Allereest wil ik benadrukken dat ik het slecht vind dat je je zelf niet in deze politieke materie wil verdiepen, maar goed.....
In het kort komt het er op neer:
Paerijen aan de linkerzijde (o.a. SP, GL, PvdA) van het politieke spectrum zijn voor grotere uitgaven in het stelsel van de sociale voorzieningen waar onderwijs ook onder valt. Daarentegen zijn rechtse partijen (o.a. CDA, VVD, LPF) aan voor een beperkte overheidsinvloed en een mindere sociale voorzieningen en dus minder uitgaven van de staat aan het onderwijs. Dit blijkt uit het strategisch akkoord van het demissionaire kabinet dat bijvoorbeeld op het hoger onderwijs (HBO en WO) maar liefst vijf procent wil bezuiningen. Ook hebben VVD en LPF ideeën om het onderwijs nog verder te privatiseren, de onderwijsinstellingen krijgen minder geld van de staat en ze moeten onderling concurreren, en collegeld fors op te schroeven.
(Ik ben blij dat dit niet doorgaat en laten we er voor zorgen dat dit akkoord nimmer kan worden uitgevoerd!!!)
Jij zult, als jij zonder enorme leningen of grote ouderbijdragen, wilt kunnen studeren dus het meest gebaat zijn bij een politieke partij die voorstander is van een goede sociale voorzieningen-sector.
Als ik dan ook nog een strategisch stemadvies mag geven wil ik jou en alle anderen op dit forum adviseren PvdA te stemmen om zo hen weer de grootste te maken en het strategisch akkoord van Balkenende-I geen doorgang te geven in een kabinet Balkenende-II of wellicht een kabinet Zalm-I.
|