Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2004, 10:03
Gatara
Gatara is offline
  • - Zou de mogelijkheid tot logisch nadenken gestimuleerd worden door het beheersen van een moeilijk grammaticale taal?

- en zou je ook een ander inzicht op de wereld hebben als je van kinds af aan van rechts naar links leest (zoals hebreeuws of arabisch bv) of van boven naar beneden (zoals japans (toch?))?

- en ook als je linkshandig bent dan wel rechtshandig?

ikzelf ben beide handig, zeg maar - als t moet. het is imo makkelijker van rechts naar links te schrijven met je linkerhand. viel me op.
Oud 05-08-2004, 10:21
Verwijderd
- Best mogelijk.

- Waarom zou dat zo zijn?

- Waarom zou dat zo zijn?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 10:28
Ratbout
Ratbout is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2004 @ 11:03 :
  • - Zou de mogelijkheid tot logisch nadenken gestimuleerd worden door het beheersen van een moeilijk grammaticale taal?

Je bedoelt omdat we een medium hebben om argumenten aan op te hangen. Ja, dat lijkt me wel. Met woorden kan je situaties specifieker beschrijven dan alleen beelden(waar je normaal dus in zou denken)

- en zou je ook een ander inzicht op de wereld hebben als je van kinds af aan van rechts naar links leest (zoals hebreeuws of arabisch bv) of van boven naar beneden (zoals japans (toch?))?

Nee, dat lijkt me niet. De invloed van van links naar rechts leren schrijven/lezen lijkt me beperkt tot schrijven/lezen.

Nee, beetje hetzelfde verhaal. Rechtshandigheid geeft niet echt een duidelijke voorkeur voor dingen die bijvoorbeeld naar rechts leunen ofzo..

ikzelf ben beide handig, zeg maar - als t moet. het is imo makkelijker van rechts naar links te schrijven met je linkerhand. viel me op.

Dat komt doordat je waarschijnijk met rechts van links naar rechts hebt leren schrijven, en het voor je hersenen makkelijker is om die actie geheel te spiegelen..
Oud 05-08-2004, 11:44
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
denk het wel

Citaat:
  • - en zou je ook een ander inzicht op de wereld hebben als je van kinds af aan van rechts naar links leest (zoals hebreeuws of arabisch bv) of van boven naar beneden (zoals japans (toch?))?
denk het niet

Citaat:
  • - en ook als je linkshandig bent dan wel rechtshandig?
kan best, sommige mensen zijn linkshandig omdat bepaalde verbindingen in de hersenen anders zijn aangelegd. Een verschil in de hersenen kan makkelijk een ander inzicht in de wereld tot gevolg hebben.

Citaat:
  • ikzelf ben beide handig, zeg maar - als t moet. het is imo makkelijker van rechts naar links te schrijven met je linkerhand. viel me op.
wat Ratbout zegt denk ik ook
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 14:24
metallicpatrick
metallicpatrick is offline
ik weet wel dat als je een kat een lange tijd in een kamer laat leven met alleen horizontale lijnen, en daarna in een gewone kamer, hij dan verticale lijnen zoals tafelpoten niet ziet
Oud 05-08-2004, 15:51
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
metallicpatrick schreef op 05-08-2004 @ 15:24 :
ik weet wel dat als je een kat een lange tijd in een kamer laat leven met alleen horizontale lijnen, en daarna in een gewone kamer, hij dan verticale lijnen zoals tafelpoten niet ziet
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 17:38
Upke
Upke is offline
Ieder mens ziet de wereld weer op zijn eigen manier.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 20:28
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Citaat:
  • ikzelf ben beide handig, zeg maar - als t moet. het is imo makkelijker van rechts naar links te schrijven met je linkerhand. viel me op.
Omdat je dan niet met je hand over de inkt wrijft, misschien? En niet met je hand boven datgene dat je al geschreven hebt leunt, zodat je het beter kunt zien? Toch algemeen bekend, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 16:45
vagejuffie
vagejuffie is offline
Citaat:

- nouh, als je die moeilijk grammaticale taal beheerst is ie eik niet meer moeilijk > het meeste wat je voor de 1e keer doet is moeilijk ... Dus lijkt het me niet zo dat dat logisch denken iets met moeilijke grammatica te maken heeft. Misschien wel het vermogen tot, maar niet het beheersen van...

- Ik denk het niet maar het lijkt me wel heel grappig > Je begint dan nooit aan de linkse kant te kijken, altijd rechts. Dus misschien zie je je potentiële lover wel eerder of juist later...

- Zou kunnen... Maar wat dan als je beide-handig bent???
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 19:38
robbzooi
robbzooi is offline
Citaat:
vagejuffie schreef op 09-08-2004 @ 17:45 :
-

- Zou kunnen... Maar wat dan als je beide-handig bent???
dan ben je onhandig
Oud 20-08-2004, 11:55
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
[list]
- Zou de mogelijkheid tot logisch nadenken gestimuleerd worden door het beheersen van een moeilijk grammaticale taal?
Hier las ik zojuist iets interessants over:
http://noorderlicht.vpro.nl/wetensch...57491+18859006
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten