![]() |
||
Interessanter dan de topictitel lijkt me de discussie over de waarde van een mensenleven. Uit principe zie ik alle mensen als gelijkwaardig. Dat zaal wel voortkomen uit een de Kantse cathegorische imperatief, de stelregel die volgens mij voor iedereen moet gelden. Lastiger wordt het wanneer ik in de hypothetische situatie zou terechtkomen waarin ik keuzes moet maken over het al dan niet op offeren van mensen, om groter onheil te voorkomen.
Citaat:
Wat zou je doen? Naar de gevolgen handelen en de man opknopen of naar je morele plicht handelen en de onschuldige vrijlaten?
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De CI bestaat uit twee a priori handelingsvoorschriften:
Als de sheriff een Kantiaan zou zijn, dan zou hij de onschuldige vrijlaten. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
of zie ik dat nou eens helemaal verkeert ![]() verder kun je ook nog als doel hebben, de kwaaie menigte. de rust in het stadje is ook wel iets om over na te denken, al die mensen die weer rustig over straat durven enzo edit: en nog gefeliciteerd ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
het onschuldige mensenleven is al genomen
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Tevens lijkt het me beter voor de onschuldige dat hij "waardig" opgeknoopt wordt, dan dat zijn lot wordt overgelaten aan een woedende menigte en sterft als na een marteling. Vervolgens breekt er nog chaos uit, waarin nog meer leed zal worden toegepast. Het laatstgenoemde is echter geen uitgangspunt voor mij. Ik vind niet dat je een mensenleven mag afwegen. (behalve je eigen?)
||
Citaat:
immers: Het wordt ej duidelijk gemaakt dat als hij vrijgelaten wordt hij zeker geluncht zal worden, en hij en zijn medewerkers de slachtpartij niet zullen overleven. in dat geval zit het enige verschil in het feit dat jij overleeft of niet. mijn geweten sterft wat mij betreft met mij. als je weet dat je voor de ene persoon niks kunt doen, zul je over de volgende moeten nadenken.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Waarom vind je dat een mensenleven niet afgewogen mag worden?
||
Citaat:
Het verschil is dus niet alleen dat jij overleeft of niet, het verschil zit hem er ook in of je onrecht toe laat of niet. Of het resultaat van een handeling belangrijker is dan de beweegreden achter de handeling, dat is de vraag. Voor anderen is het resultaat natuurlijk belangrijker, want die zullen jouw beweegreden nooit snappen, maar voor jezelf? Wanneer je alles doortrekt tot het principe dat alles uiteindelijk zinloos is, maar niet zinloos voelt, dan zou de beste handeling dus zijn om de gevangene wel te helpen omdat je gevoel voor rechtvaardigheid dat zegt. Ik denk dat ik dat zou doen, strijdend tegen onrecht ten onder gaan heeft wel iets moois vind ik. Maar ik zit nu een beetje al schrijvende te denken, vind het een lastige kwestie, maar ja, daar is het een dilemma voor.
|
![]() |
||
Citaat:
ik had toch wel beter verwacht van een forumbaas dan het totaal arrogante en etnocentrische punt dat gelovigen per definitie naar rechtvaardigheid streven (waarmee je indirect beweerd dat atheisten dat niets kan schelen). afijn, ik ga er maar van uit dat dit verkeerd verwoord was en zal iedereen een lijst van een paar honderd uiterst criminele gelovigen besparen.
||
Citaat:
of we het evolutionair moeten noemen weet ik niet. ik zie gewoon: we hebben 1 persoon die sowieso dood gaat, en 1 die eventueel gered kan worden. als we nu eens een buitenstaander de keuze laten maken, wat denk je? doodt die 1 of 2 personen?
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Het is eigenlijk net als in een relatie, ook al zegt iedereen in eerste instantie dat je het uit moet maken en je weet dat het veiliger is om het uit te maken, toch ga je ermee door, vanwege gevoelsovertuigingen, het voelt beter wel om bij haar te zijn dan om niet bij haar te zijn. Dat maakt jouw manier van handelen misschien niet de meest nuttige, maar wel diegene waar jij je het gelukkigst bij voelt.
Laatst gewijzigd op 16-08-2004 om 16:00. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wat kost een mensenleven? NOU? IGRA | 56 | 15-08-2004 23:50 |