Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2003, 21:31
Beathoven
Beathoven is offline
Ik heb het zelf zo'n 2 jaar geleden ontdekt, moest er in het begin weinig van hebben maar had me er ook niet echt in verdiept. De eerste goeie jazztrack die ik gehoord heb was Take Five van Dave Brubeck en Paul Desmond. Daarna heb ik het album Time Out gehaald waar ook de geweldige tracks "Strange Meadow Lark" en "Blue Rondo a la Turk" opstaan. Dit album is echt een aanrader als je kennis wilt maken met Jazz.

Misschien iets minder toegankelijk maar wel meesterlijk goed zijn John Coltrane en Miles Davis. De uitvoering van "My Favorite Things" van Coltrane is echt een van de beste jazz nummer ooit. Hoe hij van zoiets relatief eenvoudigs een superieure uitvoering weet te maken, dat doet niemand 'm na.

Van Miles Davis heb ik het album Kind of Blue liggen, een meesterwerk die ook hoog staat genoteerd in de album top 100. Op dit album spelen o.a. Julian (cannonball) Adderley en John Coltrane mee.

Naast het werk van deze artiesten luister ik ook graag naar Wes Montgomery, Herbie Hancock, Tyner McCoy, William (Count) Basie, Wynton Marsalis, Roy Hargrove en Duke Ellington.

Charlie Parker moet ik nog eens proberen. Heb er tot nu toe alleen maar zeer versleten opnames van gehoord, wil eerst wat beter materiaal hebben.

Wie luistert er hier weleens naar Jazz en wat zijn je favoriete artiesten?

Laatst gewijzigd op 24-10-2003 om 21:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2003, 21:51
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
ik luister nu vanaf ik thuis kwam (15 uur) tot nu (23 uur) al de hele tijd the columbia recordings van Miles Davis en John Coltrane, echt heerlijk
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 22:58
funest
funest is offline
ik heb er totaal geen verstand van, maar ik luister wel met zekere regelmaat naar davis/coltrane
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 23:10
Beathoven
Beathoven is offline
Citaat:
AM schreef op 24-10-2003 @ 23:58:
ik heb er totaal geen verstand van, maar ik luister wel met zekere regelmaat naar davis/coltrane
verstand ervan hoef je ook niet te hebben om de muziek goed te vinden.

Als je trouwens een goeie documentaire over jazz wilt zien, dan raad ik je Ken Burns Jazz aan. Heeft de NPS een tijdje geleden nog uitgezonden, wordt het hele ontstaan van jazz t/m het fusion werk van de jaren 70 behandeld.

op deze site kun je de hele geschiedenis e.d. ook doorlezen, maar met de beelden en de muziek erbij is het natuurlijk een stuk beter.

http://www.pbs.org/jazz/

Laatst gewijzigd op 24-10-2003 om 23:12.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 23:23
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
je moet sowieso elke donderdag NPS jazz kijken
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 13:32
Beathoven
Beathoven is offline
Citaat:
Hi, I'm Nora schreef op 25-10-2003 @ 00:23:
je moet sowieso elke donderdag NPS jazz kijken
idd

en jazzfestivals bezoeken
Oud 25-10-2003, 13:45
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
dan moet je wel fulltime werken of veel moeten opgeven wat je ook leuk vindt om dat te kunnen betalen (north sea dan, dat is namelijk echt duur)
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 13:47
Beathoven
Beathoven is offline
Citaat:
Hi, I'm Nora schreef op 25-10-2003 @ 14:45:
dan moet je wel fulltime werken of veel moeten opgeven wat je ook leuk vindt om dat te kunnen betalen (north sea dan, dat is namelijk echt duur)
het is maar een keer per jaar en de consumties e.d. zijn wel wat prijzig idd.. maar als je je eigen spul meeneemt heb je daar geen last van
Oud 25-10-2003, 13:54
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Citaat:
Beathoven schreef op 25-10-2003 @ 14:47:
het is maar een keer per jaar en de consumties e.d. zijn wel wat prijzig idd.. maar als je je eigen spul meeneemt heb je daar geen last van
ach ja ik moet en zal er toch is naar toe gaan

maar ik heb gehoord dat er veel nederlandse jazz musici prijzen hebben gewonnen, weet jij toevallig wat namen?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 11:30
Cheops
Cheops is offline
Billy Holiday
&
Charlie Parker
Oud 26-10-2003, 11:38
MikeyMo
MikeyMo is offline
Jaaaaazz jamaica!
Oud 26-10-2003, 11:51
Jon
Jon is offline
Citaat:
Hi, I'm Nora schreef op 25-10-2003 @ 14:54:

maar ik heb gehoord dat er veel nederlandse jazz musici prijzen hebben gewonnen, weet jij toevallig wat namen?
Michiel Borstlap (piano), Jesse van Ruller (jazzgitaar), Eric Vloeimans (trompet), Ilja Reijngoud (trombone).
Oud 26-10-2003, 11:52
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Citaat:
Jon schreef op 26-10-2003 @ 12:51:
Michiel Borstlap (piano), Jesse van Ruller (jazzgitaar), Eric Vloeimans (trompet), Ilja Reijngoud (trombone).
dankjewel
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 12:02
Whaxx
Whaxx is offline
Jazz is tof
Oud 26-10-2003, 14:41
funest
funest is offline
Citaat:
Beathoven schreef op 25-10-2003 @ 00:10:
verstand ervan hoef je ook niet te hebben om de muziek goed te vinden.
das waar
maar dan kan ik er ook moeilijk over meepraten
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 21:56
Daevrem
Daevrem is offline
Ik luister naar Charlie Parker, John Coltrane, Art Tatum, Joe Pass, Pat Metheny, John Scofield en ook meer fusiondinges zoals Chick Corea, John McLaughlin, Al Di Meola, Shawn Lane, Bireli Lagrene en Allan Holdsworth. Ik luister eigenlijk het liefst naar karnatische muziek of naar specifieke klassieke muziek.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 17:13
G.T.C.
G.T.C. is offline
jep, heb het altijd al heerlijk gevonden eigenlijk.

Ik luister ook voornamelijk de artiesten die al genoemd zijn. Jazz festival wil ik ook al heel lang heen, maar dat is me gewoon te duur en al zou ik het toch betalen dan moet ik ook nog is iemand anders zo gek krijgen om er heen te gaan

Norah Jones vink trouwens ook wel wat hebben. Ik vind het alleen jammer dat een nummer van haar laatst als clip op tv kwam. Dan heb ik altijd zo'n gevoel van...Das mijn muziek. Dat wil ik voor mezelf houden
Oud 27-10-2003, 17:48
Verwijderd
Citaat:
G.T.C. schreef op 27-10-2003 @ 18:13:
jep, heb het altijd al heerlijk gevonden eigenlijk.

Ik luister ook voornamelijk de artiesten die al genoemd zijn. Jazz festival wil ik ook al heel lang heen, maar dat is me gewoon te duur en al zou ik het toch betalen dan moet ik ook nog is iemand anders zo gek krijgen om er heen te gaan

Norah Jones vink trouwens ook wel wat hebben. Ik vind het alleen jammer dat een nummer van haar laatst als clip op tv kwam. Dan heb ik altijd zo'n gevoel van...Das mijn muziek. Dat wil ik voor mezelf houden
Wordt wakker, echt íedereen luistert tegenwoordig naar Norah Jones...

Ik vind het maar niks, beetje slappe zooi.
Miles Davis' Kind Of Blue is echter een geniaal album.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 19:57
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 27-10-2003 @ 18:48:
Wordt wakker, echt íedereen luistert tegenwoordig naar Norah Jones...
Dat zeg ik toch !!
Beetje jammer dat ze zo commerciel geworden is. Maar ik vind het een beetje onterecht om het dan meteen slappe zooi te noemen hoor
Oud 27-10-2003, 20:39
Whaxx
Whaxx is offline
Heb gister wat toffe jazz CDs neergehaald

5 Cds onder de naam Jazz Masters

staat vanalles op van Miles Davis, Louis Armstrong, Nat King Cole

en nog een hoop andere

zijn hele goeie CDs voor beginners
Oud 28-10-2003, 12:46
tjeu
tjeu is offline
Miles Davis (Natuurlijk Kind Of Blue, maar ook The Complete Miles Davis Quintet - prijzig boxje, maar wel het geld waard!), John Coltrane ('Olé' is mijn favoriete album, tezamen met 'My Favourite Things'), Charlie Mingus (Ah-Um), Art Blakey & The Jazz Messengers en Papa Jo Jones.

Trouwens, voor alle Miles-fans nog een tip: Cassandra Wilson heeft ooit de cd 'Traveling Miles' opgenomen met intepretaties van Miles-nummers, plus tekst. Geen 100% jazz, maar wel heel erg mooi! Zij stond de afgelopen twee edities trouwens ook op het North Sea Jazz Festival...
Oud 28-10-2003, 13:37
Kazyk
Kazyk is offline
Kheb er ook niet vel verstand van, maar er is wel een caféetje in Leeuwarden genaamd Coltrane, draaien ze ook voornamelijk Jazz, en op de wat drukkere avonden wat meer "hip-hop" stylish nummers...

Dat hiphop vinik dan weer wat minder eraan
Oud 28-10-2003, 15:27
XzeoN
XzeoN is offline
Charles Mingus doet het bij mij vooral al heel goed (met nummers zoal Moanin', Self Portrait In Three Colours, Goodbye Porkpie Hat en Bird Calls). Verder natuurlijk Miles Davis met Kind Of Blue Daarnaast ook nog Frank Cunimondo Trio (die hebben toen de hele grote hit gescoord met Feelin' Good, weet je nog? ). En, The Dave Brubeck Quartet.

Moet nog een lichtelijke poging maken om een keer toch echt naar NJZ festival te gaan. Elk jaar wil ik erheen maar er komt niks van.

Ja ja. Jazz. Ik vind het persoonlijk de meest vrije vorm van muziek omdat je er bijna alles mee kunt doen.

En laten we niet vergeten dat Erykah Badu ook enigzins onder jazz valt. Ze trekt vind ik meer naar soul toe dan jazz. Maar zij is toch ook geweldig

Laatst gewijzigd op 28-10-2003 om 15:29.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 10:19
G.T.C.
G.T.C. is offline
Nina Simone heeft trouwens ook een hoop leuke nummers
Oud 29-10-2003, 10:20
lana
lana is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 29-10-2003 @ 11:19:
Nina Simone heeft trouwens ook een hoop leuke nummers
idd ik heb een live versie van "Summertime"

Oud 29-10-2003, 17:19
kevertje84
kevertje84 is offline
ik luister wel uns naar jazz. Mijn vader heeft wat cd´s en hier in Heerde is eens per jaar een Jazzfestival en in WIjchen een openluchtfestival en dan ga ik meestal wel ff luisteren. Je wordt er wel vrolijk van. Vaak krijg ik er gewoon kippevel van. Maar heb zo niet favorieten. Zag laatst twee jonge saxofonisten keigoe spelen maar kwenie hoe ze heten.
Duzzz

greezzz
Oud 29-10-2003, 17:20
kevertje84
kevertje84 is offline
moet zijn ( n )

excusez moi
Oud 29-10-2003, 17:41
Verwijderd
Citaat:
G.T.C. schreef op 27-10-2003 @ 20:57:
Dat zeg ik toch !!
Beetje jammer dat ze zo commerciel geworden is. Maar ik vind het een beetje onterecht om het dan meteen slappe zooi te noemen hoor
luister, minder heldere...

Norah Jones is nooit commercieel en overbekend geworden, dat was ze meteen al. Er is dus geen sprake van 'je bandje verliezen' aan het grote pubiek...
En slappe zooi heb ik het altijd al gevonden... met enkele uitzonderingen...
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 07:36
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 29-10-2003 @ 18:41:
luister, minder heldere...

Norah Jones is nooit commercieel en overbekend geworden, dat was ze meteen al. Er is dus geen sprake van 'je bandje verliezen' aan het grote pubiek...
En slappe zooi heb ik het altijd al gevonden... met enkele uitzonderingen...
Welnee joh....
Sowieso is ze nog maar heel jong en is ze nog geen eens zo heel lang bezig met Jazz om haar brood van te verdienen. In 2000 ofzo heeft ze met haar band allemaal demo's opgenomen enzo. Volgens mij staan een aantal van die demo's ook op het album ' first sessions' maar dat weet ik niet zeker. Ze heeft daarvoor gewoon in lokale tentjes opgetreden als pianiste. Begon daarna zelf wat nummers te schrijven enzo. en het piano spelen te combineren met zingen. En langzamerhand is ze zo aan een platenmaatschapij gekomen.
Jammer dat daarna dat ene nummer zo commercieel moest worden maar daar bleef het gelukkig bij. Als je nu iets van haar wil horen zal je toch de festivals moeten bezoeken of naar Amerika, naar de tenten waar ze optreed.

Maar ja, niet dat iets veranderd aan jou mening. Ik kan haar in ieder geval waarderen. Uiteraard is ze nog lang niet legendarisch ofzo, maar ik denk dat ze het wel heeft om dat ooit te worden. En ik vind het ook gewoon een onwijs lekkere zachte stem om naar te luisteren.
Net zoiets als de stem van Karen Carpenter weet je wel
Haar cd's mogen best naast die van Davis, Coltrane, Armstrong, enzovoorts liggen.
Oud 30-10-2003, 07:41
Verwijderd
Norah Jones is pop met jazzy inslag. klaar. .
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 11:49
walter
walter is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 27-10-2003 @ 20:57:
Dat zeg ik toch !!
jammer dat ze zo commercieel geworden is? mafkees
dr eerste cd is voluit gepromoot, wanneer was ze dan niet commercieel? jij kent haar zeker nog uit dr underground tijd? voordat de rest van de wereld haar kende?
Oud 30-10-2003, 11:50
NERD
NERD is offline
Citaat:
a new nose schreef op 30-10-2003 @ 08:41:
Norah Jones is saaie pop met slaapverwekkende jazzy inslag. klaar. .
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 11:51
walter
walter is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 30-10-2003 @ 08:36:
Net zoiets als de stem van Karen Carpenter weet je wel
Haar cd's mogen best naast die van Davis, Coltrane, Armstrong, enzovoorts liggen.
en je gaat wel heel erg ver als je die easy-listening shit op hetzelfde niveau stelt als davis coltrane en armstrong
Oud 30-10-2003, 12:03
ShadowX
ShadowX is offline
Amon Tobin
Oud 30-10-2003, 13:16
Auntie M
Auntie M is offline
Mijn vader draaide vroeger heel vaak jazz, maar ik begon me er pas te interesseren nadat ik de film over het leven van Billie Holiday had gezien (Lady sings the blues).

Favoriet: bijna alle werken van Gershwin en Cole Porter. Artiesten: Billie Holiday, Ella Fitzgerald (soms in combi met Louis Armstrong), Frank Sinatra, Peggy Lee, Nancy Wilson, Lou Rawls, Nat King Cole (pas een documantaire van hem geweest op tv).

Count Basie, Duke Ellington, Dizzie Gilespie en John Coltrane e.d. zijn ook maar ik moet ook wat mee te zingen hebben.

Verder schaar ik onder mijn jazzfavo's ook Astrud en Joao Gilberto en Sergio Mendez.

Ff over het north sea jazz. Ik ben er een aantal malen geweest toen het nog niet zo verrotte duur was (ik ben een stukje ouder dan de gemiddelde s.com bezoeker denk ik). De eerste keer dat ik ging waren er de corifeeen van vroeger nog redelijk ruim in aantal aanwezig, zo heb ik Ella Fitzgerald nog mogen zien optreden ze liep toen al dicht naar de 70 maar had nog steeds een fantastische stem. Astrud Gilberto, Peggy Lee en Lou Rawls heb ik er ook gezien.
Waarom ik nu niet meer naar het nsj ga is omdat het opeens erg trendy werd om er heen te gaan, mensen die er alleen maar rondliepen zodat ze de volgende dag konden zeggen dat ze er geweest waren dus geen jazzlovers (ok dat moeten hen weten maar ik vond ze irritant). De toegangsprijzen zijn natuurlijk belachelijk. En eigenlijk het belangrijkste waarom ik niet ga is omdat de nieuwe stijlen en artiesten me niet echt kunnen boeien en ik vind dat er ook te veel muziek is die niks met jazz te maken heeft, ik denk dat ik verwend ben door mijn eerste bezoek met al die oude corifeeen.
Maar voor degenen die willen gaan, doen en loop ook de kleine zaaltjes af, je komt dan soms verrassende geluiden tegen.
Oud 30-10-2003, 13:18
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Hi, I'm Nora schreef op 25-10-2003 @ 14:54:

de nederlandse 'first lady of jazz' Rita Reijs
Oud 30-10-2003, 13:23
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
walter schreef op 30-10-2003 @ 12:51:
en je gaat wel heel erg ver als je die easy-listening shit op hetzelfde niveau stelt als davis coltrane en armstrong
wat is er nou weer mis met the carpenters
Oud 30-10-2003, 13:30
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
walter schreef op 30-10-2003 @ 12:49:
jammer dat ze zo commercieel geworden is? mafkees
dr eerste cd is voluit gepromoot, wanneer was ze dan niet commercieel? jij kent haar zeker nog uit dr underground tijd? voordat de rest van de wereld haar kende?
dat was pas nadat die video was gemaakt van "don't know why". Daarvoor ging ze al op tournee door de VS en daar heb ik haar idd in Cleveland een keer gezien samen met mijn vader. Ik weet alleen niet of ze voordat die videoclip uit kwam en het zo commercieel werd ook al een keer in europa was geweest. Ik denkhet eigenlijk niet.
Van een vriendin had ik van Norah Jones gehoord die haar in New York had gezien. En toen ik met mijn vader in Amerika was en daar een aankondiging zag ben ik er ook naar toe gegaan.

Laatst gewijzigd op 30-10-2003 om 13:34.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 13:46
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
a new nose schreef op 30-10-2003 @ 08:41:
Oud 30-10-2003, 16:19
Verwijderd
Citaat:
ShadowX schreef op 30-10-2003 @ 13:03:
Amon Tobin
Nee.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 15:11
Beathoven
Beathoven is offline
Citaat:
cut_off schreef op 30-10-2003 @ 08:41 :
Eigenlijk wel

Ze heeft een goeie stem, maar de muzikale begeleiding is erg soft en lijkt niet echt op Jazz. De basis is wel een jazzband, maar er zitten teveel elementen bij om het "mooi" te maken.

Er mag wel wat meer pit en improvisatie in, ik zou voorlopig iig nog niks van haar kopen.
Oud 05-08-2004, 15:20
battlestar
battlestar is offline
oud topic

er is heel veel popmuziek met jazz-invloeden, norah jones is één van de zovelen
(jamie cullum, john mayer etc)
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 15:34
Metal
Metal is offline
wat een up

maarja, moet kunnen, aangezien dit topic wel potentie heeft

ik heb een hele tijd geleden "blue water" van el-p & the blue series continuum gekocht, en dat is tof

heel anders dan zijn voorgaande werk (progressive/abstract hip-hop) maar dit is ook tof

was trouwens maar een eenmalig uitstapje van hem
Oud 05-08-2004, 15:37
Beathoven
Beathoven is offline
Geslaagde combinaties van Pop en Jazz vind ik Englishman in New York van Sting en Another Day van Buckshot Lefonque.
Oud 05-08-2004, 15:37
transfattyacid
transfattyacid is offline
Ik luister heel erg veel jazz, laatst ook naar north sea jazz geweest

mn favorieten zijn toch wel miles davis, billy holiday, john coltrane, glenn miller, dave brubeck, sarah vaughn, benny goodman en vooral ella fitzgerald.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 15:43
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
ShadowX schreef op 30-10-2003 @ 13:03 :
Amon Tobin

ik vraag me af hoe je daar bij komt?

Ik luister trouwens de laatste tijd erg veel Dave Brubeck, John Coltrane, Miles Davis....Dizzy Gillespie...de bekendere namen. En zo af en toe kom ik onbekende dingen tegen die ook wel erg gaaf zijn.

Fusion
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 15:49
battlestar
battlestar is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 05-08-2004 @ 16:43 :

ik vraag me af hoe je daar bij komt?
nounounou.. zo heeeeeeel vreemd is het niet, in bepaalde nummers is wel een beetje jazz terug te vinden (creatures, people like frank) maar nee, als ik ik aan jazz denk, denk ik inderdaad totaal niet aan amon tobin.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 15:51
Beathoven
Beathoven is offline
Citaat:
transfattyacid schreef op 05-08-2004 @ 16:37 :
Ik luister heel erg veel jazz, laatst ook naar north sea jazz geweest

mn favorieten zijn toch wel miles davis, billy holiday, john coltrane, glenn miller, dave brubeck, sarah vaughn, benny goodman en vooral ella fitzgerald.
Goeie smaak

Brubeck stond dit jaar op het NSJ, ben je er ook heengeweest?
Oud 05-08-2004, 15:54
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
battlestar schreef op 05-08-2004 @ 16:49 :
nounounou.. zo heeeeeeel vreemd is het niet, in bepaalde nummers is wel een beetje jazz terug te vinden (creatures, people like frank) maar nee, als ik ik aan jazz denk, denk ik inderdaad totaal niet aan amon tobin.
daarom....ik ken Amon Tobin niet zo heeeeeel goed, maar wat ik gehoord heb lijkt niet echt op de jazz die de TS bedoeld geloof ik
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 16:05
noruas
noruas is offline
jazz

persoonlijk houd ik het meest van free-jazz (Albert Ayler, Cecil Taylor, Sun Ra, Ornette Coleman, John Coltrane op zn latere albums, Peter Brötzmann...) en avant-garde (John Zorn, Otomo Yoshihide, Ikue Mori). Avant-garde past misschien niet helemaal meer onder jazz, maar er wordt wel vaak gebruik gemaakt van bijvoorbeeld improvisaties.

Verder luister ik ook graag naar de wat gebruikelijkere jazz als Miles Davis, John Coltrane, Herbie Hancock, Charles Mingus, Dexter Gordon, enz.
Fusion is ook erg leuk om naar te luisteren
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten