Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2004, 07:36
FMB King
FMB King is offline
Ik dacht dat het geval was dat je als je je spieren heel erg traint dat dat dan ten koste gaat van je lichaamslengte....klopt dit of niet? Weet iemand hier meer van?
Oud 25-06-2004, 07:57
mikk
mikk is offline
als je in de groei bent, moet je sowieso niet erg gaan trainen, omdat je dan scheef kan gaan groeien...en je spieren krimpen n beetje als ze sterker worden, dus moet je er ook strek oefeningen bij doen waardoor je weer langere spieren krijgt (zegt mn fitnessinstructeur)
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 08:46
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
Hmmm, ik weet het niet zeker, maar als je is gaat kijken naar kampioenschappen gewichtheffen. Hoe groot zijn die kerels? Niet heel groot.
Dat scheef groeien klopt in ieder geval. Als je nog sterk doorgroeit, moet je zeker niet gaan trainen. Als je al aan het einde van je groeiperiode bent, kan je wel gaan beginnen, maar voorzichtig, ga niet trainen alsof je een professional gewichtheffer wilt worden.
Rond je 18de/19de ben je wel uitgegroeit, dan kan je hard gaan trainen.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 10:45
ikuh
ikuh is offline
Citaat:
Ernst schreef op 25-06-2004 @ 09:46 :
Hmmm, ik weet het niet zeker, maar als je is gaat kijken naar kampioenschappen gewichtheffen. Hoe groot zijn die kerels? Niet heel groot.
Kan dat niet zijn omdat wij de langst emensen van de wereld zijn, en de rest gewoon klein is....Kleine mensen hoeven gewichten iig niet zo hoog te tillen
Oud 25-06-2004, 11:54
Verwijderd
Als je nog in de groei bent, dan kan die groei geremd worden. Vandaar dat de bodybuilding-kampioenen vaak kleiner dan gemiddeld zijn; die zijn vaak al met een jaar of 14 intensief begonnen. Als je al uitgegroeid bent, dan zul je er niet kleiner door worden; hoogstens kleiner lijken doordat je breder wordt (door andere verhoudingen). Gewoon sporten remt de groei ook niet, pas als het echt intensief is.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 15:14
Hulk
Hulk is offline
waar arnold schwarzenegger weer een grote uitzondering op de regel is (2 meter lang)..

intensief trainen op jonge leeftijd zal de lengte wel iets beinvloeden maar niet overdreven.. Je spieren worden te sterk voor je botten waardoor die minder gaan groeien, ze gaan eerder een beetje krom groeien. Soms zie je dat idd wel een beetje in de armen etc.. Maar als je gewoon 1/2 keer per week traint is er niks aan de hand.
Oud 25-06-2004, 18:59
MightyDuck
MightyDuck is offline
Blaat. Wanneer je te zwaar traint idd heb je kans dat je botten scheef/krom whatever groeien ja. Zo onder de 16 jaar zeg maar.

Alleen AAS gebruik onder de 21 is gewoon stupid. Het effect op het endocrine stelsel dan nog maar achterwege gelaten. Vrij testosteron is o.a. betrokken bij de aanmaak van botweefsel, stromba/stanozolol word daarvoor bijv veel gebruikt bij kankerpatienten of mensen met ernstig osteoporose.

Wanneer iemand in de groei dat idd toegedient krijgt zullen daardoor de epifisair schijven in de botten dichtgroeien en is het afgelopen met lengte groei.

Maar trainen op zich maakt niets uit, onder de 16 jaar gewichtsbelasting licht houden ivm krom groeien van botten, daarna kun je gewoon zwaar trainen. Dat heeft geen effect op de lengte groei.
Oud 25-06-2004, 19:05
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Sarah schreef op 25-06-2004 @ 12:54 :
Als je nog in de groei bent, dan kan die groei geremd worden. Vandaar dat de bodybuilding-kampioenen vaak kleiner dan gemiddeld zijn; die zijn vaak al met een jaar of 14 intensief begonnen. Als je al uitgegroeid bent, dan zul je er niet kleiner door worden; hoogstens kleiner lijken doordat je breder wordt (door andere verhoudingen). Gewoon sporten remt de groei ook niet, pas als het echt intensief is.
Dat willen we weer even tegenspreken

De meeste champs zijn rond de 1.80 idd, dat is gewoon een redelijke lengte, hoe langer je word hoe groter de concentratie GH is ten opzichte van het vrij testosteron gehalte. Dat, en erfelijkheid, bepalen hoe de lichaamsstructuur zich vormt. Over het algemeen zijn mensen langer dan 1.85 ook niet zo breed qua skelet.

Daarbij is het voor een lange bodybuilder gewoon ontzettend moeilijk om dat frame vol massa te krijgen, een atleet van hooguit 1.80 of kleiner zit gewoon veel sneller vol en oogt veel compacter.

En tja, iemand als Lee Priest was ook wel al Mr Australie op zn 19e die gast gebruikte op zn 15e al dope dan is het niet verwonderlijk dat je een dwerg blijft
Oud 26-06-2004, 12:48
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 26-06-2004 @ 13:00 :
Vreemd argument: het is genetisch bepaald. Dit komt natuurlijk alleen tot uiting wanneer alle factoren optimaal zijn.
Natuurlijk, maar de lengte groei gaat door tot de epifisairschijven in de botten o.a. door toedoen van androgene hormonen gesloten zijn.

Afgezien van bij exogene hormoon suppletie zal je groei dus niet zomaar stoppen voor dat op natuurlijke wijze geprogrammeert is.

Hooguit dat je botten krom groeien door een te sterke spiertonus, meer kan er niet gebeuren. Het stopt dus niet door trainen.

Al klopt het idd dat door zware krachttraining meer testosteron word aangemaakt maar dat verschil is haast verwaarloosbaar vergeleken met hoe dramatisch sommige mensen er over doen.

Laatst gewijzigd op 26-06-2004 om 12:50.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Bootsman123 schreef op 26-06-2004 @ 13:00 :
Vreemd argument: het is genetisch bepaald. Dit komt natuurlijk alleen tot uiting wanneer alle factoren optimaal zijn.
Inderdaad, enkel de maxima zijn genetisch bepaald.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 13:12
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
perseus schreef op 26-06-2004 @ 14:03 :
Inderdaad, enkel de maxima zijn genetisch bepaald.
Dan heeft het eerder met voeding te maken dan met trainen o.i.d.

Een lichaam dat niet goed gevoed word groeit ook niet maximaal.

De vraag was of trainen de groei hinderd/stopt en dat doet het gewoon niet.
Oud 30-06-2004, 14:46
the_conquer
the_conquer is offline
dat is onzin aangezien je met een beetje verstand pas begint met krachttraining als je uitgegroeit bent, anders ben je dom bezig (tenzij je graag kansloopt op een verziekte rug ed.) . Ik zou met een jaartje of 15 me niet wagen met krachttraining, jaartje of 18 , 19 is beter voor je.
Oud 30-06-2004, 16:21
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
the_conquer schreef op 30-06-2004 @ 15:46 :
dat is onzin aangezien je met een beetje verstand pas begint met krachttraining als je uitgegroeit bent, anders ben je dom bezig (tenzij je graag kansloopt op een verziekte rug ed.) . Ik zou met een jaartje of 15 me niet wagen met krachttraining, jaartje of 18 , 19 is beter voor je.
Doh, kromgroeien van de botten is al meermaals langsgekomen, de vraag ging over lenge groei
Oud 01-07-2004, 19:38
FMB King
FMB King is offline
Het wil ook niet gelijk zeggen dat ik aan het krachttrainen ben, ik hoorde alleen van die verhalen en ik vroeg me af of het waar was en dus vroeg ik of jullie het wisten; jullie weten het dus
dank
Oud 05-07-2004, 20:01
hardhitter
hardhitter is offline
Ok volgens mij werkt het zo:

Als je jong bent, en dus nog groeit, heeft je lichaam veel energie en bouwstoffen nodig om te groeien. Als je dan intensief gaat trainen wordt die energie en die stoffen niet gebruikt voor groei maar voor spiermassa. Oplossing lijkt me simpel--> meer eten zodat je meer energie en bouwstoffen binnenkrijgt. zodat die kunnen worden verdeelt over Krachttraining en Groeien.
Oud 07-07-2004, 10:43
BadBoyll
BadBoyll is offline
Dus jullie zeggen dat als je voor een 6-pack traint op 15 jaar slecht voor je is.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 10:49
hardhitter
hardhitter is offline
Dat is idd PRECIES wat we zeggen.
Oud 07-07-2004, 12:50
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
hardhitter schreef op 05-07-2004 @ 21:01 :
Ok volgens mij werkt het zo:

Als je jong bent, en dus nog groeit, heeft je lichaam veel energie en bouwstoffen nodig om te groeien. Als je dan intensief gaat trainen wordt die energie en die stoffen niet gebruikt voor groei maar voor spiermassa. Oplossing lijkt me simpel--> meer eten zodat je meer energie en bouwstoffen binnenkrijgt. zodat die kunnen worden verdeelt over Krachttraining en Groeien.
Oei, elke dag voetballen is dus ook niet goed, of wielrennen of hardlopen

Of kost dat tegenwoordig geen energie meer
Oud 08-07-2004, 22:34
pinguintje
pinguintje is offline
Ik was al bang dat ik te lang zou worden

In ieder geval , ik ben nu 1 meter 90 , als ik meer ga trainen word ik niet groter ?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 09:19
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
koudbiertje schreef op 08-07-2004 @ 23:34 :
Ik was al bang dat ik te lang zou worden

In ieder geval , ik ben nu 1 meter 90 , als ik meer ga trainen word ik niet groter ?
Tuurlijk wel, misschien groeien je botten ook nog een beetje scheef als je erg pech hebt. Zoals gezegd : alleen hormonen stoppen je groei, trainen zelf niet

Regels voor berichten