Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-08-2004, 23:47
Jolt
Jolt is offline
ik heb net mijn fsb van 166 na 200 verhoogt gaat allemaal wel goed, temp zit rond de 58/57, komt mede door hete weer.

Vcore 1,8 maar hij is niet stabiel, als ik meteen 3dmark op start slaat ie af, maar 2e keer lukt het.
Spellen kan ik wel niet spelen, ligt dit dat mijn vcore te laag is?
Of dat mijn voeding het niet trekt, hij springt terug naar bureaublad

Performance wist is btw super ..
Oud 07-08-2004, 00:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Komt door de te hoge temperatuur. Als je gaat overclocken moet je CPU temp laag blijven, onder de 50 graden liefst.

Maar kan ook gewoon zijn dat je CPU het niet trekt. Maar als hij 10 graden zou zijn of onder nul zou hij het bijna zeker weten wel trekken. Dus probeer eerst wat aan die hoge temp te doen.
Oud 07-08-2004, 00:42
Verwijderd
Wat een onzin. Een CPU kan makkelijk een temperatuur van 50 graden aan, ook overgeklokt. Bovendien spelen temperatuurissues pas echt als je een tijd 100% load hebt gedraaid. Mijn 2400+ @ 15x155 (2325 MHz) wordt met dit bloedhete weer stressed ook 56 graden, maar hij draait zo stabiel als een huis, ook na 24 uur 3DMark loopen.

Het lijkt mij meer een kwestie van een brakke of ontoereikende voeding. Het is gewoon een feit dat overgeklokt je CPU gevoeliger is voor 'troep' in de IO- en bus-signalen. Een voeding die dus al op zijn tenen liep op de normale snelheid, zijn in overgeklokte stand door de mand vallen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 01:43
Jolt
Jolt is offline
bagger voeding is net 2 maanden oud of zo ...

Aurora Silent nog wat heb ik 350 watt ...

Naja, ga wel eens wat tweaken, misschien ligt het toch aan het geheugen

Mijn temp is zonder oc, met dit weer stressed 58 ..

Om mijn kamer is het iets van 30 graden of zo ..
Hendig warm
Oud 07-08-2004, 12:50
Verwijderd
Als je zeker wilt weten dat het niet aan de temperatuur ligt, gewoon even een grote tafelventilator pakken en die op je kast richten terwijl de zijwand eraf is. Dat scheelt zo 5-6 graden.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 15:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
58 graden stressed zonder overclocken, en overclocked issie niet stabiel. Ga er maar snel van uit dat het aan de temp ligt.

@nare man, dat is geen onzin, waarom denk je dat tweakers hun procs met peltiers nog veel kouder dan b.v. 40 graden proberen te krijgen? dan is de overclock potentie veel hoger, en is hij stabieler op een hogere FSB/kloksnelheid. Een proc kan overclocked op 40 graden stabiel zijn, maar bij 55 graden stabiliteitsproblemen vertonen. Bij overclocken kan een proc wat temperatuur-gevoeliger zijn denk ik. Niet in alle gevallen.

Houd ook rekening mee dat een 2600+ Thoroughbred niet zoveel overclock potentie heeft, of heb je een 2600+ Barton?
Oud 07-08-2004, 17:42
Jolt
Jolt is offline
Barton core..

Naja zal wel eens een ventilator ertegen zetten

Maar normaal is niet niet zo heet hoor, komt alleen dat het zo heet is op mijn kamertje

Laatst gewijzigd op 07-08-2004 om 17:51.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 19:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-08-2004 @ 01:31 :
Komt door de te hoge temperatuur. Als je gaat overclocken moet je CPU temp laag blijven, onder de 50 graden liefst.

Maar kan ook gewoon zijn dat je CPU het niet trekt. Maar als hij 10 graden zou zijn of onder nul zou hij het bijna zeker weten wel trekken. Dus probeer eerst wat aan die hoge temp te doen.

als ik films encode dan trekt de cpu vaak 60, met dit weer vaak rond de 66 (waarop ik trouwens de waarschuwingstemperatuur heb gezet) maar nog nooit last gehad van dingen die instabiel gingen draaien.
Oud 07-08-2004, 22:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-08-2004 @ 20:30 :
als ik films encode dan trekt de cpu vaak 60, met dit weer vaak rond de 66 (waarop ik trouwens de waarschuwingstemperatuur heb gezet) maar nog nooit last gehad van dingen die instabiel gingen draaien.
Instabiliteit is geen garantie, ook al is je proc 75 graden dan nog kan hij stabiel zijn. Maar vaak geldt, hoe warmer des te minder kans daarop.

Bovendien, test je processor eens gedurende 6 uur met prime95 of stability tester, die controleert of je processor bij complexe berekeningen geen fouten maakt. Soms komen daar hardware-failures aan het licht die je met normale programma's niet direct tekenkomt, maar b.v. in meer zeldzame gevallen opduikt, waarbij men niet naar stabiliteitsproblemen gist.

Mijn punt was, dat bij dergelijke temperaturen een processor gevoeliger is voor overclocken. Als je gaat overclocken kun je het beste zorgen voor een redelijke stressed temperatuur, bij voorkeur onder de 50 graden, met een redelijk hoog voltage (1.70V - 1.85V afhankelijk van standaard voltage).
Oud 07-08-2004, 22:25
Jolt
Jolt is offline
Nu heb ik hem niet overgelocked, dus maar een fsb van 166, maar toch nog altijd warm, na paar uurjtes doom 3 spelen, heb er zelf al een een ventilator naast gezet (btw wel op een vcore van 1,8)

Zal prime wel eens runnen als ie op fsb 200 staat, morgen doe ik het wel ff
Oud 07-08-2004, 22:46
Verwijderd
@ Enlightenment: het gebruik van waterkoeling, een peltier-element of zelfs heel extreme waterstofkoeling zoals in die Cryotech-kasten is ervoor bedoeld de CPU dichtbij of zelfs onder het nulpunt te krijgen. Op die temperatuur treden bepaalde electrische verschijnselen niet of nauwelijks of, bijvoorbeeld electromigratie. Je ziet dan ook dat je daar belachelijke overclocks haalt - zo was Cryotech de eerste die de GHz-barrière doorbrak, door een Slot-A Athlon 800 MHz op ruim 1.4 GHz te laten lopen.

Voor normaal gebruik is dat echter niet nodig. Je hebt gelijk dat een processor zich heel anders gaat gedragen zodra de transistoren onder nul gekoeld zijn, maar voor een gewone overclock van 166 naar 200 FSB op een 2600+ Barton-core gaat dat niet op. Je weet dat vrijwel alle 2500+ Bartons makkelijk op 2.3 GHz te krijgen zijn. De 2600+ core loopt maar 66 MHz hoger dus moet ook zo'n resultaat krijgen, want ze zijn precies hetzelfde. Het lijkt me dus heel sterk dat het aan de temperatuur ligt.

Verder - je processor wordt het snelst warm als hij 100% load draait. Vind je het dan niet een beetje gek dat hij 3DMark de eerste keer niet kan draaien, maar de keren daarna wel stabiel?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 00:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-08-2004 @ 23:46 :
@ Enlightenment: gebruik een peltier-element

enig idee wat zo'n geintje kost? en wat er gebeurd als je het verkeerd aansluit?

getoaste cpu.
Oud 08-08-2004, 11:18
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nare Man, ik zelf heb zoiets van zorg eerst dat die proc koel is, zoals je zelf al voorstelde met kast open een grote ventilator erop, en kijk dan hoe het zit met de stabiliteit. 58 graden non-overclocked en dan gaan overclocken, zijn best hoge temperaturen.
Oud 08-08-2004, 12:24
Jolt
Jolt is offline
Ik denk dat ik gewoon moet wachten dat het weer wat gedaald is. Dat speelt ook een grote rol, want de meeste cpus zijn nu met dit weer rond de 50/55 graden ..
Oud 08-08-2004, 13:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik denk dat je met de warmere dagen gewoon wat extra maatregelen moet nemen, zoals je kast open houden. Zodra het weer weer koeler is, is dat dan niet meer nodig. Maar bij een goede koelsituatie is het in principe niet nodig.
Oud 08-08-2004, 13:21
T_ID
T_ID is offline
de kast open houden scheelt me ongeveer 3 graden op de cpu en 7 in de kast zelf, zelf werkt het prima nu ik de cpu een kleine 150 mhz teruggeschroefd heb.

@jolt, heb je al in de BIOS gekeken of je de cpu voltage en snelheid iets omlaag kan draaien? bij mij was dat de oplossing.
Oud 08-08-2004, 13:22
Jolt
Jolt is offline
Waarschijnlijk wordt ie dan helemaal onstabiel.
1,8 volt was een must .

Zal vanavond wel weer aan mijn pc gaan klooten, vind het nu te mooi weer
Oud 08-08-2004, 13:33
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 08-08-2004 @ 01:28 :
enig idee wat zo'n geintje kost? en wat er gebeurd als je het verkeerd aansluit?

getoaste cpu.
De zin die jij 'citeert' heb ik niet gepost. Ik haalde het gebruik van een peltier-element aan als voorbeeld van extreme koeling, maar ik raadde het geenszins aan. Je legt me nu dingen in de mond die ik niet gezegd heb.

@ Enlightenment: dat snap ik. Ik ben het ook volledig met je eens dat hij zijn CPU beter koeler kan maken om in ieder geval de kans op oververhitting uit te sluiten. Maar het gaat er mij om dat bij een temperatuur van 58 graden de kans dat zijn instabiliteit door temperatuur wordt veroorzaakt, gewoon niet zo groot is.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 13:40
Jolt
Jolt is offline
En als ie te heet werd kreeg ik waarschijnlijk een bsod of reboot.
Die heb ik nog niet gehad, alleen dat ie naar bureaublad terug springt

Misschien ligt het aan mijn memory voltage, maar die staat ook al op zijn hoogst ..

Laatst gewijzigd op 08-08-2004 om 13:43.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 13:52
Verwijderd
Tsja, als jij PC2700 geheugen gebruikt kun je natuurlijk nooit verwachten dat het ook op PC3200 (400 MHz) draait. Het is leuk als het werkt, en vaak lukt dat ook wel als je de CAS-timings wat losser zet, maar het zou best kunnen dat dat het probleem is.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 14:18
Jolt
Jolt is offline
Heb pc/3200 geheugen, zo stom ben ik natuurlijk ook weer niet
Oud 08-08-2004, 16:51
Verwijderd
Ik weet niet wie ik tegenover me heb.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten