Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2004, 19:55
Verwijderd
ik wil zo'n ding aanschaffen, nou heb ik een paar vragen:

-wat houdt het aantal pixels in? dus bijv. 2 miljoen pixels...
-het aantal geheugen bijvoorbeeld 8mb hoeveel foto's zijn dat?
-als je een extra geheugenkaart aanschaft van bijvoorbeeld 64mb, is dat dan met je eerste geheugen dan 72 mb of moet je dat anders rekenen. --> hoeveel foto's kan je dan maken?
-welke camera/merk van ongeveer 100-120 euro raden jullie mij aan, en waar kan ik het beste gaan kopen?

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2004, 20:09
S
S is offline
1. 2 miljoen pixel is 2 megapixel. Dit is gemiddeld. Voor minder dan dat zou ik zeker niet gaan, ik zou zelfs kijken voor eentje met wat meer pixels. Hoemeer pixels, hoe groter de foto, hoe scherper hij is als je hem verkleint (op normaal formaat) afdrukt.

2. Dat ligt eraan. Als je een 7 megapixel camera hebt waarschijnlijk 1 of 2. Heb je een 2 megapixel camera dan kunnen er een stuk of 18 foto's op (als je de kwaliteit op goed instelt). Ik zou een grotere geheugenkaart kopen.

3. Als die 8 mb intern geheugen is (dus vást ín de camera en niet te verwijderen) dan mag je optellen. Als dit niet is, dan vervangt de grotere geheugenkaart die van 8 mb.

4. Ik zou niet weten welk merk het beste is. Ik zou wel wat meer sparen (rond de 150 euro) en kijken naar een wat betere camera. Ik ben erg tevreden over het merk Minolta.

Fotozaken zijn altijd eerlijk over het merk dat je moet kopen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 21:07
T_om
T_om is offline
Ikzelf heb sinds kort de Kodak CX6330
dit is een 3.1 MP camera met 3x optische zoom, en ik ben er zeer tevreden over. Makkelijk te bedienen enzo.
Maar volgens mij ligt die wel iets boven je budget.

het lijkt me echter wel beter om iets meer te betalen voor een betere camera, dan een goedkope doen, zoals trust.
Oud 22-06-2004, 10:53
Verwijderd
2 MP wil zeggen dat je foto's max. kunt maken op ongeveer 1600*1200 (iets meer).
Maar vaak zegt dit niet veel, vaak worden beelden gewoon opgerekt..

Koop biij voorkeur een camera met optische xzoom, GEEN digitale zoom want dat is gewoon beeld uitrekken.

64mb is niet echt veel voor foto's maar het is te doen, te weinig voor een weekje weg (ligt er natuurlijk wel aan hoeveel foto's je maakt en in welke resolutie).

En voor 100-150 heb je nou niet bepaald ene goede camera, daarvoor heb je een cam die langzaam is, digitale zoom, en foto's 's nachts of bewegende beelden kun je wel vergeten, die worden niet mooi.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 16:20
S
S is offline
Oke, ik ben het met jullie eens dat je een wat duurdere beter kunt kopen. De Minolta Dimage Z1 is erg goed, maar ook duur.

En als je budget 110 euro is, dan is dit wel op te rekken naar 150, 160 of 170 euro. Maar niet naar 400.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 16:24
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Kijk ffkes op www.bestekeus.nl welke goed is
Oud 22-06-2004, 17:23
]{ing
]{ing is offline
www.dpreview.com
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 18:21
Thompie
Thompie is offline
Als ik jou was zou ik gewoon even wat meer geld sparen, voor 200 euro heb je zat leuke camera's.....maar wil je toch wat meer opties, betere kwaliteit, meer megapixels, dan zul je met 200 euro niet genoeg hebben.

Ik zeg ook niet gelijk dat je een camera van 500 euro moet kopen. Ik dacht ook eerst voor 250 euro een leuke camera te vinden. Maar ik had al een eis dat ik minimaal 3,2 MP wilde en dat zit je toch al in een hogere prijsklasse. Dus heb ik maar ff wat doorgespaard. en uiteindelijk is het de Olympus mju-410 geworden.

Met mijn 4 MP camera kan ik op een geheugenkaartje van 32mb (met een resolutie van 2272x1704 (HQ)) 33 foto's maken. Dan heb ik nog een ander kaartje van 128 MB waar ik met dezelfde resolutie 132 foto's mee kan maken (allebei XD-kaartjes, omdat Olympus alleen met dat systeem werkt) dan zit er bij mij nog een optie op dat je SHQ foto's (super high quality)kan maken, dan moet je bovenstaande getallen delen door 3. Normale foto bij mij ongeveer 800kb en in SHQ ± 2,2mb
Oud 22-06-2004, 18:48
Verwijderd
bedankt voor jullie reacties. ik wil gewoon een simpel cameratje ik stel ook geen hoge eisen opzich, kwaliteit hoeft niet heel groot te zijn. Ik ga denk ik naar de plaatselijke fotowinkel om te kijken. zal wel iets van rond de 150 euro worden.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2004, 08:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
S schreef op 21-06-2004 @ 21:09 :
1. 2 miljoen pixel is 2 megapixel. Dit is gemiddeld. Voor minder dan dat zou ik zeker niet gaan, ik zou zelfs kijken voor eentje met wat meer pixels. Hoemeer pixels, hoe groter de foto, hoe scherper hij is als je hem verkleint (op normaal formaat) afdrukt.
Niet iedereen wil zijn foto's afdrukken, en vooral niet iedereen wil dat op A4-formaat doen. 2 Megapixels is al vrij veel, dat is 1600x1200 resolutie. Ik raad 1.3MP (1280x1024) aan voor normaal digitaal gebruik. 2 MegaPixels is goed als je de foto's bij de hema wilt laten uitprinten. Alles daarboven is eigenlijk alleen voor professioneel gebruik, zoals professionele fotoediting en uitprinten op groot formaat.

Wat veel belangrijker is, welke kwaliteit je krijgt als je een foto maakt op die resolutie. Een goedkope 2MP camera zal minder mooie foto's op 1.3 of 2.0MP kunnen maken dan een dure Canon dat kan. Waar ligt dat aan? Echt niet of hij nou 2.0 3.0 of 4.0 MegaPixels heeft. Dat ligt aan de lens en aan de CCD-chip. Vaak wordt er in goedkope camera's zelfs geen CCD maar een CMOS/CIFS chip gebruikt, dat is goedkoper maar heeft ook veelal een mindere kwaliteit.

8MB is 24 foto's op 2.0MP formaat. Let wel dat er compressie (FPX) gebruikt wordt. Bij een "RAW mode" gebruik je geen compressie waardoor je een factor 10 minder foto's kunt opslaan, maar dat is alleen voor professioneel gebruik. Maar inderdaad een geheugenkaartje kopen, 64MB voor 35 euro ofzo.
Citaat:
Fotozaken zijn altijd eerlijk over het merk dat je moet kopen.
Fotozaken zijn erin geďnteresseerd hoe ze het meeste geld van jouw portemonnaie in hun kassa krijgen. Wees minder naief en licht je goed voor op internet door dit soort discussiethreads te lezen, en reviews (onderzoeken/tests) te lezen op het net. Zo heeft de consumentenbond regelmatig tests, maar een echte goede site hiervoor is www.dpreview.com

Ik zou voor Canon gaan, Canon is een merk met een goede kwaliteit CCD en lenzen. Qua scherpte en kleurechtheid blinken Canon's door, in hetzelfde prijssegment.
Oud 26-06-2004, 15:53
Verwijderd
ik heb gisteren een camera gekocht. het is een canon geworden.

dit is hem

ben er wel tevreden over
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 17:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Prima cam.
Oud 26-06-2004, 17:48
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-06-2004 @ 18:24 :
Prima cam.
zeker weten..

nu alleen nog een uitbreiding van geheugenkaart kopen.

is dit wat? link
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 19:01
]{ing
]{ing is offline
Ik zou een Kingston CF kaartje kopen, zit levenslange garantie op en zijn stuk sneller dan de standaard Sandisk kaartjes.
39 euro voor de 256mb versie (schiet ik 120 foto's mee op 4 mp/canon ixus 430) of 26 voor een 128mb kaartje.

http://www.beat-it.nl/cgi-bin/beatit...ct/View/CF-256
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 12:41
Verwijderd
oh ja, ik zal eens kijken. maar die scandisckaarten kunnen die in alle digitale fotocamera's?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 12:51
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 27-06-2004 @ 13:41 :
oh ja, ik zal eens kijken. maar die scandisckaarten kunnen die in alle digitale fotocamera's?
De Canon A300 slikt alleen Compact flash type 1 dus dat moet je ook hebben. Sandisk is een merk. bij de Dixons zijn die dingen te duur, standaard Sandisk kaartjes zijn bovendien niet erg snel met opslaan.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 14:51
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef op 27-06-2004 @ 13:51 :
De Canon A300 slikt alleen Compact flash type 1 dus dat moet je ook hebben. Sandisk is een merk. bij de Dixons zijn die dingen te duur, standaard Sandisk kaartjes zijn bovendien niet erg snel met opslaan.
wat moet ik me bij dat type 1 voorstellen? gewoon die van scandisc?
ik hoef opzich niet een super snelle te hebben, als er maar veel foto's op kunnen.
verder moet het ook gewoon in de winkel te koop zijn, internet bestellen duurt mij te lang.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 15:15
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 27-06-2004 @ 15:51 :
wat moet ik me bij dat type 1 voorstellen? gewoon die van scandisc?
ik hoef opzich niet een super snelle te hebben, als er maar veel foto's op kunnen.
verder moet het ook gewoon in de winkel te koop zijn, internet bestellen duurt mij te lang.
dat is natuurlijk dom als je bedenkt dat het nog geen twee dagen duurt voordat het er is, maarja moet je ook zelf uitmaken natuurlijk..
type 1 is dunner dan type 2, type 2 zijn alle kaarten boven 256mb. Je camera is geschikt voor compact flash type 1 kaartjes, zo een heb je dus nodig
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 15:27
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef op 27-06-2004 @ 16:15 :
dat is natuurlijk dom als je bedenkt dat het nog geen twee dagen duurt voordat het er is, maarja moet je ook zelf uitmaken natuurlijk..
type 1 is dunner dan type 2, type 2 zijn alle kaarten boven 256mb. Je camera is geschikt voor compact flash type 1 kaartjes, zo een heb je dus nodig
okee das duidelijk. ik hoef ook niet perse een geheugen van 256mb, ik vind 128mb meer dan genoeg.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 22:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Type 1 is compactflash
Type 2 is IBM MicroDrive, een soort kleine hardeschijf

Voor zover ik het goed begrepen heb.

IBM Microdrive is iig stuk langzamer dan normaal CompactFlash. Maar het is eigenlijk altijd dat een cam ook type 2 CF ondersteunt, en zeker die Canon.
Oud 28-06-2004, 12:47
Hank McCrank
Hank McCrank is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 26-06-2004 @ 16:53 :
ik heb gisteren een camera gekocht. het is een canon geworden.

dit is hem

ben er wel tevreden over
Wow eindelijk iemand die met een krap(crap)budget toch een goede cam koopt . Fijn dat je geen Trust of Sweex baggerding gekocht hebt Veel plezier ermee.

Verder een volledig nutteloze post dit.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Hank McCrank schreef op 28-06-2004 @ 13:47 :
Wow eindelijk iemand die met een krap(crap)budget toch een goede cam koopt . Fijn dat je geen Trust of Sweex baggerding gekocht hebt Veel plezier ermee.

Verder een volledig nutteloze post dit.
bedankt, ik heb er al veel plezier van
was zowiezo wel van plan beetje kwaliteit te kopen, zat nog te twijfelen tussen HP, kodak, sony of canon maar deze uiteindelijk toch maar gekocht.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 21:28
Thompie
Thompie is offline
Dat je Olympus niet in overweging hebt genomen......dit is kwalitatief ook een heel goed merk.

Niet dat ik je keuze verafschuw, ziet er ook goed uit. Het is ook net wat je zelf wil......

Veel plezier ermee
Oud 29-06-2004, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Thompie schreef op 28-06-2004 @ 22:28 :
Dat je Olympus niet in overweging hebt genomen......dit is kwalitatief ook een heel goed merk.

Niet dat ik je keuze verafschuw, ziet er ook goed uit. Het is ook net wat je zelf wil......

Veel plezier ermee
nou je het zegt, bij het kruidvat hadden ze ook een redelijke olympus, maar die had maar 2 megapixels. Ik had liever een mey 3.2.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 20:58
Verwijderd
nou zit ik nog met een probleem: welk soort geheugen kaart, ik zie in folders twee soorten staan namelijk.
ik heb maar weer bij dixons gekeken, maar het zijn twee soorten:

multimedia

en

compact flash
ik snap er niets meer van, wat moet ik nemen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2004, 22:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Compact Flash
Oud 01-07-2004, 15:09
Verwijderd
okeej bedankt, ik heb er gisteren een gekocht (thuis gestuurd gekregen) had mn moeder m al stieken besteld
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 15:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Lief

Hey veel plezier ermee he!
Oud 01-07-2004, 17:43
Verwijderd
dank je wel

iedereen bedankt voor de informatie
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 21:39