Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2004, 11:26
Realmoslim
Realmoslim is offline
http://forum.bismikaallahuma.org/viewtopic.php?t=3286
Oud 13-08-2004, 11:36
T_ID
T_ID is offline
achterlijke samenzweringstheorien die nergens op slaan, ongetwijfeld gemaakt door een of andere xenofobe idioot die gek is geworden na te lang in de Koran te lezen.

als je klaar bent met de Islam belachelijk te maken met dit soort teksten, laat het dan even weten wil je?
Oud 13-08-2004, 11:55
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-08-2004 @ 12:36 :
achterlijke samenzweringstheorien die nergens op slaan, ongetwijfeld gemaakt door een of andere xenofobe idioot die gek is geworden na te lang in de Koran te lezen.

als je klaar bent met de Islam belachelijk te maken met dit soort teksten, laat het dan even weten wil je?
+1

Ik sluit mezelf hier bij aan
Oud 13-08-2004, 12:41
Verwijderd
ik denk dat er zeker wel (een kern van waarheid) zit in de samenzweringstheorieen. Vrijmetselarij, New Age, de Nieuwe Wereld Orde, Antichrist, Illuminati.
Lees bijv. over Vrijmetselarij: http://www.faq-online.nl/index.php?m...age&pageid=479

Wel raar dat er in die link die betrekking heeft tot de Islam, gesproken wordt over een Antichrist (vijand van Christus).
Oud 13-08-2004, 12:50
REIE
REIE is offline
"Madonna
In her famous song "Like a Prayer" it is not God that the prayer appears to be directed at but Satan. When played backwards, the words "0h hear us, Satan," are clearly audible. "

Ik ken enkele vrijmetselaars persoonlijk, en ik kan je verzekeren, het zijn nette mensen die inmenging met politiek schuwen. Nu is wel het geval dat er in Frankrijk en Amerika een hoop onofficiele loges zijn die zich wel enigszins met de politiek bemoeien. De vrijmetselarij (in Nederland bv) kun je het beste zien als een soort dogma-vrije religie.
Als ik uiteindelijk toch partij moet kiezen, liever vrijmetselaars die de de wereldmacht hebben dan strenge moslims.
Oud 13-08-2004, 13:11
Machiavelli
Machiavelli is offline
The New World Order is near....

Ontopic: Paranoide bullshit.
Oud 13-08-2004, 15:04
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef op 13-08-2004 @ 13:50 :
"Madonna
In her famous song "Like a Prayer" it is not God that the prayer appears to be directed at but Satan. When played backwards, the words "0h hear us, Satan," are clearly audible. "
[cynisch]Ja ja... En Paul is dood als je enkele nummers van de Beatles achterwaarts speelt. En Elvis leeft nog steeds. En Michael Jackson is eigenlijk een vrouw.[/cynisch]
Oud 13-08-2004, 15:09
Realmoslim
Realmoslim is offline
Citaat:
Wel raar dat er in die link die betrekking heeft tot de Islam, gesproken wordt over een Antichrist (vijand van Christus). [/B]
Waarom vind je dat raar?? Jesus(vzmh) is een Profeet in Islam, maar ik was even vergeten dat jullie mensen onwetend zijn, en de waarheid niet kunnen zien...laterssssss
Oud 13-08-2004, 15:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Realmoslim schreef op 13-08-2004 @ 16:09 :
Waarom vind je dat raar?? Jesus(vzmh) is een Profeet in Islam, maar ik was even vergeten dat jullie mensen onwetend zijn, en de waarheid niet kunnen zien...laterssssss

sprak Prof Dr in de betweetkunde Realmoslim, lol.

val ons voortaan niet meer lastig met dit soort spam wil je?
Oud 13-08-2004, 15:14
Neoma
Neoma is offline
Citaat:
Mensen die niet in sprookjes geloven zijn onwetend?

Zo kun je het ook bekijken ja
Oud 13-08-2004, 15:19
Realmoslim
Realmoslim is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-08-2004 @ 12:36 :

Jij weet niet eens wat de Koran is, laat staan wat erin staat. Weet jij wel wat er op die site staat?? Begrijp jij wel engels, nee he, je begrijpt er geen bal van!! wil je normale mensen de kans geven om te antwoorden, iemand die nog niet gehersenspoeld is. Als je niks bijzonders te zeggen hebt, houd dan je mond dicht.

Maar ik ga maar weer, kom hier naartoe als je verder wilt praten of als je vragen hebt http://forum.bismikaallahuma.org/index.phphttp://forum.bismikaallahuma.org/index.php
Oud 13-08-2004, 15:22
Neoma
Neoma is offline
Normale mensen die nog niet gehersenspoeld zijn? Dat is ongeveer mijn definitie van het begrip atheïst en zeker niet van mensen met nicks als "realmoslim" of links als "answering christianity" in hun sig.

Laatst gewijzigd op 13-08-2004 om 15:24.
Oud 13-08-2004, 15:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Realmoslim schreef op 13-08-2004 @ 16:19 :
Jij weet niet eens wat de Koran is, laat staan wat erin staat. Weet jij wel wat er op die site staat?? Begrijp jij wel engels, nee he, je begrijpt er geen bal van!! wil je normale mensen de kans geven om te antwoorden, iemand die nog niet gehersenspoeld is. Als je niks bijzonders te zeggen hebt, houd dan je mond dicht.
sorry, maar daar zou ik mijn tijd verspillen.

ik spreek ronduit goed engels, en dat stelde me in staat dan ook te lezen dat eerder geposte tekst weinig anders is dan het gebruikelijke "de goddelozen/joden/amerikanen/[willekeurige andere zaken] overheersen de wereld en proberen de islam te vernietigen om het kwaad te laten heersen"

eigenlijk vind ik het zonde dat mensen zoals jij dit soort rare meningen van de daken schreeuwen, als mensen dat zien, vragen ze zich af of alle Moslims voor dit soort onzin staan, wat gelukkig niet het geval is. als je de Islam wilt promoten, kun je dit beter doen door dit soort meningen voor je te houden.

ik denk trouwens dat het merendeel vd forummers een andere mening heeft dan jij over wie van ons niet voor rede vatbaar is (om het maar eenszacht uit te drukken)

voordat je me weer flamed over niet luisteren naar de 'heilige waarheid', denk dan zelf eens na hoeveel andere meningen jij serieus gehoord en naar geluisterd hebt.

en ten slotte (och, ik kon het weer niet laten ):
Oud 13-08-2004, 15:34
Verwijderd
Korte samenvattig svp, heb geen zin om dat hele stuk te lezen. Als het intressant is lees ik het wel.
Oud 13-08-2004, 15:42
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-08-2004 @ 16:34 :
Korte samenvattig svp, heb geen zin om dat hele stuk te lezen. Als het intressant is lees ik het wel.
het komt ongeveer neer op:

"[verdraaide geschiedenis], daarom probeerd [willekeurige vijand] (in dit geval vrijmetselaars) de wereld te overheersen door technologie uit te vinden en ziektes te verspreiden. OOK HEBBEN DE VRIJMETSELAARS AIDS UITGEVONDEN IN HUN LABORATORIA!!!!! (ik geef het ongeveer weer om hun toon weer te geven) DE VN IS EEN INSTRUMNT VAN DE VRIJ METSELAARS!!!! HET ENIGE WAT NOG HET TIJ KAN KEREN IS RADICAAL GELOOF IN DE ISLAM!!!!! [blablabla] toont aan dat vrijmetselaars de antichrist zijn!!!, [vage connecties in plaatsjes] toont aan dat amerika van de illumanita (vage groep uit samenzweringstheorien) is! [blablabla] toont aan dat binnenkort amerika alle moslimstaten zal aanvallen, vervolgens zullen de moslims alle ongelovigen uitmoorden en zal de islam de wereld verlossen!!"

afijn, om het samen te vatten in een paar woorden "de gebruikelijk radicale onzin"
Oud 13-08-2004, 15:44
Neoma
Neoma is offline
Met als nuance dat de illuminati geen "vage groep uit samenzweringstheorieën" zijn, maar een groep die o.a. nauw betrokken is geweest bij de stichting van het huidige Amerika (hun logo staat bv. op elk 1 dollar biljet) en ontzettend vaak misbruikt wordt door complottheoretici.
Oud 13-08-2004, 16:32
Verwijderd
Citaat:

Maar ik ga maar weer, kom hier naartoe als je verder wilt praten of als je vragen hebt http://forum.bismikaallahuma.org/index.php
http://forum.bismikaallahuma.org/index.php
Daar gaan we weer...Wéér een preek van Stealmoslim.
Oud 13-08-2004, 16:59
Realmoslim
Realmoslim is offline
Citaat:
"[verdraaide geschiedenis], daarom probeerd [willekeurige vijand] (in dit geval vrijmetselaars) de wereld te overheersen door technologie uit te vinden en ziektes te verspreiden. OOK HEBBEN DE VRIJMETSELAARS AIDS UITGEVONDEN IN HUN LABORATORIA!!!!! (ik geef het ongeveer weer om hun toon weer te geven) DE VN IS EEN INSTRUMNT VAN DE VRIJ METSELAARS!!!! HET ENIGE WAT NOG HET TIJ KAN KEREN IS RADICAAL GELOOF IN DE ISLAM!!!!! [blablabla] toont aan dat vrijmetselaars de antichrist zijn!!!, [vage connecties in plaatsjes] toont aan dat amerika van de illumanita (vage groep uit samenzweringstheorien) is! [blablabla] toont aan dat binnenkort amerika alle moslimstaten zal aanvallen, vervolgens zullen de moslims alle ongelovigen uitmoorden en zal de islam de wereld verlossen!!"
Dit kun je niet menen he!!, je hebt er niks van begrepen...ga engels leren of zo! jullie hebben allemaal van die goedkope praatjes maar tegenbewijzen kunnen jullie niet.

En die alluman, ik heb alleen zielige en rasisitsche praatjes van hem gezien, stelen is verboden in Islam, maar ga jij maar door drinken, en als een hond gedragen, en je ouders pesten!!
Oud 13-08-2004, 17:03
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-08-2004 @ 16:42 :
*prachtig verwoord*
Hé maar, dit kan iedereen!

Kijk maar:
  1. "What They Don't Want You to Know

In order to understand life you need to realize that everything is controlled by a group of people made up of moslims with help from more moslims.

The conspiracy first started during creation of the earth in Playboy Mansion. They have been responsible for many events throughout history, including the landing on the moon.

Today, members of the conspiracy are everywhere. They can be identified by nosepicking.

They want to bazooka the dutch and imprison resisters in centre of the sun using busses.

In order to prepare for this, we all must drive in different directions. Since the media is controlled by Moslims we should get our information from the pope."
Oud 13-08-2004, 17:03
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
alluman schreef op 13-08-2004 @ 16:04 :
En Michael Jackson is eigenlijk een vrouw.
Amerika: Het land van de onbegrensde mogelijkheden. Het enige land waar een arm zwart jochie een rijke blanke vrouw kan worden
Oud 13-08-2004, 17:15
Neoma
Neoma is offline
Citaat:
Realmoslim schreef op 13-08-2004 @ 17:59 :
Dit kun je niet menen he!!, je hebt er niks van begrepen...ga engels leren of zo! jullie hebben allemaal van die goedkope praatjes maar tegenbewijzen kunnen jullie niet.

En die alluman, ik heb alleen zielige en rasisitsche praatjes van hem gezien, stelen is verboden in Islam, maar ga jij maar door drinken, en als een hond gedragen, en je ouders pesten!!
Waarom verkas je niet naar Iran? Daar leven ze net als jij intellectueel gezien nog in de middeleeuwen en hun politiek-religieuze standpunten zullen jou ook ongetwijfeld bevallen. Dan hoef je je ook niet steeds te ergeren aan die massa's "onwetenden" die ook nog eens geen Engels kunnen lezen en twijfelen aan de authenticiteit van dingen die toch zo ontzettend vanzelfsprekend zijn.

Ideale oplossing toch?
Oud 13-08-2004, 18:00
fil
fil is offline
Kopiëren is een neiging die blijkbaar zeer sterk is onder gelovigen. Daarom zal ik niet reageren tot je de moeite gedaan hebt om datgene wat je hebt gekopieerd te vertalen en goed samen te vatten in een grondig argument, ik vertrouw er voorlopig op dat je hiertoe in staat bent.

Groeten,

fil
Oud 14-08-2004, 15:13
MazeMouse
MazeMouse is offline
Leuk dat mensen die niet volledig paranoia zijn altijd gelijk voor onwetend, achterlijk en dom uitgemaakt dienen te worden door de gelovigen.

Het zijn niet voor niks complotTHEORIEËN!
Bewijs ze eerst maar eens voor je ze gaat blaten als waarheden.

Laatst gewijzigd op 14-08-2004 om 15:17.
Oud 14-08-2004, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Liever onwetend en gelukkig dan een dom, vervelend, snotneuzig moslimkotertje zonder leven.

Kun je niet gewoon met je vriendjes in Transvaal in de zandbak Palestijntje gaan spelen ofzo?
Oud 14-08-2004, 16:04
Gatara
Gatara is offline
ik zal t maar bekennen, maar ik ben vrijmetselaar

wtf

je kunt wel overal een complot in gaan zien. De wereld is een complot van mannen, want kijk maar eens om je heen: bijna alleen maar mannen aan de macht

eng hoor!

eew

maar wacht maar,.. die Zweden gaan daar nog flink verandering in brengen. Hun feministische inslag zal de wereld veranderen in een nieuwe wereld.
Oud 14-08-2004, 16:30
Verwijderd
Citaat:
wil je normale mensen de kans geven om te antwoorden, iemand die nog niet gehersenspoeld is.
Dit vind ik wel een hele opmerkelijke zin. Aangezien jij degene bent die nooit open is, en nogal geindoctrineerd door de islam.

Als een belangrijk iemand in de Islamitische wereld zegt dat je van de brug af moet springen omdat dat goed is, geloof je dat dan ook gelijk zonder na te denken?

Gevaarlijk.

Laatst gewijzigd op 14-08-2004 om 16:33.
Oud 14-08-2004, 16:48
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 14-08-2004 @ 16:33 :
Liever onwetend en gelukkig dan een dom, vervelend, snotneuzig moslimkotertje zonder leven.

Kun je niet gewoon met je vriendjes in Transvaal in de zandbak Palestijntje gaan spelen ofzo?
wat heeft een Palestijn hiermee te maken?
Oud 14-08-2004, 16:53
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-08-2004 @ 17:04 :
ik zal t maar bekennen, maar ik ben vrijmetselaar
wat is dat ook alweer??
Oud 14-08-2004, 17:07
Upke
Upke is offline
Ja en evolutietheorie bestaat niet!
Oud 14-08-2004, 17:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
S. schreef op 14-08-2004 @ 17:48 :
wat heeft een Palestijn hiermee te maken?
ja, en sowieso,... palestijn in een zandbak? Daar liggen geen stenen hoor

(jk)
Oud 14-08-2004, 17:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 14-08-2004 @ 17:53 :
wat is dat ook alweer??
ik maakte maar een grapje. Ben niet vrijmetselaar. Ken wel lui die dat wel zijn btw. Maar het is een soort van ideeen-uitwissel clubje.

http://www.vrijmetselarij.nl/
Oud 14-08-2004, 18:16
extinction
extinction is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-08-2004 @ 18:52 :
ik maakte maar een grapje. Ben niet vrijmetselaar. Ken wel lui die dat wel zijn btw. Maar het is een soort van ideeen-uitwissel clubje.

kunnen vrouwen vrijmetserlaardig zijn?
Oud 14-08-2004, 18:23
James Stenbeck
James Stenbeck is offline
Citaat:
extinction schreef op 14-08-2004 @ 19:16 :
ja
Oud 14-08-2004, 18:58
RanC
RanC is offline
Mensen als Realmoslim maken mij weer duidelijk waarom ik een hekel aan fanatieke religieuze mensen heb.

Over die link naar eigen complot-theoriëen...
Dit kwam er bij mij uit.

Citaat:
What They Don't Want You to Know

In order to understand World domination you need to realize that everything is controlled by a The Patriots made up of Metal Gears with help from the presidents of the USA.
The conspiracy first started during Shadow Moses in an island. They have been responsible for many events throughout history, including Creation of the Big Shell.

Today, members of the conspiracy are everywhere. They can be identified by terrorist activities.

They want to Terroist threath Solid Snake and imprison resisters in Shadow Moses using by helicopter.

In order to prepare for this, we all must World destruction. Since the media is controlled by Liquid Snake we should get our information from Revolver Ocelot.

*EDIT*

Nu ik die vreemde thread nog eens doorlees... het heeft wel wat weg van MGS...

Laatst gewijzigd op 14-08-2004 om 19:00.
Oud 14-08-2004, 20:10
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
RanC schreef op 14-08-2004 @ 19:58 :
Mensen als Realmoslim maken mij weer duidelijk waarom ik een hekel aan fanatieke religieuze mensen heb.

Over die link naar eigen complot-theoriëen...
Dit kwam er bij mij uit.

*EDIT*

Nu ik die vreemde thread nog eens doorlees... het heeft wel wat weg van MGS...
Nu de la-li-lu-le-lo nog en het hele verhaal is compleet inderdaad
(ik moest door dat illuminati verhaal eerder aan Deus Ex denken )
Oud 14-08-2004, 20:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-08-2004 @ 17:04 :
maar wacht maar,.. die Zweden gaan daar nog flink verandering in brengen. Hun feministische inslag zal de wereld veranderen in een nieuwe wereld.
hoe kom je daar nou weer bij! lang voordat het zo is zal het geheime leger dat Liechtenstein in het geheim op loopt te bouwen de hele wereld overnemen.

Oud 14-08-2004, 21:29
Blitzkrieg Bop
Citaat:
James Stenbeck schreef op 14-08-2004 @ 19:23 :
ja
zeker weten?

Vrijmetselaren gebruiken het woord 'broederschap', omdat de 'Orde van Vrijmetselaren' alleen mannelijke leden telt. Zij voelen zich thuis in een kring van mannen onder elkaar.

www.vrijmetselaarij.nl

Oud 14-08-2004, 21:31
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 14-08-2004 @ 22:29 :
zeker weten?

Vrijmetselaren gebruiken het woord 'broederschap', omdat de 'Orde van Vrijmetselaren' alleen mannelijke leden telt. Zij voelen zich thuis in een kring van mannen onder elkaar.

www.vrijmetselaarij.nl

er zijn ook orde voor vrouwen
Oud 14-08-2004, 22:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 14-08-2004 @ 22:29 :
www.vrijmetselaarij.nl

die URL bestaat niet, probeer het mischien eens met aan a minder te spellen, dan komt er wel iets tevoorschijn.
Oud 15-08-2004, 00:12
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 14-08-2004 @ 23:15 :
die URL bestaat niet, probeer het mischien eens met aan a minder te spellen, dan komt er wel iets tevoorschijn.
Oud 15-08-2004, 00:16
Blitzkrieg Bop
Citaat:
T_ID schreef op 14-08-2004 @ 23:15 :
vind je het nodig?
Oud 15-08-2004, 00:32
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 15-08-2004 @ 01:16 :
vind je het nodig?
je weet nooit of iemand t niet weet uit te spellen, beter zeker weten.
Oud 15-08-2004, 00:46
Neoma
Neoma is offline
Realmoslim schittert wel weer door afwezigheid trouwens. Eerst ff komen schreeuwen, zijn superieure geloof komen propaganderen en dmv vage complottheoriën verkondigen dat Westerse geheime groeperingen toch vooruil uit zijn op werelddominatie. Zodra er echter argumenten worden gegeven laat meneer ineens niets meer van zich horen. Zal wel komen doordat de gegeven argumenten stuk voor stuk van onwetende ongelovigen komen en daar gaat ieder zichzelf enigszins respecterende fundamentalistische moslim zijn tijd natuurlijk niet aan besteden.
Oud 15-08-2004, 09:07
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Neoma schreef op 15-08-2004 @ 01:46 :
Realmoslim schittert wel weer door afwezigheid trouwens. Eerst ff komen schreeuwen, zijn superieure geloof komen propaganderen en dmv vage complottheoriën verkondigen dat Westerse geheime groeperingen toch vooruil uit zijn op werelddominatie. Zodra er echter argumenten worden gegeven laat meneer ineens niets meer van zich horen. Zal wel komen doordat de gegeven argumenten stuk voor stuk van onwetende ongelovigen komen en daar gaat ieder zichzelf enigszins respecterende fundamentalistische moslim zijn tijd natuurlijk niet aan besteden.
Nee zeg, dat zijn de regels van het 'bekrompen extremist' zijn.
Je blaat je onzin, en zodra mensen je niet geloven maak je ze uit voor dom en onwetend en ga je maar weer weg (om thuis je aanslagen te gaan plannen )

EDIT:
Ligt het trouwens aan mij of geeft Realmoslim hier een prima voorbeeld weg waarom de huidige nederlandse maatschappij zo'n hekel heeft aan de islam?
Oud 15-08-2004, 11:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Neoma schreef op 15-08-2004 @ 01:46 :

mischien hebben de vrijmetselaars hem te pakken genomen omdat ie te dicht bij de waarheid kwam.
Oud 15-08-2004, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Realmoslim schreef op 13-08-2004 @ 17:59 :
[...]En die alluman, ik heb alleen zielige en racistische praatjes van hem gezien, stelen is verboden in Islam, maar ga jij maar door drinken, en als een hond gedragen, en je ouders pesten!!

Als je mij van racisme beschuldigt, dan wil ik daar (1) jouw definitie van racisme zien en (2) uitlatingen van mij zien, waaruit jij concludeert dat ik racistische uitlatingen heb gedaan.
Oud 15-08-2004, 13:49
REIE
REIE is offline
Citaat:
extinction schreef op 14-08-2004 @ 19:16 :
Ja, er bestaan gemengde loges maar er zijn ook loges speciaal voor vrouwen, de Orde van Weefsters.
Oud 15-08-2004, 14:14
JantjePietje
JantjePietje is offline
Effe serieus, de joodse(?) media berichtten ook al dat Arnold Schwarzenegger, Def Rhymz en Michael Jackson moslim waren geworden, zodoende om de moslimjeugd te misleiden. Dus misschien zit er hier ook wel een kern van waarheid in.
Oud 15-08-2004, 14:22
Verwijderd
Och, het is inderdaad wel zo dat vrijmetselaars vaak in 'hoge' posities zitten.

Maar ja, de conclusie dat ze daarom uit zijn op de uitroeiing van moslims vind ik een tikje overdreven.
Oud 15-08-2004, 16:58
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
wil je normale mensen de kans geven om te antwoorden, iemand die nog niet gehersenspoeld is. Als je niks bijzonders te zeggen hebt, houd dan je mond dicht.

Heheh, je bent één van de meer vermakelijke gelovigen die dit forum hebben gesierd.

Grappig overigens dat er in die links beweerd wordt dat de vrijmetselaars (die kennelijk gelijk gesteld worden aan de VS, en later simpelweg aan 'het westen') achter drugsmisbruik zitten. Zoals iedereen die zich wat verder heeft verdiept in drugs weet zijn de verenigde staten juist de drijvende kracht achter het verbod op drugs, waar veel Europese landen juist een steeds gematigder koers gaan varen. Er zijn zelfs weer politieke partijen die openlijk voor legalisering van MDMA pleiten.

Regels voor berichten