Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2004, 20:19
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik probeer de laatste tijd zo gezond mogelijk te eten, weliswaar eet ik ook wel eens chips ofzo maar mijn basis is om gezond te eten en daar wijk ik al genoeg van af. Het probleem is alleen dat ik niet tegen heel veel soorten fruit kan. Tegen vruchtensap kan ik al helemaal niet. Wat kan ik nou als vervanger voor het fruit nemen? Ik eet al vaak een stuk komkommer of tomaat op brood maar ik vind fruit zo lekker maar als ik het eet dan heb ik gelijk diarree en buikkrampen enzo. Iemand tips om toch iets van fruit te eten? Is van dat Spa&Fruit of Dubbelfiss (heldere vruchtenlimonade kan ik wel hebben) ook goed of niet?
Oud 16-07-2004, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 16-07-2004 @ 21:19 :
Is van dat Spa&Fruit of Dubbelfiss (heldere vruchtenlimonade kan ik wel hebben) ook goed of niet?
Dat is gewoon drinken, dat geldt iig niet als fruit.

Je zou iig elke dag een (multi)vitaminepil kunnen nemen, dan krijg je iig vitaminen binnen.

Krijg je echt van alle fruitsoorten buikpijn ed? Of zijn er ook wel een paar dingen waar je wel tegen kunt?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 20:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-07-2004 @ 21:21 :
Dat is gewoon drinken, dat geldt iig niet als fruit.

Je zou iig elke dag een (multi)vitaminepil kunnen nemen, dan krijg je iig vitaminen binnen.

Krijg je echt van alle fruitsoorten buikpijn ed? Of zijn er ook wel een paar dingen waar je wel tegen kunt?
Hmm jammer dat dat niet als fruit geldt want dat drink ik wel.

Ik slik al multivitaminepillen en ook al extra vitamine C als ik voel dat ik ziek ga worden en dat helpt ook wel maar in fruit zitten ook andere dingen zoals vezels die niet in die pillen zitten.

Ik krijg niet van al het fruit buikpijn maar wel van heel veel dingen. Het fruit waar ik tegen kan eet ik ook wel maar ik wil ook wel een beetje afwisseling en frambozen en aardbeien zijn in de winter gewoon niet te betalen.
Oud 16-07-2004, 20:26
Verwijderd
Maar vezels zitten wel weer in andere dingen, toch? Tuurlijk is wel fruit eten beter, maar als je er ziek van wordt kun je het beter laten staan en alternatieven zoeken, lijkt me.

Bepaalde fruitdingen kun je ook in blik of diepgevroren (bv. bij de AH) krijgen...staat wel niet gelijk aan vers fruit, maar toch.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 20:28
Verwijderd
Andere fruitsoorten (ik noem maar wat, misschien dat er iets tussen zit wat je nog niet geprobeerd hebt ): druiven, kiwi's (eventueel kiwi golds, tegen die groene kan ik ook niet goed, tegen die gele een stuk beter), mango, litchi's, kruisbessen, kersen, aalbessen, abrikozen, perziken, bramen. (Appel, sinasappel, grapefruit, banaan, peer, ananas, meloen (kan btw heel goed erg per meloen verschillen hoe je er op reageer), enz. lijken me zo voor de handliggend, die zul je vast al geprobeerd hebben. )
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 20:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-07-2004 @ 21:28 :
Andere fruitsoorten (ik noem maar wat, misschien dat er iets tussen zit wat je nog niet geprobeerd hebt ):

druiven,kiwi's (eventueel kiwi golds, tegen die groene kan ik ook niet goed, tegen die gele een stuk beter), mango, litchi's, kruisbessen, kersen, aalbessen, abrikozen, perziken, bramen. (Appel, sinasappel, grapefruit, banaan, peer, ananas, meloen (kan btw heel goed erg per meloen verschillen hoe je er op reageer), enz. lijken me zo voor de handliggend, die zul je vast al geprobeerd hebben. )
Hmm, er blijft toch nog wel aardig wat over en het meeste is ook echt allemaal zomerfruit behalve dan de appels maar die komen me na een winter ook wel mijn strot uit.

Toch bedankt
Oud 16-07-2004, 20:40
Verwijderd
Hier hebben oa druiven ook gewoon 's winters en dan zijn ze lekkerder en goedkoper dan nu. En aalbessen, frambozen ed hebben ze bij de AH in de diepvries, dacht ik.

Verschillende appels helpt misschien ook? (Fuiji's zijn een aanrader...wel wat duurder dan de meeste soorten, maar als ze goed zijn, dan zijn ze dat zeker waard.)

En als je weinig fruit mag...waarom dan niet ietsje meer uitgeven aan fruit dat je wel mag (en dan gewoon af en toe ipv elke dag die twee stuks? iets is beter dan niets, lijkt me)...?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 20:50
Verwijderd
Het probleem met fruit is dat mensen het vaak op verkeerde momenten eten. Als je namelijk na het eten fruit neemt of gelijk iets anders eet na fruit, gaat het liggen gisten in je maag.

Het beste is om 's ochtends met fruit te beginnen en dan 20 min te wachten tot je iets anders eet. Dit is ook een goede manier om je lichaam te reinigen.

Probeer het eens, zou ik zeggen

Test verder van welk fruit je wel en van welk fruit je geen last krijgt en probeer het fruit dan ook echt te mijden waar je wel last van krijgt.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 20:58
Verwijderd
Misschien heb je hier ook nog iets aan:

http://maagdarminfo.tripod.com/startpagina/id54.html

http://www.kruidenvrouwtje.nl/diagnose/buiken.htm
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 21:05
Mara
Mara is offline
Je hebt nu dat Fruit2Day in zo'n flesje, kan je daar ook niet tegen? Zou je ook een enkele keer kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 21:07
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 16-07-2004 @ 22:05 :
Je hebt nu dat Fruit2Day in zo'n flesje, kan je daar ook niet tegen? Zou je ook een enkele keer kunnen nemen.
Of zo'n zakje van CoolBest...die zijn ook lekker.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 21:07
Verwijderd
Ik at vroeger altijd fruit op nuchtere maag 's ochtends en vervolgens pas een paar uur later weer, daar werd ik altijd enorm misselijk van. (Maar ik ging er gewoon mee door omdat ik dacht dat het niet aan het fruit lag. Pas toen ik een dag geen fruit at, en niet misselijk werd, drong het tot me door.)

Eet fruit niet op een compleet nuchtere maag, en eet er na ook nog iets anders. Dat doe ik nu, en het werkt echt veel beter. Ik eet het nu rond een uur of twaalf, een tijdje na mijn ontbijt en voor het middageten. Vaak eet ik het (of ik drink het als een papje) samen met een liga, zo'n stevige ontbijtliga. Dan is het wat steviger.

Wat bij mij ook altijd helpt tegen misselijkheid is een appel en banaan mix, wederom samen met een liga. Misschien kan je zoiets eens proberen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 10:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
bugge schreef op 16-07-2004 @ 21:50 :
Het beste is om 's ochtends met fruit te beginnen en dan 20 min te wachten tot je iets anders eet. Dit is ook een goede manier om je lichaam te reinigen.

Test verder van welk fruit je wel en van welk fruit je geen last krijgt en probeer het fruit dan ook echt te mijden waar je wel last van krijgt.
Ik heb van de week 's ochtends vruchtensap gedronken en daar kan ik al helemaal niet tegen. Ik heb niet het idee dat het bij mij iets uitmaakt wanneer ik het eet. Ik kan er gewoon echt niet tegen, hoewel ik de ene keer er wel heftiger op reageer dan de andere keer.

Ik probeer ook al waar ik wel en niet tegen kan maar het is voor mij ook wel een beetje voorspelbaar. Fruit met puree-achtig vruchtvlees verdraag ik veel slechter dan fruit met helder vruchtvlees maar dit gaat niet altijd op want ik kan bijvoorbeeld ook heel slecht tegen sinaasappels.

Citaat:
MeelFriek schreef op 16-07-2004 @ 22:05 :
Ik kan nog slechter tegen vruchtensap dan tegen fruit zelf dus als die ook gewoon een soort vruchtensap is dan denk ik niet dat het wat is maar ik kan het natuurlijk altijd proberen.

Citaat:
Andijvie schreef op 16-07-2004 @ 22:07 :
Eet fruit niet op een compleet nuchtere maag, en eet er na ook nog iets anders. Dat doe ik nu, en het werkt echt veel beter. Ik eet het nu rond een uur of twaalf, een tijdje na mijn ontbijt en voor het middageten. Vaak eet ik het (of ik drink het als een papje) samen met een liga, zo'n stevige ontbijtliga. Dan is het wat steviger.

Wat bij mij ook altijd helpt tegen misselijkheid is een appel en banaan mix, wederom samen met een liga. Misschien kan je zoiets eens proberen.
Dit spreekt het verhaaltje van bugge ook weer lekker tegen Toch heb ik het idee dat het bij mij niet zoveel uitmaakt wanneer ik het eet. Ook maakt het niet uit of ik het met iets samen eet of apart volgens mij. Volgens mijn moeder klopt het wel dat bepaalde combinaties van fruit elkaar beinvloeden maar dat was volgens mij meer qua opname van vitamine C.
Oud 17-07-2004, 17:17
Roos
Roos is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-07-2004 @ 21:40 :
En aalbessen, frambozen ed hebben ze bij de AH in de diepvries, dacht ik.
Brr, dat is geen aanrader! Ik vind het geen 'echt' fruit, het is heel klef en niksig.

Als je vezels wilt binnenkrijgen, kun je ook denken aan ontbijtgranen zoals AllBran.
Oud 17-07-2004, 17:55
No Quiero
No Quiero is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 16-07-2004 @ 21:19 :
Ik probeer de laatste tijd zo gezond mogelijk te eten, weliswaar eet ik ook wel eens chips ofzo maar mijn basis is om gezond te eten en daar wijk ik al genoeg van af. Het probleem is alleen dat ik niet tegen heel veel soorten fruit kan. Tegen vruchtensap kan ik al helemaal niet. Wat kan ik nou als vervanger voor het fruit nemen? Ik eet al vaak een stuk komkommer of tomaat op brood maar ik vind fruit zo lekker maar als ik het eet dan heb ik gelijk diarree en buikkrampen enzo. Iemand tips om toch iets van fruit te eten? Is van dat Spa&Fruit of Dubbelfiss (heldere vruchtenlimonade kan ik wel hebben) ook goed of niet?
Wel vreemd op zich, ben je hiermee wel eens naar de dokter geweest? Het klinkt niet heel gezond dat je dat van fruit krijgt.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 10:35
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
No Quiero schreef op 17-07-2004 @ 18:55 :
Wel vreemd op zich, ben je hiermee wel eens naar de dokter geweest? Het klinkt niet heel gezond dat je dat van fruit krijgt.
Ik ben er vroeger toen ik klein was wel mee naar de dokter geweest want ik heb het echt al zo lang dat ik me kan herinneren en toen was het volgens mij gewoon een soort van voedselintolerantie dus dat zal niet veranderd zijn denk ik. Ik denk ook dat het weinig zin heeft om terug te gaan naar de huisarts want wat kan die eraan doen?
Oud 19-07-2004, 10:37
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 19-07-2004 @ 11:35 :
Ik denk ook dat het weinig zin heeft om terug te gaan naar de huisarts want wat kan die eraan doen?
Je doorverwijzen naar een dietiste, met wie je dan misschien erachter kan komen waar je nou precies niet tegen kan. Dat kan idd gewoon al die soorten fruit zijn, maar wie weet is het wel iets anders of een combinatie van dingen of wat dan ook (ik was ook allergisch voor veel dingen, maar ik bleek niet zo zeer voor die dingen zelf allergisch te zijn, maar oa voor biogene aminen (dat zit in veel dingen of dingen wekken ze op in je lichaam), voordat ik naar een dietist ging, had ik daar nog nooit van gehoord).
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 11:14
The0
The0 is offline
Er zijn echt wel drankjes die als fruitvervangers kunnen dienen.

Fruitontbijt (bevat 2 stuks fruit per glas)
Coolbest Vitaday Tropical (bevat de meeste vitaminen van alles wat we in de AH kunnen vinden..)
Oud 19-07-2004, 11:33
Verwijderd
Citaat:
The0 schreef op 19-07-2004 @ 12:14 :
Er zijn echt wel drankjes die als fruitvervangers kunnen dienen.

Fruitontbijt (bevat 2 stuks fruit per glas)
Coolbest Vitaday Tropical (bevat de meeste vitaminen van alles wat we in de AH kunnen vinden..)
Maar ze kan niet tegen dat soort vruchtensappen.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 11:34
The0
The0 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-07-2004 @ 12:33 :
Maar ze kan niet tegen dat soort vruchtensappen.
Ik had de post van de TS niet gelezen, zag alleen al die reactie onder elkaar staat over het feit of vruchtensap nou goed was als fruit of niet. Mijn fout.

Regels voor berichten