Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2004, 12:50
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Op m'n oogwit zie je duidelijk adertjes lopen als je goed kijkt, op zich niet zo'n probleem. Soms springt er zo'n adertje en dan wordt een deel van m'n oog rood van het bloed. Je ziet het wel, maar ik heb er geen last van ofzo en merk t pas als ik in de spiegel kijk.
Is het slecht dat zoiets af en toe gebeurd? Zou het kunnen komen doordat ik ook een bloeddruk heb die best wel aan de hoge kant is? En de laatste vraag is of meer mensen die adertjes zo duidelijk zien lopen (heb ik altijd gehad). Daardoor zie je, lijkt me, nl automatisch de bloedingtjes beter als ze er zijn.
Oud 27-07-2004, 13:10
Verwijderd
en het probleem is ... ?

je maakt je toch geen zorgen 'of je wel normaal bent' hoop ik?? dat heeft iedereen hoor, dat je die adertjes duidelijk ziet lopen van dichtbij ik heb trouwens ook erg vaak adertjes die springen in m'n ogen (vooral links), en ik heb een erg lage bloeddruk, dus daar zal het wel niet aan liggen...

knufz!
xxx
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 13:16
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 27-07-2004 @ 14:10 :
en het probleem is ... ?
M'n ouders
m'n moeder vond namelijk dat ik maar naar de dokter moets gaan, ook vanwege m'n bloeddruk (wat 124/93, maar vanmorgen was ie iets beter 120/80). En naja, ze zat te zeuren dus en ik ging twijfelen. De komende drie en een halve week kan ik nl niet meer naar m'n huisarts. Maar goed, uiteindelijk ben ik niet naar de huisarts gegaan. Ik wilde alleen ff kijken of meer mensen dat hebben.
Oud 27-07-2004, 13:21
Verwijderd
120/80 is juist precies gemiddeld en 124/93 dus maar een klein beetje aan de hoge kant

maargoed, ik zou zelf wel naar de huisarts gaan met adertjes die zonder aanleiding springen
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 13:22
MieX
MieX is offline
Volgens mij heeft iedereen daar wel eens last van, niks om je zorgen over te maken
Oud 27-07-2004, 13:23
MieX
MieX is offline
Citaat:
Sarah schreef op 27-07-2004 @ 14:21 :
120/80 is juist precies gemiddeld en 124/93 dus maar een klein beetje aan de hoge kant

maargoed, ik zou zelf wel naar de huisarts gaan met adertjes die zonder aanleiding springen
adertjes kunnen ook al springen als je in je ogen wrijft, als je het dan later pas merkt weet je misschien niet meer dat het daardoor komt
Oud 27-07-2004, 13:36
Verwijderd
dat lijkt me nog niet helemaal de bedoeling, een adertje hoort wel tegen wat druk van buitenaf te kunnen. Als ik over mijn arm wrijf springen er toch ook geen adertjes inj mijn arm?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 13:43
Qamra
Qamra is offline
Heb ik ook wel hoor, mijn pa nog vaker. Gebeurd meestal 's nachts. Heeft volgens mij geen reet met je (mijn?) bloeddruk te maken (de mijne is 110 (soms 100)/70).

Maar 123/94 is volgens mij best hoog voor iemand van jouw leeftijd..
Oud 27-07-2004, 13:45
MieX
MieX is offline
Citaat:
Sarah schreef op 27-07-2004 @ 14:36 :
dat lijkt me nog niet helemaal de bedoeling, een adertje hoort wel tegen wat druk van buitenaf te kunnen. Als ik over mijn arm wrijf springen er toch ook geen adertjes inj mijn arm?
Adertjes in je oog liggen toch dichter onder de huid dan in je armen? En dan nog wrijf ik ook wel eens te hard in mn ogen waardoor er iets springt, bijvoorbeeld als er een vliegje in mn oog zit
Oud 27-07-2004, 13:52
Verwijderd
Nouja, in je ogen zit überhaupt geen huid, dus dat klopt wel

Maargoed, ik wist niet dat het normaal was, kennelijk is het dat wel, aan de overige reacties te zien
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 13:52
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Qamra schreef op 27-07-2004 @ 14:43 :
Maar 123/94 is volgens mij best hoog voor iemand van jouw leeftijd..
Ja klopt, vooral die 94 is erg hoog. Ik denk dat 80 gemiddeld is en 123, tja, dat kan net denk ik. Ik vond ook net deze link Maar over onderdruk vind ik zo snel niks. Maar goed, hoge bloeddruk is een familiekwaal. Ik heb ook ooit nog es knoflook tabletten geslikt toen ik 11 was ofzo tegen m'n hoge bloeddruk.
Oud 27-07-2004, 14:03
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Maar goed, bedankt allemaal
Oud 27-07-2004, 14:20
Auntie M
Auntie M is offline
Ik heb vorig jaar last gehad van 'rode' ogen. Eerst links, toen recht en toen weer links. Het is niet rood zoals je wel eens ziet als je zeep in je oog krijgt maar inderdaad een gesprongen ader, dus echt geconcentreerd op 1 plek (zag er best eng uit).
Omdat het allemaal best wel lang bleef (ik heb er echt een half jaar mee zitten klooien) ben ik toch maar eens naar de huisarts gegaan en die (omdat hij ook niet wist hoe het kwam maar het wel vreemd vond) heeft me naar de oogarts gestuurd.
Ook hij zij dat er geen rare bacterie of virus was, hij legde ook geen link naar een hoge bloeddruk oid en wilde me al weer wegsturen. Toen zei ik tegen hem dat ik een aantal jaren geleden gestopt ben met lenzen dragen omdat ik opeens last kreeg van hele droge ogen.
Hij heeft toen een spulletje in m'n oog gedruppeld waar je denk ik mee kan zien hoe vochtig je oog is en zei dat het inderdaad kon liggen aan te droge ogen.
Ik heb van hem toen oogdruppels voorgeschreven gekregen (tears plus zonder conserveringsmiddelen) en ik moest van hem regelmatig mijn ogen overdreven dichtknijpen. Als het allemaal niet zou helpen mocht ik weer terugkomen maar ik heb er toen nog ongev. 2 maanden last van gehad en sindsdien eigenlijk niet meer.
Oud 27-07-2004, 15:04
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 27-07-2004 @ 14:52 :
Ja klopt, vooral die 94 is erg hoog. Ik denk dat 80 gemiddeld is en 123, tja, dat kan net denk ik. Ik vond ook net deze link Maar over onderdruk vind ik zo snel niks. Maar goed, hoge bloeddruk is een familiekwaal. Ik heb ook ooit nog es knoflook tabletten geslikt toen ik 11 was ofzo tegen m'n hoge bloeddruk.
Volgens mij is onderdruk gevaarlijker dan bovendruk (dus als het te hoog is).
Oud 29-07-2004, 22:38
Fagyi
Fagyi is offline
Als je je bloeddruk opmeet moet je wel even bedenken dat het een momentopname is. De bloeddruk van elke persoon varieert de hele dag. Als je bijvoorbeeld je bloeddruk opmeet na het eten (binnen een half uur) is je bloeddruk hoger dan normaal.
Daarbij komt dat die handige bloeddrukmeters die je om je pols doet ook erg afwijkende gegevens kunnen geven, omdat ze erg gevoelig zijn voor bewegingen (van je arm). (Ze registreren de hartslag in je pols, die daar zwakker is dan in je bovenarm, dus moeten ze erg gevoelig zijn. Als je met je arm beweegt kan dit worden opgevat als een hartslag, terwijl deze nog niet te registreren moet zijn omdat je bloedvaten nog dichtgedrukt zitten. Als dit gebeurt krijg je een hogere uitslag).
De beste manier om je bloeddruk op te meten is bij de huisarts, omdat deze apparatuur professioneel is, en de huisarts erin geoefend is.
Als je onderdruk hoog is, is dat volgens mij wel gevaarlijker dan wanneer je bovendruk hoger is... maar dat weet ik niet meer helemaal zeker. Iig is een bloeddruk van 120/94 voor een persoon van 20 wel een tikkeltje hoog. Maar dit kan komen door stress (misschien zelfs stress voor de meting zelf), eten, roken, koffie en natuurlijk die polsbloeddrukmeter.

Over de bloedvaatjes in je ogen; bepaalde vormen van slaapstoornissen, of gewoon te weinig slaap gedurende een lange tijd kunnen ook gesprongen bloedvaatjes geven. Toch lijkt me de droge ogen (wat ook door slaapgebrek kan komen trouwens) een betere verklaring.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 19:20
Roos
Roos is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 27-07-2004 @ 14:52 :
Een bloeddruk van 123 bestaat niet, klinisch gezien, omdat je de bloeddruk altijd per 2 punten meet. Maar goed.
Een bovendruk van 123 is echt perfect in orde. Die drie punten maken echt niks uit.

De onderdruk van 94 is hoger dan gemiddeld, maar ik weet niet of mensen met deze waarde altijd behandeld worden. Het is wel goed om je bd. in de gaten te houden ofcourse
Oud 31-07-2004, 21:44
Dzjes
Dzjes is offline
Ik heb ook nogal snel gesprongen adertjes, maar wijtte het altijd aan vermoeidheid,
wist niet dat het door mn bloeddruk kwam .

Valt er nix aan te doen?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 21:55
Roos
Roos is offline
Citaat:
Dzjes schreef op 31-07-2004 @ 22:44 :
Ik heb ook nogal snel gesprongen adertjes, maar wijtte het altijd aan vermoeidheid,
wist niet dat het door mn bloeddruk kwam .

Valt er nix aan te doen?
Ik denk dat het ook andere oorzaken kan hebben Sommige mensen (vaak vrouwen) hebben bijvoorbeeld vaak droge ogen, omdat hun traanvocht van mindere kwaliteit is. Daardoor kunnen ook rode, geirriteerde ogen ontstaan.
Ook kunnen je ogen misschien rood worden als je make-up draagt, en een deeltje belandt in je oog.
Of wat denk je van lenzendragers

Enzovoort
Oud 31-07-2004, 22:14
Verwijderd
ik heb er ook last van, maar ik denk dat het bij mij droge ogen zijn. Ik heb altijd van die traan ogen, maar de tranen willen zeg maar niet komen. Kan ook met hooikoorts te maken hebben.
Daardoor wrijf ik meer in mn ogen --> gesprongen adertjes.
Wat valt er eigenlijk aan droge ogen te doen?

edit: ik draag geen lenzen
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 11:35
toemba
toemba is offline
Zeker als je denkt dat het door je bloeddruk komt, dan kan deze iets gestegen zijn tgv stress..

Daarom wordt er in de kliniek pas gesproken van een hoge bloeddruk indien het op 3 afzonderlijke tijdstippen een significante verhoging is.

Onderdruk van onder de 100 is niks ernstigs.. Niet te veel zorgen maken
Oud 01-08-2004, 14:59
knijtert!
knijtert! is offline
Ik heb het ook wel eens gehad... 1x heel erg toen ik een elastiekje in mn oog kreeg 2maanden geleden

Maar zonder reden heb ik eigenlijk zelden gehad
Oud 01-08-2004, 18:35
Verwijderd
Wanneer de lucht enorm drukkend is, krijg ik ook last van springende adertjes in m'n ogen. Heb ik heel mijn leven al, volgens de dokter is het geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 20:39
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Mijn oogadertjes worden soms wel opvallender en roder, zoals vandaag op een hete dag na het zitten in een auto en lang fietsen (en dragen van zonnebril+wind)...zou dat ook normaal zijn?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 21:29
watervlo
watervlo is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 03-08-2004 @ 21:39 :
Mijn oogadertjes worden soms wel opvallender en roder, zoals vandaag op een hete dag na het zitten in een auto en lang fietsen (en dragen van zonnebril+wind)...zou dat ook normaal zijn?
Ja dat is heel normaal :-)
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten