Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2002, 12:41
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Ik was onlangs bij een debat aanwezig bij mij in de buurt. Het panel bestond uit (kanditaats-)kamerleden en gemeenteraadsleden van de PvdA, D66, VVD, SP en CDA.

Op een gegeven moment bracht VVD naar voren dat asielzoekers niet mochten gaan werken, omdat ze dan zouden hopen/ verwachten dat ze mochten blijven wonen in Nederland. PvdA was het hier gelukkig niet mee eens en ging de discussie aan..

Nu ik er nog eens over nadenk, begrijp ik het punt van die VVD'er ook niet! Wat is nou het probleem? Ze kunnen toch wel tijdelijk werken? Dat zou voor zowel onze economie als voor henzelf goed zijn, immers als wij als land voor ze zorgen, onderdak geven etc. Waarom zouden zij dan doelloos in hun huis blijven zitten? Voor hunzelf is dat ook niet fijn, afleiding zoeken is juist goed als je bijv. net uit een oorlog gevlucht bent. Anders ga je maar nadenken en nadenken over je situatie en daar wordt je ook niet vrolijk van. Bovendien is het goed voor hun zelfontplooiing.
Als ze gewoon weten dat het tijdelijk is -zie het voor mijn part als een vakantiebaantje - is er toch niks aan de hand? Je geeft mensen geen hoop, maar alleen iets om handen..
Kan iemand mij soms het probleem uitleggen?
Oud 04-05-2002, 13:01
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Is idd idioot.

Ze zouden gewoon werk moeten kunnen doen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2002, 15:26
Ninnoc
Ninnoc is offline
dan krijg je ook veel meer economische asielzoekers.
Ik ben het ermee eens dat ze niet veel mogen werken maar 11 euro maximaal per week vind ik wel ernstig .

Ik vind dat ze werk mogen doen maar daar iov geld diensten of workshops ofzo voor kunnen krijgen of internet ofzo

verder vind ik dat het onderwijs in asielcentra beter moet, ze moet meer de mogelijkheid krijgen om op hun eigen nivo te leren (in veel gevallen dus hoger nivo) en dat de nederlandse les niet moet stoppen na negatief besluit. Ik mag toch ook gewoon een afrikaans taaltje of engels leren
Oud 06-05-2002, 09:08
twiety
twiety is offline
Citaat:
MeCute1983 schreef:
.....Op een gegeven moment bracht VVD naar voren dat asielzoekers niet mochten gaan werken, omdat ze dan zouden hopen/ verwachten dat ze mochten blijven wonen in Nederland.....
Helemaal mee eens. Werken zou niet slecht zijn, maar dan werk binnen het asielzoekerscentrum en met het onderdak en voeding als enige vergoeding. Deze mensen zoeken asiel, je moet zorgen dat je ze niet al teveel laat inburgeren voor ze duidelijkheid hebben of de dat asiel ook krijgen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 09:18
tacidvs
tacidvs is offline
Ik vind dat je inburgering en een verblijfsvergunning niet door elkaar mag halen. Dat zal 'de samenleving' wel niet met me eens zijn en wel om de volgende reden: Als ze Nederlander zijn, praktisch, kunnen ze niet meer terug naar eigen land. Wat ik dus een beetje onzinnig vind. Asielzoekouders moeten hun kinderen de eigen taal leren. Als ze al niet terug willen, is het einde zoek, niet? Maar je blijft met het sanctieprobleem zitten. Het lijkt mij wel goed eens een keer de parachute-aanpak te proberen: Uitgeprocedeerde asielzoekers met een parachute om boven land van herkomst droppen. Mogen ze zelf kiezen of ze naar hun eigen land terug willen of niet.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 09:54
twiety
twiety is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Ik vind dat je inburgering en een verblijfsvergunning niet door elkaar mag halen. Dat zal 'de samenleving' wel niet met me eens zijn en wel om de volgende reden: Als ze Nederlander zijn, praktisch, kunnen ze niet meer terug naar eigen land. Wat ik dus een beetje onzinnig vind. Asielzoekouders moeten hun kinderen de eigen taal leren. Als ze al niet terug willen, is het einde zoek, niet? Maar je blijft met het sanctieprobleem zitten. Het lijkt mij wel goed eens een keer de parachute-aanpak te proberen: Uitgeprocedeerde asielzoekers met een parachute om boven land van herkomst droppen. Mogen ze zelf kiezen of ze naar hun eigen land terug willen of niet.
Ach ik vind 't best 'n mooie oplossing om:
- evt. de huide illegalen een generaal pardon te geven (niet omdat ik dat graag heb, maar omdat het fairer is omdat onze (met name gemeentelijke) instanties inburgering mogelijk hebben gemaakt).
- geen nieuwe asielzoekers meer toe te laten, al helemaal niet economische gelukszoekers en mensen zonder legitimatie.
- diegene die dan toch nog een procedure beginnen (als je die mogelijkheid voor bepaalde gevallen zou willen openlaten) en die procedure verliezen (1 x vragen, geen hoger beroep etc.) het liefst het land uitzetten, maar vooral en in ieder geval niet de mogelijkheden tot inburgering bieden.
- asielzoekers zo weinig mogelijk te laten inburgeren en vanaf het moment van honorering van de aanvraag des te meer.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 20:24
Miss USA
Miss USA is offline
Ik ben het er erg voor dat ze WEL mogen werken, maar ik snap het standpunt van de VVD. Als je asielzoekers laat werken zorg je er namelijk voor dat ze:
- hoop krijgen om hier langer te blijven, je geeft ze immers een beetje toekomst hier
- de taal leren, mensen leren kennen: oftewel ze burgeren in terwijl ze elk moment weer weggestuurd kunnen worden = ook niet eerlijk tegenover de mensen zelf!
Op deze manier kun je mensen valse hoop geven, maar toch ik vind de argumenten om ze wel te laten werken sterker wegen... ze moeten gewoon duidelijker tegenover die mensen zijn en minder bureaucratie... maarja dat is niet echt ontopic... of juist wel?!
Reageren

Regels voor berichten