Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2004, 07:57
Gatara
Gatara is offline
Vier landen willen vaste zetel Veiligheidsraad

Uitgegeven: 22 september 2004 07:49

NEW YORK - Brazilië, Duitsland, India en Japan zijn dinsdag een gezamenlijk offensief begonnen voor permanente zetels in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties. In een gemeenschappelijke verklaring stelden de vier landen dat ze elkaars kandidatuur steunen.

Zij lieten weten dat ook Afrika recht heeft op een vaste vertegenwoordiging in de raad. Het kwartet kwam met de verklaring tijdens de Algemene Vergadering van de volkerenorganisatie in het hoofdkwartier in New York. Afrika kon zich niet bij de verklaring aansluiten, omdat het continent nog niet heeft besloten welk land het werelddeel moet gaan vertegenwoordigen. Klik hier !

Hervorming

Het pleidooi van Duitsland en de andere landen maakt deel uit van hun wens om de Verenigde Naties en de Veiligheidsraad te hervormen. Volgens het kwartet moet de raad "de realiteiten" van de statengemeenschap in de 21e eeuw weerspiegelen. De vier willen ook meer roulerende leden in de raad.

Zij vinden de huidige situatie, die voortvloeit uit de situatie in de wereld op het einde van de Tweede Wereldoorlog, volstrekt achterhaald. Japan en Duitsland staan in het VN-handvest nog steeds als vijanden geregistreerd. Berlijn en Tokio wijzen erop dat zij inmiddels tot de grootste geldverstrekkers van de VN behoren.

Vijf vaste leden

Vijf landen zitten sinds 1945 permanent in de Veiligheidsraad. Het gaat om de Verenigde Staten, Rusland (als opvolger van de Sovjetunie), Frankrijk, Groot-Brittannië en China. De tien andere zetels worden bij toerbeurt door de overige lidstaten van de internationale organisatie bekleed, waarbij elk jaar de helft wordt vervangen.

Bij besluiten over "substantiële" kwesties is een meerderheid van negen landen vereist, inclusief de stemmen van alle vijf de permanente leden. Door deze regel van unanimiteit kan elk van de vijf grootmachten een besluit tegenhouden. De bepaling wordt dan ook vaak omschreven als vetorecht.
http://nu.nl/news.jsp?n=414065&c=20

lol @ India.
India in de Veiligheidsraad. Lol.
Oud 22-09-2004, 08:21
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 22-09-2004 @ 08:57 :
[B]
lol @ India.
Waarom niet? Ze hebben er IMHO meer recht op dan Frankrijk, Rusland, Groot-Brittanië, Duitsland, Japan of Brazilië.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 08:30
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ertur schreef op 22-09-2004 @ 09:21 :
Waarom niet? Ze hebben er IMHO meer recht op dan Frankrijk, Rusland, Groot-Brittanië, Duitsland, Japan of Brazilië.
i.v.m. hun kashmir conflict.
Zal Pakistan leuk vinden als India in de V-raad komt
Oud 22-09-2004, 08:35
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 22-09-2004 @ 09:30 :
Ja, ok. Dat is dan wel weer een puntje. Ach, dan krijgt Pakistan in ruil toch gewoon de Siachen-gletsjer?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 09:03
Joostje
Joostje is offline
Zou eerst denk ik dat hele gedoe met vetorecht moeten worden opgeheven, anders wordt het helemaal een soepje. Welk afrikaans land zou er trouwens voor in aanmerking kunnen komen?

Bovendien zie ik meer in een roulerend lid voor de EU
Oud 22-09-2004, 09:05
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 22-09-2004 @ 10:03 :
Zou eerst denk ik dat hele gedoe met vetorecht moeten worden opgeheven, anders wordt het helemaal een soepje. Welk afrikaans land zou er trouwens voor in aanmerking kunnen komen?

Zuid-Afrika, denk ik.
Marokko zou ook kunnen.
Oud 22-09-2004, 09:07
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-09-2004 @ 10:05 :

Zuid-Afrika, denk ik.
Marokko zou ook kunnen. [/B]
Marokko:
nog steeds een aardige dicttuur. Voor de rest nogal klein om een zetel te krijgen
ZA: beetje alleenheerschappij van het ANC, geen zin om me erin te verdiepenm maar ik heb er wel mn twijfels bij. Qua inwonertal (als dat een maatstaf is?) nogal klein.

niet dat ik betere alternatieven weet
Oud 22-09-2004, 09:20
Verwijderd
In de meeste andere Afrikaanse landen is het gedonder, oorlog en genocide dus zo'n slecht idee vind ik Marokko of Zuid-Afrika nog niet.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:03
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-09-2004 @ 09:30 :
Als je daar naar zou kijken, kun je Rusland ook wel uit de Veiligheidsraad flikkeren, met hun Tsjetsjenië-conflict.

Citaat:
Joostje schreef op 22-09-2004:
Marokko: nog steeds een aardige dictatuur.
Wat dacht je dan van China? Die zou er dan ook uitgeknikkerd moeten worden.

Inderdaad belachelijk dat bijvoorbeeld Duitsland en Japan in het VN-handvest nog als vijanden aangemerkt worden. Ik zie wel wat in vaste zetels voor Duitsland en Japan. Ook enkele Afrikaanse landen zou wel zo eerlijk zijn. Maar sowieso eerst dat hele systeem met veto-recht op de schop. Maar of dat ooit zover komt...

Ik vrees het niet. Het zal wel weer tegengewerkt worden door de grote machthebbers.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:13
Verwijderd
Brazilië en India zouden zeker een zetel moeten krijgen. Duitsland en Japan, mwoa. Wat mij betreft wordt de Franse zetel vervangen door een EU-vertegenwoordiger en komt er een zetel voor Zuidoost-aziatische landen gecombineerd, zoals Japan, Zuid-Korea, Maleisië e.d.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:21
Verwijderd
Het is ieder jaar weer feest bij die bijeenkomst van de General Assembly. Hielden ze het maar bij de gezellige toast.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:27
Verwijderd
Citaat:

Bovendien zie ik meer in een roulerend lid voor de EU
djibouti of egypte

maar ik denk dat ze voor een land kiezen waar de meerderheid van de bevolking tot het negroide ras behoort

naar mijn mening mogen ze de vaste zetels afschaffen het ondermijnt de geloofwaardigheid van de VN
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:38
T_ID
T_ID is offline
egypte? met zijn schijnprocessen tegen homofielen en zijn oorlogen tegen Israel? nee dus.

Dhjibouti? wat?

Duitsland lijkt me terecht en Japan heeft ook geen reden het niet te krijgen.

India...tja, op zich zijn ze redelijk, maar wie zegt me dat het over 10 jaar niet allemaal pakistan is daarzo?

en dan brazilie...lol, laten ze eerst maar eens de corruptie oplossen, zorgen voor een fatsoenlijk welvaart voor iedereen, en de macht van de kerk terugdringen, mischien dat ze dan ooit in aanmerking kunnen komen.
Oud 22-09-2004, 11:42
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-09-2004 @ 12:38 :
en dan brazilie...lol, laten ze eerst maar eens de corruptie oplossen, zorgen voor een fatsoenlijk welvaart voor iedereen, en de macht van de kerk terugdringen, mischien dat ze dan ooit in aanmerking kunnen komen.
Verenigde Staten, anyone?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:45
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 22-09-2004 @ 12:38 :
egypte? met zijn schijnprocessen tegen homofielen daar gaan we weer
als je egypte alleen daarom wil uitsluiten kun je eerst maar es beter naar de huidige leden kijken

China........

en zijn oorlogen tegen Israel? nee dus.

Ouwe koeien,Ouwe koeien

Dhjibouti? wat?

een vroegere kolonie van frankrijk

de economie loopt er op rolletjes en het is een stabiel land
(voor meer info ga maar googlen)

nederland is ook niet corruptie vrij en over china hoeven we al helemaal niet te beginnen
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
makelville schreef op 22-09-2004 @ 12:45 :
nederland is ook niet corruptie vrij en over china hoeven we al helemaal niet te beginnen
nederland kent geen cultuur van smeergeld, een straatkind wordt hier opgevangen, en niet door de politie doodgeslagen. er worden hier geen gewapende oorlogen uitgevochten met drugsbende's in sloppenwijken.

China mag veel zijn, maar ze zijn te machtig om te negeren, dat is de realiteit.

je mag Egypte's oorlogen dan wel heel gemakzuchtig tot ouwe koeien bestempelen, wie geeft garanties dat de mentaliteit daar sindsdien verandert is? alle wapens op de gazastrook komen uit Egypte, dat zal vast wel komen doordat ze daar zo totaal anti-hamas zijn denk je ook niet?
Oud 22-09-2004, 12:03
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 22-09-2004 @ 12:53 :
nederland kent geen cultuur van smeergeld, een straatkind wordt hier opgevangen, en niet door de politie doodgeslagen. er worden hier geen gewapende oorlogen uitgevochten met drugsbende's in sloppenwijken.

China mag veel zijn, maar ze zijn te machtig om te negeren, dat is de realiteit.
Brazilië en India zijn over 20 jaar ook behoorlijk machtig, dus wat is je punt? Dat zij dan pas in de Veiligheidsraad mogen?
Citaat:
je mag Egypte's oorlogen dan wel heel gemakzuchtig tot ouwe koeien bestempelen, wie geeft garanties dat de mentaliteit daar sindsdien verandert is? alle wapens op de gazastrook komen uit Egypte, dat zal vast wel komen doordat ze daar zo totaal anti-hamas zijn denk je ook niet?
Ik zie niet in welk belang Egypte heeft bij het Israël/Palestina conflict.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 12:18
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 22-09-2004 @ 12:45 :
Gáán we weer.

Wat heeft het feit dat land A dat nu lid is en (misschien) corruptie vertoont, nou te maken met de toelating van corrupt land B? Alsof dat een excuus is - 'Nederland is ook niet corruptievrij, dus moeten we Brazilië ook maar toelaten'.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 13:29
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-09-2004 @ 13:18 :
Gáán we weer.

Wat heeft het feit dat land A dat nu lid is en (misschien) corruptie vertoont, nou te maken met de toelating van corrupt land B? Alsof dat een excuus is - 'Nederland is ook niet corruptievrij, dus moeten we Brazilië ook maar toelaten'.
Wij hebben ook last van corruptie waarom zouden we andere landen dan daarom uitsluiten
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 13:40
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Waarom zou er persé een Afrikaans land bij de Veiligheidsraad moeten? Er zit op dit moment geen land van enig economisch of militair formaat bij. Dat laatste geldt overigens ook voor Brazilië en Japan.
Oud 22-09-2004, 13:56
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-09-2004 @ 08:57 :
lol @ India.

Nee,

AMERIKA in de VEILIGHEIDSraad, DAT is geen lachtertje wou je zeggen....
- Koude Oorlog (oa. Vietnam, Korea, Cambodja, Afghanistan, Iran/Irak, Cuba etc.)
- Midden Oosten
- Afrikaanse problemen mede dankzij grote Amerikaanse corporaties

Als er naast Israël/Palestina een land ter wereld is wat meer instabiliteit en onrust veroorzaakt zijn het wel de Amerikanen.

dan: RUSLAND, die al jarenlang vreedzaam bezig zijn in hun eigen regio, geen last hebben van conflicten en/of terrorisme en ook hun eigen volk alle vrijheden geven en toch een veilig land kunnen garanderen

ENGELAND, schoothondje van de Amerikanen en redders van Irak. Dankzij Engeland kunnen de Irakezen al weer ruim een jaar veilig over straat.

tis een lachertje, die permanente leden van de Veiligheidsraad nu, weetje waarom die bij elkaar in 1 raad zitten? Omdat het de grootste onveilig-makers zijn van de wereld, tis maar goed dat ze zo nu en dan een conflictje met elkaar op kunnen lossen in die raad zodat ze niet continue naar de wapens grijpen.

Waarom stop je Israël/Palestina en een afvaardiging van Al Qaeda niet ook in die raad? Lijkt me een stuk veiliger, dan zitten alle onruststokers bij mekaar.

India. Altijd nog 10x beter als de thuisbasis van het grootste (terreur) leger van deze planeet.

Laatst gewijzigd op 22-09-2004 om 13:59.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 14:34
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
makelville schreef op 22-09-2004 @ 12:27 :
djibouti of egypte

maar ik denk dat ze voor een land kiezen waar de meerderheid van de bevolking tot het negroide ras behoort

naar mijn mening mogen ze de vaste zetels afschaffen het ondermijnt de geloofwaardigheid van de VN
dude, als djibouti in de Veiligheidsraad komt moeten ze de hele bevolking verplaatsen naar New York als ondersteunend personeel.
Egypte neemt het voor de rest ook niet zo nauw met mensenrechten, als dat een kriterium is.
Oud 22-09-2004, 14:36
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 22-09-2004 @ 14:29 :
Wij hebben ook last van corruptie waarom zouden we andere landen dan daarom uitsluiten
Omdat we lekker hypocriet zijn. Wat moeten een land dan doen, zelf maar uit de Veiligheidsraad stappen tot onze corruptie is opgelost?

Bovendien, als je Nederland wat betreft corruptie op één lijn wilt stellen met bepaalde Zuid-Amerikaanse landen, dan spoor je echt niet.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 14:38
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Japan en Duitsland: geen bezwaar, eerder terecht.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 14:43
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Zou eerst denk ik dat hele gedoe met vetorecht moeten worden opgeheven, anders wordt het helemaal een soepje.
Ja, maar dat zullen de Amerikanen nooit goed vinden...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-09-2004, 14:47
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
dutch gamer schreef op 22-09-2004 @ 15:43 :
Ja, maar dat zullen de Amerikanen nooit goed vinden...
hmhm

Wat voor kriteria zouden invloed moeten hebben in benoeming van permanente leden?

* Bevolkingsaantal
* Bruto Nationaal Product
* Gemiddeld inkomen per capita
* Militaire macht
* Mensenrechtensituatie
Oud 22-09-2004, 15:21
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 22-09-2004 @ 15:38 :
Japan en Duitsland: geen bezwaar, eerder terecht.
waarom duitsland ingodesnaam ?

ik vind van geen van de landen een fijn plan eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 15:49
Levitating Nun
Citaat:
onderkoffer schreef op 22-09-2004 @ 16:21 :
waarom duitsland ingodesnaam ?
Ik vind het tijd worden dat Duitsland zijn recht claimt in de wereldpolitiek (net als Japan overigens). Verder omdat Duitsland een economische grootmacht is.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 15:54
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 22-09-2004 @ 16:49 :
Ik vind het tijd worden dat Duitsland zijn recht claimt in de wereldpolitiek (net als Japan overigens). Verder omdat Duitsland een economische grootmacht is.
hmhm, Japan en Duitsland staan op plaats 2 en 3 als hetgaat om GDP (http://www.studentsoftheworld.info/i...rank/PIB2.html)
Oud 22-09-2004, 15:58
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 22-09-2004 @ 12:03 :
Als je daar naar zou kijken, kun je Rusland ook wel uit de Veiligheidsraad flikkeren, met hun Tsjetsjenië-conflict.
nee
want met kashmir is een ander land erbij betrokken itt Rusland (deelrepubliek)
Oud 22-09-2004, 16:07
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-09-2004 @ 16:58 :
nee
is onderdrukken van je eigen bevolking slechter dan onderdrukken van een andere bevolking?
Oud 22-09-2004, 16:14
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 22-09-2004 @ 14:29 :
CPI ratings, waarbij een 10 'volledig clean' is en een 1 'heel corrupt'.

7. Netherlands - 8.9
54. Brazil - 3.9
66. China - 3.4

http://www.transparency.org/pressrel...07.cpi.en.html
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 16:23
Levitating Nun
Citaat:
Joostje schreef op 22-09-2004 @ 16:54 :
hmhm, Japan en Duitsland staan op plaats 2 en 3 als hetgaat om GDP (http://www.studentsoftheworld.info/i...rank/PIB2.html)
So go figure
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 16:56
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
precies, dat gebler over de 2e wereldoorlog: er zijn in Nederland relatief gezien net zo veel Nazi's of zelfs meer als in Duitsland, daarnaast heeft Duitsland een systeem waardoor er nooit meer een "Hitler" aan de macht kan komen, en Nederland niet;

ideetje?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 17:38
Levitating Nun
Citaat:
Skyrise schreef op 22-09-2004 @ 17:56 :
er zijn in Nederland relatief gezien net zo veel Nazi's of zelfs meer als in Duitsland
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 17:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 22-09-2004 @ 17:56 :
precies, dat gebler over de 2e wereldoorlog: er zijn in Nederland relatief gezien net zo veel Nazi's of zelfs meer als in Duitsland,
tjees wat een non-argument.
Oud 22-09-2004, 18:59
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-09-2004 @ 16:58 :
nee
In beide gevallen worden onschuldige burgers massaal afgeschoten door het militaire apparaat van deze landen (Rusland/India-Pakistan). Dus als dat een issue zou zijn, zou Rusland er ook uitgeflikkerd mogen worden.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 19:01
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Joostje schreef op 22-09-2004 @ 15:34 :
Egypte neemt het voor de rest ook niet zo nauw met mensenrechten, als dat een kriterium is.
China, Rusland, de VS, anyone?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 19:03
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 19:15
snoodaard
snoodaard is offline
Revolutie juich ik wel toe.

Dit omdat het hele idee achter de huidige constuctie die de VN belichaamt het achterhaalde idee is van weerstand bieden aan de toenmalige duitse dreiging.

Als we in der daad een raad ter bevordering van de wereldveiligheid willen hebben dan moet deze een realistische vertegenwoordiging en vast aantal vertegenwoordigers hebben uit landen die de mensenrechten respecteren, of in ieder geval een aantal dergelijke morele kriteria.

Ook zou ik in dat geval willen dat deze een vaste vestiging en een eigen leger zou krijgen dat effectief op kan treden. Natuurlijk ook een eigen rechterlijke en door de deelnemende landen érkende macht.
In principe een 'staat' bestaande uit de deelnemende landen met een eigen wereldlijke grondwet en bijbehorende scheiding van de machten.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 19:48
Levitating Nun
Citaat:
snoodaard schreef op 22-09-2004 @ 20:15 :
In principe een 'staat' bestaande uit de deelnemende landen met een eigen wereldlijke grondwet en bijbehorende scheiding van de machten.
That ain't never going to happen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 21:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 22-09-2004 @ 17:07 :
is onderdrukken van je eigen bevolking slechter dan onderdrukken van een andere bevolking?
het gaat niet om onderdrukking maar om naties en mbt kashmir zijn er twee naties betrokken en mbt tsjetsjenie eentje.
Oud 22-09-2004, 21:40
snoodaard
snoodaard is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 22-09-2004 @ 20:48 :
That ain't never going to happen.
Men mag best dromen over een enigszins ideälistische samenleving. En over mooie intelligente gewillige volluptueze artistieke en muzikale vrouwen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 22:38
Levitating Nun
Citaat:
snoodaard schreef op 22-09-2004 @ 22:40 :
En over mooie intelligente gewillige volluptueze artistieke en muzikale vrouwen.
al gevonden? meld het me dan even
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 23:14
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-09-2004 @ 18:51 :
tjees wat een non-argument.
van de bananenboot afgevallen aapmongool het gaat om waarom Duitsland NIET een vaste zetel zou krijgen in de Veiligheidsraad. Het argument dat Duitsland een "naziland" zou zijn gaat dus niet op.

DAT is een non-argument.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 23:15
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 23-09-2004 @ 00:14 :
van de bananenboot afgevallen aapmongool
flamen is
mensen met het syndroom van down beledigen is nog vetter
Oud 23-09-2004, 01:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 23-09-2004 @ 00:14 :
van de bananenboot afgevallen aapmongool het gaat om waarom Duitsland NIET een vaste zetel zou krijgen in de Veiligheidsraad. Het argument dat Duitsland een "naziland" zou zijn gaat dus niet op.

DAT is een non-argument.
bij mijn weten heeft niemand dat argument ooit gebruikt, dus waarop reageerde je?
Oud 23-09-2004, 11:00
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-09-2004 @ 15:36 :
Omdat we lekker hypocriet zijn. Wat moeten een land dan doen, zelf maar uit de Veiligheidsraad stappen tot onze corruptie is opgelost?
juist jah

Bovendien, als je Nederland wat betreft corruptie op één lijn wilt stellen met bepaalde Zuid-Amerikaanse landen, dan spoor je echt niet.
natuurlijk zijn die landen niet te vergelijken dat snapt een kind
maar dat neemt niet weg dat we lekker hypocriet overkomen als je landen daarom wil uitsluiten
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 11:16
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 23-09-2004 @ 12:00 :
juist jah
Haha.

Citaat:
natuurlijk zijn die landen niet te vergelijken dat snapt een kind
maar dat neemt niet weg dat we lekker hypocriet overkomen als je landen daarom wil uitsluiten
Ja, maar zoals ik al zei, wereldpolitiek is hypocriet. Get over it.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 11:22
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 23-09-2004 @ 12:16 :

Ja, maar zoals ik al zei, wereldpolitiek is hypocriet. Get over it.
jaha
maar we moeten de schijn ophouden hey
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten