Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2004, 11:26
Bravo
Bravo is offline
Hallo allemaal,

Sinds een jaartje heb ik erg veel last van m´n stem ´kwijt´ te raken. Daarvoor echt nooit: ik kon schreeuwen, gillen en uitgaan wat ik wilde, m´n stem bleef perfect. Maar nu hoef ik maar een avondje uit te gaan en het is al raak.

De combinatie alcohol, harde muziek en vermoeidheid zal vast een rol spelen maar dat was voordat ik er last van kreeg ook altijd zo.

Hebben jullie tips om ervoor te zorgen dat ik minder snel problemen krijg met m´n stem?
Oud 11-09-2004, 11:34
Briseïs
Briseïs is offline
Ik heb daar altijd wel last van gehad, maar sinds ik zangles heb is dat een stuk minder. Maar goed, als je verder niet zingt lijkt het me een beetje overdreven om zangles te nemen

Ik kan niet veel beters verzinnen dan opletten dat je niet te hard praat.
Oud 11-09-2004, 11:55
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 11-09-2004 @ 12:34 :
Ik heb daar altijd wel last van gehad, maar sinds ik zangles heb is dat een stuk minder. Maar goed, als je verder niet zingt lijkt het me een beetje overdreven om zangles te nemen

Ik kan niet veel beters verzinnen dan opletten dat je niet te hard praat.
Ik zing wel maar geen zangles (komt er nooit van op een of andere manier) En niet hard praten.. tja, hoe maak je je dan verstaanbaar tijdens het uitgaan?
Oud 11-09-2004, 12:06
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Roze Lila schreef op 11-09-2004 @ 12:55 :
Ik zing wel maar geen zangles (komt er nooit van op een of andere manier) En niet hard praten.. tja, hoe maak je je dan verstaanbaar tijdens het uitgaan?
Mijn ervaring is dat je veel zachter kunt praten dan je normaal doet in een rumourige omgeving, en je jezelf toch nog goed verstaanbaar kunt maken.
Oud 11-09-2004, 12:27
Pekay
Pekay is offline
Minder uitgaan
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 12:44
Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 11-09-2004 @ 13:06 :
Mijn ervaring is dat je veel zachter kunt praten dan je normaal doet in een rumourige omgeving, en je jezelf toch nog goed verstaanbaar kunt maken.
i.d.d.
Als je op een normaal praat vlakbij iemands oor (ook al hoor je jezelf niet) kan iemand je vaak beter verstaan dan als je scheeuwt. Probeer maar eens uit
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 13:29
Verwijderd
Citaat:
water willowglo schreef op 11-09-2004 @ 13:44 :
i.d.d.
Als je op een normaal praat vlakbij iemands oor (ook al hoor je jezelf niet) kan iemand je vaak beter verstaan dan als je scheeuwt. Probeer maar eens uit
Zal ik doen.

@ TS inderdaad zachter praten. Ik heb er ook last van na een feest ben ik mijn stem "kwijt", maar als ik wakker word heb ik hem weer terug. BEn jij hem dan ook nog kwijt of heb jij jouw stem de volgende dag ook al weer terug?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 21:52
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
sybje schreef op 11-09-2004 @ 14:29 :
BEn jij hem dan ook nog kwijt of heb jij jouw stem de volgende dag ook al weer terug?
Tja, dat is dus het probleem: als ik wakker word, is tie nog steeds zwak (ouders weten dus gelijk dat je het laat hebt gemaakt.) Het is gewoon erg vervelend, vooral omdat ik er pas sindskort zo´n last van heb.
Oud 11-09-2004, 23:21
Maarten
Maarten is offline
Citaat:
Roze Lila schreef op 11-09-2004 @ 12:26 :
Hallo allemaal,

Sinds een jaartje heb ik erg veel last van m´n stem ´kwijt´ te raken. Daarvoor echt nooit: ik kon schreeuwen, gillen en uitgaan wat ik wilde, m´n stem bleef perfect. Maar nu hoef ik maar een avondje uit te gaan en het is al raak.

De combinatie alcohol, harde muziek en vermoeidheid zal vast een rol spelen maar dat was voordat ik er last van kreeg ook altijd zo.

Hebben jullie tips om ervoor te zorgen dat ik minder snel problemen krijg met m´n stem?
Ik heb er ook altijd last van but I just life with the discomfort :/
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 00:52
Verwijderd
Citaat:
Roze Lila schreef op 11-09-2004 @ 22:52 :
Tja, dat is dus het probleem: als ik wakker word, is tie nog steeds zwak (ouders weten dus gelijk dat je het laat hebt gemaakt.) Het is gewoon erg vervelend, vooral omdat ik er pas sindskort zo´n last van heb.
Ja dat is vervelend, maar niet erg dat je ouders het weten. Want als ik het laat merk, merken ze het aan mijn tijd dat ik opsta rond 3, 4 uur. Maar ik heb vanavond getest of je met zacht praten ook kan communiceren en dat kan. Dus gewoon zachter praten, de ander verstaan je wel.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 11:23
Pharmacon
Pharmacon is offline
als je je stem een keer kwijt bent, of als je stem enigzins vermoeid is, dan zijn er wel zuigtabletten op homeopatische basis die je keel smeren en waarmee je erg snel van een schorre keel/ geen stem hebben af bent. Ze eten islamint en zijn gewoon te koop bij de drogist.
Oud 12-09-2004, 12:43
ILUsion
ILUsion is offline
Zangles volgen dus Vaak leren ze hoe je met je stem moet omgaan, enkele regels die een vriendin van me vertelde:
- niet fluisteren
- niet schreeuwen (zowel luid roepen als zingen)
Als je zint, moet je weten hoe je moet zingen anders gaat je stem ook kapot. Ow, en nog iets: niet roken en uit de buurt van rook blijven (cafés enzo) >> zeer slecht voor de stem.

Wat andere tips (Engels): http://www.google.com/search?hl=en&l...ce&btnG=Search
of (Nederlands):
http://www.google.be/search?hl=nl&ie...a=lr%3Dlang_nl
en bij Workshops (TEchnique/Tips/...) onder www.vocaltraining.com vind je nog wel ietsµ

http://www.vocalist.org.uk/vocal_health.html
Oud 12-09-2004, 22:09
murwari
murwari is offline
Zangles is helemaal geen must voor je stem. Het zal zeker geen kwaad kunnen maar er zijn ook gewoon andere manieren om je stem te verzorgen. Er komen best veel stemproblemen voor en deze zijn vaak onbekend en krijgen weinig aandacht. Een kopje thee en het zal wel beteren denkt men wel eens. Je stem heeft echter evenveel aandacht nodig als de rest van ons lichaam.

Als je echt veel problemen hebt kan je je stembanden eens laten controleren bij een kno-arst. Je kan ook terecht bij een logopediste die je leert hoe j je stem en ademhaling goed leert gebruiken. Zo zie je dat een zangles geen noodzaak is. Daar gaat het echter niet alleen om de stem maar ook om het zingen ... Bij een logopedisten staat het stemgebruik echt centraal.

Tips die ik jou kan meegeven zijn:

- Niet fluisteren

- Niet gillen

-Als je luider wil klinken zorg je dat je stem voller wordt door je ademhaling te gebruiken, niet door je stem uit te putten.

- Als je spreekt let dan dat je op het uit ademen spreekt en niet op het inademen.

- Als je spreekt zorg je dat je vanuit je buik ademt. Dus je buik beweegt en niet je borst. (oefen dit als je dat niet spontaan kan want zo voorkom je een boel problemen).

-Spreek op eigen toonhoogte, stemmetjes, misvormen ed zijn zeer slecht voor je stem.

Verder zijn alcohol, rokerige cafés en een slechte houding ook factoren die een rol kunnen spelen op je stem.

Als je stem niet goed meewil, gewoon laten rusten dan. Niet forceren en zeker niet gaan fluisteren. Wat je wel kan doen (klinkt dan vast vreselijk maar is goed voor de stem) is een klein oefeningetje: jeg je hnad op je buik en neem adem via je buik. Adem uit en laat je stem meegaan: mmmwaauuuuuuuuu, zolang je kan op een adem. Herhaal dit enkele keren. Niet teveel.

Succes!

Btw, heb je een dagdagelijkse taak waar je constant in spreekt? Dan lijkt stemtraining me wel handig!

Regels voor berichten