Nee hoor, niet op mijn werk
Ben zelf vrij lang opgenomen geweest, en zeker op de gesloten afdeling heb je veel te maken met de separeercellen. Zelf heb ik er gelukkig nooit in gehoeven, op de open afdeling had de achterwacht wel besloten om het voor 's nachts eventueel te doen, maar dat werd dan besloten door de socio's en hoe mijn dag en avond verliep.
Op de gesloten afdeling zat een psychotische jongen die er inderdaad heel vaak in zat, maar dat wilde die zelf, en dat was dan ook voor zijn eigen rust. Hij was nog heel suf en in de war, dus die had het nodig.
Verder werden ze vooral gebruikt nadat iemand weggelopen was, of controle kwijt was, teveel automutileerde etc. Kortom; waar ze voor bedoeld zijn; bescherming voor jezelf en voor anderen.
De separeer zelf is ook echt geen pretje. Ik weet niets meer van mijn eerste dagen daar, niets meer van contracten die ik heb ondertekend, niets meer van de intake.....alleen die separeer die ze me lieten zien; shit, daar schrok ik echt wel van. Dat is me ook bij gebleven. Zeker toen ik er bijna in moest werd ik er heel bang voor; wat voor mij een positief effect had; ik voelde me nog krachtiger om me er tegen te verzetten. Je moet je wel bedenken dat er ook een groot deel is die vanuit een ziektebeeld de separeercel wilt bereiken 'hoe erger hoe beter' zegmaar.....in zulke mensen kon ik mij nooit verplaatsen, maar dat zijn ook wel weer net de mensen die zo lang mogelijk op de gesloten afdeling wilde blijven, bij elke nieuwe cliënt al hun levensproblemen wilde vertellen etc. Daar heb ik geen begrip voor.....en toch; het schijnt een ziekte te zijn, waar ze neits aan kunnen doen, maar waar ze vaak ook niet vanaf willen.
Hoezo wil je het eigenlijk alelmaal weten? Welke opleiding doe je eigenlijk? Ik ga zelf HBO-verpleegkundige doen om vervolgens sociaal psychiatrisch verpleegkundige te kunnen doen.
Grtjs.