Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2004, 18:58
Tjeraldyne
Tjeraldyne is offline
Ik heb een vraagstuk met betrekking tot een populatie we hebben een soort practicum moeten doen met bonen die een konijnenpopulatie simuleerden.

het gaat erom dat je met merken en terugvangen het aantal konijnen in de populatie kunt weten.

de eerste ronde hebben we 25 bonen uit de pot gehaald en deze allemaal gemerkt. Toen deze 25 teruggedaan in de pot en geroerd, de gemerkte bonen hadden geen grotere kans om terug gepakt te kunnen worden. Daarna hebben we weer 25 bonen uit de pot gehaald waarvan er 1 gemerkt bleek te zijn, deze hebben we allemaal weer gemerkt en terug gedaan, waardoor er in totaal 49 gemerkte bonen in de pot zaten. Na hiervan weer 25 eruit gehaald te hebben bleken er 3 gemerkt te zijn en 22 ongemerkt, weer hetzelfde waardoor er totaal 71 gemerkt waren en haalden we er met 25, 2 gemerkte, en 23 ongemerkte uit, de vraag is.. hoeveel bonen zitten er in totaal in de pot, hoe kun je dit uitrekenen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2004, 19:36
Verwijderd
Ongeveer 2/25 deel van de bonen is gemerkt.

In totaal zijn 71 bonen gemerkt.

Totaal aantal bonen is dus circa 71 * 25 / 2 = 887,5.

Gezien het lage aantal gemerkte bonen is het echter wel onnauwkeurig. Hoe je de nauwkeurigheid uit kunt rekenen weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 23:26
sdekivit
sdekivit is offline
ik zou het anders doen:
er geldt in het algemeen voor de schatting voor een populatiegrootte:

verhouding tussen populatiegrootte p and en het aantal gevangen ggemerkte organismen m is gelijk aan de verhouding van de totaal aantal teruggevangen organismen tv en het aantal teruggevangen gemerkte organismen tm
dus:

p : m = tv : tm

er zijn in totaal 71 organismen gemerkt, 100 organismen zijn teruggevangen waarvan er 6 gemerkt waren:

p : 71 = 100 : 6
--> populatiegrootte is dus 7100/6 = 1183
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 23:39
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 11-08-2004 @ 00:26 :
*knip*
Klopt niet, bij de eerste twee 'vangsten' waren er immers minder gemerkte bonen aanwezig.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 14:20
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Ik zou de methode van Mephostophilis gebruiken + meer schattigen maken van de vorige metingen

1e meting: 25 * 25 = 625
2e meting: 49 * 25 / 3 = 408
3e meting: 71 * 25 / 2 = 887,5.

Je mag afleiden dat je veelste weinig meting hebt, en de metingen die je hebt zijn erg, erg onnauwkeurig. De laatste meeting is het nauwkeurigst, maar nogsteeds onbeduidend.

Het enigste wat je hier uit kan afleiden is dat het aantal bonen zich waarschijnelijk laat uitdrukken in de schaal van hondertallen..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten