Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2004, 17:11
DZHAW
DZHAW is offline
Stel je hebt 2 gebeurtenissen op (t1,0,0) en (t2,0,0). Ik beperk me tot 2 ruimtedimensies.

Uit de metrische vergelijking (s^2=t^2-d^2) volgt t=sqrt(s^2+d^2)

Aangezien geen afstand afgelegd wordt is de coordinaten tijd t gelijk aan de ruimte tijd s.

Oja, misschien ff handig om te zeggen dat de waarnemer die de coordinatentijd meet in de oorsprong zit.

Uit de metrische vergelijking is dan nog de volgende vergelijking af te leiden: s=sqrt(1-v^2)*t --> t=s/(sqrt(1-v^2))

Die geldt als de snelheid constant is.

Stel je hebt nu iets wat in een mooie eenparige cirkelbewing van gebeurtenis 1 naar gebeurtenis 2 gaat. Deze heeft dus een snelheid.

Ik heb nu echter 2 vergelijking van t, en aangezien de snelheid groter is dan 0, krijg je ook 2 verschillende t's (s is sowieso gelijk in beide formules). En dit is opzich een tegenspraak. Maar wat is nu fout.

Mijn eerste gedachte was dat t=s/(sqrt(1-v^2)) niet klopt omdat je de ruimte tijd alleen met deze methode meet als het een inertiale klok is. En dat is het niet omdat wel een constante versnelling noodzaklijk is voor de cirkelbeweging die hij ondervind. Maar nee, mij werd verteld dat v^2 constant moet zijn, en dat is wel het geval.
(ik vraag me nog steeds af of dit wel waar is)

Maagoed dan kan ik me voorstellen dat het ermee te maken heeft dat je als cirkelbeweging eerst weg beweegd en dan weer terug komt.

Maar dit zou betekenen dat de metrische vergelijking alleen geldt als voorwerpen vanelkaar afbewegen toch?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2004, 22:27
DZHAW
DZHAW is offline
Up
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten