Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2003, 11:34
Andromeda
Andromeda is offline
eigenlijk meer een vraagje voor de wicca's hier
op school wete ze dat ik een wicca ben of eigenlijk beter gezegd dat ik er mee bezig ben...
nou gaan ze me dr mee pesten zo van als ik langs loop roep heeee heksje
en dat soort dinge...

hoe gaan jullie daarmee om...(als dat bij jullie ook is tenminste)
Oud 26-02-2003, 11:55
Verwijderd
je geeft ze een harde ram voor hun kop, of je zegt :
HOU JE TIEFUSBEK
Oud 26-02-2003, 12:33
Aries
Aries is offline
gewoon NEGEREN ....

of je zegt pas maar op niet elke kikker veranderd weer in een prins hihi
Oud 26-02-2003, 13:19
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Aries schreef:
gewoon NEGEREN ....

of je zegt pas maar op niet elke kikker veranderd weer in een prins hihi
hihi

gewoon proberen te negeren, zoek mensen die wel begrijpen dat je wicca bent. Zoek vrienden die je wel respecteren en laat de rest maar praten.
Oud 26-02-2003, 13:45
FireCracker
FireCracker is offline
ik wordt wel heks enzo genoemd, maar dar treek ik me niet zo veel van aan. Wat ik irritanter vind (ik zit op een christelijke school) is dat je aan iedereen uit moet leggen, waarom je niet 'gewoon' ( ) in hun god geloofd mijn lerares verzorging vorig jaar:"En wat kan jouw God wat die van mij niet kan?" onuitstaanbaar...
Oud 26-02-2003, 13:46
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Pherwilyaiel schreef:
mijn lerares verzorging vorig jaar:"En wat kan jouw God wat die van mij niet kan?" onuitstaanbaar...
Oud 26-02-2003, 14:05
hell's fairy
hell's fairy is offline
Vriendelijk terug lachen en het opvatten als een compliment. ze zijn jaloers omdat zij er niet mee bezig mogen zijn als je er ook uitziet als "goth" of "wicca".. is het meestal dat ze je uitschelden omdat zij zelf niet van hun ouders zich zo mogen kleden, of dat ze zich niet zo durfen te kleden, als het je echt de keel uit gaat hangen gewoon naar de mentor stappen.
Oud 26-02-2003, 19:11
BleedingPrinces
BleedingPrinces is offline
k ben goth en mij noeme ze oowk heks...
boeie laat ze
Oud 26-02-2003, 19:12
BleedingPrinces
BleedingPrinces is offline
ze weten nie waar ze het over hebbe...
Oud 26-02-2003, 21:01
AngelLena
AngelLena is offline
Keer ze je andere wang toe. Get hit on one cheek, turn the other towards them. Als je het negeert en verder zelf niet probeert ertegenin te gaan en lekker positieve energie blijft uitstralen houdt het vanzelf op. Daarbij komt nog, als jij trots bent dat je met Wicca bezig bent, dan mag je dat best laten zien. Als men je heksie of heksje noemt of iets dergerlijks, vat het op als een opmerking dat ze je erkennen als heks. Da's toch mooi? Ik zou ze bedanken voor het compliment...
Dan ga je vanzelf positieve energie uitstralen. Dan wordt het voor hen al een stuk minder aantrekkelijk om je ermee te pesten.

En als je geduld echt opraakt kan je ze ook met de bek vol laten staan. Opmerking die erg goed werkt: pas maar op, ik verander je nog in een kikker/trol....Och, wat jammer nou, daar ben ik al te laat mee, je moeder is me voor geweest.

Nou, dan weten ze ff niks meer. Dan kan je weer rustig terugschakelen naar je positieve energie, en als ze dan de moed hebben gevonden om weer te beginnen, vat je het weer op als een compliment etc.
Oud 26-02-2003, 21:44
Verwijderd
Dan is dat gezegde dus toch waar: "men hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn". want dit is echt zielig. zij geloven toch ook in een god of iets dergelijks, waarom jij dan niet jouw ding. je roept ze toch ook niet na met 'christen' of 'mohammedaan'
Oud 26-02-2003, 22:41
Verwijderd
Citaat:
hell's fairy schreef:
Vriendelijk terug lachen en het opvatten als een compliment. ze zijn jaloers omdat zij er niet mee bezig mogen zijn als je er ook uitziet als "goth" of "wicca".. is het meestal dat ze je uitschelden omdat zij zelf niet van hun ouders zich zo mogen kleden, of dat ze zich niet zo durfen te kleden, als het je echt de keel uit gaat hangen gewoon naar de mentor stappen.
Kun je eruit zien als een wicca? Net zoiets als eruit zien als een christen? Want als die geen vis op hun kop hebben geplakt, kun je dat ook niet zien.
Oud 27-02-2003, 00:13
Verwijderd
Citaat:
hell's fairy schreef:
ze zijn jaloers omdat zij er niet mee bezig mogen zijn als je er ook uitziet als "goth" of "wicca".. is het meestal dat ze je uitschelden omdat zij zelf niet van hun ouders zich zo mogen kleden, of dat ze zich niet zo durfen te kleden
Dat denk ik dus niet. Die gozers zeggen dat omdat het in hun ogen vreemd/ziek/raar is, niet omdat ze het zelf eigenlijk zouden willen dragen.

'Jaloers' is dus niet het goede woord...'Bekrompenheid' wel.
Oud 27-02-2003, 00:17
SpAwNy
SpAwNy is offline
Heel eerlijk gezegd weetje ook dat dat kan gebeuren.. dat ze dan heksje enzow gaan zeggen.. ik ben gabber en geen racist en heb wel een kale kop en ze zeggen tegen mij ook nazi majaa.. je moet er gewoon ff doorheen bijten
Oud 27-02-2003, 12:52
ForestSpirit
ForestSpirit is offline
Uhm...gewoon negeren...
Maar wat intereseert het jou nou of ze je heks noemen!
Ben je toch ook of niet?
Oud 27-02-2003, 18:35
mystic girl
mystic girl is offline
Citaat:
dmtdmt schreef:
je geeft ze een harde ram voor hun kop, of je zegt :
HOU JE TIEFUSBEK
zeker n goeie, je moet dr dan wel zeker van zijn dat je diegene aankunt en niet een nog hardere stoot voor je pleister terugkrijgt
nee gewoon negeren is t beste, na n tijdje vinden ze t niet meer leuk en houden ze er vanzelf mee op, maar weten ze dat van je dan? ik vertel het nooit tenzij iemand me dr naar vraagt, maar waarom zou je ook, heeft de rest toch niets mee te maken?
Oud 27-02-2003, 18:43
bette4ever
bette4ever is offline
Citaat:
PIGLY PUFFER schreef:
ach wicca's zijn gewoon kansloze mensen dus ze verdienen het om gepest te worden!

misschien hou je der nog een leuk jeugdtrauma aan over en kan je der met heksensabath over babbelen met andere wiccasletjes
SHUT UP OFZO!!!

waarom kun je mensen niet gewoon respecteren om wie ze zijn.
Sowat dat ze wicca zijn, laat ze lekker. Ze vallen jou toch ook niet latig...nou dan!

Ga maar lekker in t onzin forum spammen, maar hier is dat niet toegestaan!
Oud 27-02-2003, 18:52
Verwijderd
niet alleen een scheld kanon..

maja als reactie op die kansloze bette4ever

wiccas vragen derom om gepest te worden of te worden nagekeken netzoals die foute gothics
Oud 27-02-2003, 20:38
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
PIGLY PUFFER schreef:
niet alleen een scheld kanon..

maja als reactie op die kansloze bette4ever

wiccas vragen derom om gepest te worden of te worden nagekeken netzoals die foute gothics
Niemand vraagt erom om gepest te worden. Jij toch zeker ook niet in jouw ogen? Maar in een ander zijn ogen vraag jij er misschien gigantisch om om gepest te worden. En als je zo graag iemand wil pesten omdat je niks nuttigs of beters te doen hebt, ga dan maar de spiegel uit zitten schelden. Daar doe je tenminste niemand pijn mee behalve jezelf dan misschien. Maar dat is jouw keus.
Niemand hier heeft het recht een ander pijn te doen met zijn mening, ook jij niet, dus als je weet dat je mening pijn gaat doen, hou dan gewoon je kop. Kan je dat niet, dan hoop ik voor je dat je het ooit nog eens mee maakt om gruwelijk gepest te worden. Dan weet je meteen hoe het voelt, en dan verzeker ik je, dan doe je het zelf nooit meer.

Vertrek, of hou je gemak.
Oud 27-02-2003, 21:01
Verwijderd
volgens mij pest ik niemand hier ik geef alleen men mening.. en toevallig mag ik dat doen..
Oud 27-02-2003, 21:21
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
PIGLY PUFFER schreef:
volgens mij pest ik niemand hier ik geef alleen men mening.. en toevallig mag ik dat doen..
3. Posts enkel om personen te kwetsen zijn verboden.

5. Respectloosheid, het volledig afkraken van mensen of onzinnige ruzies (flamewars) is/zijn verboden. Voor beheerders, forumbazen alsmede andere leden moet respect getoond worden.

Oud 27-02-2003, 21:52
wicce
wicce is offline
Citaat:
PIGLY PUFFER schreef:

je mening is kwetsend voor anderen en daarom is deze op die manier niet toegestaan.
Oud 27-02-2003, 21:59
Verwijderd
Tjonge jonge, negeer hem toch, hij doet het alleen maar omdat jullie zo vreselijk happen!
Oud 27-02-2003, 23:41
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef:
Tjonge jonge, negeer hem toch, hij doet het alleen maar omdat jullie zo vreselijk happen!
de eerste verstandige zin die ik op dit forum ben tegen gekomen
Oud 28-02-2003, 01:34
Cartosa
Cartosa is offline
Als je er alles aan gaat doen om er anders uit te zien krijg je reacties..
En der zijn wel ergere dingen dan 'heeee heksje'
Oud 28-02-2003, 08:47
hell's fairy
hell's fairy is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Kun je eruit zien als een wicca? Net zoiets als eruit zien als een christen? Want als die geen vis op hun kop hebben geplakt, kun je dat ook niet zien.
je weet wat ik bedoel...
Oud 28-02-2003, 09:58
Merrow
Merrow is offline
Pesten bah! ze pesten mij ook, omdat ik wicca ben. Niet echt heel erg, maar gewoon "hey Madam Mikmak" antwoord: "steek maar in je ****!" toen hielden ze op! Ik vertel nu niemand meer iets, alleen op een ander forum...
Oud 28-02-2003, 10:40
almere_girl
almere_girl is offline
hej,
mensen die je pesten omdat ze denken dat je een heks bent of wicca, zijn meestal gewoon bang voor je!
daar kan je best gebruik van maken
succes er mee!!!
Oud 28-02-2003, 11:13
Outdated Spirit
Outdated Spirit is offline
Heej mense,
Ik heb er ook last van op school, ik draag een pentagram en dan roepen ze je na.
Wat dat betreft ben ik heel goed in negeren, ik ben er 1 keer tegenin gegaan.. Maar dat liep heel stom uit ik zo en wat dan nog al zou ik gothic zijn wat dan nog: die jonghu ik haat gothics ik zo waarom dan?
Daar hattie geen antwoord op ik had nog verder willen gaan maar had geen zin in een doelloze discussie..

Maar tis idd klotegevoel, sommige mensen roepen me ook wel eens na met maak eens een balletje enzo..

Echt klote...

Maar ja negeren of goeie discussie beginnen is het beste..

Veel geluk iedereen,
Blessed Be en Merry Part./

Outdated Spirit
Oud 28-02-2003, 14:22
crazygirlsacha
crazygirlsacha is offline
mij hebben ze ook een hele tijd raar aan gekeken..
ze zijn er nu aan gewend, dat ik zo "ben"

als er mensen nu bijdehand doen roep ik gewoon dat ze jaloers zijn omdat zij niet op bezems kunnen vliegen en dan weten ze nix meer te zegen..

misschien werkt dat bij jou ook wel..
succes der mee
Oud 28-02-2003, 16:19
Freshh~
Freshh~ is offline
*Ja ik krijg dat ook weleens naar me hoofd gesmeten.. maar ik vind dat altijd een compliment en dat zeg ik ze altijd..(dan zijn ze uitgeluld, meestal...)*
Oud 28-02-2003, 17:34
poesiefox
poesiefox is offline
Kan je niet beter gewoon heks zijn zonder de bijbehorende outfit? Je zit niet in een doorlopende toneelvoorstelling.
Juist mensen die erg hekserig 'doen' geven gewone heksen een allesbehalve serieus imago. Het gaat er bij hekserij toch om hoe je bent en niet hoe je eruitziet?
Oud 01-03-2003, 15:16
FireCracker
FireCracker is offline
Citaat:
poesiefox schreef:
Kan je niet beter gewoon heks zijn zonder de bijbehorende outfit? Je zit niet in een doorlopende toneelvoorstelling.
Juist mensen die erg hekserig 'doen' geven gewone heksen een allesbehalve serieus imago. Het gaat er bij hekserij toch om hoe je bent en niet hoe je eruitziet?
uhm.. vraagje? wat is precies de bijbehorende outfit van een heks?
Oud 01-03-2003, 16:58
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Christen schreef:
dat is juist goed. Je mag geen heks zijn door gepest te worden ga je vanzelf de goede kant op. hopelijk.

zie verder:

http://www.acts17-11.com/witchcraft.html
Precies, branden zullen ze, de ketters!

Je bent zelf een ketter, christen, want je bent geen lid van de enige echte juiste club, namelijk die van onze heilige paus in Rome. Alle Lutheranen, protestanten, calvinisten, zevendedagadventisten, jehova's getuigen, anglicanen en leden van de zwarte kousen kerk: branden zullen julie in het eeuwige hellevuur. Want jullie kennen Jezus Christus, en jullie hebben je van zijn ware leer afgekeerd. En dat is nog erger dan hen, die Hem niet kennen. Want die weten nou eenmaal niet beter, en Hij heeft zelf, hangend aan het kruis gezegd dat die mensen vergeven moeten worden.

Verder vind ik het wel leuk dat er iemand is die iets van echte hekserij afweet, in plaats van hobbyisme door wicca's die een beetje allerlei new age onzin en duizend andere geloofjes tot een leuke mix geklutst hebben.

Newsflash: heksen bestaan niet, hebben ook nooit bestaan.

Er waren alleen in een hele nare tijd (die gelukkig voorbij is) arme mensen die van de meest vreselijke dingen valselijk beschuldigd werden en weer anderen gingen beschuldigen om maar van de helse pijnen van hun folteraars verlost te worden.

Het was een tijd van geloofscrisis, men twijfelde aan het bestaan van God. God kreeg niemand te zien, maar Satan soms wel, dacht men. Het bestaan van Satan, was het bewijs dat ook God bestond. Heksen hadden vleselijke gemeenschap met Satan, en hun bekentenis vormde het bewijs.

Hekserij en heksenjachten zijn een in de geschiedenis steeds weer de kop opstekend fenomeen.

Mc Carthy in de jaren 50, dat was de jacht op de communisten. De jodenvervolging die van alle tijden is, en nu de jacht op de sexuele kindermishandelaars. Ritueel satanisch misbruik, Jolanda uit Epe, klinkt het bekend?

Ik zou het prettig vinden als de wicca hobbyisten zouden inzien dat zij bezig zijn met een constructie achteraf, een verzinsel van wat er geweest zou kunnen zijn als hekserij bestaan zou hebben, en niet met een oude eerbiedwaardige worship-club die al die tijd ondergronds is geweest maar zogenaamd wel echt bestaan heeft.
Het is een cocktail van oude uitgestorven gebruiken uit vele culturen, die uit hun verband zijn gerukt en opnieuw gemixt tot iets wat blijkbaar aanspreekt.

En alsjeblieft, noem jezelf geen heks, tenzij je echt sex met Satan hebt.
Oud 01-03-2003, 17:12
lovechick
lovechick is offline
Hai,
dat heb ik dus ook, wel vervelend maar zie de lol ervan in . Ze weten kennelijk niet beter en het heeft geen nut erop te reageren, vinden ze alleen maar leuk. En zeg anders zoiets als nou en, ik ben er trots op!
veel suc6
kusies moi
Oud 01-03-2003, 19:23
wicce
wicce is offline
heksen bestaan niet, hebben ook nooit bestaan

newsflasch: ik ben zelf een heks.. en er zijn er nog veel meer. Wat is nu precies je argument hier tegen?
Oud 01-03-2003, 19:34
AngelLena
AngelLena is offline
Newsflash 2: Hekserij heeft altijd al bestaan ZONDER tussenpauzes. Sterker nog, het is 1 van de oudste geloven op deze aarde (Wicca kwam dan ietsje later, maar stamt weer af van traditionele hekserij die toevallig ouder is dan het christendom samen met Sjamanisme.)

Als je zo overtuigd christen bent, zou je ook eens voor de lol kunnen nazoeken in de Bijbel wanneer Jezus Christus geboren is. Als je de bijbel goed leest, weet je dat hij onmogelijk in december geboren kan zijn, maar ergens tussen maart en mei.

Niet gillen, eerst lezen, dan oordelen.
Oud 01-03-2003, 21:45
poesiefox
poesiefox is offline
Nee, BIJGELOOF heeft altijd al bestaan. De wereld was onverklaarbaar en het leven zelden aangenaam. Bijgeloof gaf mensen houvast, het bezweren van Vrouwe Fortuna was de enige oplossing. Bezweerders en zieners gaven hoop, en een beetje het idee dat je niet helemaal aan de goden overgeleverd was.

De opkomst van het christendom en die ene God in tegenstelling tot hele hordes, zette deze zieners en genezers in een twijfelachtig daglicht. Het Christendom was nog een nieuwe godsdienst en de kerstening nog niet voltooid. Bonifacius kon daar in Dokkum van meepraten.(vermoord)

Het was de bedoeling dat aleen De Kerk toegang had tot deze ene God, dus de zieners waren een bedreiging voor de nieuwe godsdienst.

Nou was het geloof in al die goden moeilijk uit te roeien, dus de veklaring liet niet lang op zich wachten: dat waren duiveltjes, gevallen engelen die God getrotseerd hadden en voor eeuwig uit de hemelen gestoten waren. En op aarde waren ze voortduend bezig de zaak te saboteren.

De zieners en genezers van vroeger, werden in een kwaad daglicht gesteld door de Kerk, want zij hadden omgang met en toegang tot deze duivels.

Dus: 11 e eeuw, twee monniken schreven De Heksenhamer. Werd niet echt een hype.

Drie eeuwen later, de wereld in crisis, kerk in crisis. Twijfel aan het bestaan van God. Opkomst van de Verlichting, van de natuurwetenschappen. Was de aarde plat of niet? Draaide de zon om de aarde of omgekeerd? Het waren turbulente tijden. Sowieso een redelijk vrouwonvriendelijk wereldbeeld, de middeleeuwen waren allesbehalve geemancipeerd. Vrouwen waren zwak, konden niet op tegen al deze duivelse verleiding. Prachtige zondebok dus, afleiding voor de pest, de hongersnood en de burgeroorlogen die europa teisterden. En als een vrouw bekende dat ze sex had met Satan, dan bestond Satan. En dan bestond God dus ook...

Resultaat was de grootscheepse heksenvervolging die als een olievlek door europa woeddde.

Hekserij zoals de wicca aanhangers zich noemen, is zeker niet de hekserij die in de 16 e eeuw aan zoveel mensen het leven heeft gekost.

Sex met Satan, je ziel verkopen aan de duivel in ruil voor zijn gunsten. Dat was hekserij in de enge zin des woords.

Wicca is een afleiding van pre-christelijke gebruiken. Die zijn al die jaren zwaar ondergesneeuwd geweest, maar zijn nu, in deze ontkerkelijkte tijd weer hip. Blijkbaar wil de mens geloven in iets groters dan hijzelf, zelfs al is dat bijgeloof.
Oud 01-03-2003, 23:09
WinterQueen
WinterQueen is offline
gadverdamme, hou toch es op met dat "ze zijn gewoon jaloers" gelul..! dat zegt iedereen altijd, maakt niet uit waar het over gaat.. kan je tegenwoordig niet eens meer normaal iemand pesten ofzo, zonder geleuter aan te horen dat je jaloers bent !?> dat slaat echt op stront gewoon !

niet dat ik tegen goth's zeg dat ze heksen zijn ofzo, maar het is gewoon achterlijk geouwehoer..!
Oud 01-03-2003, 23:19
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
WinterQueen schreef:
gadverdamme, hou toch es op met dat "ze zijn gewoon jaloers" gelul..! dat zegt iedereen altijd, maakt niet uit waar het over gaat.. kan je tegenwoordig niet eens meer normaal iemand pesten ofzo, zonder geleuter aan te horen dat je jaloers bent !?> dat slaat echt op stront gewoon !

niet dat ik tegen goth's zeg dat ze heksen zijn ofzo, maar het is gewoon achterlijk geouwehoer..!
Pesten is gemeen..
Oud 01-03-2003, 23:23
WinterQueen
WinterQueen is offline
Citaat:
poesiefox schreef:
Pesten is gemeen..
dat is wel zo, maar dat mensen dan altijd maar zeggen dat je "gewoon jaloers" bent, slaat gewoon helemaal nergens op..!
Oud 02-03-2003, 09:11
Isa
Isa is offline
Citaat:
WinterQueen schreef:
dat is wel zo, maar dat mensen dan altijd maar zeggen dat je "gewoon jaloers" bent, slaat gewoon helemaal nergens op..!
eens.
Oud 03-03-2003, 09:38
Roos
Roos is offline
Tjonge, zeik niet zo. Als jij er zo nodig apart uit moet zien, of je met aparte dingen moet bezighouden, neem dan ook op de koop toe dat mensen daar opmerkingen over maken.

OF je blijft jezelf en je laat die opmerkingen langs je varen, OF je verandert, zodat je geen opmerkingen meer krijgt.
Oud 03-03-2003, 10:29
Verwijderd
'Oh ja, en ik ben zooooo anderrrrs, en dat snappen zij niet...maar laat ze maar hoorrrr'

Serves ya right
Oud 03-03-2003, 10:42
Hukkie
Hukkie is offline
Anders schuiven jullie jezelf niet zo in de slachtoffer-rol Je kunt er toch ook boven staan, je bent niet verplicht om te reageren laat staan je naar dat kortzichtige niveau te gedragen weet je.
Oud 03-03-2003, 12:37
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef:
Newsflash 2: Hekserij heeft altijd al bestaan ZONDER tussenpauzes. Sterker nog, het is 1 van de oudste geloven op deze aarde (Wicca kwam dan ietsje later, maar stamt weer af van traditionele hekserij die toevallig ouder is dan het christendom samen met Sjamanisme.)

Als je zo overtuigd christen bent, zou je ook eens voor de lol kunnen nazoeken in de Bijbel wanneer Jezus Christus geboren is. Als je de bijbel goed leest, weet je dat hij onmogelijk in december geboren kan zijn, maar ergens tussen maart en mei.

Niet gillen, eerst lezen, dan oordelen.
Laat al die bewijzen voor het altijd-al-hebben-bestaan van hekserij dan eens zien?

(en volgens mij is poesiefox helemaal niet christelijk (iig niet zo fanatiek) maar weet ze er gewoon veel van... maar ik kan het ook mis hebben.)
Oud 03-03-2003, 16:03
Verwijderd
soms lok je dingen zelf wel een beetje uit. pesten kan je ook uitlokken. veel suc6
Oud 03-03-2003, 17:35
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Laat al die bewijzen voor het altijd-al-hebben-bestaan van hekserij dan eens zien?

(en volgens mij is poesiefox helemaal niet christelijk (iig niet zo fanatiek) maar weet ze er gewoon veel van... maar ik kan het ook mis hebben.)
Ik ben de grootste atheïst die er op deze aardbol rondloopt. Ik geloof helemaal nergens in. Maar ik weet er wel wat vanaf, juist omdat je als ''heiden'' steeds moet verdedigen dat je niet in het bestaan van God gelooft.

Er staat hier wel vijf of zes strekkende meter sociologisch werk in de boekenkast over heksenvervolging in Europa in de zestiende eeuw, en ook nogal wat (katholieke) theologie. Heksenvervolging is niet los te zien, noch te begrijpen, van de katholieke kerk, zijn dogma's en zijn geschiedenis.
Daarbij studeer ik strafrecht. De geschiedenis van het strafrecht, de kerk en de staat geeft ook inzicht in het hoe en waarom van de heksenjacht.

En ik ben al helderziend sinds de kleuterschool.
Oud 03-03-2003, 19:22
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
poesiefox schreef:
Ik ben de grootste atheïst die er op deze aardbol rondloopt. Ik geloof helemaal nergens in. Maar ik weet er wel wat vanaf, juist omdat je als ''heiden'' steeds moet verdedigen dat je niet in het bestaan van God gelooft.

Er staat hier wel vijf of zes strekkende meter sociologisch werk in de boekenkast over heksenvervolging in Europa in de zestiende eeuw, en ook nogal wat (katholieke) theologie. Heksenvervolging is niet los te zien, noch te begrijpen, van de katholieke kerk, zijn dogma's en zijn geschiedenis.
Daarbij studeer ik strafrecht. De geschiedenis van het strafrecht, de kerk en de staat geeft ook inzicht in het hoe en waarom van de heksenjacht.

En ik ben al helderziend sinds de kleuterschool.
Tuurlijk. En ik ben de koningin van Engeland. Meisje, doe iedereen een plezier en veroordeel niemand van dingen die niet gebeurd zijn zoals heksen en hun'sex met de duivel' want er is niks van waar. Die boeken die jij leest zijn waarschijnlijk geschreven door een stel zwaar christelijken uit het jaar ver ver terug die idd nog geloofden in dat soort dingen. Zelf heb ik thuis de Oosthoeks Ecyclopedie uit 1968 waarin ook staat dat heksen verbanden hadden met duivels etc, dat ze vliegen op bezemstelen en dat ze van gedaante kunnen verwisselen en dat ze naakt ingezalfd op een bergtop staan te dansen op 1 nacht in het jaar. Nou...geloof je het zelf?
Meis, niet alles geloven wat je leest. Alles heeft een kern van waarheid, maar niet alles IS waarheid.
Oud 03-03-2003, 21:24
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef:
Tuurlijk. En ik ben de koningin van Engeland. Meisje, doe iedereen een plezier en veroordeel niemand van dingen die niet gebeurd zijn zoals heksen en hun'sex met de duivel' want er is niks van waar. Die boeken die jij leest zijn waarschijnlijk geschreven door een stel zwaar christelijken uit het jaar ver ver terug die idd nog geloofden in dat soort dingen. Zelf heb ik thuis de Oosthoeks Ecyclopedie uit 1968 waarin ook staat dat heksen verbanden hadden met duivels etc, dat ze vliegen op bezemstelen en dat ze van gedaante kunnen verwisselen en dat ze naakt ingezalfd op een bergtop staan te dansen op 1 nacht in het jaar. Nou...geloof je het zelf?
Meis, niet alles geloven wat je leest. Alles heeft een kern van waarheid, maar niet alles IS waarheid.
Wat zij zegt is volkomen waar, maar het ligt gewoon aan de definitie van het woord 'heks'. Zij gebruikt de, wat de Nederlandse taal betreft, juiste definitie - iemand die sex heeft met de duivel, kan vliegen, etc. Dat wicca's en andere paganisten om interessant te klinken de naam hekserij hebben genomen voor hun geloof, is niet echt van belang.
Advertentie

Regels voor berichten