Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2004, 12:21
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
Hoi allemaal,

Volgende vakantie ga ik met papa en broertje naar de Noordkaap.
Heb er super veel zin in!

We gaan heen via Zweden/Finland en terug via Noorwegen.
Een paar uitjes zijn al gepland:

Zoutmijnen in Kiruna (Noord-Zweden)
Lofoten
Walvisjacht

Heeft iemand nog meer leuke tips voor uitstapjes of leuke campings? Of wil je je ervaringen kwijt?

Tips tegen de vele muggen in Lapland zijn ook erg welkom!

Liefs, Marloes
Oud 03-08-2004, 12:26
Verwijderd
De Noordkaap zelf. (Als het redelijk weer is.)

Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar wat ik van anderen gehoord heb kan het er iig enomr koud en vies weer zijn, zorg dus iig dat je warme kleding bij je hebt. En ook voldoende droge kleding en regenkleding ed.

En als je echt naar de Noordkaap gaat...voldoende eten en drinken enz. meenemen...en zorgen dat je tank vol zit, want er is daar (vrijwel) niks.

Bij de apotheek en drogist verkopen ze veel dingen tegen muggen en sommige dingen werken ook wel echt. 'k zou me daar gewoon laten informeren. Broekspijpen in je sokken helpt vaak ook wel wat (ziet er alleen niet zo charmant uit.) En je hebt ook van die leuke hoeden met zo'n 'sluier' van gaas (van die imkerdingen, maar die heb je ook voor 'gewone mensen'). En zorgen dat je tent/caravan/camper/stuga/wat dan ook goed afgesloten is en blijft is ook altijd handig.

Walvissenjacht...gatverdamme...
Oud 03-08-2004, 12:53
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-08-2004 @ 13:26 :
Walvissenjacht...gatverdamme...
ik denk dat ze bedoelt dat ze opzoek gaan naar walvissen ipv ze doodschieten
Oud 03-08-2004, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 03-08-2004 @ 13:53 :
ik denk dat ze bedoelt dat ze opzoek gaan naar walvissen ipv ze doodschieten
Ik hoop het. (En ze hoeven ze zelf niet dood te schieten, als anderen het doen is het ook gatverdamme. )
Oud 03-08-2004, 14:11
duivelaartje
duivelaartje is offline
Heeey! Ik ben net terug van mijn vakantie heen door Zweden/Finland, terug door Noorwegen!

Jij gaat op campings, wij gingen via hotels. Maar de dingen die je noemde zijn de moeite waard op te doen.

Natuurlijk de Noordkaap! Het is er echt koud... Maar heel mooi! Als je redelijk weer hebt is het prachtig om te zien, zo niet... dan is er niks aan.

Walvisjacht -> Walvissafari denk ik. Heb ik niet gedaan, want precies die dag regende het verschrikkelijk.

In Noord-Finland zijn ook goudmijnen, waar je goud kan zoeken!

Umh, ik heb geen mug gezien in Lapland. Maar ze zullen er wel bij vlagen zijn. Koop gewoon tropenspul ofzo, ben je er lekker tegen beschermd!

Umh de fjorden in Noorwegen natuurlijk! Zeker niet vergeten. Het aaien en op de foto gaan met de rendieren in Lapland ook niet. (En ze lopen gewoon op de weg, dus dat moet lukken)

- Walvis eten...
- Noord-Noorwegen vooral sneeuw en dat soort dingen.
- Midden-Noorwegen is heel mooi! Ruig, mooi op te wandelen enzo
- Zuid-Noorwegen heeft leuke stadjes en kan je boottochtjes maken over meren. Aanrader (als je er tenminste komt...) -> boottocht Telemarkkanaal. Ligt in het zuiden, er leuk en mooi!
- Bergen, Trondheim en Oslo!
- De prachtige fjorden aan de westkust.

Handig is het anwb-boek van Noorwegen. Leuke tips en uitleg!

Hoelang ga je?
Oud 03-08-2004, 18:51
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
ey, bedankt voor de tips allemaal

sluiers hebben we al.
en over de noordkaap zelf kan mijn vader nog wel wat vertellen want toen hij er was, was hij een van de weinigen die het behaaglijk had (hij had een motorpak en helm aan)

helaas gaan we dit keer niet naar het zuiden van Noorwegen, dat duurt te lang

We gaan ruim drie weken
Oud 07-08-2004, 22:19
TRXD
TRXD is offline
Ben ook nog eens van plan om naar de Scandinavische landen te gaan om daar het e.e.a. te bekijken. Leuk om de verslagjes te lezen.

Wat ik wel van veel mensen hoor is dat het daar heel erg duur is. Dat is op het moment ook 1 van de redenen om er voorlopig nog niet heen te gaan.
Oud 08-08-2004, 19:58
Verwijderd
Citaat:
TRXD schreef op 07-08-2004 @ 23:19 :
Wat ik wel van veel mensen hoor is dat het daar heel erg duur is. Dat is op het moment ook 1 van de redenen om er voorlopig nog niet heen te gaan.
Ligt er aan wat je koopt.

Was het btw niet zo dat muggen niet door panty's heen konden steken oid?
Oud 09-08-2004, 10:30
TRXD
TRXD is offline
Leonoor: zal er inderdaad wel aan liggen wat je koopt. Als je elke avond een krat bier leegdrinkt en 2 pakjes sigaretten dan zal het inderdaad wel duur worden maar ik bedoel in het algemeen de normalere dingen zoals drank (en dan dus niet met alcohol) en eten.
Oud 09-08-2004, 10:33
Verwijderd
Citaat:
TRXD schreef op 09-08-2004 @ 11:30 :
Leonoor: zal er inderdaad wel aan liggen wat je koopt. Als je elke avond een krat bier leegdrinkt en 2 pakjes sigaretten dan zal het inderdaad wel duur worden maar ik bedoel in het algemeen de normalere dingen zoals drank (en dan dus niet met alcohol) en eten.
Zoals ik al zei: dat ligt er helemaal aan wat je koopt. Ik doelde dus ook vooral om 'de normalere dingen'. Sommig eten is idd een stuk duurder, maar er zijn ook zat dingen die prima betaalbaar zijn. En het zelfde geldt voor 'drank'. Gewoon goed opletten wat je koopt en niet exact hetzelfde als in Nederland willen eten en drinken en het valt allemaal best mee. (Dat is iig mijn ervaring.) Iets meer geld dan in Nederland zul je misschien wel kwijt zijn, maar dat heft zich wel weer redelijk op met dingen als lagere (of zelfs geen als je wildcampeerd) campingkosten.
Oud 12-08-2004, 14:00
Verwijderd
Ben er in 2001 geweest. Hadden helaas erg zware storm en waren blij dat we de Noordkaap hadden bereikt. Maar het was verder een heel erg mooie reis. Op mijn website www.freewebs.com/rob1985 staat onder 2001 het reisverslag met dingen die wij bezocht hebben, campings, foto's en links naar bezochte plaatsen of campings. De zoutmijnen bij Kiruna hebben wij trouwens niet gevonden (de ingang).

Laatst gewijzigd op 12-08-2004 om 14:41.
Oud 12-08-2004, 15:17
Multilot
Multilot is offline
Tegen die muggen is weinig te doen. Maar daar wen je snel genoeg aan, zo'n netje op je kop heeft ook wel wat
Oud 12-08-2004, 18:48
Verwijderd
In Zweden en Finland hadden wij veel last van muggen, maar in Noorwegen bijna niet. Het beste is om in één van die landen een muggenstift ofzo te kopen, want die middeltjes daar werken beter dan onze middelen.
Advertentie

Regels voor berichten