Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2004, 23:22
Gatara
Gatara is offline
Geweld na laatste Oranjemarsen
12-07-2004

Radicale katholieken zijn maandag in het noorden van de Noord-Ierse hoofdstad Belfast in botsing gekomen met Britse politieagenten en soldaten. Ze koelden hun woede over de protestantse Oranjemarsen, die door het hele land werden gehouden. Er vielen geen gewonden.

De Oranjemarsen van maandag waren de laatste van dit jaar. De optochten van de radicale protestanten, ter ere van stadhouder Willem III, zorgen elk jaar voor veel onvrede onder de katholieken, omdat de marsen ook door katholieke wijken lopen.

-------

Het houdt daar ook nooit op
Maar wat vind jij? Moeten de protestanten het recht behouden oranjemarsen te houden (die ook door katholieke wijken gaan) of moet hun dit recht ontnomen worden?
Oud 12-07-2004, 23:37
T_ID
T_ID is offline
referendum zou ik zeggen, als alleen een klein groepje fanatieke protestanten voor is dan zou het weggestemd worden, is er genoeg draagvlak, dan moet het doorgaan.

het is natuurlijk zo, verboden, restricties en geweld radicaliseren de bevolking aan beide zijden, dus alle drie moeten voorkomen worden.
Oud 12-07-2004, 23:46
Verwijderd
Doen ze iemand kwaad met Oranjemarsen? Verkrachten ze kleine katholieke meisjes als ze door de katholieke wijken lopen? Slaan ze iedereen die ze tegenkomen in elkaar? Rammen ze bushokjes kapot?

Nee.

Zijn de katholieken dus gewoon een flinke partij aan het zeiken over niks?

Ja.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 07:30
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-07-2004 @ 00:46 :
Doen ze iemand kwaad met Oranjemarsen? Verkrachten ze kleine katholieke meisjes als ze door de katholieke wijken lopen? Slaan ze iedereen die ze tegenkomen in elkaar? Rammen ze bushokjes kapot?

Nee.

Zijn de katholieken dus gewoon een flinke partij aan het zeiken over niks?

Ja.
lol, wel erg makkelijk te stellen in een stad dat verscheurd is door twee partijen, in een stuk land waar de protestanten lang hebben mogen profiteren van allerlei voorrechten (voorbeeld: (London)Derry; de katholieken waren daar in de meerderheid, maar kregen slechts een derde van de stad toegewezen) en waar ze blijkbaar gewoon zonder problemen door katholieke wijken mogen gaan lopen om even de geschiedenis er nog flink in te trappen (slag bij Boyle).
Oud 13-07-2004, 10:24
Verwijderd
Moe word je ervan.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 10:34
Verwijderd
Alsof het afnemen van het 'recht' oranjemarsen te houden gaat helpen. Die mensen gooien naar elkaar met spijkerbommen, denk je nou echt dat ze zich iets gaan aantrekken van een verbod op oranjemarsen?

Zoals in zoveel conflicthaarden, zijn er maar twee oplossingen: 1) iedereen uitmoorden en van het gebied een grote parkeerkelder maken of 2) er een enorme troepenmacht heensturen en huis voor huis iedereen scheiden. Gewoon etnische zuivering dus. Beide partijen hun eigen plekje en vervolgens een grote muur ertussen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 10:44
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 13-07-2004 @ 08:30 :
lol, wel erg makkelijk te stellen in een stad dat verscheurd is door twee partijen, in een stuk land waar de protestanten lang hebben mogen profiteren van allerlei voorrechten (voorbeeld: (London)Derry; de katholieken waren daar in de meerderheid, maar kregen slechts een derde van de stad toegewezen) en waar ze blijkbaar gewoon zonder problemen door katholieke wijken mogen gaan lopen om even de geschiedenis er nog flink in te trappen (slag bij Boyle).
Lekker boeiend, die geschiedenis. Als een clubje spanjaarden/engelsen/duitsers/belgen/fransen etc. ieder jaar in mijn straat een optocht houdt ga ik daar toch ook niet over zeiken?

Dit is gewoon weer een typisch voorbeeld van een drang naar hokjesdenken. Misschien moeten we er eens een clubje allochtonen heensturen, kunnen ze die discrimineren.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 13:55
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ik begrijp die katholieken wel, die mars is er alleen om de katholieken uit hun tent te lokken en dan zeggen dat ze een overwinning willen herdenken.
Oud 13-07-2004, 14:56
Henk Biertank
Henk Biertank is offline
waarom staat Groot-Brittanië eigenlijk Noord-Ierland niet af?
Het is een acherstandsprovincie , dat altijd negatief in het nieuws komt en eigenlijk ook alleen maar voor problemen zorgt. Ze zouden dan protestanten moeten subsidiëren die terug willen naar ( protestants ) engeland.
Oud 13-07-2004, 16:59
Verwijderd
Ach ja, was het weer die tijd van het jaar?
Het is ook ieder jaar weer hetzelfde. Men moet gewoon kappen met zo te zeuren, de katholieken mogen blij zijn dat men slechts met oranje -atributen rondloopt en geen mensen opblaast zoals de ira of rira dat doen
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 17:53
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-07-2004 @ 11:34 :
Alsof het afnemen van het 'recht' oranjemarsen te houden gaat helpen. Die mensen gooien naar elkaar met spijkerbommen, denk je nou echt dat ze zich iets gaan aantrekken van een verbod op oranjemarsen?

Ow, je hoeft geen verbod in te stellen op oranjemarsen, maar wel een verbod op oranjemarsen door katholieke wijken.
I.v.m. staatsveiligheid. Je weet wel: provocatie.

Citaat:

2) er een enorme troepenmacht heensturen en huis voor huis iedereen scheiden. Gewoon etnische zuivering dus. Beide partijen hun eigen plekje en vervolgens een grote muur ertussen.
dat is zowat het geval in Belfast naar ik weet.
Oud 13-07-2004, 17:53
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-07-2004 @ 11:44 :
Lekker boeiend, die geschiedenis. Als een clubje spanjaarden/engelsen/duitsers/belgen/fransen etc. ieder jaar in mijn straat een optocht houdt ga ik daar toch ook niet over zeiken?

Ware het niet dat het conflict nooit gedoofd is daar en wij al bijna 60 jaar in vrede leven.
Oud 13-07-2004, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 13-07-2004 @ 18:53 :
Ow, je hoeft geen verbod in te stellen op oranjemarsen, maar wel een verbod op oranjemarsen door katholieke wijken.
Het feit dat het provocatie is, is de schuld van de katholieken, zij maken immers een punt van niks.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 18:01
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 13-07-2004 @ 17:59 :
Ach ja, was het weer die tijd van het jaar?
Het is ook ieder jaar weer hetzelfde. Men moet gewoon kappen met zo te zeuren, de katholieken mogen blij zijn dat men slechts met oranje -atributen rondloopt en geen mensen opblaast zoals de ira of rira dat doen
nee, de UVF en UDA zijn fijne gasten
Oud 13-07-2004, 18:02
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-07-2004 @ 18:54 :
Het feit dat het provocatie is, is de schuld van de katholieken, zij maken immers een punt van niks.
wie lopen er een victoriemars op katholieken door de katholieke wijken?
Oud 13-07-2004, 19:58
REIE
REIE is offline
Als ze nou door hun eigen protestantse wijken gaan marcheren ze ik er geen punt van maken, maar het bewust katholieken provoceren is iets anders dan herdenken.
Door de geschiedenis heen zijn talrijke voorbeelden bekend van machtsvertoon en provocatie door "bezetters" zoals de Duitsers die tot twee maal toe over de Champs-Élysées paradeerden om de Fransen te vernederen. In Noord-Ierland zijn er echter jaarlijks in het marsseizoen (Battle of Boyne, 12 juli 1690) zo'n 3000 marsen, waaraan zelfs Schotten en Engelsen meedoen.
Gezien de achtergrond van eeuwen discriminatie en uitroeing van katholieken door protestanten lijkt het me een viering ongegrond.
Overigens is deze slag ten onrechte een godsdienstgeschil, de elitetroepen van Willem III vochten onder de pauselijke vaandel.

http://www.zmag.org/ZMag/articles/nov97cahill.htm
http://www.wordiq.com/definition/Battle_of_the_Boyne

Laat ze eens voor de verandering marcheren zonder dat het leger de straat heeft afgezet.
Oud 13-07-2004, 20:05
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
REIE schreef op 13-07-2004 @ 20:58 :

Overigens is deze slag ten onrechte een godsdienstgeschil, de elitetroepen van Willem III vochten onder de pauselijke vaandel.

Koning van GB, Willem (ja, de Nederlandse stadhouder Willem van Oranje III) was toch protestants? En vocht tegen de katholieke James II van Ierland?
Oud 13-07-2004, 21:23
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-07-2004 @ 18:54 :
Dat is nou echt onzin, je begrijpt de situatie van de katholieken blijkbaar niet.
Oud 02-08-2004, 15:36
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-07-2004 @ 18:53 :
Als de staatsveiligheid door een anderszins vredige demonstratie wordt geschaad is er iets mis met de beveiliging van demonstraties. Geen reden ze te verbieden en zo vrijheid van demonstratie te beperken.
Oud 02-08-2004, 15:42
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
wat is het toch moeilijk om gewoon naast elkaar te leven zonder gezeik.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 15:49
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
het is idd gewoon provocatie.
Geen mars meer door de katholieke wijken.
Oud 02-08-2004, 16:27
Verwijderd
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 13-07-2004 @ 22:23 :
Dat is nou echt onzin, je begrijpt de situatie van de katholieken blijkbaar niet.
Ze kiezen er zelf voor te zich in hokjes te plaatsen en te zeiken over irrelevante zaken.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 18:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-08-2004 @ 17:27 :
Ze kiezen er zelf voor te zich in hokjes te plaatsen en te zeiken over irrelevante zaken.

waarom kiezen ZIJ ervoor zich in hokjes te plaatsen en treft er geen blaam bij de protestantse/orangisten/royalisten die provocerend door de straten gaan marcheren om een slag bij Boyle te gaan herdenken waar eeuwen geleden de Britse koning William III de Ierse koning James II versloeg?

je trekt partij voor 1 partij omdat de andere partij in hokjes zou denken, zonder daarbij te realiseren dat die ene partij net zo goed in hokjes denkt.
Oud 02-08-2004, 18:33
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
McCaine schreef op 02-08-2004 @ 16:36 :
Als de staatsveiligheid door een anderszins vredige demonstratie wordt geschaad is er iets mis met de beveiliging van demonstraties. Geen reden ze te verbieden en zo vrijheid van demonstratie te beperken.
erm

het is niet echt een vredige situatie in Noord-Ierland.
Zoiets zou van toepassing zijn in een vredige situatie, niet in een conflictsituatie.
Oud 02-08-2004, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 02-08-2004 @ 19:32 :
waarom kiezen ZIJ ervoor zich in hokjes te plaatsen en treft er geen blaam bij de protestantse/orangisten/royalisten die provocerend door de straten gaan marcheren om een slag bij Boyle te gaan herdenken waar eeuwen geleden de Britse koning William III de Ierse koning James II versloeg?

je trekt partij voor 1 partij omdat de andere partij in hokjes zou denken, zonder daarbij te realiseren dat die ene partij net zo goed in hokjes denkt.
Dat klopt, maar als de Belgen in mijn (Nederlandse!!!) straat gaan vieren dat ze in 1830 onafhankelijk zijn geworden, is er dan iemand die dat erg vindt? Ik niet in ieder geval, bovendien hou ik wel van een Belgisch biertje.

Oftewel, gezeik om niks. En als die katholieken er niet meer om gaan zeiken wordt het voor de protestanten gelijk ook minder leuk, want het is natuurlijk van beide zijden ontzettend kinderachtig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2004, 20:38
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-08-2004 @ 21:36 :
Dat klopt, maar als de Belgen in mijn (Nederlandse!!!) straat gaan vieren dat ze in 1830 onafhankelijk zijn geworden, is er dan iemand die dat erg vindt? Ik niet in ieder geval, bovendien hou ik wel van een Belgisch biertje.
Oud 02-08-2004, 20:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-08-2004 @ 21:36 :

maar die Belgen hebben jou en je voorouders niet in ghettos gestopt en je slechts een derde deel van een stad gegeven waar je ruim de meerderheid was omdat je Nederlands was.
Met die belgen leef je iha vreedzaam samen mee en er is geen conflict tussen belgie en Nederland.

Kortom: je vergelijking snijdt hout.
Oud 02-08-2004, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 02-08-2004 @ 21:40 :
maar die Belgen hebben jou en je voorouders niet in ghettos gestopt en je slechts een derde deel van een stad gegeven waar je ruim de meerderheid was omdat je Nederlands was.
Met die belgen leef je iha vreedzaam samen mee en er is geen conflict tussen belgie en Nederland.

Kortom: je vergelijking snijdt hout.
Ze worden nu toch niet onderdrukt? Daar gaat het toch om?

Misstanden in het verleden zijn geen rechtvaardiging voor dom gedrag in het heden.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 21:01
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-08-2004 @ 21:44 :
Ze worden nu toch niet onderdrukt? Daar gaat het toch om?

Misstanden in het verleden zijn geen rechtvaardiging voor dom gedrag in het heden.
de situatie is nog steeds niet denderend
er is nog steeds een conflict
en protestanten zijn in dit perspectief even pathetisch bezig.
Oud 02-08-2004, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 02-08-2004 @ 22:01 :
de situatie is nog steeds niet denderend
er is nog steeds een conflict
Dat zou er niet zijn als ze hun 'christelijke' moraal eens wat beter na zouden leven. In feite is het gewoon een etnisch conflict, en dat is eigenlijk geen conflict. Dat is gewoon een groepje mensen die moeilijk doen om niks, à la voetbalhooligans. Als je gelijke rechten wilt moet je demonstreren, en niet stenen gooien. En als die mensen eens wat minder zich bezig zouden houden met hun 'identiteit' en zich gewoon als mensen gedroegen in plaats van protestanten of katholieken (nee, ik bedoel niet dat dat geen mensen zijn) dan zou er ook een stuk minder conflict zijn.
Citaat:
en protestanten zijn in dit perspectief even pathetisch bezig.
Dat is wat ik zei.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 21:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-08-2004 @ 22:08 :
Dat zou er niet zijn als ze hun 'christelijke' moraal eens wat beter na zouden leven. In feite is het gewoon een etnisch conflict, en dat is eigenlijk geen conflict. Dat is gewoon een groepje mensen die moeilijk doen om niks, à la voetbalhooligans. Als je gelijke rechten wilt moet je demonstreren, en niet stenen gooien. En als die mensen eens wat minder zich bezig zouden houden met hun 'identiteit' en zich gewoon als mensen gedroegen in plaats van protestanten of katholieken (nee, ik bedoel niet dat dat geen mensen zijn) dan zou er ook een stuk minder conflict zijn.

nouja, dat katholiek-zijn of protestants-zijn is een extra identiteit. Op zich gaat t nog steeds om resp. republikeins of royalist.
Oud 06-08-2004, 23:00
TRXD
TRXD is offline
Juist, en dat wordt vaak vergeten. Veel mensen roepen altijd maar dat het alleen over religie gaat daar. Terwijl het in feite puur om afkomst gaat.

Het is iets wat heel gecompliceerd ligt en niet zomaar op te lossen is. Het is iets wat nu al heel lang duurt en waarschijnlijk ook nog heel lang gaat duren. Ik heb er mijn mening wel over. Dingen zitten soms wat moeilijker in elkaar dan veel mensen denken.

In Belfast staat inderdaad een grote muur tussen de katholieke delen van de stad en de protestantse delen ervan. Ben er nog niet zo heel lang geleden geweest en het is apart om er rond te lopen en te rijden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten