Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Sterker nog, dit hele topic gaat over een schrijfstijl. Natuurlijk gun ik iedereen zijn eigen stijl, maar dat is niet de strekking van dit topic.
Laatst gewijzigd op 03-08-2004 om 22:03. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar voor de goede orde; wat ik zou willen is dat men het stuk neemt dat er nu staat (oftwewel, het origineel plus het vervolg van Krummeltje) en daar onafhankelijk van elkaar een eigen vervolg op bouwt. (Oftewel, allemaal verschillende vervolgen op hetzelfde stuk.) Zoeken we daar de beste uit en gaan we weer verder. ![]()
||
Citaat:
Ik haal de passage er even bij. Ondertussen was het gezicht van vierentwintig vochtig geworden van tranen Kan prima. , ze wilden rollen naar de kin, Een personificatie die we beter kunnen mijden. maar konden die niet bereiken doordat ze door het trillende handje werden uitgeveegd tot schraal, schamend rood. Uhm, tjsa. Hier kan ik weinig over zeggen, aangezien dit een vervolg is op die personificatie... Let wel, dit alles is niet bedoeld als kritiek. Met zo een stijl schrijven is natuurlijk ook een optie en ook erg leuk, maar in dit topic maken we; pulp ![]()
Laatst gewijzigd op 03-08-2004 om 21:57. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Wat ongelovelijk saai en wat duivelaartje al zei, nogal lullig ![]() ![]() |
![]() |
|
KleineTomaat: * klik * Lees dat eens, topic van een tijdje terug, geen bijster interessant begin, maar wat leuke wendingen. Waarschijnlijk dacht men (ik incluis) dat je eenzelfde soort topic bedoelde. Waarom wil je de beste eruit kiezen ? Het gaat langzaam, is gemeen en ondemocratisch.
|
Nah ok, dan schrijf ik maar een vervolg op Krummeltje.
![]() 'Nou, jawel... denk ik, maar mijn vader kreeg een ongeluk met zijn motor. Hij... hij kan niet meer goed lopen.' Het jongetje naast mij drukte zijn smoezelige handjes tegen zijn vochtig wordende ogen. Hij begon zachtjes te snikken. 'Je hebt geen reden om te huilen jongen. Dat ongeluk was vast zijn eigen schuld.' De juf staarde boos naar het snikkende jongetje op stoel vierentwintig. Sommige klasgenootjes sloegen geschrokken hun handjes voor hun mond. Het werd onrustig in de klas en de kinderen begonnen met elkaar te smoezen. Ik zat maar wat te wiebelen met mijn benen en wilde de jongen naast mij troosten. Maar ik durfde niet, want ik was bang voor de juf. |
![]() |
|
Ik zal even de strekking van dit topic duidelijker maken. Dit topic is bedoeld als introductie in de pulperige schrijfstijl. Het is geen gebod van; 'ZO SCHRIJF JE MAAR, GODVERDOMME !', maar het moet een schrijfstijl tonen; namelijk pulp.
De opzet is, dat er steeds een stukje is, waarop een ieder zijn eigen vervolg op kan maken (let wel, dus geen vervolgen op elkaar) en dan kies ik degene uit die pulp het beste nadert. Ook zal ik gedurende het topic meer uitleg geven en vooral meer ideeën vormen over (want dat is mijn persoonlijke doel voor het topic) wat pulp nou is. Laat ik zeggen; elk vakgebied heeft zo zijn verschijnsel dat we allemaal kunnen waarnemen en herkennen, maar wat zich erg moeilijk laat classifiseren, ordenen, uitleggen, etc. De natuurkunde heeft de zwaartekracht, de muziek heeft Flamenco en de literatuur heeft pulp Ik heb al een paar kenmerkjes gevonden, die men als leidraadje en dogma kan (wat nou kan, zou moeten !) gebruiken om deze schrijfstijl dichter te naderen. Ik zal ze even opsommen. 1.Het weglaten van alle vormen van romantiserigen, cq. het beeld mooier en uitgebreider beschrijven dan het is. In Barokke werken zou men spreken over een laag maagdelijk wit, gevormd door allerhande door God persoonlijk uit de hemel gestuurde kleine diamenten. In pulp spreken we van sneeuw. 2.Het 'show don't tell'-principe. In vele vormen van literatuur is het vertellen van gevoelens te doen gebruikelijk. Een zinnetje als 'Kees werd boos.' kan daar wel normaal. In pulp vertellen wij echter nooit de emotie, maar tonen wij hem. Echter, het hoofdpersoon kan wel dingen 'tonen' zonder daadwerkelijk te spreken. In het eerste stukje van Bukowski zien we hoe de jongen ons de situatie van werkloosheid in zijn buurt 'toont' Hij 'vertelt' ons echter niet hoe hij zich eronder voelt. Deze conclusie kan de lezer zelf maken. Wellilcht is dit een beetje een gevoelswaarde die moeilijk is door te krijgen...Maar ja, schrijven is ook een groot deel gevoel hè. ![]() 3.Veel voorkomende thema's. Te noemen; seks, geweld, criminaliteit, drugsgebruik, slechte muziek en vele anderen zaken die men zou associeëren met een snelle levenstijl. Dit is echter geen keihard dogma, maar wellicht leuk om eens wat mee te proberen. ![]() 4.Het perspectief. Ik kan me geen enkel verhaal, boek, wat dan ook bedenken wat ik tot pulp zou rekenen, dat niet vanuit de eerste persoon (de IK-persoon, voor alle duidelijkheid) is geschreven. 5.De wisselwerking tussen spreken en handelen. Er wordt heel vaak gewisseld tussen een verhalend stuk en een dialoog. Een mooie indeling zie je in het eerstgenoemde stukje van Bukowski. Dialoogje, stukje verhaal, dialoogje, stukje verhaal. Streef dat na. 6.Het vele gebruik van dia- en monologen Oftewel, er wordt ook veel gesproken door de personages in plaats van alleen gehandeld. Zie boven. Ik hoop dat ik hiermee iemand (al is het maar één iemand) een beetje van dienst ben geweest en zijn/haar interesse een beetje heb kunnen wekken. Ik herhaal het eerste stukje nog even; Dit topic is bedoeld als introductie in de pulperige schrijfstijl. Het is geen gebod van; 'ZO SCHRIJF JE MAAR, GODVERDOMME !', maar het moet een schrijfstijl tonen; namelijk pulp. Dank. Ik ga even in dit topic (ook leuk) http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=918411 een verwoede poging tot pulp doen. Want geloof me, dat is nog stront- en dan ook strontmoeilijk.
Laatst gewijzigd op 05-08-2004 om 03:54. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|