Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2002, 09:01
bulbanos
bulbanos is offline
als je P2O5 neemt en je doet dat in water onstaat H3PO4
Maar er komen ook dampen/gassen vrij, wat zit daar dan in?
Heb het gevraagd aan die van chemie maar ze wist het niet eens
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2002, 12:01
damaetas
damaetas is offline
de formule is eigenlijk: P4O10 + 6 H2O -> 4 H3PO4
(P4O10 is een dimeer, en komt dus steeds als twee P2O5'jes aan elkaar voor)

deze reactie is heel exotherm, er komt dus veel warmte vrij (lokaal soms tot 300°C), de damp die je ziet is waterdamp (water is toch in overmaat aanwezig dus er blijft altijd ndeel dat niet reageert)

beetje vreemd da uw lerares da ni wist, maar ok ik snap het wel
Oud 11-05-2002, 12:22
GinnyPig
GinnyPig is offline
Erm, waterdamp is nog altijd doorzichtig en kan je dus niet zien met het blote oog.................

Dat geldt overigens voor alle gassen....

Citaat:
de damp die je ziet is waterdamp
Dat kan dus niet
Oud 11-05-2002, 12:40
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
Erm, waterdamp is nog altijd doorzichtig en kan je dus niet zien met het blote oog.................

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

de damp die je ziet is waterdamp

--------------------------------------------------------------------------------

Dat kan dus niet
Correct opgemerkt. Door de warmte die bij de reactie tussen difosforpentoxide en water optreedt ontsnapt een gedeelte van het water in de vorm van stoom. Eerlijk gezegd verbaast het mij ook dat de scheikundelerares van bulbanos dat niet wist.
Oud 11-05-2002, 14:30
bulbanos
bulbanos is offline
dus een intense verhitting waardoor een gedeelte van het water boven de 100° komt...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 14:39
Verwijderd
Citaat:
GinnyPig schreef:

Dat kan dus niet
Sommige gassen zijn gekleurd
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 15:18
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

Sommige gassen zijn gekleurd
Mag jij mij eens vertellen welke dat zijn.
Oud 11-05-2002, 15:47
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:

Mag jij mij eens vertellen welke dat zijn.
NO2 is bruin
CL2 is groengelig

der zijn er nog wel, maar deze kwamen spontaan in me op
en trouwens als je water kookt zie je daar toch ook een dampje bovenhangen

waar haal jij de expertise vandaan om zo neerbuigend te doen?
[edit&stout-modus]6VWO baha[/edit&stout-modus]

Eva (die lichtjes op haar tenen is getrapt -komp door de examenstress waarschijnlijk-)

Laatst gewijzigd op 11-05-2002 om 15:50.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 12:38
bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
damaetas schreef:

CL2 is groengelig
chlorophyl= +/- bladgroen
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 15:06
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
bulbanos schreef:
chlorophyl= +/- bladgroen
ja heeft daar vast iets mee te maken
Oud 12-05-2002, 15:09
Tampert
Tampert is offline
Ik heb altijd meegekregen dat stoom en waterdamp twee verschillende dingen zijn. Waterdamp is water in gasvorm en stoom is zeer warm water dat niet verdampt is, maar op een of andere manier toch lichter is dan lucht en vliegt...
Oud 12-05-2002, 15:58
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Tampert schreef:
Ik heb altijd meegekregen dat stoom en waterdamp twee verschillende dingen zijn. Waterdamp is water in gasvorm en stoom is zeer warm water dat niet verdampt is, maar op een of andere manier toch lichter is dan lucht en vliegt...
huh???

water dat niet verdampt is maar toch vliegt dat is toch verzadigde damp? en dat kan alleen maar in een gesloten vat
Oud 12-05-2002, 16:01
pol
pol is offline
Stoom is toch gewoon waterdamp op minstens 100°C.

GinnyPig schreef:
Citaat:
Ik denk dat je oververhitte stoom bedoeld, want die is inderdaad niet zichtbaar.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 17:04
bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
Tampert schreef:
http://www.intermediair.nl/Weekblad/kvragen/stoom_in_de_keuken.htm legt het een beetje uit denk ik. Het zijn dus waterdruppeltjes die condenseren met de koudere kamerlucht die we zien.

Laatst gewijzigd op 12-05-2002 om 17:54.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 17:55
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
bulbanos schreef:
waterdamp is toch H2 en stoom is H2O is een gasvormige toestand? of splitst H2O automatisch in H2 en O2?
Ik denk dat jij nog maar eens heel grondig je aantekeningen over fysica en chemie moet bestuderen. Waterdamp is water in gasvormige toestand en heeft dus ook de formule H2O. Witte stoom is water in de gasfase boven 100°C die kleine druppeltjes water bevat.
Wat een splitsing van H2O in H2 en O2 betreft: dit is een evenwichtsreactie waarbij, uitgaande van H2O als uitgangsstof en H2 en O2 als reactieprodukten, het evenwicht alleen bij hoge temperaturen (zeg boven 1000 K) rechts komt te liggen.

Laatst gewijzigd op 13-05-2002 om 17:20.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 18:09
Ignorantia
Ignorantia is offline
Ik vermoed dat de reactieproducten H2 en O2 zijn en niet H2O en O2. Dit zeg ik eigenlijk alleen maar omdat ik donders goed door heb wat je bedoelt...
Oud 12-05-2002, 19:58
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Wat een splitsing van H2O in H2 en O2 betreft: dit is een evenwichtsreactie waarbij, uitgaande van H2O als uitgangsstof en H2 en O2 als reactieprodukten, het evenwicht alleen bij hoge temperaturen (zeg boven 1000 K) rechts komt te liggen.
no way dat dat een evenwichtsreactie is, zelfs niet bij 1000K , H2O in H+ en OH- wel maar verder gaat dat niet hoor
hoe zou je de pH dan verklaren van ionenoplossingen die met O2 reageren als er O2 aanwezig is bij het H2O waarin ze zijn opgelost. dan krijg je boem ofzow, dan is er geen pH meer, (ben jij echt 37?)

(maar we blijven vriendjes hé sgat?)
Oud 12-05-2002, 20:14
Ignorantia
Ignorantia is offline
Was dat laatste nieuwe Vlaamse spelling?
Oud 12-05-2002, 20:16
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Ignorantia schreef:
Was dat laatste nieuwe Vlaamse spelling?
jop, we hebben em stiekem verandert, maar ni verder vertellen hé
Oud 12-05-2002, 20:36
pol
pol is offline
Citaat:
damaetas schreef:

no way dat dat een evenwichtsreactie is, zelfs niet bij 1000K , H2O in H+ en OH- wel maar verder gaat dat niet hoor
hoe zou je de pH dan verklaren van ionenoplossingen die met O2 reageren als er O2 aanwezig is bij het H2O waarin ze zijn opgelost. dan krijg je boem ofzow, dan is er geen pH meer, (ben jij echt 37?)

Ik denk toch dat Mathfreak gelijk heeft.
Die reactie grijpt plaats, en is thermodynamisch bepaald.

Ik heb dat vorig jaar ergens gezien in scheikunde. Zal de nota's eens zoeken (ooit, als ik tijd = zin heb).
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 21:04
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
damaetas schreef:

Volgens tabel 51 van Binas gaat het wel degelijk om een evenwichtsreactie. Volledigheidshalve geef ik hier de in de tabel vermelde temperaturen met de daarbij berekende evenwichtsconstanten:
T=298 K, K=1,3*10^80
T=500 K, K=7,8*10^45
T=750 K, K=1,1*10^29
T=1000 K, K=4,3*10^20
De evenwichtsconstanten hebben hierbij betrekking op gasreacties, dus op de ontleding van waterdamp in H2 en O2.
And now for something completely offtopic: ik ben inderdaad 37. Klik in mijn reply maar op het icoontje voor mijn profiel en overtuig jezelf zou ik zeggen.
Oud 13-05-2002, 07:45
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
And now for something completely offtopic: ik ben inderdaad 37. Klik in mijn reply maar op het icoontje voor mijn profiel en overtuig jezelf zou ik zeggen.
Wie zegt dat je die gegevens waarheidsgetrouw hebt ingevuld?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 07:47
damaetas
damaetas is offline
hoe kan dat nou? noja nvm, ik weet al psies DE persoon om het aan te vragen (André, de schattuge opa-labo-assistent, die weet het wel )

maareuh, hobbies: corresponderen??????? dan MOET je wel 37 zijn
Oud 13-05-2002, 17:23
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ignorantia schreef:
Ik vermoed dat de reactieproducten H2 en O2 zijn en niet H2O en O2. Dit zeg ik eigenlijk alleen maar omdat ik donders goed door heb wat je bedoelt...
Klopt. Ik heb het inmiddels al gecorrigeerd in de desbetreffende reply. Eerlijk gezegd was het mij in eerste instantie nog niet opgevallen, dus bedankt dat je me er op attent gemaakt hebt.
Oud 13-05-2002, 17:27
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eddie schreef:

Wie zegt dat je die gegevens waarheidsgetrouw hebt ingevuld? *heeft betrekking op mijn profielgegevens*
Wie zegt dat ik dat niet gedaan zou hebben? Misschien zijn er anderen die menen dat ze over hun leeftijd menen te moeten liegen, maar ik doe mezelf liever voor zoals ik ben en niet zoals anderen misschien zouden willen dat ik ben. Hopelijk is je vraag daarmee voldoende beantwoord.
Oud 13-05-2002, 18:13
damaetas
damaetas is offline
ok nu we toch eerlijk zijn over profielen

ik ben een vrolijke dikkerd van 45, heb een vrouw en twee kinderen en mijn hobbies zijn: vissen, in de tuin werken en donderdagavond-bridgeavond in mijn staminé.
ik werk op een grijs kantoortje waar ik bereken hoeveel zandkorrels er in een dozijn kunnn, want, zo zeg ik maar "niet ieder dozijn is hetzelfde" hehe vakmopje

dag lieve kindertjes allemaal!

Oud 13-05-2002, 18:22
Verwijderd
Stoom, bv afkomstig uit een fluitketel, is tch eigenlijk waterdamp die aan het condenseren is?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 18:40
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Stoom, bv afkomstig uit een fluitketel, is tch eigenlijk waterdamp die aan het condenseren is?
Et is al gecondenseerd.
Oud 13-05-2002, 19:23
Verwijderd
Citaat:
GinnyPig schreef:

Et is al gecondenseerd.
ook goed, wat is het probleem dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten