Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2004, 15:13
Stefanie
Stefanie is offline
Ik wil hem een keer wassen, maar vroeg me af of het wel verstandig is. Hij vindt het niet leuk, dat weet ik, maar kan het verder geen kwaad?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2004, 15:53
Silver rain
Silver rain is offline
Ik zelf doe in de zomer m'n cavia wel eens in een laagje water. Zorg er in ieder geval voor dat je cavia niet verkouden wordt. Dat je hem goed afdroogt. Verder kan het niet veel kwaad lijkt me
Oud 08-05-2004, 15:56
AlopiA
AlopiA is offline
Je kunt je cavia in bad doen hoor
ik zou wel zorgen dat het buiten warm is, anders heeft hij het erna veel te koud.

Zorg wel dat hij helemaal droog wordt, bijvoorbeeld door hem handdoekdroog in zijn kooi met een overdadige hoeveelheid hooi, na een paar uurtjes is hij droog. Zorg dat hij uit de tocht staat en dat de kamer een aangename temperatuur heeft!
Als je hem wilt föhnen, moet je ervoor zorgen dat de luchtstroom niet te heet wordt en dat hij gewend is aan de luchtstroom en het lawaai, anders schrikt hij zich kapot natuurlijk. Ik zou ook voor je hem in bad doet het hooi of de föhn al klaarleggen

als je hem in bad doet heb je 2 bakken nodig (als je hem wast met shampoo, anders maar 1) met een klein laagje water, je cavia moet erin kunnen staan zonder koppie onder te gaan. Laat hem wel rustig in het water zakken, hij kan schrikken van de hoeveelheid water maar meestal vinden ze het fijn, soms gaan ze er zelfs van drinken
Ik zou zijn kop niet natmaken, dat vinden de meeste cavia's niet fijn.

Je kunt hem wassen met shampoo, maar ik zou een shampoo gebruiken zonder zeep, zodat het niet prikt als het in z'n ogen mocht komen, een babyshampoo is het best (zwitsal bijvoorbeeld)
Spoel hem dan eerst af in de eerste bak met water, en daarna nog een keer in de tweede bak met water. Droog hem af en zet hem in zijn bak met hooi na een paar uur is hij droog

doe je cavia niet te vaak in bad, behalve als hij erg vies is, de kans op verkoudheid is natuurlijk groter als hij nat is.
Oud 08-05-2004, 17:07
Dolores
Dolores is offline
Is het dan echt nodig om een cavia te wassen? In de 7 jaar tijd dat ik cavia's heb gehad heb ik ze nooit gewassen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 17:46
alguien
alguien is offline
in principe is het niet echt nodig, omdat ze zelf hun vacht al heel goed schoon houden.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 20:01
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
dionnetje schreef op 08-05-2004 @ 18:07 :
Is het dan echt nodig om een cavia te wassen? In de 7 jaar tijd dat ik cavia's heb gehad heb ik ze nooit gewassen.
Zoals alguien zei is het niet echt nodig. Maar als het buiten 30+ graden is vinden ze het wel fijn om even af te koelen
Oud 08-05-2004, 20:03
duifeltje
duifeltje is offline
Ik deed mijn cavia wel eens in bad, het was een tesseltje dus dat was soms ook wel nodig. maak het water gewoon lekker warm (lauw dus) en spoel 2 tot 3 keer na als je shampoo gebruikt.
Als je cavia het niet leuk vind kan je misschien alleen een bekertje gebruiken met water dat je over hem heen gooit. Of je zorgt er gewoon voor dat hij het leuk gaat vinden door hem erna lekker te föhnen (vond die van mij echt heerlijk) of lekker in een handdoek te wikkelen.

De caaf van m'n nichtje was een mannetje en die hebben een soort klier waar geur uitkomt ofzo, maar daar kwam ook vettigheid uit, hij moest dus ook in bad maar dat vond'ie helemaaaal niet erg .
Oud 08-05-2004, 21:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het lijkt me vrij riskant omdat cavia's heel gevoelig zijn voor tocht enzo en zeker als ie nat is wordt ie dan makkelijk ziek en perse nodig is het niet.
Oud 09-05-2004, 10:55
wiebenik
wiebenik is offline
Jahoor, je kan je cavia gewoon wassen Maar je mag een cavia absoluut niet helemaal onderdompelen. Je laat de cavia zeg maar steunen op haar achterpootjes in een klein laagje handwarm water. Met de hand die je vrijhebt was je de cavia en spoel je haar schoon. Wat absoluut heel belangrijk is, is dat je de cavia na het wassen gelijk goed droogmaakt, want anders heb je grote kans dat de cavia kou vat.
Oud 22-08-2004, 19:25
bloemkool
bloemkool is offline
doe ik ook wel eens als het heel heet is in de zomer. zet ik een teiltje neer en t beessie erin. wel zorgen dat het water op juiste temperatuur is. in de hitte is lauwwarm okej.
gewoon wassen met water, geen shampoo oid.
Oud 22-08-2004, 19:36
Eend
Eend is offline
Je kan je cavia makkelijk een keer in bad doen. Mijn cavia Angel is ook wel weer rijp voor het bad, maar ik wacht liever of een hele mooie warme dag af, of op de tijd dat de verwarming weer lekker aan gaat
Mijn cavia's zijn me heilig, dus ik let erg op met tocht en zo.
Ook op mindere dagen kun je ze makkelijk in bad doen met een beetje lauw water en babyshampoo. De shampoo moet zo mild mogelijk zijn.
Na het bad moet je de cavia zo droog mogelijk wrijven met een handdoek (desnoods twee) en daarna lekker inwikkelen in een droge handdoek.
Wel even op schoot houden nog en daarna kan het diertje zijn hokkie weer in, maar zorg wel dat de cavia uit de tocht staat!
Oud 22-08-2004, 19:36
Eend
Eend is offline
Citaat:
bloemkool schreef op 22-08-2004 @ 20:25 :
doe ik ook wel eens als het heel heet is in de zomer. zet ik een teiltje neer en t beessie erin. wel zorgen dat het water op juiste temperatuur is. in de hitte is lauwwarm okej.
gewoon wassen met water, geen shampoo oid.
babyshamppo kan makkelijk Alleen geen fructise gaan gebruiken of zo
Oud 23-08-2004, 17:47
*girl*love*....
*girl*love*.... is offline
dat kan gewoon want een cavia kan ook gewoon zwemmen
Oud 23-08-2004, 18:43
Dilany
Dilany is offline
Ik heb ook altijd cavia's gehad maar dr nooit een gewassen
Oud 23-08-2004, 20:21
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Dilany schreef op 23-08-2004 @ 19:43 :
Ik heb ook altijd cavia's gehad maar dr nooit een gewassen
Oud 23-08-2004, 22:55
Eend
Eend is offline
Citaat:
*girl*love*.... schreef op 23-08-2004 @ 18:47 :
dat kan gewoon want een cavia kan ook gewoon zwemmen
Maar niet te lang!
Oud 23-08-2004, 23:59
Verwijderd
Ik heb één keer mijn cavia gewassen. Hij was not amused. Maar het kon wel en hij is ook niet ziek geworden oid.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten