Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() Maar aangezien dReZ nooit meer gereageerd heeft sinds de eerste reacties op haar vraag ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Deze kunnen allemaal in indicatuvus worden gezet of in coniunctivus. Belangrijk bij het laatste is of het in de hoofdzin of in de bijzin staat. Beide verschillen namelijk nogal in betekenis en in bedoeling. In de bijzin staat een coniunctivus alleen omdat een ander woord hierom vraagt zoals ut of cum. In de hoofdzin heeft de coniunctivus een specifieke betekenis en draagt het een gevoel uit (wens, hoop, vraag, mogelijkheid etc). Laatst gewijzigd op 15-08-2004 om 19:38. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Fijne vakantie gehad ![]() Citaat:
Maar ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt: je bedoeld volgens mij de 5 verschillende typen werkwoorden. Per leergang zijn de zogenaamde voorbeeld-werkwoorden verschillend, maar je hebt in ieder geval de volgende 5 praesensstammen: 1 a-stam: (saluta-) 2 e-stam: (terre-) 3 consonantstam (medeklinkerstam): (mitt-) 4 i-stam: (audi-) 5 gemengde groep: (capi/cap) Het laatste type werkwoorden (type 5) is een combinatie van groep 3 en 4 Achter deze praesensstammen kun je de uitgangen van de verschillende tijden en modi zetten. En zo krijg je de verschillende werkwoordsvormen. (Voor het perfectum moet je echter een andere stam leren.) Je zult merken dat er veel overeenkomsten tussen de verschillende vervoegingen van de verschillende typen zijn. Maar ook een aantal belangrijke verschillen! Vandaar het onderscheid tussen de 5 werkwoordstypen. En als je eenmaal de verschillende typen doorhebt, kun je elk werkwoord vervoegen (en later herkennen) zolang je maar weet uit welke groep het werkwoord komt. En uiteraard zijn er altijd nog een paar uitzonderingen, maar daar hebben we het later nog wel over. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. Ik snap dat dit wel heel vluchtig is uitgelegd allemaal. Maar je mag altijd brullen voor meer uitgebreidere en duidelijkere informatie ![]() |
![]() |
|
![]() |
Alhier heb ik enige tijd her een en ander proberen toe te lichten!
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=810261 De aanvoegende wijs blijft een boeiend onderwerp, niet? ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Waarom conj. ? Sanctus | 14 | 27-06-2006 16:41 | |
Het grote "Ik heb nooit spijt gehad" topic Belgarath | 91 | 21-03-2006 15:07 | |
Spaans op de middelbare MiSz--PerfecT | 25 | 09-09-2005 19:48 |