Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2004, 17:01
Shitonya
Shitonya is offline
Ik blader eens per zoveel maanden een krant door, kijk eens per zoveel weken enkele minuten naar sesamstraat, oftewel het nieuws en wanneer mensen over een actualiteit beginnen te mekkeren, dan stop ik vlug twee komkommers in mijn oren en zing uit volle borst: “slaap kindje slaap…”

Dus om deze redenen, zal je mij nooit een column, verhaal of slaapliedje zien schrijven van een actualiteit, media, politiek, een krant of iets in die richting. Ik weet er simpelweg te weinig vanaf en het interesseert mij ook geen hondendrol.
Wat ze in dat vlooiencircus, de eerste, tweede of kleine kamertje uitvoeren, moeten ze zelf maar weten. Ja, je kan stemmen zo nu en dan, maar alsof je daar zoveel mee opschiet.
Als burgertje heb je weinig tot geen inbreng in de politiek, of je moet je zelf in een clownspak hijsen en jezelf in de leeuwenkooi gooien. Nee dank je, dan liever een baantje als schoenpoetser.

Je kan er wel leuke columns van breien en geinige toneelstukjes van brouwen, zoals ze dat deden in het alom bekende televisieprogramma “Kopspijkers”. Maar dan wordt je ook meteen weer met je kop in het zand geduwd door meneer gehaktbal ellende. Je kan niets meer zeggen of het is al te grof, te onbeschoft, te Beatrix-onvriendelijk.
Vrijheid van meningsuiting? Kus mijn reet zeg ik dan op een achterwerkvriendelijke manier. Zodra je spreekt, vliegen de kogels je alweer om de oren. En met een beetje geluk, wordt je ook nog geraakt (lees: P.Fortuin). En kogels bedoel ik niet alleen als in gewone kogels, maar ook kanonskogels genaamd de media, journalisten, politieke papagaaien en nog meer van zulke irritante muskieten.

Al zegt een politicus: “kutmarokkanen” dan zitten de journalisten er al meteen met hun neus bovenop en zie je meteen iedereen met open mond naar de tv staren, alsof er iemand dood is. Nog zo’n mooi voorbeeldje: “een of andere politicus ging naar de hoeren”. Nou geweldig. Dat moet hij toch lekker zelf weten, het is ook maar een mens. Een man nog wel, dus hij moet toch ook aan zijn trekken komen?
Al zou Maxima straks het woordje “kankerlijer” leren van een toevallig, passerende voorbijganger met getinte huidskleur. Dan zouden de kranten er ook meteen mee vol staan. Absoluut nieuws voor de voorpagina.

Alles is ook zo voorspelbaar: bommetje hier, terreuraanslag daar, daar verderop iemand neergeschoten, zelfmoordcommando daarnaast, explosietje daarginds, trein ongelukje hier, ontvoering daar, seksschandaal van die en plastische chirurgie bij een neus van die en een geboorte van een of andere jank baby met een kroontje op.
Die maakt ruzie met die. Een ander verklaart de oorlog aan een pindavreter en de ander neemt ontslag van zijn baan als pennenlikker en dan had je nog die ene die een nieuwe belachelijke wet invoert. En ga zo maar door. Ik weet nog steeds niet hoe ik het noemen moet. Een circus, de nieuwe apenheul of gewoon een natuurramp? Een chemische afvalfabriek genaamd maatschappij? Nederland? Politiek? Nieuws, dat eigenlijk geen nieuws is, maar dood gewoon een verslag van een onbelangrijke gebeurtenis, wat eigenlijk niemand iets kan schelen?

Ik hoor wel eens de opmerking: “als je de actualiteiten bijhoudt, dan is dat een teken van intelligentie, als je daarbij je eigen mening over kunt vormen. Maar als je iets leest of hoort, is dat al een mening van een persoon en een bepaalde visie, hoe kun je dan ooit zelf een eigen mening vormen? Zoiets kan alleen, als je iets van verschillende perspectieven bekijkt, alle voor- en nadelen, alle argumenten en vooral nog wat inlevingsvermogen.
Ach ja, hier komt nooit een einde aan. Ik laat die krant gewoon dicht en ik zap gauw verder als het nieuws begint op tv. En anders maar een dvdtje huren, daarbij heb ik tenminste minder kans om in slaap te vallen dan het voorspelbare, vermoeiende “nieuws”.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-07-2004, 17:34
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
mjah.. ik weet niet echt wat ik hiervan moet vinden.
Oud 18-07-2004, 17:48
Verwijderd

ook echt mooi

Grim
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 23:05
Verwijderd
Allereerst: ik vind 'm te lang. Een goed stuk, zeker als het een column is, moet kort en bondig zijn.

Ten tweede, er zitten vrij veel fouten in. Spellingsfouten, grammaticafouten, fouten in woordsamenstellingen, interpunctiefouten.. Om maar even een voorbeeld te geven:

"En kogels bedoel ik niet alleen als in gewone kogels, maar ook kanonskogels genaamd de media, journalisten, politieke papagaaien en nog meer van zulke irritante muskieten."

Compleet foute zin. De zinsconstructie klopt niet, je hebt 'met' overgeslagen bij 'en met kogels bedoel ik..', het woord 'papegaai' is verkeerd geschreven. De opsomming is verkeerd neergezet. Te veel spreektaal er in, zoals in het hele stuk. En wat nou, 'en meer van zulke'? Je beweert dat een papegaai een insect is? Of een muskiet een vogel? Weet wat de woorden betekenen als je ze gebruikt, darling. Hoewel ik 't wel tot een stijlfout reken, vind ik het raar.

De zin moest eerder zoiets zijn:

"En met kogels bedoel ik geen gewone kogels, maar de kanonskogels in de vorm van de media, met haar politieke papegaaien en meer zulksoortige irritante muskieten."

Zo zou ik je hele verhaal kunnen herschrijven. In elke zin staan wel een aantal fouten.

Verder, onthoud de volgende paar basisregels voor 't schrijven van verhalen:
1) Maak niet veel zinnen langer dan 17 woorden.
2) Gebruik een woord niet vaker dan eens in de drie zinnen. Af en toe mag het, om nadruk te leggen op een woord, maar meestal staat het slordig en irritant.

Ja, ik vind er niks aan, maar dat is mijn mening. Ik verafschuw onwetenheid van de Nederlandse taal in verhalen en columns, daarbij ben ik het niet eens met wat je in jouw stuk verkondigd.

Maar goed. Blijf schrijven, oefening baart kunst.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 01:01
Shitonya
Shitonya is offline
Dat je het er niet mee eens bent, is een mening.
Verder weet ik dat ik een grammaticale mislukkeling ben, daar kan ik weinig aan veranderen -_-
Maar toch bedankt voor je leerzame kritiek
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten