Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2002, 12:11
Pholon
Pholon is offline
Ik ben bezig met een profielwerkstuk over trebuchets (nl: blijde, maar trebuchet klinkt beter) en ik wou ff weten of iemand hier nog wat over weet
Oud 02-03-2002, 13:46
mathfreak
mathfreak is offline
Ik denk dat je het beste in een bibliotheek bij jou in de buurt informatie kunt gaan zoeken over slingerwerktuigen, omdat een blijde werd gebruikt om zware stenen naar een tegenstander te slingeren.
Oud 02-03-2002, 14:13
Pholon
Pholon is offline
Dat weet ik wel, maar het gaat ons om de natuurkundige berekeningen niet om de geschiedenis. Ik plaats deze topic alleen om te vragen of mensen nog "weetjes" erover hebben. (grootste ooit gebouwd, bereik, enz...) Je hoeft dus niet te antwoordenmet hefboom en kracht formules
Oud 02-03-2002, 18:44
Oen
Oen is offline
Was laatst iets over bij discovery bij dat programma van waar ze uit een afvalberg iets moeten maken. Ik zou zeggen, zoek een plaatje en bedenk wat je moet doen ok iets te lanceren, welke krachten, welke verhouding arm massa. etc.

blijde, een belegeringswerktuig dat tot het spangeschut gerekend werd.

Het was een groot houten gestel, deels met ijzer beslagen, in staat met een slinger stenen, kogels, brandende stoffen, enz. te werpen. Het belangrijkste onderdeel was een om een as beweegbare zwengel met aan het korte einde een groot tegengewicht en aan het lange einde de slinger. De eenvoudiger lepelblijde had aan het lange uiteinde een werpholte.

De blijde
De bekendste werpmachine die ook in De Graafschap wordt gebruikt is de blijde. De blijde behoord tot het hevelgeschut. De werpkracht wordt verkregen door een soort wip. Aan een uiteinde bevond zich een zwaar gewicht en aan de andere zijde de zogenaamde schoen. Dit werpgeschut werpt het meest nauwkeurig, omdat het gewicht steeds gelijkmatig werkt. Men kan met deze machine, zoals een middeleeuwse bron ons meldt, een naald raken. Er zijn nog drie soorten hevelgeschut, maar deze worden voornamelijk bij grote belegeringen, door de hoogste heren, gebruikt en kwamen in Gelre bij hoge uitzondering voor.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2002, 11:15
Pholon
Pholon is offline
Wij maken er een van lego die in plaats van met een "schoen" met een magneet werkt. Een ijzeren kogel wordt afgevuurd.
Oud 03-03-2002, 13:38
Verwijderd
Je kunt natuurlijk ook gewoon Age of Empires gaan spelen
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 20:00
Pholon
Pholon is offline
Weet ik, zo zijn we op het idee gekomen
Oud 06-03-2002, 22:32
Strange Dude
Strange Dude is offline
Hmm, zo'n ding heb ik ook eens gemaakt met lego (wat lastiger is dan het lijkt). Hij werkte zelfs . OK, niet zo goed, maar Lego is dan ook niet beroemd om zijn goede verdiensten in oorlogssituaties, daarbij heb je bijna geen contragewicht, geen goede werparm enzo en een (relatief) zwaar projectiel, dus mijn halve meter (met een blijde van zo'n 20 cm) was zo slecht nog niet. Hij viel alleen wel steeds bijna om
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 15:02
soulless
soulless is offline
Wij hadden eentje in de tuin maar die moest van de gemeente om, we hadden een boom omver geknald
Oud 09-03-2002, 18:03
Pholon
Pholon is offline
Tot nu toe hebben we een afstand bereikt van 3 meter en 53 centimeter
Reageren

Regels voor berichten