.. hier heeft ze nix aan.. en heb er alles aan gedaan!! ze krijgt denk ik spuitjuh .. en huil me rot.. ik zal haaa missen!! mah zew eet drinkt nie meer, word heeel mager, ze is nie happy, kan nie lopen enz.

wat is jullie mening ?? please help me!! kisssaaz

XXXXX

ps dis de 1ste x dat ze hoefbevanging heeft!!

Laatst gewijzigd op 11-06-2004 om 09:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2004, 18:35
Eend
Eend is offline
zo snel mogelijk de dierenarts bellen.
Oud 10-06-2004, 19:42
Isil
Isil is offline
hoefbevangen paarden, mja, heel zielig inderdaad...

als de da nog niet is geweest zo snel mogelijk op een schraal stuk land zetten, en de dierenarts bellen. aan hoefbevangenheid is over het algemeen wel wat te doen, maar ik begrijp dat je pony er al vaker last van heeft gehad, ja, dan heb je wel kans dat het vaker terugkomt...

hoe oud is je pony? en mag ik je even doorverwijzen naar www.bokt.nl , daar is een boel info te vinden en een groot subforum voor medische paardenvragen
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 20:50
babe15
babe15 is offline
ze is 13
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 21:37
AngelLena
AngelLena is offline
hoefbevangenheid is ook geen aandoening die een paard meerdere keren kan krijgen. Ze hebben het of ze hebben het niet. Is geen genezing voor. Alleen pijnstillers en effectverminderaars. Maar je pony zal nooit meer gezond worden. Informeer bij de veearts of pijnstillers ed nog zouden kunnen helpen. Zo niet: dan is het helaas het verstandigst en meest humaan om haar te laten inspuiten. Een paard met hoefbevangenheid kan lang en bijna pijnloos leven als je er op tijd bijbent en de juiste medicijnen kan krijgen. Maar als je pardje al te ver heen is, dan is er weinig meer aan te doen. Kan je haar beter uit haar lijden verlossen.
Oud 22-06-2004, 10:28
Janneke-ratjes
Janneke-ratjes is offline
Ahum ahum??
Hoefbevangensheid is een ontsteking in de hoef, wanneer hier lang mee wordt rondgelopen treedt hoefbeenkanteling op en dat is erg moeilijk te corrigeren.
Sommige paardenrassen zijn erg gevoelig voor hoefbevangenheid. Het is danook zaak deze paarden in de maanden mei en juni, en augustus en september niet 24 uur per dag in een volle wei te zetten.
Nirvana is een paardje bij ons op stal dat erg gevoelig is voor bevangenheid. Ze heeft het twee jaar terug gehad en het heeft ongeveer een jaar geduurd voor ze weer echt recht liep. Jammer genoeg is ze wel veel vlakker gaan lopen. Midden juni ging Nirvana weer 's nachts op stal, maar dat mocht niet baten. Ze raakte weer bevangen, maar dit keer was haar baasje er razendsnel bij. De dierenarts dacht dat t geen bevangenheid was, maar nathalie wist t zeker. Omdat de dierenarts dacht aan een peesblessure kreeg ze wel een injectie, dat was gelukkig dezelfde als die ze zou krijgen als ze bevangen was (de logica daarin snap ik niet). Twee dagen later bleek ze echter zeker wel bevangen en de dierenarts erkende dit toen ook. Ze heeft 2 weken niet op de wei mogen komen, nu mag ze weer 5 uur per dag op de wei. Omdat nathalie er zo snel bij was, is de schade beperkte geblevn, hoewel ze weer vlakker is gaan lopen.

Het is dus zaak om er snel bij te zijn. Als je weet dat ze bevangen is, laat haar dan een lange periode gewoon niet op de wei! Er bestaan eiwit-afbreklende producten, alleen ben ik daar de naam van kwijt.

Een hoefbevangen paard wordt bijna nooit meer als vanouds. Zie je dat je paard pijn blijft houden bij t lopen, wees dan aardig en laat haar inslapen. Zo heeft ze helemaal niet aan haar leven....
Oud 22-06-2004, 10:39
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Janneke-ratjes schreef op 22-06-2004 @ 11:28 :
Ahum ahum??
Hoefbevangensheid is een ontsteking in de hoef, wanneer hier lang mee wordt rondgelopen treedt hoefbeenkanteling op en dat is erg moeilijk te corrigeren.
Sommige paardenrassen zijn erg gevoelig voor hoefbevangenheid. Het is danook zaak deze paarden in de maanden mei en juni, en augustus en september niet 24 uur per dag in een volle wei te zetten.
Nirvana is een paardje bij ons op stal dat erg gevoelig is voor bevangenheid. Ze heeft het twee jaar terug gehad en het heeft ongeveer een jaar geduurd voor ze weer echt recht liep. Jammer genoeg is ze wel veel vlakker gaan lopen. Midden juni ging Nirvana weer 's nachts op stal, maar dat mocht niet baten. Ze raakte weer bevangen, maar dit keer was haar baasje er razendsnel bij. De dierenarts dacht dat t geen bevangenheid was, maar nathalie wist t zeker. Omdat de dierenarts dacht aan een peesblessure kreeg ze wel een injectie, dat was gelukkig dezelfde als die ze zou krijgen als ze bevangen was (de logica daarin snap ik niet). Twee dagen later bleek ze echter zeker wel bevangen en de dierenarts erkende dit toen ook. Ze heeft 2 weken niet op de wei mogen komen, nu mag ze weer 5 uur per dag op de wei. Omdat nathalie er zo snel bij was, is de schade beperkte geblevn, hoewel ze weer vlakker is gaan lopen.

Het is dus zaak om er snel bij te zijn. Als je weet dat ze bevangen is, laat haar dan een lange periode gewoon niet op de wei! Er bestaan eiwit-afbreklende producten, alleen ben ik daar de naam van kwijt.

Een hoefbevangen paard wordt bijna nooit meer als vanouds. Zie je dat je paard pijn blijft houden bij t lopen, wees dan aardig en laat haar inslapen. Zo heeft ze helemaal niet aan haar leven....
Idd eenmaal hoebevangen, dat gaat het nauwelijks echt meer over. Je kan alleen veel dingen doen om het paard alsnog een pijnloos leven te laten leven, niet meer zo veel op het land, een zachte bodem in de box (dikke laag zaagsel) en de injecties van de veearts. Maar echt helemaal over zal het nooit gaan omdat een ontsteking in de hoef niet goed te behandelen is zonder de hele hoef eraf te snijden wat wel kan bij een hoefzweer. Dan zit de ontsteking zo dichtbij dat die er vaak uitgesneden kan worden. Hoefbevangenheid zit te diep. Wat je er ook aan doet, de bron blijft zitten dus komt het om de zoveel tijd vaak wel weer terug.
Als je merkt dat het niet meer gaat, dat niets meer werkt voor je paardje zou je haar het beste in kunnen laten slapen. Dat is voor het paard beter. Maar zolang het paard dmv maatregelen nog een pijnloos leven kan leven is er in principe weinig aan de hand, het zal alleen nooit meer een sportpaard worden en je moet constant op je hoede zijn voor terugkeer van de ontsteking.
Reageren

Regels voor berichten