Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2004, 18:50
little mayo
little mayo is offline
Ik ben op zoek naar mensen die net als ik zijn uitgeloot voor geneeskunde of sowieso al van plan waren om in België toelatingsexamen te doen.
Ik ga namelijk 31 augustus dit examen doen en zou graag willen weten wat ik kan verwachten; zo ongeveer weet ik het wel al, maar heeft iemand ervaringen/ ken je een persoon die deze ervaring heeft, please help me...
als jij ook examen gaat doen; succes en misschien tot ziens!
Oud 14-07-2004, 19:53
swie
swie is offline
http://www.scholieren.be

Deze site kan handig zijn ook al is ze niet heel actief.
Van de rest wens ik u veel geluk met die heel moeilijk toelatingsexamen.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 20:19
Kevin1986
Kevin1986 is offline
Ik was ook van plan het toelatingsexamen te doen, maar ik ben ingeloot dus nu doe ik het niet meer. Ik heb begin dit jaar op de studiebeurs in Utrecht bij de stand van de Katholieke Universiteit Leuven een oefenboek van de Brusselse Universiteit gekregen en dat is reuze handig. Verder staan er op de site: http://ond.vlaanderen.be/arts-tandarts oefeningen en informatie. Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 11:03
Wave
Wave is offline
Mijn broer is ook uitgeloot, en heeft gekeken voor dat examen maar het collegejaar begint op 24 auygustus en dat examen is dus ene week later....maar goed, hij gaat volgend jaar via de decentrale selectie erdoor proberen te komen.

Iig...die test schijnt niet zo heel moeilijk te zijn, het vershcil met NL is dat het eerste jaar in Belgie veel zwaarder is waardoor er dan al veel mensen afvallen en ze zo een selectie maken....ik heb wel wat familie die naar Belgie is gegaan, ze hadden over het algemeen wel goed eervaringen daar.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 12:39
little mayo
little mayo is offline
In leuven begint het studiejaar geneeskunde anders op 27 september...
http://www.med.kuleuven.ac.be/educat...ne_opl_nl.html
Oud 16-07-2004, 14:49
swie
swie is offline
Citaat:
Wave schreef op 16-07-2004 @ 12:03 :
Mijn broer is ook uitgeloot, en heeft gekeken voor dat examen maar het collegejaar begint op 24 auygustus en dat examen is dus ene week later....maar goed, hij gaat volgend jaar via de decentrale selectie erdoor proberen te komen.

Iig...die test schijnt niet zo heel moeilijk te zijn, het vershcil met NL is dat het eerste jaar in Belgie veel zwaarder is waardoor er dan al veel mensen afvallen en ze zo een selectie maken....ik heb wel wat familie die naar Belgie is gegaan, ze hadden over het algemeen wel goed eervaringen daar.
Zou dat dan niet gaan over een vakantiecursus want anders begint ze wel heel vroeg dit jaar. De meeste hogescholen en universiteiten beginne rond 20 september in België. En ja die test is inderdaad niet zo moeilijk want zelf ik kan met wat oefenen 7 op 10 juist hebben. Maar ze nemen de personen met de beste scores en zoals ik ze ken in Vlaanderen is een fout antwoord - 1 op meerkeuze want als ze dat al doen op mijn TSO niveau al doen zullen ze het daar zeker niet laten

En inderdaad bij ons halen niet veel mensen het eerste jaar van het hongeronderwijs:

50 % slaagt op de hogeschool
universiteit geen idee ma da zal nog wel lager liggen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 09:24
Wave
Wave is offline
Ik begin, in Nederland, toch echt op 24 augustus...welliswar met introductie maar de week daarna beginnen de colleges ook echt.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 20:02
Kevin1986
Kevin1986 is offline
Citaat:
Wave schreef op 17-07-2004 @ 10:24 :
Ik begin, in Nederland, toch echt op 24 augustus...welliswar met introductie maar de week daarna beginnen de colleges ook echt.
Onzinnige reactie, het gaat dan ook over BELGIË.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 16:14
little mayo
little mayo is offline
Citaat:
Kevin1986 schreef op 20-07-2004 @ 21:02 :
Oud 23-07-2004, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Kevin1986 schreef op 20-07-2004 @ 21:02 :
volgens mij ging het erom bij de persoon in kwestie dat hij/zij was uitgeloot om in nederland geneeskunde te gaan studeren, maar ook graag (liever?) in leuven zou willen studeren. het is dus vervelend voor de persoon in kwestie dat het academiejaar in nederland een maand vroeger begint dan in belgië, aangezien het ingangsexamen geneeskunde pas kan afgelegd worden wanneer ginder de lessen al volop bezig zijn. als de persoon in kwestie erdoor is op het toelatingsexamen wil de persoon graag in belgië studeren, maar heeft zich dan misschien al ingeschreven aan een universiteit in nederland. als de persoon in kwestie zich nog niet inschrijft in nederland en het toelatingsexamen in belgië afwacht loopt hij/zij het risico niet geslaagd te zijn op de proef én lessen te missen in nederland.

als ik correct geredeneerd heb, is mijn raad voor de persoon in kwestie de volgende:
is het niet zo dat je nog tot een maand na het begin van het academiejaar kan inschrijven? je kan misschien toch de lessen al meevolgen in nederland die eerste week (of zijn dat kleine aula's en/of merkt men het als er iemand te veel of te weinig zit? ik kan namelijk alleen vergelijken met mijn studie en aangezien wij met tweehonderd in een aula zitten is het niet moeilijk lessen te gaan volgen in een richting waar je niet ingeschreven bent.) en daarna je toelatingsproef in belgië afwachten... ? als je dan geslaagd bent kan je naar belgië komen (hoewel ik betwijfel of je nog een goede kamer kunt vinden in september...) en heb je die lessen in nederland 'mooi meegenomen', als je niet geslaagd bent kan je je alsnog inschrijven aan de universiteit in nederland...

[als ik hier totale nonsens uitkraam, bijvoorbeeld wanneer er maar een bepaald aantal personen in een studierichting mogen inschrijven, of men moet ingeschreven hebben voor het academiejaar begint: mijn excuses. ik ben dus belgische en heb àbsoluut geen kaas gegeten van hoe het hele systeem er daar in het noorden een beetje uitziet...]

xxx
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 16:03
little mayo
little mayo is offline
Jij hebt het goed begrepen! De oplossing is al gevonden: ik ga biomedische wetenschappen in België studeren als ik mijn toelatingsexamenniet haal; dan mis ik dus ook geen lessen. En wat de kamer betreft: zou jammer zijn als ik geen kamer heb, maar dan ga ik wel met de caravan op een camping in de buurt staan
Oud 26-07-2004, 17:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
little mayo schreef op 26-07-2004 @ 17:03 :
Jij hebt het goed begrepen! De oplossing is al gevonden: ik ga biomedische wetenschappen in België studeren als ik mijn toelatingsexamenniet haal; dan mis ik dus ook geen lessen. En wat de kamer betreft: zou jammer zijn als ik geen kamer heb, maar dan ga ik wel met de caravan op een camping in de buurt staan
Ik ga ook BMW studeren in Belgie (Leuven) waar zou jij dat dan gaan studeren als je het toelatingsexamen niet haalt? Een kamer in Belgie is een stuk gemakkelijk dan in Nederland, en de laatste keer dat ik in Leuven was hingen er nog heel veel bordjes van kamers te huur dus dat moet daar nog wel lukken.
Oud 26-07-2004, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 26-07-2004 @ 18:37 :
Ik ga ook BMW studeren in Belgie (Leuven) waar zou jij dat dan gaan studeren als je het toelatingsexamen niet haalt? Een kamer in Belgie is een stuk gemakkelijk dan in Nederland, en de laatste keer dat ik in Leuven was hingen er nog heel veel bordjes van kamers te huur dus dat moet daar nog wel lukken.
sommige kamers zijn niet voor niks bijna permanent te huur op sommige kamers WIL je gewoon niet, neem dat van mij aan... ik zit trouwens ook in leuven, dus misschien loop ik jullie wel eens ergens per toeval tegen het lijf

tip: wacht niet te lang meer om een kamer te gaan zoeken, de beste en goedkoopste (of beste kwaliteit/prijs-verhouding ) zijn al snel weg, dus als je nog iets deftig en niet te duur wilt...
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 20:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 26-07-2004 @ 19:00 :
tip: wacht niet te lang meer om een kamer te gaan zoeken, de beste en goedkoopste (of beste kwaliteit/prijs-verhouding ) zijn al snel weg, dus als je nog iets deftig en niet te duur wilt...
Bedankt voor je tip maar ik heb gelukkig al een kamer in Groenveld Ik betaal daar 225 euro voor 12 m2, misschien niet heel goedkoop maar ik ben erg tevreden.
Oud 26-07-2004, 21:02
clubje
clubje is offline
Niet te schatten hoe populair Leuven is.
En over die kamer: in Leuven is er een nijpend tekort aan kamers, dus als je nu nog één zoekt zal je enkel het slechtste van het slechtste vinden.
Oud 27-07-2004, 11:26
little mayo
little mayo is offline
Als ik het examen haal ga ik in diepenbeek (bij Hasselt) studeren...hopelijk dat daar wat minder vraag naar kamers is...
Oud 27-07-2004, 13:12
swie
swie is offline
Ze zijn goedkoper dan in Leuven dat weet ik . Maar ik zou toch maar eens snel gaan kijken.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 14:17
little mayo
little mayo is offline
Dat heb ik ook wel al gedaan, maar het probleem is dat ik pas half september weet in welke stad ik ga studeren
Ligt dus aan het examen
Reageren

Regels voor berichten