Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2005, 21:36
Verwijderd
Ik ben geen grote groente-liefhebber en daarom vind ik het moeilijk om tijd te besteden aan het bereiden van groente. Vaak eindig ik met doperwtjes, maïs, rabarber () of komkommer/tomaten. Ik weet dat ik meer groente zou moeten eten, dus ik vroeg me af of iemand tips heeft.

Hoe leuk jij de groente op?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2005, 21:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Groente hoef je niet altijd 'los' klaar te maken, je kan het prima verwerken in iets anders. Ik weet niet of je een oven hebt maar anders kan je een ovenschotel maken (kan je ook prima voor meerdere keren tegelijk maken). In spaghetti kan je zoveel groente stoppen als je zelf wil. Net als in roerbakgerechten met bijvoorbeeld roerbakmie of rijst, dan bak ik het vlees en doe er daarna een groentepakket door of kies zelf groentesoorten uit. In nasi of bami kan je ook prima groente stoppen. Sla kan je bijna overal bij eten. Als je van witlof houdt kan je ook witlofsla maken met bijvoorbeeld een blikje mandarijntjes of vruchtencocktail erdoor.

Ik at meestal maar een keer in de week 'ongezond' (patat, pizza, lasagna oid) en de rest van de week gewoon aardappels/pasta/rijst, groente en vlees. Je hoeft echt niet veel fantasie te hebben hoor.
Oud 18-10-2005, 21:47
Verwijderd
Zoals Daantje al schrijft. Je kan echt veel combineren met groente. Alle goede voorbeelden zijn al gegeven; spaghetti bijvoorbeeld; snij er een ui in fijn, en bijvoorbeeld een paprike en samen met de tomatensaus zit je volgens mij al een heel eind aan je groente.

Komkommer en tomaat kan je lekker met feta of mozzarella eten. Het smaakt dan lekker, en minder ''gezond'' dan wanneer je dat gewoon zo rauw eet.
Of maakt een stamppot; ook hier worden groente in verwerkt.

Verder zeg je dat je geen zin hebt om tijd aan groente te bereiden; maar je hebt tegenwoordig zoveel in potjes en blikjes dat het ook helemaal niet veel tijd hoeft te kosten. Lust je wel alle groente dan??

Nou ja het belangrijkste is denk ik toch wel groente in een saus of overschotel verwerken; je proeft dan niet direct de groente heel erg, het geeft wel extra smaak, en je krijgt al je groente binnen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 22:14
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Of koop zo'n zak Italiaanse groente mix voor pasta. Dat kost geen tijd en is niet duur. Misschien wat minder gezond dan andere verse greontes, dat weet ik niet. Of Chineese mix om wat te wokken.
Oud 18-10-2005, 22:52
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
zuster schreef op 18-10-2005 @ 22:36 :
Ik ben geen grote groente-liefhebber en daarom vind ik het moeilijk om tijd te besteden aan het bereiden van groente. Vaak eindig ik met doperwtjes, maïs, rabarber () of komkommer/tomaten. Ik weet dat ik meer groente zou moeten eten, dus ik vroeg me af of iemand tips heeft.

Hoe leuk jij de groente op?
ik vind het een beetje een rare conclusie, ik hou ook van groentes, maar daarom vind ik het nog niet moeilijk om er tijd aan te besteden

combinaties zijn vaak fantastisch (uien met wat dan ook, tomaten met wat dan ook, boontjes met brie, mais met kip, selderie met kaas, sla met alles.... ik noem maar wat)
Oud 18-10-2005, 22:53
Big Brother
Big Brother is offline
jezus minder bier en meer logica voor mij, sorryu
Oud 18-10-2005, 22:57
Verwijderd
Ik denk gewoon steeds: hey ik kan mijn tijd wel beter besteden dan aan groente klaarmaken. Ik weet ook niet hoe dat komt. Een soort "ik poets mijn auto niet, want hij ziet er toch wel kut uit".

Maar bedankt voor de tips.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 08:23
Verwijderd
maar groenten klaarmaken kost toch helemaal niet méér tijd dan andere dingen klaarmaken?
Groenten in stukjes snijden en wassen kost hoogstens 10 minuten en dan ben je al vrij sloom bezig (tenzij je sperzieboontjes of spruitjes eet, maar die kan je voorgesneden kopen), groenten koken zo'n 10 minuten, groenten roerbakken ongeveer 5. Dat is minder tijd dan het kost om aardappels te schillen & te koken, of om rijst te koken en na te laten garen. Ook minder tijd dan het kost om een oven voor te verwarmen en er een diepvriespizza in af te bakken trouwens. Je kunt bijna alle groenten ook wel voorgesneden+gewassen kopen, dan ben je er al helemaal geen tijd aan kwijt.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 13:58
Jolene
Jolene is offline
Ik ben bang dat ik echt elke dag spinazie ga eten omdat dat de enige groente is die ik echt lekker vind.Maarja ik geil op salades dus dat is dan wel weer gezond
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 14:08
Sprinkle
Sprinkle is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 18-10-2005 @ 23:14 :
Of koop zo'n zak Italiaanse groente mix voor pasta. Dat kost geen tijd en is niet duur. Misschien wat minder gezond dan andere verse greontes, dat weet ik niet. Of Chineese mix om wat te wokken.
De mexicaanse versie is ook zeker te doen
Oud 19-10-2005, 16:20
lingua
lingua is offline
idd roerbakken of wokken met een lekker (wok)sausje.
Oud 19-10-2005, 16:37
voyager
voyager is offline
Ik heb in de ijskast een potje met wortel in stukjes gesneden, komkommer in plakjes en tomaat in plakjes. De maandag koop ik mijn voorraad groenten en dan kuis ik die ook tegelijk allemaal voor de rest van de week (ijskast + verschoudfolie, houdt gerust 4 dagen voldoende vochtigheid), zo heb ik altijd zeker iets van groenten.

En dan warme groenten. Ik weet niet of je ooit al eens een quiche hebt proberen te maken, het deeg kopen, klaar om af te bakken: kaas erin, ham, tomaat, spinazie, champignons, nuja, alles wat je maar wilt, heb je zeker groente binnen. Waarschijnlijk kan je er ook kopen die al gemaakt is (maar aangezien je meer controle hebt als je ze zelf maakt over de gezondheidsgraad verkies ik het zelf te maken)
Wat nog, bijvoorbeeld lasagna: tomaat en spinazie. Een rijstmengeling idd. paprika, ajuin, mais, erwten, champignons.
Zowiezo kan je als je sausen maakt er altijd wat groenten in verwerken (tomaat, paprika, ajuin, champignons zijn een heel goede basis voor allerlei soorten rode saus). Bak je bijvoorbeeld een biefstuk, doe er wat champignons bij...
Uhm, eet je graag augurken?? Koop anders een potje augurken, hoef je zeker geen werk te doen, en eet er een paar als je brood eet (maak sandwichs van brood - ham/kaas - sla - tomaat -...)

Probeer ook misschien eens te experimenteren met de minder gebruikte groenten, iets wat ik bv. persoonlijk erg lekker vindt is aubergine: snijdt je aubergine in plakjes, doe er wat kaas op, en dan met een beetje olie in de pan...

edit: groentensoep! Maak de maandag een enorme pot (of als je meer geluk hebt, neem er mee van thuis). Soep is gemakkelijk te bevriezen, en er bestaan enorm veel soorten en met de winter warmt het lekker op...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 17:50
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Gewoon uit blik eten. Is ook wel goed.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 15:54
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 19-10-2005 @ 18:50 :
Gewoon uit blik eten. Is ook wel goed.
Nee. Niet lekker.

Ik leuk groenten trouwens nauwelijks op. Als het rauw kan meestal gewoon rauw, zonder dressing, naast de rest gooien. Soms een hele komkommer als tussendoortje of tv snack.
Oud 20-10-2005, 17:11
*gaapt*
*gaapt* is offline
Een zak roerbakmix ofzo door de pastasaus is altijd wel makkelijk en lekker.

En verder natuurlijk diepvriesgroente, spinazie a la creme
Oud 20-10-2005, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 20-10-2005 @ 16:54 :
Nee. Niet lekker.
Ik vind het niet veel viezer dan verse groenten. En het scheelt idd een hele hoop tijd. Geldt ook voor diepvries- en voorgesnedengroente.

Roerbakken of één of andere taart/quiche maken is vrij makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 10:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
voyager schreef op 19-10-2005 @ 17:37 :
Ik heb in de ijskast een potje met wortel in stukjes gesneden, komkommer in plakjes en tomaat in plakjes. De maandag koop ik mijn voorraad groenten en dan kuis ik die ook tegelijk allemaal voor de rest van de week (ijskast + verschoudfolie, houdt gerust 4 dagen voldoende vochtigheid), zo heb ik altijd zeker iets van groenten.
Het blijft zo wel lang goed maar vitaminen gaan zo wel sneller verloren dan wanneer je je groente nog ongewassen en niet schoongemaakt bewaard.
Oud 22-10-2005, 01:56
Verwijderd
voor luie studenten is er zelfs bij de aldi nog wel een groente mix pakket te vinden met verschillende groenten.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 22:57
Mindfields
Mindfields is offline
Die potjes van hak zijn prima toch?
Oud 23-10-2005, 02:05
Jolt
Jolt is offline
Nee, niks kan op tegen verse groenten
Oud 23-10-2005, 08:58
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 23-10-2005 @ 03:05 :
groenten uit een potje is toch nog een stuk beter dan geen groenten hoor .

En bij sommige dingen is het inderdaad niet lekker uit een potje, slap en zacht en smakeloos, maar bij dingen als zuurkool (dat is toch per definitie al niet vers) of rode kool of mais of kapucijners (die kun je ook haast niet vers kopen) kan het best.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 13:22
Big Brother
Big Brother is offline
sperzieboontjes uit een potje zijn wel best, en lekker snel klaar (dop open en voilá, warmmaken is voor watjes)
Oud 23-10-2005, 13:33
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Sarah schreef op 23-10-2005 @ 09:58 :
groenten uit een potje is toch nog een stuk beter dan geen groenten hoor .

En bij sommige dingen is het inderdaad niet lekker uit een potje, slap en zacht en smakeloos, maar bij dingen als zuurkool (dat is toch per definitie al niet vers) of rode kool of mais of kapucijners (die kun je ook haast niet vers kopen) kan het best.
Mais kan je zeker vers kopen, lekker mais in de oven met een beetje suiker erover ....mhz...

Zuurkool moet je eigenlijk rauw kopen, alles wat in de winkel is is al voorgekookt en prut. Rauw is het veel leuker, je kan alle kanten op.

Maar meestal hebben de studenten geen tijd om eens lekker voorzich zelf te koken en is een potje groenten idd handig.
Oud 23-10-2005, 13:36
Verwijderd
ik zeg toch nergens dat je mais niet vers kunt kopen?

En rauwe zuurkool... zuurkool is toch witte kool die gekookt (of eigenlijk zelfs: geweckt) is met veel azijn en zout? Dat kan niet rauw.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 15:22
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Van de witte kool worden de buitenste bladeren verwijderd en de harde kern (pit) uitgeboord. De overgebleven bladeren worden fijngesneden en gezouten (met ongeveer 1,5% zout). Tegenwoordig gebeurt dit in de fabriek. Vroeger had menig huishouden een grote Keulse pot in de kelder. De kool, afgedekt en aangedrukt gistte daar tot zuurkool, een van de weinige wintergroenten! De kool gaat nu in grote voorraadputten. Deze putten worden luchtdicht afgesloten. Dit gebeurt door plastic zakken, gevuld met water. Daardoor gaat de kool gisten tot zuurkool. Zetmeel en suiker worden nu omgezet in melkzuur E-nummer E270. Afhankelijk van de temperatuur en de structuur van de kool duurt dit vergistingsproces drie tot acht weken. Zuurkool is licht verteerbaar - veel lichter dan de oorspronkelijke witte kool.

Soms wordt voor een iets andere smaak wijn toegevoegd, waarbij dan wijnzuurkool ontstaat. Ook kunnen kruiden worden toegevoegd voor de verzuring begint.
Alleen de betere groenteboeren hebben nog gewone kool. Maar tja ik bedoelde ook eigenlijk, niet voorgekookt, etc.

Die dus echt nog 2 a 3 uur op het vuur moet stoven.
Oud 23-10-2005, 16:58
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Jolt schreef op 23-10-2005 @ 03:05 :
Zal wel aan mij liggen, maar ik vind hak groenten lekkerder dan die verse zooi.
Oud 23-10-2005, 17:14
Verwijderd
Ik had ook zo'n probleem vaak omdat we ook geen zin hadden om veel tijd aan eten koken te besteden. Maar wij kochten vaak zo'n pak voorgesneden groente en die mikte we door het eten heen en dan had je toch wel genoeg.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 10:21
Bravo
Bravo is offline
Toevallig ga ik vanavond groente eten met m'n huisgenoten:
De sperziebonen die in de bonus zijn bij AH, gebakken aardappeltjes en een hamburger. Lekker, gezond en toch makkelijk.
Oud 25-10-2005, 12:55
Verwijderd
Ik ga vanaf begin volgende week op kamers, ik ben eens benieuwd of ik daar gezond ga eten, en of ik niet tevaak weer friet / kebab etc ga eten.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 13:47
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 23-10-2005 @ 17:58 :
Zal wel aan mij liggen, maar ik vind hak groenten lekkerder dan die verse zooi.
Ligt er ook aan hoe je het klaarmaakt, op zn ouderwets 30 min koken is idd niet echt bevorderlijk.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 13:48
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 22-10-2005 @ 23:57 :
Die potjes van hak zijn prima toch?
Potjes van hak zijn prima als je gewoon een schep spinazie op je bord wel maar zijn niet bepaald geschikt om lekker mee te varieren ofzo.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 23-10-2005 @ 14:33 :
Maar meestal hebben de studenten geen tijd om eens lekker voorzich zelf te koken en is een potje groenten idd handig.
die tijd nemen ze denk ik eerder niet...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten