Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2004, 23:07
Droyd
Droyd is offline
Geen bron, geen nix,

Alleen heb ik geruchten opgevangen dat er een crisis op gang komt en dat de prijzen van laptops en computers een tijd de hoogte zullen ingaan. (Iets met Japan en de US die het niet zo goed kunnen vinden )

Iemand die dit kan bevestigen?

Ik ben namelijk van plan om binnen de 3 maand een nieuwe laptop aan te schaffen en ik vroeg me af of ik er winst (minder verlies) bij zou maken mocht ik hem nu kopen?

Sry voor de vaagheid van het bericht, ik weet er absoluut het fijne niet van.

Edit: Misschien goed om nog te vermelden.
Een vriend van me die eveneens een laptop heeft gekocht moest plots 60 eur meer dan verwacht betalen. De prijs van een 256MB ramlat was van de ene week op de andere van 40 naar 60 EUR gegaan in diezelfde winkel.
Gewoon toeval, of is er reden tot "paniek"?

Laatst gewijzigd op 06-06-2004 om 23:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2004, 00:30
Preaper
Preaper is offline
Reken er maar niet op.
Oud 07-06-2004, 00:50
Puta
Puta is offline
het zou me echt geen kut kunnen schelen om eerlijk te zijn
Oud 07-06-2004, 21:29
phoxetis
phoxetis is offline
ach ja, mooi was die tijd dat toen de geheugenprijs steeg omdat er ergens een fabriek afgebrand was...

en weet je wat er toen daarna gebeurde? de prijs ging weer omlaag, want ze hadden een nieuwe fabriek.......
Oud 10-06-2004, 00:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Geheugenmodules zijn al tijden duur, en dat zal nog wel even zo blijven. Reden is de toegenomen vraag en beperkt aanbod. Het zal een tijd duren voordat de capaciteit is uitgebreid. Hardeschijven hebben wel een groot aanbod en kleinere vraag, waardoor deze nu goedkoper zijn. Een boost van de prijzen is mij echter onbekend.

In 2000-2001 werd het geheugen wel 3x zo duur, ipv 99 gulden opeens 300 gulden, dat is toch wel significant. Dat gebeurde later nog eens, maar dan 2x zo duur. En nu is dat nog steeds zo, nog niet zo lang geleden kocht ik 512MB DDR/400 Infineon CL3 voor €54, nu betaal je daar tegen de €90 voor. Ongeveer 70% hogere prijs dus.

Maar de prijzen zullen nu wel redelijk gelijk blijven, verwacht ik. DVD drives kunnen nog zakken, evenals de DVD media. TFT monitoren kunnen zakken. Processoren, geheugen en hardeschijven blijven gelijk. Dit alles op relatief korte termijn.

Wat mij betreft geen reden om kopen uit te stellen.
Oud 10-06-2004, 00:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Puta schreef op 07-06-2004 @ 01:50 :
het zou me echt geen kut kunnen schelen om eerlijk te zijn
Misschien omdat jij al een laptop hebt, maar hij nog niet. Als jij een laptop wilt kopen is dit voor jou wél nuttige informatie. Dus een beetje kansloze opmerking, puta.

3 spankjes, ga maar krom staan.
Oud 10-06-2004, 12:38
M@rco
M@rco is offline
Geheugenmodules zijn juist weer goedkoper geworden de laatste tijd. Ik zit er al een tijdje aan te denken om een setje van 2 x 512MB Corsair ValueSelect PC3200 geheugen te kopen en die is een een paar weken tijd van €230 naar €195 gegaan.
Oud 10-06-2004, 14:37
Verwijderd
Er zit natuurlijk een sterk dalende lijn in de prijzen van componenten over de middellange termijn, dus 3-6 maanden. Dat processoren en geheugenmodules soms duurder worden, komt doordat die relatief veel aan fluctuaties onderhevige grondstof gebruiken (aluminium/silicium) waardoor de prijs soms nogal sterk stijgt. Dingen als harde schijven en beeldschermen dalen vrijwel constant.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Sorry maar ik kan niet meegaan in het argument dat dat door de grondstoffen komt. De grootste factor in de prijs is de vraag/aanbod verhouding, en niet zozeer de kosten voor productie. Dan is misschien een goede tweede, maar dat TFT schermen zo duur bleven kwam door de grotere vraag, en dat harddisks nu zo goedkoop zijn door het overstijgend aanbod.

En in het verleden hebben geheugenchipfabrikanten afspraken gemaakt (kartels) om gezamenlijk de prijzen te verhogen, dat werd toen de jump van 3x zo duur.
Oud 12-06-2004, 19:53
Droyd
Droyd is offline
Het vreemde is dat in dit geval het probleem inderdaad bij de grondstoffen zou liggen maar goed.

Ik probeer in te schatten wanneer ik het beste die laptop zou kopen, al dan niet rekeninghoudende met dat gerucht. Koop ik hem beter nu of wacht ik beter nog een maand of 2? (want tegen die tijd 'MOET' ik een laptop hebben aangeschafd voor mijn studies)
Oud 13-06-2004, 12:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nee, dat klopt niet. Lees deze artikels eens:

http://www.xbitlabs.com/news/memory/...401010318.html
http://www.reuters.com/newsArticle.j...toryID=5187195

En dat de EU ook prijsafspraken (kartels) onderzoekt is ook bekend:
http://news.com.com/2100-1006_3-5168...l?tag=nefd_top

Dit gaat dan met name om de 300% stijging van de geheugens in 2000. Dat was kunstmatig omhoog gegaan door afspraken te maken, omdat de geheugenproducenten verlies leden en hiermee hun winst wilden terugnemen.
Oud 13-06-2004, 12:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
Wat betreft je laptop, ik zou een Mobile Athlon 64 laptop kopen. Probleem is dat deze er nog niet zoveel zijn, over 2 maanden zal het aanbod veel ruimer zijn en zul je ze meer tegenkomen ook. Dus wat dat betreft is het even wachten op een goed aanbod. Misschien komt de lidl (die AMD levert ipv Aldi/Medion die Intel levert met zijn "3 echte gigaherzen!" bullreclame) wel met een mooie Athlon 64 laptop. Dat zou het mooiste zijn, en ook niet onwaarschijnlijk.
Oud 25-06-2004, 06:35
Droyd
Droyd is offline
K bedankt voor je raad

Ik ben wel nieuwsgierig over de Athlon 64 maar waarschijnlijk acht de school het nodig dat het een Centrino is.
Oud 25-06-2004, 09:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
En welke argumentatie geeft jouw school daarvoor? En sinds wanneer houdt die zich bezig met welke hardware jij in je laptop moet hebben? Dat vind ik best wel brutaal zeg maar. Bemoei je met je eigen zaken, zou mijn gedachte zijn.

En als het een advies is, geven ze een weinig gemotiveerd en onjuist advies. Als je geen know-how hebt, moet je geen advies geven.
Oud 25-06-2004, 19:51
Party_P
Party_P is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-06-2004 @ 13:01 :
Nee, dat klopt niet. Lees deze artikels eens:

http://www.xbitlabs.com/news/memory/...401010318.html
http://www.reuters.com/newsArticle.j...toryID=5187195

En dat de EU ook prijsafspraken (kartels) onderzoekt is ook bekend:
http://news.com.com/2100-1006_3-5168...l?tag=nefd_top

Dit gaat dan met name om de 300% stijging van de geheugens in 2000. Dat was kunstmatig omhoog gegaan door afspraken te maken, omdat de geheugenproducenten verlies leden en hiermee hun winst wilden terugnemen.
idd, en ze hadden voorraden zat waar ze vanaf moesten, de vraag is hoog, dus kan de prijs wel lekker omhoog
Oud 28-06-2004, 23:03
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-06-2004 @ 10:43 :

En als het een advies is, geven ze een weinig gemotiveerd en onjuist advies. Als je geen know-how hebt, moet je geen advies geven.
en meneer heeft die natuurlijk wel
Oud 28-06-2004, 23:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
SubbehQ schreef op 29-06-2004 @ 00:03 :
en meneer heeft die natuurlijk wel
Als je op mij doelt: ik ben geen meneer ik ben een meisje.

En wat ik ermee bedoelde is dat ik aanraad om advies te winnen uit bronnen die onafhankelijk zijn. Dat kan zijn middels een forum waar mensen met know-how rondlopen, vrienden/kennissen of jezelf: je kunt zelf ook research doen door reviews op het web te lezen en meer inzicht te krijgen in de marktverhoudingen en produktaanbod.
Reageren

Regels voor berichten