Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-06-2004, 19:38
hap
hap is offline
Alle verhalen en schrijfstijlen lijken hier op elkaar

Vind ik wel, de onderwerpen verschillen, maar in principe krijg ik het idee dat ik steeds hetzelfde aan het lezen ben... Iemand met me eens, oneens?
Oud 24-06-2004, 19:39
-Melody-
-Melody- is offline
Ik lees niet bijster veel, maar ben het niet eens met je!
Ieder heeft zijn eigen unieke stijl en dat komt volgens mij wel duidelijk naar voren
Oud 24-06-2004, 19:40
Zonnebloempje
Zonnebloempje is offline
Ben ik ook niet met je eens! Natuurlijk zijn er verhaaltjes die op elkaar lijken, maar de laatste tijd lees ik hier toch aardig wat verhaaltjes en ik moet zeggen dat er soms best leuke en aparte tussen zitten
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 19:44
Type
Type is offline
Ik ben het niet met je eens.

Ik heb hier mensen gezien met originele verhalen, origineel in zowel onderwerp als uitwerking.
Ik heb zelf een verhaal geschreven nog niet zo lang geleden waarvan iemand zei dat het 'speciaal' was, omdat hij 'nog nooit zo'n soort verhaal had gelezen'. En dat staat hier ook.

Ik denk sowieso, of het nu hier is of ergens anders, dat zolang er gevarieerde mensen schrijvers zitten, er gevarieerde stukken zullen zijn. En niet alleen qua onderwerp.
Oud 24-06-2004, 19:49
Verwijderd
Oneens, iedereen heeft zijn eigen stijl en heeft een eigen denkwijze waarmee hij/zij stijlfiguren toepast en dialoog neerzet. Ook de onderwerpen zijn echt niet allemaal hetzelfde hoor.
Ik denk dat het herkenbare voor jou is dat er veelal over jongeren geschreven wordt. Om het dan een beetje realistisch te laten lijken worden de ''normale'' jongerenproblemen meegenomen in het verhaal. Maar dat doet als het goed is niet af aan de originaliteit.

Grim
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 19:51
hap
hap is offline
DAAR geef ik jullie geen ongelijk in, maar op de ene of andere manier krijg ik toch het idee bijna alle stukjes door één en dezelfde persoon geschreven zouden kunnen zijn. natuurlijk zijn er uitzonderingen en bijzondere verhalen! Maar de stop-zoveel-mogenlijk-bijvoeglijke-naamwoorden-in-één-zin-zin komt bijvoorbeeld bijna overal terug...
Oud 24-06-2004, 20:10
Type
Type is offline
Dat heet schrijven, toch?
Schrijven was toch het 'op een sappige manier uiten van de verhalen die zich in je hoofd afspelen', om het maar even verschrikkelijk te definieren...

Als ik hier een verhaltje post dat gaat als volgt:
"En toen kwam er een man, en die had een geweer, en toen ging hij schieten, en toen ging iedereen dood"
dan wordt ik denk ik heel snel van dit forum afgestampt...

Mensen willen details, teveel is ook niet goed, daar heb je gelijk in, maar bijvoeglijke naamwoorden, of details in het algemeen, maken of breken wel het verhaal...

"Uit het duister stapte en lange, magere man met in zijn handen een kil schietijzer. Hij huilde als een wolf voor hij de trekker overhaalde, en met een oorverdovend geratel vielen de mensen om hem heen neer..."

Zelfde verhaal, meer details.
Oud 24-06-2004, 20:18
Verwijderd
Citaat:
hap schreef op 24-06-2004 @ 20:51 :
stop-zoveel-mogenlijk-bijvoeglijke-naamwoorden-in-één-zin-zin
Mogelijk, zonder N

En mja, er is niets aan te doen, omdat het beschrijft. De meeste lezenden zijn niet zo ruimdenkend, dus moet je een wereldje voor ze scheppen waar ze hun gedachten vrij rond kunnen laten vliegen. ''De man'' roept veel vragen op, je kan dan beter iets invullen, zoals ''De kleine man''.

Grim
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 20:51
hap
hap is offline
Citaat:
Grim schreef op 24-06-2004 @ 21:18 :
Mogelijk, zonder N

En mja, er is niets aan te doen, omdat het beschrijft. De meeste lezenden zijn niet zo ruimdenkend, dus moet je een wereldje voor ze scheppen waar ze hun gedachten vrij rond kunnen laten vliegen. ''De man'' roept veel vragen op, je kan dan beter iets invullen, zoals ''De kleine man''.

Grim
Haha, Nederlands is niet mijn sterkste vak

Ja, ik snap het... Maar iets in mij vind een verhaal mooier als er iets aan je fantasie wordt over gelaten... In mijn ogen kan je een "goed" verhaal op verschillende manieren interpreteren...
Oud 24-06-2004, 23:15
Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Hetgeen mij een tijdje geleden opviel (tegenwoordig valt het wel mee) was dat héél erg veel verhalen over 'liefde' ging.
Onmogelijke liefdes, leuke liefdes, sexuele liefdes, gezeik-liefdes, doodgaan-voor-liefdes, etc.

Daar werd ik toen wel een beetje gek van. Ik weet, het is een zeer goede inspiratiebron, maar na 10tallen van die verhalen vind ik het niet boeiend meer te lezen hoe die en die een of andere gozer leuk vind, gedumpt word en zichzelf daarna van kant maakt.

Maar wat betreft schrijfstijl vind ik veel nogal verschillend! Die van jou bijvoorbeeld is weer érg apart - had ik hier nog niet eerder gezien!
Oud 25-06-2004, 10:10
Type
Type is offline
Citaat:
hap schreef op 24-06-2004 @ 21:51 :
Haha, Nederlands is niet mijn sterkste vak

Ja, ik snap het... Maar iets in mij vind een verhaal mooier als er iets aan je fantasie wordt over gelaten... In mijn ogen kan je een "goed" verhaal op verschillende manieren interpreteren...
Een goed verhaal laat zowel iets aan de fantasie over, en beschrijft ondertussen ook nog.

Als je namelijk alles aan de fantasie overlaat (wat ook een schrijfstijl zou kunnen zijn) wordt een verhaal al snel 'kaal', en daardoor imho ook snel saai...
Oud 25-06-2004, 19:03
Millroy
Millroy is offline
Die stelling is nonsens.
no offence, maar ook zeer makkelijk te bewijzen.
Neem een verhaal van Astuanax en vergelijk het met een verhaal van riantje, daar is al een groot verschil.
Neem een verhaal van Little Phoebe of duivelaartje en vergelijk met een verhaal van mij, grote verschillen toch?
Oud 25-06-2004, 19:14
Verwijderd
Ik ben het wel met je eens. Tot op beperkte hoogte dan. Ik vind niet dat alle verhalen en schrijfstijlen op elkaar lijken. er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar ik ben het wel met je eens dat aardig wat verhalen op elkaar lijken.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 14:45
hap
hap is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-06-2004 @ 20:14 :
Ik ben het wel met je eens. Tot op beperkte hoogte dan. Ik vind niet dat alle verhalen en schrijfstijlen op elkaar lijken. er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar ik ben het wel met je eens dat aardig wat verhalen op elkaar lijken.
Nee, ik doel ook niet op ALLE, maar wel vaak en veel...
Oud 26-06-2004, 14:54
duivelaartje
duivelaartje is offline
Je hebt opzich wel een beetje gelijk. Ik heb hier dus wel eens, dan open ik een topic om een vervolg te lezen, en ik heb niet goed op de titel gelet. En nadat ik het vervolg heb gelezen schrik ik me dood, want dan zie ik dat het door heel iemand anders was geschreven dan ik wie in gedachten had. Dus je hebt wel gelijk. *zit ook iets in van, kaar, let eens een keer goed op *

Onderwerpen...
Daar had Tweeling gelijk in. Er was opeens een "fase" met allemaal verhalen over liefde enzo. Ik heb geen idee of ik daar zelf ook in zat toen.

Maar ik vind bijvoorbeeld mijn verhaal op geen ander verhaal lijken. Zoals Tweeling, Phoebe, Millroy, Grim, Astuanax, geen verhaal lijkt op elkaar. Qua onderwerpen, maar ook qua stijl niet.

Mja.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 17:33
Millroy
Millroy is offline
Astuanax heeft al es vanuit het standpunt van een vlo geschreven, dat had ik nog noit gezien.
Tweeling schreef fantasy, komt ook niet veel voor.
Ik loop over straat
Toegegeven er zijn verhalen die gelijkenissen vertonen, vooral dan die soap verhalen. Tja, daar is niet aan te doen, maar veel en vaak is een overstatement.
Oud 26-06-2004, 17:39
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Een Tweeling schreef op 25-06-2004 @ 00:15 :
Hetgeen mij een tijdje geleden opviel (tegenwoordig valt het wel mee) was dat héél erg veel verhalen over 'liefde' ging.
Onmogelijke liefdes, leuke liefdes, sexuele liefdes, gezeik-liefdes, doodgaan-voor-liefdes, etc.

Literatuur gaat nu eenmaal vaak over de liefde, omdat het een van de belangrijkste emoties is.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 17:47
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 26-06-2004 @ 18:39 :
Literatuur gaat nu eenmaal vaak over de liefde, omdat het een van de belangrijkste emoties is.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in.
Maar hier ging het vooral over cliche-liefdes... Nogal... uitgekauwd. Niet nieuw meer, niet spannend.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 18:13
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 26-06-2004 @ 18:47 :
Maar hier ging het vooral over cliche-liefdes... Nogal... uitgekauwd. Niet nieuw meer, niet spannend.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 18:32
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 26-06-2004 @ 18:47 :
Dat krijg je nu eenmaal als mensen niet schrijven kunnen...
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 19:03
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 26-06-2004 @ 19:32 :

Wie zegt hier dat mensen niet schrijven kunnen? Leg dat eens uit...
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 19:22
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 26-06-2004 @ 20:03 :

Wie zegt hier dat mensen niet schrijven kunnen? Leg dat eens uit...
Ik denk dat ze bedoeld dat de mensen die cliché schrijven, niet begaafd genoeg zijn om de spanning en de originaliteit erin te houden. Dat wil nog niet zeggen dat ze niet kunnen schrijven, maar op zich ben ik het er wel mee eens.

Grim
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 20:27
Millroy
Millroy is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 26-06-2004 @ 19:32 :
Masquerade-liefdesauteurs
1 - 0
Horen jullie oranje niet aan te moedigen?
Reageren

Regels voor berichten