![]() |
||
Citaat:
|
voor de zoveelste keer geloof ik (maakt niet uit, hoor ik kopieer gewoon):
Ok, heb je biologie? Ervan uitgaande dat je dat niet hebt, zal ik het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Het zit als volgt: Je cellen zitten in een bepaald milieu. Dit milieu probeert je lichaam zo constant mogelijk te houden. Dus bijvoorbeeld de pH (zuurgraad), de temperatuur, de osmotische waarde (hoeveelheid opgeloste deeltjes in en om je cellen), enz. Die laatste daar gaat het in dit geval om. Je cellen willen de concentratie in en buiten de cellen ongeveer gelijk houden. Dus buiten de cellen moet de concentratie opgeloste deeltjes (denk aan bijv. glucose, maar er is veel meer) even groot zijn als binnen de cellen. Dit regelt je lichaam door diffusie: het passief doorlaten van water van binnen naar buiten de cel of andersom. Als dus de concentratie deeltjes in je cel hoger is dan buiten de cel, gaat je cel water 'opslurpen', net zolang tot die concentratie (de osmotische waarde) even hoog is. Andersom, als de concentratie deeltjes in je cel lager is dan erbuiten (dus buiten je cel is een hogere concentratie), dan gaat er water van binnen je cel naar buiten. Als je heel erg VEEL water drinkt, wordt de concentratie opgeloste deeltjes buiten je cellen VEEL lager dan binnenin je cellen. Oftewel de concenctratie deeltjes (osmotische waarde) in je cel is VEEL hoger dan erbuiten. Hierdoor gaan je cellen ook VEEL water opnemen. Hoe meer water ze opnemen, hoe meer ze zwellen. Als ze TE VEEL water opnemen, gaan ze stuk. En dit is uiteindelijk erg slecht. Kijk, één cel stuk is niet zo erg (dat gebeurt zo vaak), maar te veel is niet goed. Ik hoop dat je het begrijpt, maar ik denk het wel.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het is een feit, dat alles giftig is wanneer je er maar genoeg van inneemt. Bij sommige stoffen hoeft dit maar een heel klein beetje te zijn (mg) bij andere heel veel (liters). Elke dag zout een beetje zout is goed voor je, teveel is slecht. Zuurtstof uit de lucht heb je nodig, bij een te grote hoeveelheid zuurstof in de lucht ga je dood. Het zelfde geld voor water, iedereen heeft elke dag water nodig. Wanneer je echter teveel (enkele liters) perdag inneemt, kan je lichaam het niet meer verwerken, en zal je ernstig ziek worden of zelfs dood gaan. Dus idd, dat een regel al eeuwen bestaat hoeft niet te betekenen dat het de waarheid is, in dit geval alleen wel. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
"per minuut stroomt er ongeveer 1,2 liter bloed door je nieren. Hieruit ontstaat ongeveer 125ml ultrafiltraat. Per etmaal wordt daardoor 180 liter voorurine gevormd. Hieruit worden alle nuttige stoffen en water opgenomen uit de voorurine" en verder: "De osmotische waare van het bloed wordt waargenomen door zintuigcellen in de hypothalamus (osmoreceptoren). Als de osmotische waarde stijgt, wordt onder invloed van deze osmoreceptoren in de hypofyse meer ADH afgegeven. Doordat in de nieren meer water wordt onttrokken aan de voorurine, daalt de osmotische waarde van het bloed" even om het te verduidelijken: - als je veel drinkt wordt er minder vocht (water) onttrokken aan de voorurine in de nieren en krijg je dus meer urine (deze urine heeft dus ook een lage concentratie (de urine is ook bijna kleurloos)) - als je weinig drinkt wordt er zoveel mogelijk vocht uit de voorurine gehaald en krijg je dus weinig (maar sterk geconcentreerde) urine. Om even terug te komen op het verhaal van ekki: in principe wordt dus het teveel aan water uit het lichaam verwijderd door de nieren. Tenzij de nieren het dus niet snel genoeg kunnen verwerken. Ik heb ook wel eens gehoord dat als je hele grote hoeveelheden water drinkt (10 liter in een keer), dit dodelijk is. Hetzelfde geldt overigens voor het eten van 4 kilo zout, maar dat terzijde |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ik bedoel, klinkt wel leuk enzow, bloed=water.. maar water mist dan bestwel essentiële dingen.... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Bloed is: lichaamsvloeistof bestaande uit plasma waarin zich de bloedcellen bevinden en verder alle voedings- en afvalstoffen van het organisme, aldus http://www.dokterdokter.nl/index.cgi...gi?Woord=bloed Niet zo duidelijk, tis iig een lichaamsvloeistof, hoeft dus geen water te zijn, dan hadden ze dat er wel neer gezet denk ik.
Verder is 2 liter water per dag iig voldoende. Drie liter is al aan de 'te vele' kant. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-05-2002 om 20:00. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Maar wie gaat er dan ook een half pak zout eten, bah.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
´Op een stapavond geen alcohol drinken? Hoe zeg je dat tegen je vrienden?´ df | 118 | 31-01-2016 12:23 | |
Drugs & Alcohol |
moderate drinking encourages cancer tumor in mice Verwijderd | 22 | 09-04-2006 14:15 | |
Eten & Drinken |
Water vs. ander drinken KiMZz | 26 | 06-11-2005 15:17 | |
Eten & Drinken |
Wat en hoeveel drink je op een dag? kleinedraak | 58 | 19-05-2004 17:52 | |
Lifestyle |
Drinken. peaceflower | 66 | 28-08-2003 19:34 | |
Drugs & Alcohol |
Drinken om te drinken? Dark Angel | 16 | 11-01-2002 18:17 |