Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Bekijk resultaten poll: voldoende voorlichtingsmateriaal?
Voldoende 20 57.14%
Twijfel 11 31.43%
Onvoldoende 4 11.43%
Anders namelijk... 0 0%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2005, 18:41
AngelLena
AngelLena is offline
Even iets waar ik nieuwsgierig naar ben omdat ik straks ook werkzaam ben bij het JIP (jongeren informatie punt) en dus zelf ook voorlichtingsmateriaal moet bijhouden, vernieuwen en maken. Even een paar vraagjes naast de poll:

Vinden jullie dat er voor de jeugd voldoende voorlichtingsmateriaal voorhanden is? (zie poll, zo nee: welke onderwerpen missen volgens jou of waar wordt niet voldoende aandacht aan besteed?)

Is de drempel hoog of laag om naar het voorlichtingsmateriaal te grijpen? (bij hoog: suggestie om de drempel te verlagen aub)

Is het voorlichtingsmateriaal toegankelijk (duidelijk) genoeg? (Zo nee: suggestie ter verbetering aub)

Heb je zelf gezocht naar voorlichtingsmateriaal?

Zo ja: Waar heb je het vandaan gehaald, heeft het antwoorden kunnen geven op je vragen en was dit voor of nadat je seksueel actief werd?

Zo nee: waarom niet?
Oud 18-07-2005, 18:47
Lorelei
Lorelei is offline
Ik heb zelf genoeg voorlichting gehad. Je krijgt toch dingen mee van huis, school, boeken, de fancy (ja, echt) en zo.. M'n moeder heeft ooit wel voorlichtingsboekjes gegeven, toen ik een jaar of 13 was.. maar daar stond niets in wat ik nog niet wist.

Het enige waar echt meer voorlichting over moet komen, vind ik, is over de pil. Wanneer hij niet meer betrouwbaar is, wat je moet doen als je 'm een keertje vergeet, etc. Dat staat allemaal wel in de gebruiksaanwijzing maar tijdens voorlichting heb ik er nooit iets over gehoord behalve dat het een veel gebruikt voorbehoedsmiddel was.
Oud 18-07-2005, 23:30
snuggles
snuggles is offline
Ik heb het onderwerp 'seksualiteit en voortplanting' volgens mij 3 keer gehad op de HAVO met biologie (en nee, niet blijven zitten). Ook in groep 8, en idd uit tijdschriften. Nou, dan zit het er wel in hoor.
Oud 18-07-2005, 23:47
5803
5803 is offline
ik heb eigenlijk nooit echt seksuele voorlichting gehad, ook niet op school. ook heb ik nooit boekjes of folders ofzo te zien gekregen. op zich wel slecht, maar hoe ik overal dan achter gekomen ben? ik denk tijdschriften en tv en vriendinnnen, maar dat weet ik eignelijk niet. mijn ouders (moeder) begonnen er wel eens over, maar dan wilde ik het niet horen.

ik denk wel dat het goed is veel voorlichtingsmateriaal te verschaffen, bijvoorbeeld ook in de vorm van foldertjes onder scholieren. natuurlijk zullen ze er misschien lacherig ofzo om doen, maar thuis lezen ze het dan heus wel.
Oud 19-07-2005, 12:12
pudding met vel
pudding met vel is offline
Ik vind dat er in lichamelijk opzicht genoeg voorlichting voorhanden is, maar er wordt te weinig aandacht besteed aan het emotionele aspect. Bijvoorbeeld wat het met iemand doet als die aangerand/verkracht wordt, hoe erg je daar iemand mee in de vernieling kan helpen. Ik denk dat daar nog te weinig aandacht aan besteed wordt, terwijl het toch heel belangrijk is
Oud 19-07-2005, 13:35
Billy_bob
Billy_bob is offline
Dat kinderen niet door de ooievaar worden gebracht .
Oud 19-07-2005, 13:40
Nona
Nona is offline
Citaat:
grl schreef op 18-07-2005 @ 19:47 :
de fancy (ja, echt)
Dat vind ik zo'n gek idee nog niet eigenlijk, volgens mij heb ik het meeste ook uit tijdschriften als Fancy, Break Out en Hitkrant gehaald. Het technische deel komt bij biologie wel naar voren, maar in tijdschriften kun je zelf thuis alleen lezen en vooral van antwoorden op brieven (altijd zo'n rubriek) kun je denk ik heel wat leren. De benadering van dat soort bladen is denk ik ook best goed, omdat het niet alleen over seksualiteit gaat (daar wordt de sfeer vaak toch wat giechelig van), maar er wel informatie over gegeven wordt.

Goed, dit soort dingen doen het denk ik ook goed als voorlichting, de materialen die puur over seks gaan zijn denk ik dus wat moeilijker te bereiken, daar wil je als jonge puber niet mee gezien worden.
Verder denk ik dat ik genoeg voorlichting heb gehad, op de basisschool door die boekjes die achterin de klas lagen (oei ik groei-materiaal) en later het technische deel bij bio en de rest uit bladen en van vriendinnen.
Oud 19-07-2005, 13:43
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 19-07-2005 @ 14:40 :
Dat vind ik zo'n gek idee nog niet eigenlijk, volgens mij heb ik het meeste ook uit tijdschriften als Fancy, Break Out en Hitkrant gehaald. Het technische deel komt bij biologie wel naar voren, maar in tijdschriften kun je zelf thuis alleen lezen en vooral van antwoorden op brieven (altijd zo'n rubriek) kun je denk ik heel wat leren. De benadering van dat soort bladen is denk ik ook best goed, omdat het niet alleen over seksualiteit gaat (daar wordt de sfeer vaak toch wat giechelig van), maar er wel informatie over gegeven wordt.

Goed, dit soort dingen doen het denk ik ook goed als voorlichting, de materialen die puur over seks gaan zijn denk ik dus wat moeilijker te bereiken, daar wil je als jonge puber niet mee gezien worden.
Verder denk ik dat ik genoeg voorlichting heb gehad, op de basisschool door die boekjes die achterin de klas lagen (oei ik groei-materiaal) en later het technische deel bij bio en de rest uit bladen en van vriendinnen.
Inderdaad. In een klas is voorlichting echt vreselijk. Het meeste weet je al en iedereen doet giechelig... zelfs de docent. In zo'n tijdschrift kan je op je gemak alles lezen wat je weten wil. Ik vind het wel goed dat er op school ook voorlichting wordt gegeven hoor.. ik denk dat mensen toch bepaalde dingen zouden missen zonder.. maar ik heb het meeste uit tijdschriften gehaald.
Oud 24-07-2005, 22:39
Pleister
Pleister is offline
biologie, ouders, desnoods weekbladen. Ik kan geen voorlichting meer zien
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 23:01
Antinoniem
Antinoniem is offline
Euh ja voldoende voorlichting gehad hoor, dmv school, ouders, en natuurlijk TV want dat leert me hoe het niet moet
Oud 25-07-2005, 11:56
keukentrappetje
keukentrappetje is offline
Citaat:
pudding met vel schreef op 19-07-2005 @ 13:12 :
Ik vind dat er in lichamelijk opzicht genoeg voorlichting voorhanden is, maar er wordt te weinig aandacht besteed aan het emotionele aspect. Bijvoorbeeld wat het met iemand doet als die aangerand/verkracht wordt, hoe erg je daar iemand mee in de vernieling kan helpen. Ik denk dat daar nog te weinig aandacht aan besteed wordt, terwijl het toch heel belangrijk is
Oud 25-07-2005, 12:11
Verwijderd
ik heb ook voldoende voorlichting gehad, ouders hebben me boekjes gegeven (toen ik klein was 'waar kom ik vandaan?', later 'oh, zit dat zo!', vind het allebei goede boekjes behalve dan dat ze laatste wel meer informatie over de seks zelf had mogen geven, er staat bijv. niets in over het bestaan van orale seks) en heb op school vier lessen seksuele voorlichting gehad in de eerste (bij verzorging) en twee in de vierde (bij anw en biologie), vond ik wel oke. In de eerste is ook aandacht gegeven aan het emotionele aspest en heb ik een werkstuk over een seksgerelateerd onderwerp moeten maken.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:48
Saarah
Saarah is offline
Van ouders of school heb ik eigenlijk weinig voorlichting gehad, en zeker niks dat ik nog niet wist.
Het meest heb ik eigenlijk gehaald uit de Fancy enzo idd, en site's zoals www.sexwoordenboek.nl, of dit forum .
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten