Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2004, 14:57
Optima
Optima is offline
Laatst de zoveelste verfilming van de Ilias- Homerus gezien. Troy is weliswaar geen goede weergave van het boek, maar ik kan wel waardering opbrengen voor het feit dat ze het zo 'realistisch mogelijk' hebben willen doen.

Laatste was er ook een documentaire op tv geheten 'helen of troy'dit vond ik een vele betere, en mooie film. Niet alleen in het verhaal, maar ook in de sfeer neerzetting.

Het gekke is ook dat je de ene keer voor de Grieken bent, en de andere keer voor de Troyanen. In het boek vond ik Hector maar een arrogante lul, maar de film Troy zet hem zeer eerzaam neer. En wat te denken vand e invalshoek Helena: ging ze nu wel of niet vrijwillig mee?

En wie herinnert zich nog de 'odyssee' met armand assante? Was een 6 delige miniserie op sbs 6 ongeveer 5 jaar geleden.

Hebben jullie nog meer films gezien gerelateerd aan de klassieke oudheid ( en kom niet aan met Gladiator).? En wat vinden jullie hier frappant/ bijzonder aan?
Oud 16-07-2004, 09:51
Ratbout
Ratbout is offline
Ik herrinner me die odysse nog wel, heb ik wel twee keer gezien.

Over Helena: daar bestaan verschillende versies over. Ik weet niet wat de historici denken.

Hector: voor de nazi waren de nederlandse verzetstrijders terroristen. nuff said.
Oud 19-07-2004, 15:24
nemo89
nemo89 is offline
save me! Helen of Troy was echt een mesthoop. Troy is dan niet erg mythegetrouw, wel veel leuker
Oud 31-07-2004, 22:39
Apomes
Apomes is offline
Troy
Helen of Troy(miniserie 1997)
Helen of Troy (1960 ofzo)
Jason and the Argonautes (1998?)
Jason and the Argonautes (1965?)
The Odysee

I've seen them all, heb ook een boel documentaires over de olympische spelen, Troy.....

vind de meeste wel goed behalve Jason and the Argonautes (1965?) wat een ramp en dat terwijl "Talos" uit deze film verkozen is als meest schikwekkende monster ooit .
Oud 10-08-2004, 15:35
Limbabanaan
Limbabanaan is offline
Mmmz, ik heb Troy nog niet gezien, omdat ik toen op stage was, maar vriendinnen van mij (ook ex-gymnasiastes) al wel, en zij vonden hem echt geweldig. Alleen vonden ze het jammer dat de hele 'relatie' tussen Achilles en zijn oorlogsbuit (ben even haar naam kwijt) nogal erg overtrokken werd. Zelf heb ik pas geleden op de Spaanse televisie een film gezien uit 2003, die ook een verfilming van de Illias was. Ik ben even de naam kwijt, maar het was echt een goede film, duurde alleen erg lang (zo'n 4 uur). Enige puntje van commentaar wat ik hierop heb is dat het offer van Iphigeneia wel erg dramatisch werd gemaakt. In de Illias wordt ze door een god gered en naar een eiland gebracht, waar ze priesteres wordt, in de film wordt ze geofferd. Natuurlijk werd dit gedaan vanwege het dramatische effect dat dit met zich meebrengt, maar als je de Illias hebt vertaald en hebt gelezen, dan denk je toch even van 'huh?'. En nog even over Troy: natuurlijk is het een groot commercieel spektakel, maar wie zegt nou nee tegen Brad Pitt en Orlando Bloom in leren rokje? Ik niet in ieder geval!
Oud 11-08-2004, 22:42
Anaïs
Anaïs is offline
onlangs een heel mooie documentaire gezien op de Nederlandse tv over Troje...

Enkele proffen die een theorie gaven over wat Troje eigenlijk geweest is.
Kan het niet helemaal reconstrueren hoor, was tijdens de examens, dus zooo geconcentreerd heb ik niet gekeken.

Troy heb ik ook gezien, als je niet al te kritisch kijkt, is het een mooie film. Maar om het echt helemaal zoals het boek te verfilmen, zou het ook een saaie film zijn, denk ik!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 09:48
Verwijderd
die miniserie van de odyssee was best goed,
misschien ergerde ik me toen nog niet aan films die totaal anders lopen dan de orginele verhjaal lijn, en dat er dan toch gezegd word dat ze zich daar zo aan vastgehouden hebben (ik herhinner me hierbij ook talloze niet kloppende films over king arthur)

ik heb troy nog niet gezien, misschien als het op video uit is
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 10:31
Verwijderd
Wat ik over Troy heb gelezen is dat ze helemaal niet Homerus aanhouden, maar alleen een spektakel stuk neer hebben gezet om het grote publiek te vermaken. En om nou naar een visuele verneuking van de Ilias te gaan kijken is ook weer wat..
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 19:26
kirsten
kirsten is offline
Ik ben nog altijd van mening dat je geen films kan maken over boeken zoals dit (daarmee bedoel ik dan de Ilias en ook Lord of the Rings en anderen). Er zijn zoveel facetten in die je onmogelijk kan belichten in een film die zowiezo veel te kort is. Dat is trouwens het geval bij elk boek dat verfilmd wordt en daarom is de film vaak slechter dan het boek als je het boek eerst gelezen hebt.
Koning Arthurfilms zijn zowiezo onzin omdat het boek uberhaupt al onzin is, wat niet wegneemt dat het natuurlijk een prachtig verhaal is, dat zich heeft ontwikkeld over de eeuwen...

Laatst gewijzigd op 24-08-2004 om 20:20.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 22:24
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 19-08-2004 @ 11:31 :
Wat ik over Troy heb gelezen is dat ze helemaal niet Homerus aanhouden, maar alleen een spektakel stuk neer hebben gezet om het grote publiek te vermaken. En om nou naar een visuele verneuking van de Ilias te gaan kijken is ook weer wat..
Ze zeggen ook GEBASSEERD op de illias in het begin van de film, niet VERFILMING ofzo .
Oud 26-08-2004, 10:52
Severus
Severus is offline
Citaat:
Optima schreef op 15-07-2004 @ 15:57 :
En wie herinnert zich nog de 'odyssee' met armand assante? Was een 6 delige miniserie op sbs 6 ongeveer 5 jaar geleden.
Die heb ik gezien in de brugklas bij Geschiedenis, tegen het eind van het eerste trimester (dat was dus in 1997). Een aantal lessen lang hebben wij dus alleen maar naar de serie gekeken, en ik vond die toen ook supergoed. Heel mooi gedaan, maar ik vond het wel een beetje triest dat Odysseus' zoon zonder zijn vader heeft moeten opgroeien enzo. Greta Scacchi leverde heel goed acteerwerk.

Hmm, die moet ik maar eens huren in de videotheek (ik heb 'm daar eens zien staan).
Oud 26-08-2004, 20:11
Alexander
Alexander is offline
De verfilming Troy vond ik zeker wel de moeite waard. Het is uiteindelijk een rauwe film geworden, waarin zeker de vernietiging van Troje (dit is toch hopelijk geen spoiler?) je kippenvel bezorgt: een totale en zinloze verwoesting. Toch vond ik de acteerprestaties niet altijd even goed, met name Brian Cox speelt zijn personage (Agamemnon) met nogal weinig ruimte voor nuance.
De Agamemnon van Helen of Troy was beter, maar daar werd Achilles weer verpest. Toch is het erg leuk dat de laatste tijd de klassieken van de Westerse literatuur op een dergelijke manier weer in de schijnwerpers komen te staan. Mensen die wellicht onwillig zijn om te lezen komen zo ook achter het bestaan van een Hector, Achilles of Paris. En dat kan weinig kwaad. En voor degenen die de mythe kennen is het weer een mooie gelegenheid om die kennis te showen
Oud 27-08-2004, 10:20
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Alexander schreef op 26-08-2004 @ 21:11 :
De verfilming Troy vond ik zeker wel de moeite waard. Het is uiteindelijk een rauwe film geworden, waarin zeker de vernietiging van Troje (dit is toch hopelijk geen spoiler?) je kippenvel bezorgt: een totale en zinloze verwoesting. Toch vond ik de acteerprestaties niet altijd even goed, met name Brian Cox speelt zijn personage (Agamemnon) met nogal weinig ruimte voor nuance.
De Agamemnon van Helen of Troy was beter, maar daar werd Achilles weer verpest. Toch is het erg leuk dat de laatste tijd de klassieken van de Westerse literatuur op een dergelijke manier weer in de schijnwerpers komen te staan. Mensen die wellicht onwillig zijn om te lezen komen zo ook achter het bestaan van een Hector, Achilles of Paris. En dat kan weinig kwaad. En voor degenen die de mythe kennen is het weer een mooie gelegenheid om die kennis te showen
Mensen die het verhaal niet kennen, leren het verhaal nu wel verkeerd .
Oud 27-08-2004, 10:32
Briseïs
Briseïs is offline
Afgezien van het feit dat Troy nergens op slaat is het ook gewoon een slechte film.

Maar goed, dat was was mijn zinvolle bijdrage tot de discussie weer voor vandaag.
Oud 27-08-2004, 11:36
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 27-08-2004 @ 11:32 :
Afgezien van het feit dat Troy nergens op slaat is het ook gewoon een slechte film.

Maar goed, dat was was mijn zinvolle bijdrage tot de discussie weer voor vandaag.
Hollywood
Oud 17-09-2004, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Apomes schreef op 27-08-2004 @ 11:20 :
Mensen die het verhaal niet kennen, leren het verhaal nu wel verkeerd .
inderdaad! en dat is nou zo jammer, want heel veel mensen nemen maar te makkelijk aan dat het wel zo zal zijn.
(we hebben namelijk niet allemaal vanaf de basisschool de myhtes keer op keer behandelt, mijn docenten gelukkig wel )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten