Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Eigenlijk niet. "Ik was aan het inbreken, en toen sloeg hij me zomaar met een honkbalknuppel!" Amerikaanse praktijken, maar die vlieger gaat hier niet op. Als je een inbreker hier betrapt, en je slaat hem/haar een rolstoel in dan valt dat onder noodweerexces( zoals hierboven uitgelegd) puur omdat de inbreker een 'bedreiging van lijf en goed' is. De inbreker kan aanklagen hoeveel hij wil, de rechter zal het hem nooit toewijzen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
in amerika is t geloof ik nog wel zo dat je nog zo iemand je huis uit mag schoppen |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast zal men dmv onderzoek kunnen zien dat de moord niet in een vlaag van angst/emotie is gepleegd, maar is voorbereid. In dat geval valt het dus ook niet meer onder noodweerexces.
||
![]() |
Citaat:
Als ik met een fietsketting of schroevendraaier iemand vermoord zonder dat ik direct gevaar ben, is het terecht dat ik de bak in ga voor moord of doodslag. Voorwerpen die je normaal gesproken voor de handelingen gebruikt, waarvoor ze gemaakt zijn, kunnen ook als moordwapen gehanteerd worden. Rattegif is een middel om ratten te verdelgen. Maar je kan het ook als moordwapen gebruiken om iemand methodisch te vergiftigen. Zelfverdediging?! ![]() Overigens is het strafbaar om met een knuppel buiten rond te lopen, als er geen sportverband mee is. |
![]() |
||
Citaat:
je mag een inbreker natuurlijk wel met geweld het huis uitzetten, dat valt inderdaad onder noodweer. de hoeveelheid geweld die je mag gebruiken moet enigsinds gepast zijn, maar rekening houdend met de omstandigheden (de door de inbreker veroorzaakte schrik, de onervarenheid van degene bij wie ingebroken wordt) is het echt niet zo dat het gebruikte geweld precies in proportie moet zijn. je mag m niet zonder meer neerschieten of met een hakbijl erop inslaan, maar als hij ongewapend is en je slaat m met een honkbalknuppel nadat je m eerst bedreigd hebt & gezegd hebt dat ie weg moet gaan dan is dat echt niet strafbaar. verder maakt het niet uit wat de gevolgen zijn; als je een inbreker bijvoorbeeld hardhandig de deur uitslaat en hij valt daarna ongelukkig en breekt z'n nek dan is er niet ineens sprake van een misdrijf. de handeling (het uit je huis werken van de inbreker) is niet wederrechtelijk, dus kan je niet gestraft worden. oh en in amerika scheelt t per staat. in sommige staten mag je iemand gewoon zonder pardon neerschieten maar in de meeste lijkt t wel enigsinds op het nederlandse stelsel en eerbaarheid, dat is een beetje onduidelijk wat dat is. dat wordt dan ook nooit echt gebruikt als enige verdediging.
||
Citaat:
ik zag btw laatst een programma in mtv waarin 'mythes ontrafeld' worden ofzoiets en 1 van die dingen was dat je eerst drie keer geslagen zou moeten zijn voordat je zelf terug mag slaan. ik weet niet waarom mensen denken dat in de wet altijd alles vreemd geregeld zou zijn; het is toch de bedoeling van de wetgever om de samenleving zo goed mogelijk te laten verlopen, dus dan ga je geen idiote regels zitten maken waarin staat dat je een inbreker maar zn gang moet laten gaan ofzo
|
Verwijderd
|
Tsja, dat vraag ik me ook af. Mensen hebben sowieso de neiging om nogal in paniek te raken als iets niet geregeld is. Moet je eens proberen om uit te leggen dat een bepaald probleem niet een 'oplossing' in 'de' wet heeft, maar dat de wetgever gewoon algemene regels heeft willen stellen die naderhand moesten worden ingevuld.
|
![]() |
|
Gebruik je gezonde verstand. Het hangt van de situatie af.
Doe hem niet meer aan dan nodig is om hem uit je huis te krijgen, zeker als hij daar alleen maar staat met je discman in zijn handen, ongewapend en duidelijk geschrokken. Dan scheld je hem uit en je geeft hem een schop onder zijn kont en je doet de deur weer dicht. Het is waarschijnlijk een junk die zelf ook alleen maar zo snel mogelijk weg wil wezen.(Ik heb het zelf twee keer meegemaakt, en heb de heren nooit meer teruggezien, ze waren een beetje geschrokken van mijn woede uitbarsting denk ik ![]() Staat hij daar gewapend en dreigend, dan mag je zelf ook verder gaan, maar nooit meer dan nodig is om zelf zonder kleerscheuren aan de confrontatie te ontsnappen. We leven niet in een amerikaanse politiefilm, je hoeft hem niet (semi)-permanent uit te schakelen. Je hebt ook niet het recht, laat staan de verplichting om hem aan de autoriteiten te overhandigen als een kant en klaar pakketje. Het is ook niet verstandig. Je zit dan met iemand die je onder controle moet houden totdat de politie arriveert. (Nou, dan mag je wel vast thee gaan zetten en en boterhammen gaan smeren.) Je kent de keuze toch tussen vechten en vluchten? De wetgever ziet graag dat je tijdens een confrontatie vluchten verkiest als optie. Je hoeft geen gevecht te "winnen". Dan ben je buitenproportioneel bezig. Laatst gewijzigd op 05-09-2004 om 13:29. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Het heeft niet eens zin om de politie te bellen. Bij een vriendin van me was er ook een keer een inbreker haar huis binnengekomen terwijl zij met de hele familie thuis waren. Ik weet niet helemaal precies hoe het zat maar ze hadden iig de politie gebeld maar die kwamen pas een half uur later aankakken pfff daar heb je dan nix aan. Dan zijn ze natuurlijk al weg en kan je evt al vermoord zijn. Stelletje slomerikken. Het maakt ook helemaal niet uit met wat. Ze zijn hier in Nederland met alles sloooom!
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
dat laatste was tot voor kost inderdaad vaste jurisprudentie, dat je moet vluchten waar mogelijk maar daar wordt nu langzaam wat op teruggekomen. maar bij een inbreker is dat natuurlijk crap, je kan niet vluchten als je al thuis bent.
|
Verwijderd
|
Precies. Bovendien moet dat proportionaliteitsvereiste bij noodweer (en in het verlengde daarvan het beroep op noodweerexces) natuurlijk ruim beoordeeld worden. Even alle gekheid op een stokje, we hebben het natuurlijk wel over een stuk tuig dat bij mensen inbreekt om spullen te jatten.
Op je bek gemept worden door de bewoner hoort mijns inziens gewoon bij het 'bedrijfsrisico' van een inbreker. Natuurlijk heeft een inbreker grondrechten maar hij hoeft niet als een klein kind dat gepest is behandeld te worden als hij klappen krijgt bij aanhouding door de bewoner. |
![]() |
|
waarom is noodweer zo moeilijk te begrijpen voor iedereen?? volges mij heb ik t al zovaak uit moeten leggen hier (en nare helemaal
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Als ik bij jou kom inbreken, kun jij me met je ene arm prima vasthouden en met je andere hand bel je de politie. Dan kan ik geen kant op, gewoon, omdat je 30 kilo zwaarder bent dan ik, en groter en sterker. Als jij bij mij de zilveren theelepeltjes van oma komt halen, kan ik jou maar op een manier tegenhouden, en dat is jou het vleesmes op je keel te zetten. Als je dan gaat tegenstribbelen zit er echt bloed aan de paal en dat mag ik dan gaan uitleggen aan de dienders die een half uur later aan de deur komen. In bedwang houden is een leuk concept, maar het escaleert in de praktijk, en daar gaan je proportionaliteit en subsidiariteit. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Plus alle verhalen dat je de bak in gaat als je een inbreker in elkaar slaat, het onrecht en het tegenstrijdige ervan (het slachtoffer krijgt de schuld), dragen er ook aan bij dat een inwoner helemaal de weg kwijt is met wat proportioneel is. Proportioneel is ook per individu anders. De een zou zich opsluiten en de politie bellen en de ander zou de inbreker's hoofd kraken met een stuk hout. Iedere situatie is apart en daarom lijkt het mij dat "proportioneel" nooit goed toegepast kan worden, om nog maar te zwijgen wat de uitkomst zou zijn van een politierapport, gemaakt door mensen die er niet bij waren en de angst niet beleefden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar als hij met zijn rug naar me toe geinteresseerd de DVD verzameling staat te bestuderenen en ik besluip hem en plant hem een breinaald dwars door zijn hals, omdat ik Halloween gezien heb, dan ga ik vet hoor. |
![]() |
|
Ik heb van een collega, tevens politie agente, dat je het beste je huis uit kunt rennen en om hulp kan gaan schreeuwen.
Volgens mij heb je veel te weinig ruimte als eigenaar van je huis. Wel mag je m aanhouden (handen tegen de muur) met een pen in zn rug (doe gewoon of t een pistool is) en dan de politie bellen. De politie arresteert m dan weer. Maarja, tegen de tijd dat de politie er is, is de dader vertrokken ![]()
|
![]() |
hehe en terecht, ik had eergister dat ik boven lekker zat te pc-en
hoor ik opeens een hoop lawaai boven onze poort (zo'n golfplaat geluid) en een doffe knal... dus ik denk verrek dr komt iemand over de poort heen onze tuin in gesprongen. ben naar beneden gerend, 2 biggy keukenmessen gepakt en de hond meegenomen.... maar er was niemand ![]() t was een lamp die naar beneden was gedonderd ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Sociale druk uitoefenen op winkeldieven Verwijderd | 34 | 16-04-2013 16:39 | |
VVD: gebruik geweld tegen criminelen Uice | 35 | 26-11-2010 22:21 | |
Krakers ontheffen man van eigen woning kalinho | 196 | 13-06-2009 12:08 | |
Werk, Geld & Recht |
Inbreker in je huis..en dan? Land_of_spirits | 30 | 05-01-2007 14:57 | |
Parlement Florida keurt 'wildwestwet' goed Wouter_B | 165 | 10-04-2005 22:50 | |
Werk, Geld & Recht |
flip messen very drunk driver | 25 | 31-08-2004 20:42 |