Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2002, 10:35
de abt van sion
de abt van sion is offline
Mag je altijd de waarheid zeggen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2002, 10:37
TefnachT
TefnachT is offline
Mag wel maar of het altijd even tactisch is
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 10:51
de abt van sion
de abt van sion is offline
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 10:56
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Harde heelmeesters zijn niet geliefd .. 't is maar wat je belangrijk vind.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 12:38
Verwijderd
Je moet het niet zeggen wanneer het niet nodig is,
maar wanneer het wel nodig is vind ik dat je het moet
zeggen...de ander heeft het recht het te weten
(even when it hurts)...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 13:20
unintended
unintended is offline
Het mág altijd, de vraag is alleen of het altijd goed is...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 18:43
TMLWKY
TMLWKY is offline
Ieder mens heeft het recht de waarheid te weten...

Zo zou dus ieder mens ook het recht moeten hebben de waarheid te zeggen.... In theorie.

Wat zeg je tegen een oude vrouw die waarschijnlijk nog maar een aantal uren te leven heeft? "Mevrouw, u gaat dood."? Of probeer je haar gerust te stellen, zodat ze rustig sterft.

Vanuit de vorige stelling gezien is het eerste het enige juiste, maar ik zou zelf voor de tweede optie kiezen.

MvG,
TMLWKY
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 21:20
Artemis
Artemis is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:
Ieder mens heeft het recht de waarheid te weten...

Zo zou dus ieder mens ook het recht moeten hebben de waarheid te zeggen.... In theorie.

Wat zeg je tegen een oude vrouw die waarschijnlijk nog maar een aantal uren te leven heeft? "Mevrouw, u gaat dood."? Of probeer je haar gerust te stellen, zodat ze rustig sterft.

Vanuit de vorige stelling gezien is het eerste het enige juiste, maar ik zou zelf voor de tweede optie kiezen.

MvG,
TMLWKY
idd, je mag altijd de waarheid zeggen, maar soms is het verstandiger je medemens te 'behoeden' voor de waarheid (die soms nogal pijnlijk is)
Oud 21-06-2002, 20:39
Pippeloentje
Pippeloentje is offline
Citaat:
unintended schreef:
Het mág altijd, de vraag is alleen of het altijd goed is...
idd
Oud 22-06-2002, 10:01
Unexplained
Unexplained is offline
De universele waarheid bestaat sowieso nooit.
Aangezien alles gebasseerd is op invalshoek en aannames.
Oud 22-06-2002, 19:17
Darknezzz
Darknezzz is offline
Hoi,
Dat ben ik niet met je eens... Eigenlijk is alles waarheid. Namelijk al dat illusie is is daarom niet minder echt. Wij maken het onware tot waar...
Liefs en Bb,
Darknezzz
Oud 23-06-2002, 08:54
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Darknezzz schreef:
Dat ben ik niet met je eens... Eigenlijk is alles waarheid. Namelijk al dat illusie is is daarom niet minder echt. Wij maken het onware tot waar...
Ik heb het over UNIVERSELE waarheid. Dus de waarheid voor iedereen. En die bestaat dus niet.
Bovendien is je stelling over dat illusies niet minder echt zijn, totale onzin. Als ik mij inbeeld dat ik word overreden door een vrachtauto, is dit absoluut minder echt in vergelijking met de 'werkelijkheid'.
Nou, gaarne iets meer onderbouwing!
Oud 24-06-2002, 10:07
Darknezzz
Darknezzz is offline
Hoi,
Pfffff denk even na voor dat je begint te schreeuwen. Natuurlijk hoef je het niet met me eens te zijn... maar rustig aan he...

---> Stel ik bedenk mij dat een vuur heet is... Dan is dat een illusie, maar daarom niet minder echt. De scheppende kracht van het mentale lichaam zorgt ervoor dat het echt wordt...

De universele waarheid bestaat wel... Alles is een. De mensen die het niet begrijpen delen de eenheid tot veelheid. Een fout die na genoeg bijna iedereen (en ik ook nog te vaak hoor) veel maakt.

Tijd, afstand en omstandigheden zijn illusies die wij zelf gecreeerd hebben, maar nogmaals... daarom niet minder echt. Immers, ik kwam gister wel te laat op mijn werk ...
Liefs en Bb,
Darknezzz
Oud 24-06-2002, 10:23
hitsiepitsie
hitsiepitsie is offline
De waarheid niet vertellen doet meer pijn wanneer men erachter komt dan het zelf vertellen! Je voelt je misschien eerst ongemakkelijk, maar later heb je spijt dat je niet meteen de waarheid hebt verteld..
Oud 24-06-2002, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Darknezzz schreef:
Hoi,
Pfffff denk even na voor dat je begint te schreeuwen. Natuurlijk hoef je het niet met me eens te zijn... maar rustig aan he...

---> Stel ik bedenk mij dat een vuur heet is... Dan is dat een illusie, maar daarom niet minder echt. De scheppende kracht van het mentale lichaam zorgt ervoor dat het echt wordt...

De universele waarheid bestaat wel... Alles is een. De mensen die het niet begrijpen delen de eenheid tot veelheid. Een fout die na genoeg bijna iedereen (en ik ook nog te vaak hoor) veel maakt.

Tijd, afstand en omstandigheden zijn illusies die wij zelf gecreeerd hebben, maar nogmaals... daarom niet minder echt. Immers, ik kwam gister wel te laat op mijn werk ...
Liefs en Bb,
Darknezzz
Je hebt helemaal en volledig gelijk.
Alleen...het ging over de vraag wat verstandiger is: altijd de waarheid vertellen of soms een leugentje voor bestwil?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 11:48
dromerke
dromerke is offline
Tuurlijk mag dat, maar dat hoeft niet. Het is het beste dat ge zo eerlijk mogelijk probeert te zijn denk ik. Met mensen bedriegen komde niet ver denk ik. Een leugentje om best wil of omdat ge er echt niet onderuitkunt moet kunnen.
Oud 24-06-2002, 11:58
hitsiepitsie
hitsiepitsie is offline
zolang je maar eerlijk tegenover jezelf blijft!
Oud 24-06-2002, 18:52
Darknezzz
Darknezzz is offline
Hoi, ik weet dat je gelijk hebt, maar ik reageerde alleen even op iemand anders die vroeg of ik wilde onderbouwen wat ik schreef...

Ik denk dat je hierbij zo veel mogelijk naar je gevoel moet luisteren, en combineer dit met een beetje verstand. Probeer zo ethisch mogelijk te handelen, en dat is dus volledig afhankelijk van de omstandigheden/situatie... Denk vooral aan de gevolgen...
En aan waarom je het doet...
Liefs en Bb,
Darknezzz
Oud 25-06-2002, 12:11
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Niet als je belooft hebt aan iemand het niet doen..
Verder mág het wel.
Oud 25-06-2002, 12:24
Joostje
Joostje is offline
wie bepaalt wat mag
Oud 25-06-2002, 18:35
L Boksha
L Boksha is offline
Veel interessanter is de vraag: Bestaat die waarheid wel?
Als ik zeg: "Chinezen plegen twee keer zoveel moorden als Nederlanders." dan is dat misschien waar, maar er staat niet bij hoeveel Chinezen er zijn en hoeveel Nederlanders.
Als je de waarheid wil zeggen, zeg het dan niet recht voor z'n raap, dan klinkt het heel anders.

Om maar even op TMLWKY terug te komen, nee, niet ieder mens heeft het recht "de waarheid" te weten. De waarheid is gevaarlijk, dat zag je wel aan Pim Fortuyn. Die was net zo bezig als mijn opmerking over Chinezen, en vertelde alleen de slechte punten van zijn tegenstanders. De waarheid? Ja. De gehele waarheid? Nee. Die kan niemand namelijk ooit weten. Het recht op de waarheid is dus niet bij voorbaat goed, omdat niemand de gehele waarheid kán weten, en een deel van de waarheid schadelijker kan zijn dan de vreselijkste leugen.
Oud 30-06-2002, 23:09
Madita
Madita is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Ik heb het over UNIVERSELE waarheid. Dus de waarheid voor iedereen. En die bestaat dus niet.
Ik ben het niet met je eens, die universele waarheid bestaat wel, het enige is dat wij hem niet kunnen leren kennen, omdat wij die waarheid alleen maar van hoekjes kunnen zien. Bijv. een ruzie, allebei de personen die ruzie hebben vertellen een heel ander verhaal, en allebei zullen ze waarschijnlijk niet liegen en hun waarheid vertellen, maar vanuit hun stand punt....
Maar die absolute waarheid bestaat wel, al verdedigd niet de ene niet de andere persoon van die ruzie hem... Die absolute waarheid is wat er echt gebeurt is, onafhankelijk van wat die 2 personen denken.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2002, 23:19
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Bovendien is je stelling over dat illusies niet minder echt zijn, totale onzin. Als ik mij inbeeld dat ik word overreden door een vrachtauto, is dit absoluut minder echt in vergelijking met de 'werkelijkheid'.
universele waarheid: "de zon is warm"... Die geldt voor iedereen. Iedereen fikt daar dood...

Op vele fronten bestaat er inderdaad geen universele waarheid...
Oud 30-06-2002, 23:26
Hippielove
Hippielove is offline
Als de ander er iets aan heeft het te weten denk ik dat het goed is de waarheid te vertellen. Als die ander er niets aan heeft hoef je hem/haar er niet mee te belasten.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2002, 23:30
Floef
Floef is offline
Citaat:
Tampert schreef:
universele waarheid: "de zon is warm"...
Jaaaa hoooor/ tuurlijk is dat geen universele waarheid/ als de zon zo heet was dat alles wegfikte\ hoe kan er dan een zon zijn?!
Oud 03-07-2002, 15:55
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Darknezzz schreef:
Hoi,

Liefs en Bb,
Darknezzz
Je valt steeds, ook in dat andere topic, terug op dat vuur wat volgens jou niet heet is..

Anyway, waarom denk je dat alle eigenschappen van dingen in de wereld, zoals vuur, afhangen van de mens?
Waarom zou de mens bepalen hoe de eigenschap van vuur is, in dit geval de hitte. Waarom verbranden dingen dan als ze ermee in aanmerking komen. Waarom verbrandt een mens als hij in aanraking komt met vuur. M.i. is vuur en de hitte daarvan, simpelweg een natuurkundig proces, en heeft het niks te maken met hoe wij dat ervaren, bewust of onbewust.
Oud 03-07-2002, 16:32
Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Mag je altijd de waarheid zeggen?
nee, natuurlijk niet.

Of mag een agent informatie geven over informanten? of mag je iemand aanzetten tot zelfmoord? of mag je je mening geven als 'ie discriminerend is? NEE NEE NEE

Iig als je het over overheidswegen hebt

IMHO, dus zonder wet , is het ook onzin. Er zijn gevallen waarin de waarheid dermate veel kwaad kan dat de leugen beter is.
Oud 03-07-2002, 16:41
Darknezzz
Darknezzz is offline
Hoi,
En jij vindt het schijnbaar leuk om mij 'steeds' (in twee topics) af te kraken... Als jij dat wil geloven dan geloof je dat maar... Het is niet mijn taak om je te overtuigen. Maar volgens mij was dit een forum waarop je discussiert om samen tot hoger inzicht te komen, niet om elkaar af te kraken/ te overtuigen.

Maar over je vragen:

Anyway, waarom denk je dat alle eigenschappen van dingen in de wereld, zoals vuur, afhangen van de mens?
-----> Als je mijn topic dan ook gelezen had, dan had je kunnen vinden dat ik dat denk, omdat het mentale lichaam een scheppende kracht heeft. Dat hebben alle mentale lichamen. Op die manier scheppen wij mee aan deze wereld. Hoe vaker je gedachten koestert/herhaalt, des te sterker wordt het proces dat dingen zijn zoals ze voor jouw moeten zijn. Kortom, hoe vaker jij denkt dat het vuur heet is, des te sterker breng jij een proces op gang dat het vuur heet maakt. Ik heb drie en een half jaar lang een boeddhistisch leermeest gehad welke mij hiermee op erg jonge leeftijd confronteerde, en dat is ook de reden dat ik over vuur heb kunnen lopen... Bijzonder? Nee hoor, ik ken veel mensen die het kunnen. Maar het gaat verder dan dat...

Je beperkt je eigen beeld: kijk om je heen. Er zijn mensen die acht dagen lang in een diepe meditatie niet eten en drinken... gaan die dood? Nee! Branden mensen die op vuren lopen maar de wisselwerking tussen het fysieke en mentale belemmeren? Nee! Geloof wat je geloven wil. Maar met geloven breng je dus alweer een proces op gang dat het nooit zal maken dat je iets anders ziet... Heb een tip voor je: geloof niet, maar sluit het ook niet uit... En wees lief tegen mij, want ik heb je niets misdaan... 'steeds' is geen twee keer. Ik plaats iets wanneer ik het gevoel heb dat mijn antwoord iets toevoegd aan een topic, wat misschien ook verklaart waarom ik over een bepaald onderwerp meer post dan over een ander...
Liefs en Bb,
Darknezzz
Reageren

Regels voor berichten