Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2004, 15:05
SuperS
SuperS is offline
ik ga in de herfstvakantie een week naar curacao, maar nou is er dus een tijdsverschil van 5 uur, weet iemand hoe je daar het beste mee om kunt gaan? dus zonder dat je al te veel uit je ritme raakt enzo? want ik heb zelf nog nooit zo'n groot tijdsverschil meegemaakt, wel al eens een uurtje ofzo, maar dat merk je niet.
Oud 27-08-2004, 15:28
Quiana
Quiana is offline
Dit lijkt me meer wat voor R&V (het algemene gedeelte dus).

Verder; probeer je zo snel en veel mogelijk te schikken in het
dagritme van het land waar je bent; dan wen je er ook het
snelste aan...

Ik heb nooit écht last van jetlag (wel van vermoeidheid door
de reis zelf, maar dat doet er nu niet toe ), maar als je denkt
dat je dat wel krijgt, kan je er iig rekening mee houden door bijv
de eerste dag niet al te drukke dingen/excursies bijv te
plannen ed...
Oud 27-08-2004, 15:37
Verwijderd
Ik heb persoonlijk er minder last van als ik ergens naar toe ga waar het vroeger is, dan andersom. Als je op Curaçao bent kun je het beste zolang mogelijk opblijven, tot het daar zeg maar net zo laat is als je hier naar bed zou gaan en dan een goede nacht maken. Dan 's ochtends ook niet te laat uitslapen (ik word trouwens altijd evengoed midden in de nacht wakker, maar ja) en veel zonlicht/buitenlucht schijnt ook goed te helpen bij een jetlag.
Oud 27-08-2004, 20:02
Ieke
Ieke is offline
Op de heenweg heb ik er niet zo'n last van. Probeer wakker te blijven met vliegen en ga als je er bent s'avonds niet al te laat slapen. Je zit dan heel snel in het ritme.
Voor de terugweg is het lastiger. Probeer wat te slapen in het vliegtuig (als je de nacht mist) en als je dan thuis bent een paar uurtjes slapen. Maar vooral dan niet teveel slapen, anders kan je s'avonds helemaal niet meer slapen. S'avonds op de gewone tijd naar bed. Als je moe genoeg bent slaap je wel. Misschien als je er zelf wat voor voelt een slaappilletje nemen die nacht dat je in het vliegtuig moet slapen. Maar pas wel op dat je er niet teveel van gebruikt die dagen dat je terug bent. Je lichaam moet zelf zijn biologische klok weer terugzetten. Als je s'nachts wakker ligt kan je ook beter gewoon rustig blijven liggen. Iets drinken enzo kan wel, maar probeer zo veel mogelijk toch te slapen/liggen en niet teveel te doen omdat het lichaam zich dan moeilijker aanpast.
Voorgaande jaren had ik er nooit zo'n last van maar afgelopen zomer was het wel vervelend. Ik kon toen om 3 uur niet meer slapen en dat een paar nachten Met een paar dagen had ik gelukig mijn ritme weer terug.
Oud 28-08-2004, 14:15
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Toen ik terug kwam van Orlando (we vlogen 's nachts) had ik er last van, kwam ik 's morgens in Nederland aan en heb ik gewoon overdag thuis ff een paar uurtjes geslapen en toen ging het weer.
Heenweg (overdag gevlogen) geen last van gehad. Dus probeer tijdens of na je vliegreis als je op je eindbestemming bent aangekomen te slapen als je tenminste moe bent.
Oud 29-08-2004, 08:40
Verwijderd
Meestal schijnt je meteen proberen aan te passen aan het ritme van een land het beste (wat Quiana, stefano en Ieke dus ook al min of meer zeiden).

Of je een jetlag krijgt schijnt btw ook uit te maken in welke richting je vliegt...in hoeverre dat waar is weet ik ook niet en ik weet ook niet hoe het precies zit (maar mijn vader zei tegen iemand uit Brazilië dat ze er op de terugweg waarschijnlijk veel minder/geen last van zou hebben, omdat ze dan in de 'goede richting' vloog (min of meer richting het (zuid)westen dus vanaf NL, als mijn aardrijkskundige kennis me niet al te erg in de steek laat )). Dat zou ook het op de terugweg van Orlando wel last hebben, maar op de heenweg niet van Mr.Oizo kunnen verklaren (als het klopt dan natuurlijk).

Laatst gewijzigd op 29-08-2004 om 08:42.
Oud 29-08-2004, 11:19
Balance
Balance is offline
Ik ben in de zomervakantie naar Curacao geweest.
Heen heb je d'r amper last van. Je bent niet echt moe dus je kan makkelijk opblijven tot een bedtijd die normaal is bij hen. Het enige wat iedereen heeft is dat je de eerste nacht rond half 5 al klaarwakker bent. Maar dat is dus slechts 1 nacht, daarna ben je aan het ritme gewend.

Terug is het vervelender. Mijn oma en tante zijn toen ze terugkwamen naar bed gegaan omdat ze doodmoe waren. Zij hebben er een week lang last van gehad.
Wat je wél moet doen is gewoon doorgaan tot dat het bedtijd is in Nederland. Dus ook hier gelijk aanpassen aan het nieuwe ritme. Je mag best een uurtje tussendoor slapen, maar zet je wekker en kom er ook uit! Absoluut niet meer dan anderhalf uur!
Oud 29-08-2004, 17:03
Guissie
Guissie is offline
Afgelopen mei ben ik naar Arizona geweest (7 uur tijdsverschil) en toen had ik er niet echt last van (had toen niet geslapen) maar het is meestal zo dat als je naar het oosten gaat je er meer last van hebt op de een of andere manier.

Slapen helpt sowieso.

Regels voor berichten